Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Ubisoft Forward

Ubisoft – elment a cégtől az, aki miatt minden játék egy sablonra épült

Vádak közepette távozott Serge Hascoët, aki kezében minden kreatív hatalom összpontosult.

A Ubisoft nehéz időket él, de ezt csak magának köszönheti. Az elmúlt napokban a #MeToo-mozgalom – amely a videojátékipart kezdetben gyanúsan elkerülte – új életre kelt, és sorra derülnek ki undorító és meghökkentő dolgok a gaming, a streaming, a képregények és az asztali szerepjátékok világából.

Számos bejelentés és vád érkezett a Ubisoft munkakörnyezetével kapcsolatban, az érintettek pedig “iskolásfiúk közösségi hangulatáról”, szexista megnyilvánulásokról és munkahelyi zaklatásokról számoltak be a masszív vállalat különböző stúdióiban. A konkrétumokba nem mennék bele ebben a hírben, de a Bloomberg hosszú jelentést írt az eseményekről, amelyek hatását hamarosan a játékosvilág is érezheti.

A történések középpontjában egy bizonyos Serge Hascoët állt, aki kezdetben egyedül, később hét másik férfival alkotta a Ubisoft úgynevezett szerkesztői csapatát, amely kizárólagosan döntött arról, hogy mely játékokból lesz valami, és melyekből nem. Hascoët nyomta például, hogy minden játékuk ugyanazon nyílt világú, kérdőjel-felfedezős, listaszerű tennivalók sablonjára épüljenek, amely megvalósítások nem csak saját alkotásaikba, de külsős játékokba is átszivárogtak – friss példa erre a Ghost of Tsushima.

A fejlesztők Hascoët-nak kellett, hogy eladják projektjeiket, így azon gürcöltek, hogy ennek az egyetlen figurának elnyerjék a tetszését – egyéni és projekt szinten is. Ha egy ötlet nem jött be neki, az unalmát kihangsúlyozva ütlegelte fejét az asztalába, és ha kollégái nem voltak vevők kéretlen közeledéseire, nem mentek sztriptízklubba tárgyalni és iszogatni munka után, vagy meg merték kérdőjelezni döntéseit, akkor egyszerűen kigolyózta őket, vagy karrierjük előmenetelében gáncsolta ki őket.

A diverzitás hiánya így több szempontból is éreztette hatását: kevesebb egyedi és kreatív ötlet kerülhetett be a játékokba, így nagy eséllyel ezért is tűntek el a kezdetben üde szösszenetként előröppenő UbiArt Framework címek is, mint a Rayman Origins, vagy a Valiant Hearts. Hascoët a női karaktereket sem kedvelte, így az Assassin’s Creed széria különböző epizódjainak fejlesztésébe is folyton beleszólt: az Assassin’s Creed Syndicate ikerpárosai közül a férfi Jacobre és a női Evie-re eredetileg egyenlő mértékben helyezték volna a hangsúlyt a készítők, de a mérleg a végére Jacob felé tolódott; az Originsben Aya is sokkal komolyabb szerepet kapott volna; az Odyssey-ben pedig eredetileg csak Kassandrával lehetett volna lenni, és később erőltették csak bele Alexiost is, mint lehetőséget, aki eredetileg a rosszak oldalára állt fivér lett volna – erről árulkodik az is, hogy Kassandra szinkronmunkája és jellemrajza mennyivel összetettebb.

2018-ban Mike Laidlaw, a Dragon Age tervezője a Ubisoft Quebechez csatlakozott, kicsivel több mint egy év múlva azonban el is ment. A Bloomberg egy friss jelentése arról számolt be, hogy ottléte alatt egy Artúr királyos játékon dolgozott. Az Avalon egy kooperatív multiplayer RPG móka lett volna, amelyet elég erősen a Monster Hunter ihletett. A csapat nagyon lelkes volt, de Hascoët, mint megannyi, a sémáktól elrugaszkódó ötletet, ezt is elkaszálta – ugyanis nem rajongott a fantasy műfajért. Ha ilyet csinálnának, úgy vélte annak “jobbnak kell lennie mint Tolkien”. A csapat meglepetten fogadta, hogy azért, amiért Hascoët nem bírja a fantasy keretet, le kell állni az egész projekttel, viszont próbálták menteni a menthetőt: variáltak rajta, hogy legyen sci-fi-sebb, próbálkoztak a görög mitológiával is, de egyik sem ment át rajta, így végül törölték a projektet, és Laidlaw otthagyta a Ubisoftot. Többen beszámoltak arról, hogy Hascoët kiváló ötleteket dobott a süllyesztőbe, és számos nagy nevet a szakmában üldözött el hozzáállásával.

Most, hogy a vádak és a negatív visszhang közepette lemondott, talán több hangnak adnak majd teret a cégnél, és frissebb projektek kerülhetnek ki, mert a szakma és a közösség is érezhette Hascoët fojtogató hatását. Természetesen az a tény, hogy egy ember kezében összpontosulhatott a hatalom, és hogy egy ilyen ember, mint Hascoët kerülhetett ebbe a pozícióba, illetve, hogy ennyi ideig titkolni tudták, komoly problémákra világít rá az iparban és a Ubisoftnál egyaránt.

A cég megfogadta, hogy nyitottabb lesz alkalmazottai panaszaira és igyekszik orvosolni a felmerülő problémákat – mindezt belső átalakításokkal és külső segítséggel -, de az ilyen jellegű kultúra mélyen gyökeredzik a társadalmunk egészében, így hiba lenne egyedül Hascoët-ra verni az egészet, és figyelmen kívül hagyni azt a többi vezetőt és kollégát, akik ezt lehetővé tették. (A Ubisoft egyébként egy belső vizsgálat után pont tegnap rúgott ki egy másik fejest, Tommy Francois-t.)

Ha a Ubisoft komolyan változásokat akar, akkor keményen kell dolgoznia. Egy azonban biztos: azzal mindenki jól járna.

11 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nem hinném, hogy egyetlen ember eltávolítása annyira tudná orvosolni azt a problémát, ami már hosszú évek óta fennáll a Ubisoftnál, de hajrá, itt a lehetőség a bizonyításra.

  2. Hááát amit a Ghost Reconnal tettek az is egy botrány.
    Próbálták idővel orvosolni a negatív visszajelzéseket, de már túl későn.
    Még így 9 hónap után is botrányosan bug-os. (bár nem tudom minek a alfa/béta teszt, ha nem erre).
    Azt meg remélem a következő Ghost Recon elhagyja ezt az idióta Division rendszert és visszatér értelmesebb Wildlands vonalra!

  3. Kár azért az Arthur királyos fantasy RPG-ért.
    Kassandra-val újrakezdem az ACO-t, sok rajongó véleménye szerint is ő az eredeti, default protagonista, az Eagle Bearer.

    • Egyébként a “kánon” szerint ő – ennyit engedtek a csapatnak. A könyvadaptációban is ő szerepel.

    • Vele nem lesz halálos dögunalom?
      Mert akkor lehet, hogy én is újrakezdem valamikor.
      A jellemtelen debil gyerekkel hamar törlésre került a játék.

  4. Örömteli volt ezt olvasni. Reméljük, hogy az Ubi visszatalál végre a helyes útra.

    2
    • Ja, reménykedni lehet, várjunk úgy 3-5 évet, aztán kiderül. Potenciáljuk még van bőven, kíváncsi leszek, jó mederbe terelik-e.

  5. Jó lenne egy kis frissítés, mert egy idő után azt veszed észre, hogy az előző részt játszod.
    Hátha most már nem fognak annyira a játékok hasonlítani egymásra 🙂