Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

Unpacking (PS5, PS4, PSN)

Dobozolt életek.

A költözés egy igazán lelket próbáló folyamat. Nem csak azért, mert – persze ez távtól, a szándéktól és a körülményektől is függ – gyökerestől tépjük ki magunkat, hogy egy új helyre ültessük el életünket. Azért is, mert komoly döntéseket kell hoznunk arról, hogy mit és miért viszünk magunkkal. Mi az, ami tényleg fontos számunkra? Mire van igazán szükségünk? Mit hagyunk hátra, és mit jelent ez számunkra? Mik azok, amiktől semmi áron nem akarunk megválni? És mi az, amire itt a remek alkalom, hogy kidobjuk? Az ember költöztetett holmijai igazán intim képet festenek arról, hogy ki ő, milyen életutat járhatott be, és merre tart. Az Unpacking pontosan erre ad lehetőséget: végigkísérni egy életet, de kizárólag a becsomagolt holmikon keresztül – illetve azok kicsomagolásával.

A Witch Beam alkotása kötött nézetű, gyönyörűen kidolgozott pixelszobákat kínál, amelyekben mindig egy halom holmi vár arra, hogy költözés után kipakoljuk őket. A kartondobozokra bökve felnyithatjuk őket, majd kezdődhet a cuccok kiemelése és elhelyezgetése megfelelő helyükre. Egyszerű logikai feladvány ez, ahol a rendelkezésre álló hellyel szórakozhatunk, hogy minden elférjen. Kezdetben csupán egy vagy pár szobáról van szó, de idővel teljes lakásokat kell berendeznünk, egyre több tényezőt tartva szem ellőtt. A játék különlegessége azonban az, hogy milyen mesterien kötötte össze a történetmesélést egy ennyire egyszerű koncepcióval.

A pakolás során ugyanis megismerhetjük azt az embert, akinek tárgyait, eszközeit és ruhadarabjait emelgetjük ki. Plüssállatok, akciófigurák, szuvenírek egy utazásról, csinos vagy épp hétköznapi ruhák, higiéniai kellékek és egyéb apróságok mind meglepően átfogó képet festenek arról, hogy kinek az életéből kapunk egy szeletet. Fenomenális, hogy karakterek nélkül is milyen jellemrajzot kaphatunk csak az alapján, hogy mit emelünk ki ezekből a dobozokból. Emellett izgalmas is, hogy a törést és koccanást tompító kitöltőanyag mélyéből épp mi fog újonnan előbukkanni – jópofa felismerni egy játékkonzolt vagy egy kedves fotót, és egy idő után unalmas a sokadig fehérneműt vagy zoknit a szekrénybe tömni. Ezek azonban mind tudatosan járulnak hozzá a központi élményhez: a holmik intimitásához és történetmesélési képességéhez.

A szobák berendezése után jelzi a játék, hogy mi nincs jó helyen. Ez segíthet beazonosítani a képi világ miatt esetleg nehezen felismerhető tárgyakat, de alkalmanként ezen túl még ezzel is a sztorit építik. Nem véletlen sokszor, ha valamit nem a megfelelő pozícióba helyeztünk – pontosabban az, hogy miért. A játéktervezés kimagasló mivoltára utal az, hogy mennyire sokatmondó tud lenni csupán annyi, hogy egy jelentéktelennek tűnő apróság körül megjelenik a hibás helyet jelölő piros körvonal.

A pár órás játékidő során több helyszínt kell berendeznünk különféle évek során, ezzel pillanatképeket kapva a „főszereplő” életéből: sikereiből, csalódásaiból, szerelmeiből, szakításaiból, gyerek- és felnőttkorából, munkájából vagy hobbijaiból. A kellemes képi világ mellett rengeteget hozzáad az élményhez a hangulatos, nosztalgikus zene és az olyan apróságok, mint a kontrollerből kiszűrődő hangeffektek: például az érmék csörgése a malacperselyben vagy a súlyzó lerakásának tompa puffanása. Az egész egy kompakt, meditatív, finomhangolt élmény, ahol minden apróság gondosan és szeretettel lett megtervezve.

Az Unpacking egy imádni való és elgondolkodtató, könnyed, de mégis összetett élmény, amely a környezeti történetmesélést sokatmondó interaktivitással ruházza fel. Nem jelent komoly kihívást, de nem is ez a célja: minden aspektusa visszakanyarodik központi narratívájához, akár az emlékek előkerülését, akár a monotonitásból adódó frusztrációt, akár a látottak alapján kedves mosolyt csal elő a játékosból. Egy csodálatos, őszinte, megható és kellemes kis különlegesség, ami a tárgyak életünkben betöltött fontosságára hívja fel a figyelmet: hogy mitől lesz a miénk valami, és mit jelent ez nekünk és környezetünknek. Ki milyen csomagokat hordoz magával az életben, mit pakol ezekbe, és mit oszt meg másokkal.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★★
SZÍNARANY
Kiadó: Humble Games
Fejlesztő: Witch Beam
Megjelenés: 2022. május 10.