Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

Various Daylife (PS4, PSN)

A munka nemesít.

A Square Enix kétségkívül nem bíz semmit a véletlenre az utóbbi időben: a Final Fantasy sorozat jelenleg aranykorát éli, a viszonylag friss, Valkyrie Elysium című játékuk telitalálatnak bizonyult a szerepjátékok kedvelőinek körében, arról nem beszélve, hogy olyan kult-kedvenc sorozatokat is csatasorba állítottak idén, mint a Tactics Ogre és a Star Ocean. Minden túlzás nélkül mondható, hogy a kiadó mindent elkövet, hogy – kis túlzással – a japán RPG-k kedvelői ki se lássanak a játékdömpingből. Ez azonban egyszerre áldás és átok, hiszen igen hosszú, 50 órára rúgó játékidővel kell számolnia az egyszer játékosnak címenként – és ez legtöbb esetben csak az első végigjátszást fedi. Ez legtöbb esetben azt eredményezi, hogy nekünk, gamereknek igencsak meg kell válogatnunk, mely kalandokba invesztálunk időt és mi kerül fel a végtelen backlogra. Talán nem meglepő ennek tudatában, hogy a Square kisebb címei így nem, hogy nem jutnak el az emberekhez, sokan azt sem tudják róluk, hogy léteznek. Ebbe a kategóriába tartozik a némileg rendhagyó, ám koncepciójában mindenképp érdekes Various Daylife is.

A Various Daylife a DokiDoki Groove Works (akik olyan játékokat jegyeznek, mint az Octopath Traveler és a Bravely Default) 2019-ben Apple Arcade exkluzívként megjelent, főként a hétköznapi élet feladataira, nehézségeire és kihívásaira fókuszáló szerepjáték. Valódi érdekessége leginkább az alapfelütésben rejlik: a kalandvágyó szuperkatonák és a varázserejű kiválasztottak helyett ezúttal egy egyszerű, általunk megkreált telepest irányíthatunk, aki frissen érkezik az Antoecia nevű kontinensre. A hely jellegzetessége, hogy egy kialakult, bejáratott környezet és társadalom helyett egy felfutóban lévő, éppen épülő és szépülő világba kalauzol, ahol a munka a legfőbb elvárás, egyben az előrehaladás kulcsa.

A játék során különböző csoportokat látogathatunk meg, különböző prioritásokkal és érdeklődési körökkel, az elvállalható munkák típusait is ezen tényezők fogják alakítani, így érdemes minél szélesebb körben ismeretségeket kialakítani. Elsőre talán ezek a lehetőségek egyszerűnek tűnhetnek, ám hamar komolyabb mélységet és ágazatokat nyithatunk meg. Ez leginkább azon szempontból fontos, mert karakterünk fárad, különböző szükségletei vannak és nem tud a végtelenségig robotolni. Minél lejjebb csökkennek a pihenés nélkül töltött idő alatt a statjaink, annál nagyobb az esélye annak, hogy például balesetet szenvedjünk, így napokra munkaképtelenné válhatunk. Annak apropóján, hogy kezdetben óriási nehézségeket okoz az is, hogy megfelelő mennyiségű munkát vállaljunk és a legalapabb szükségleteinket el tudjuk látni a kapott pénzből, érdemes jól megfontolni a stratégiánkat. Minél több napot dolgozunk, annál nagyobb teher nehezedik karakterünkre, ám az egymás után ledolgozott napok bónuszokat is vonnak maguk után, amelyek növelhetik akár a fizetséget, akár a statjainkat – ezek azonban pihenéskor lenullázódnak. A későbbiekben, amikor már saját csapattal operálunk, különböző melléktevékenységekbe is foghatunk, amennyiben például már nagyobb összegeket zsebelünk be, például fürdőkbe vonulhatunk társainkkal, amely elősegíti a pihenést, ám nem nullázza karakterünk eredményeit. Üröm az örömben, hogy csapattársaink képzettsége nem növekszik a munkák által, számukra meg kell vásárolnunk a fejlődést, amely újabb költségeket jelent, erre érdemes figyelni.

