Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Volume (PlayStation 4, PSV)

A Thomas Was Alone a legérdekesebb és legegyedibb indie játékok közé tartozik, így alkotójának, Mike Bithellnek izgatottan vártam legújabb projektjét. A [B]Volume[/B] pedig nem okozott csalódást.Az egész elképzelés a Robin Hood és a modern gaming világ sci-fi fúziója: a főszereplő, Rob Locksley megtalál egy Volume nevezetű készüléket, melyet régen katonák virtuális valóságban való kiképzésére használták. A Volume-ban rengeteg lementett tervrajz, mesterséges intelligencia és egyéb tényező található, mellyel felkészítették a különféle szituációkra a katonákat. Eredetileg a rosszfiú, Guy Gisborne használta, hogy végrehajtson egy puccsot Angliában és kiépítse saját vállalati diktatúráját. Rob a Volume-ban tárolt adatok alapján tervezi meg ellencsapását az elnyomó rendszer ellen, kimutatva a létesítmények és építmények gyenge pontjait ahhoz, hogy a gazdagoktól elvehessen, a szegényeknek pedig adhasson. A Volume-ot irányító Mesterséges Intelligencia pedig Alan, aki létezéséből fakadóan parancsokat kell, hogy teljesítsen, attól függetlenül, hogy egyet ért-e velük.
[YOUTUBE]rx6MioeyZg8[/YOUTUBE]A Volume tiszta lopakodás. A minimalista környezetben és monokróm színvilágban gyakorlatilag minden jelzés értékű. Az elrabolandó értékeket apró, retró hangulatú lebegő gyémántok jelölik; az árnyékok fekete csíkos mezők; az ellenségek pedig egyen kinézetű „bábnak” keresztelt figurák, akiknek kirajzolt „látótölcsérén” kívül kell maradnunk. A feladat minden pályán ugyanaz: szerezzük meg az összes értéket, majd menjünk a kijárat felé. Idővel különféle eszközöket szedhetünk fel, illetve füttyszóval is elterelhetjük a rosszak figyelmét. (Kifejezetten jópofa, hogy a hangok keletkezésekor a grafika „megbomlik”: szó szerint megtörik a csend.) Néhol vázák, a múzeumokban csontvázak tarkítják itt-ott a terepet, de alapvetően csak az szerepel, aminek funkciója van. Kis szövegeket felszedegetve tekinthetünk a színfalak mögé: mi is történt Angliában, ki is ez a Guy Gisborne, hogyan ébredtek öntudatra a Mesterséges Intelligenciák, és így tovább.Az említett szövegek és bizonyos pályák elején zajló párbeszédek mesélik el a történetet, Rob és Gisborne párharcát, és hogy hogyan reagál mindenre a nagyvilág. Sőt, talán pont ez a lényeg: a nagyvilág. Rob a Volume segítségével csak szimulálja a rablásokat, nem hajtja végre őket. Ő maga egy zárt szobában ugrál és mászkál fel-alá, de a mai Let’s Play videókhoz hasonlóan közzéteszi az interneten. A cél egy Robin Hoodok sokaságának létrehozása. Az, hogy inspiráljon másokat. Hogy mások menjenek rabolni, és szabotálják Gisborne vállalatait. „De béna ez a gyerek, én jobban csinálnám” – hangzik el sokszor az interneten, és Rob számára ez ugyanúgy kedvez: „Csináld jobban!”. A cél, hogy az emberek képezzék magukat az elnyomás ellen, és maguk tudjanak kivitelezni minden akciót.A Mesterséges Intelligenciák története nincs annyira kiépítve, mint a Thomas Was Alone-ban, Gisborne emberei pedig gyakorlatilag csak említés szintjén léteznek. Amikor küldetést választunk – pontosabban szimulációt -, mindig egy adott emberhez kapcsolódik a létesítmény. Ezek a figurák névtelenek, szinte feladatkörükkel egyenlők: A Bankár, A Kovács, A Tudós. Tarot-kártyákhoz hasonlóan látható egy rajz róluk, de másképp fel sem bukkannak.
[YOUTUBE]nLUFu8cpviA[/YOUTUBE]A játék elég gyakran viccel saját egyszerűségével, felhívva a figyelmet, hogy itt a hangsúly a tiszta játék, maga a mechanika. De az egyszerűség itt nem egyenlő a minőség hiányával. A pályák rövidek, ahogy a fő kampány is, és többet nem nyújt azon a rövid, de mégis elgondolkodtató történeten kívül amelyen végighaladunk. De a Volume „csináld jobban” szellemisége természetesen nem csak a narratívában bukkan fel. Ha végigsuhant az ember az egyébként szórakoztató és izgalmas pályákon, belevághat a rajongóközösség pályáiba. A Volume-nak egy nagyon egyszerű, de mégis összetett lehetőségeket biztosító pályatervezője van, mellyel bárki készíthet pályákat és fel is tölthet. „Tetszik az ötlet, de nem tetszettek a pályák”. „Nem volt elég nehéz”. „Túl gyorsan vége lett”. Nem baj! Csinálj jobbat, csinálj nehezebbet, írj jobb történetet. Ahogy a fő játékban is lehet szövegdobozokban tájékozódni a történet múltjáról és jelenéről, a pályatervezőben ugyanúgy lehet létrehozni saját meséket. Sőt, a játék külön felkér rá az elején: tölts fel nyugodtan videókat, hisz ez a lényeg!A Volume a legelső Metal Gear Solid VR küldetéseit juttatta eszembe, ami nem túl különös, hisz fő inspirációja volt az alkotásnak. A Gyűrűk Ura filmsorozatból Gollumként ismert Andy Serkis kiváló szinkronja a galád Guy Gisborne-nak, ahogy tökéletesen hozza a Mesterséges Intelligencia, Alan karakterét is Danny Wallace (aki egyébként a Thomas Was Alone narrátora volt). A mondanivaló, az elképzelés és az egész mese ötletes és kiváló, és a ma már oly ritka tiszta, tömör lopakodás tovább fokozza. Mike Bithell bizonyított egyszer, most bizonyított még egyszer: alig várom, hogy mit választ következőnek. A Volume nem csak játék, hanem eszköz, hogy magunk is alkotók lehessünk: Mike Bithell ezt hozta ki ezzel az eszközzel.[I]Te tudnál jobbat?[/I]

2 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Mekkora mázlista már ez a faszi, hogy játékfejlesztéssel foglalkozik és úgy hívják, hogy BITHELL!! (már ha tényleg ez a neve…)

  2. Kicsit az MGS2 VR misszióira emlékeztet.