Természetesen az nem járja, hogy folyamatosan csak a munka körül forogjanak a napjaink, ám érdekes, hogy a Various Daylife kicsit mintha megfordította volna a tipikus “főszál-mellékszál” egyensúlyt. Míg időnk nagy részét az említett munkákkal fogjuk tölteni, a későbbiekben részt vehetünk az ún. “guild questeken”, amelyek a történet előregördítését szolgálják és a legtöbb esetben a vadonban való táborozást fedik csapattársainkkal. A megszokott munka helyett itt lehetőségünk adódik harcolni, amely szintén sajátságos mechanika alapján folyik, amelyet leginkább a “Change, Chain, Chance” rendszerként tudnék aposztrofálni. A hagyományos támadásaink mellett használhatunk különböző státuszokkal operáló támadásokat is, ezekkel pedig előidézhető a “Change”, amely vagy az említett státuszt helyezi az ellenfélre vagy megváltoztatja azt. Ebből ered a “Chain”, amely ezek összefűzését jelenti, magasabb sebzés érdekében. Amennyiben elég ügyesen fűzzük össze ezeket, elérhetővé válik a “Chance”, amely lehetőséget biztosít akár olyan támadások kivitelezésére, amelyek azonnal végeznek az ellenféllel.

A játék tetemes, túlnyomó többségét ez a két irányvonal teszi ki, ám azt meg kell jegyezzem, a legnagyobb negatívum is ehhez fűződik: míg a hagyományos munkák némileg épülnek egymásra, átlátható rendszerben folynak és egyre nehezednek, addig a guild questek már a kezdetektől sokkal nehezebbek, igénylik a játék rendszereinek ismeretét, valamint a megfelelő party összeállítását. Gyakorlatilag ennek a balansznak a megtalálása, megismerése jelenti a válaszutat azok között, akik kitartanak a játék mellett és azok között, akik abbahagyják. Azt szintén meg kell említenem, hogy ezen tevékenységek játékmechanika szempontból sem találják fel újra a spanyol viaszt, sőt, némileg egyfajta “RPG light” érzést keltenek. Nincsenek komoly, óriási csinnadratta mellett történő tevékenységek, minden teljesen hétköznapinak hat (kisebb túlzásokkal), láthatóan a földhözragadt megközelítés volt a cél, no meg persze minden bizonnyal a költségek minimalizálása.

Mindettől független, a Various Daylife egy nehéz, ám igazságos kaland, amelynek a legfőbb erénye a hangulata, zenéje és a karakterek közti kapcsolat. A teljes világ egy könnyen szerethető, átélhető és átérezhető atmoszférát nyújt, leginkább a “visual novel” zsánerhez tudnám hasonlítani (tónusban, nem mechanikák tekintetében). Könnyed kezelésének és átlátható rendszereinek köszönhetően nem lepne meg, ha a Various Daylife sokak számára alternatív választásként szolgálhat a csilli-villi Final Fantasy-k között, amennyiben nem egy grandiózus, minden lélekjelenlétünket és figyelmünket lekötő szerepjátékra vágyunk. Az átirat egyébként egészen korrektre sikerült, ahhoz képest, hogy egy telefonos játékról beszélünk, a hasonszőrű RPG-k kedvelői pedig nem a csúcstechnológiás grafika és nagyköltségvetésű köntös miatt fognak “beszippantódni” ebbe a kalandba. Amennyiben azonban a tripla-A a játszótered, csalódni fogsz. Ezek tudatában mindenképp érdemes mérlegelni, hogy a hatalmas játékcunami közepette, érdemes-e az időnket a Various Daylife-fal tölteni, ám, ha már unod a pár hónapig extra hype-nak örvendő, futószalagos open worldöket, nem kizárt, hogy ebben leled meg a pihenést.

(A játékot a Cenega biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★
KÖZÉPSZERŰ
Kiadó: Square Enix
Fejlesztő: DokiDoki Groove Works
Megjelenés: 2022. szeptember 16.

Hozzászólás