TOM CLANCY’S RAINBOW SIX® SIEGE (PS4)

A soron következő tesztemben bemutatott taktikai lövölde nem a futószalagon gyártott termékeket erősíti (10 éven keresztül tolták ezt a sorozatot, egészen 2008-ig). PlayStation fronton egy kisebbfajta űr tátongott a zsáneren belül, amit most a Tom Clancy’s Rainbow Six® Siege-dzsel sikerült betömni. A Ubisoft nem titkolt célja volt, hogy e-sportként is szerepeljen majd a program (kis érdekesség: a PC-s játékokban manapság nem jellemző a LAN támogatás, de ebbe a címbe mégis bekerült).Picit tartottam a stufftól, mert a piacon üzekedő CoD és Battlefield sosem kötött le hosszú távon, de tulajdonképpen így vagyok az összes online versus dologgal. Idén már egy „csak online” játékkal csúnyán megégettem magam (Evolve), így talán jogosan tartottam az 5 vs. 5-re kihegyezett FPS-től. A legjobban talán a Star Wars-ban fellelhető kiegyensúlyozatlanságtól rettegtem (például a terroristák folyamatosan porig alázzák a jófiúkat). És, hogy mennyire balanszolt a szoftver? Azt hamarosan ki is fejtem, de előtte lássuk, mit tartalmaznak az új Rainbow Six kooperatív és kompetitív szegmensei.
Egyedül, öten és tízenA game egyszemélyes offline tartalma nagyjából vetekszik a Star Wars Battlefrontéval. Single player kampány nincs, helyette kapunk tíz szituációs gyakorlatot, melyeket egyedül, adott felszereléssel tudunk kivitelezni. A program ezen része egy kőkemény oktató módnak felel meg (kihívásnak álcázva), tehát kezeljük is úgy.Egytől-három csillagig remekelhetünk, miközben megtanuljuk az elit alakulat képességeit. Nagyon hamar meg fogjuk tanulni, hogy a kapkodás nem vezet sehová, elég egy rossz mozdulat, és szinte azonnal halottak vagyunk (pár jól irányzott golyó és elvérzünk). E mellé társul még három darab kisfilm, amik bemutatják a főbb újdonságokat. Olyanra gondolok példának okáért, mint a rombolható környezet (átlőhető és berobbantható falak/plafon/padló), vagy az ablakok/ajtók elbarikádozása, falak megerősítése.Minden megtalálható a mozgásrepertoárunkban, amit egy modern FPS-től elvárhatunk. Az épületek oldalán is mászkálhatunk, akár fejjel lefelé is csáklyás kötelet használva. Bedönthetjük a fegyvereinket egy gombnyomással, amit nagyon kevés hasonló témában láttam eddig. A HUD letisztult, azt mutatja, amit kell, főként az alsó részére csoportosultak a felszereléseink (még a hozzájuk rendelt gombokat is láthatjuk). Ami kissé szokatlan lehet a veteránoknak is, az a célzás és a pontosság. Kicsit valóságosabbá próbálták tenni a dolgokat az élethű viselkedéssel, mint például, hogy a gépfegyverekkel kissé “megszaladunk” és fölé lövünk egy-egy erősebb sorozat után. Hozzá kell szokni a dolgokhoz, nekem ez a rész még nehezebb volt, mivel nem ezeken a programokon szocializálódtam. Érdekesen dolgoznak még a shotgunok is, amikkel akár csípőből is gyilkolhatunk (véleményem szerint a kelleténél picivel messzebbről is). Sok ponton finomíthatunk a beállításokban, továbbá rengeteget módosíthatunk különféle kiegészítőkkel az arzenálunkon.Magányos farkasként szórakozhatunk még a Terrorist Huntra keresztelt módban, ahol gépi ellenfeleket kell irtanunk több felállásban is. Három nehézségi fokozaton vághatunk neki a dolognak, ahol a Realisztikus rádob néhány lapáttal, a kettővel előtte tanyázó Normálra (ezt robotoknak tudom teljes szívből ajánlani). A klasszikus túszmentésen túl akad még bombahatástalanítás és szimpla likvidálás is. Egyedül nem az igazi a dolog, ezért az egyedüllét helyett a matchmaking verzióját erőltessük a dolognak. Ilyenkor négy másik harcossal vállvetve vághatunk neki az egésznek, ami jó társakkal meghatványozza a program hangulatát. Bár én csupán idegenekkel toltam, de remekül együtt lehetett velük is működni.
A Rainbow Six Siege grafikája teljesen jó! Változatos pályákon kommandózhatunk reggel és este. Akad itt reptér, ahol egy hatalmas gépmadárban barikádozzák el magukat a terroristák. Még a gép szárnyán is kirándulhatunk, a háttérben repülők és tűzoltó autók világítanak, az utastérben az oxigénmaszkok le vannak eresztve. Egy pláza kávézójában karácsonyi dekorációkkal találkozhatunk. Egy bankrablást megelevenítő térképen az épületen túl ki van dolgozva a páncélterem és az abban lévő ásott (aládúcolt) alagút is. Az urbánus környezet is bejött, erre a részre egy szavam nem lehet. Tetszett, hogy az emeleten járkáló népségek által felvert por alászállt, így láttam, merre közlekednek. Baromi látványos, ahogy mellettem két méterre egy fal berobban. Ahogy a pajzsommal védekezek, és célzás közben elfordítja az emberem az eszközt, majd azon támasztja a pisztolyát. Amikor az ellenfelem a berobbantott lyukon egy villanógránát kíséretében érkezik, ekkor mind a ketten megvakulunk, majd látásomat visszanyerve előttem késeli meg a társam, majd revánsot veszek rajta, és próbálom a lassan elvérző csapattagot visszahozni a halálból. Imádom, amikor egy épület külsején fejjel lefelé lógok egy ablak tetején bekukucskálva, és a mit sem sejtő ellenfeleimet levadászom. Fantasztikus érzés támadás közben előre megbeszélt jelre több oldalról robbantani. Lyukat ütni a falba és azon keresztül kiosztani a megérdemelt fejest.Látványos és szórakoztató eseményekben volt részem a tesztelés alatt. Egyedül a vért tudnám felhozni színvonalon aluliként, mert az eléggé rajzfilmes gagyi hatást kelt. Ez a Terrorist Hunt játékmód egyébiránt le van zárva fix 30fps-re, ellenben a versus multiplayer 60fps képfrissítéssel dolgozik, ami sajnos nem teljesen stabil (néha leesik 45-50-re is), de engem nem zavart különösképpen.A zenék is a hangok is rendben vannak, bár nem tudnék felidézni közülük egyet se. Nem zavaróak, jól illenek az akcióhoz. A terroristák még azt is kiabálják egymásnak, ha kiszúrnak például a második emeleten. Nem vagyok fegyverszakértő, de a mordályoknak se gáz a hangja, a funkcióját szépen betölti az audio rész.Szinte minden cselekedetünk után tapasztalati pontokat szerezhetünk + lóvét, amit a boltban költhetünk el. Vásárolhatunk fegyver-kiegészítőket, skineket, illetve Operátorokat, akik a game sava-borsát képezik. A karakter felhozatal bőséges, sokszínű, és ami a legfontosabb, kiegyensúlyozott (ezek közül 10-zel, vagyis a roster felével már a bétában megismerkedhettünk). Nincsenek mindent ütő figurák, de mindegyikük rendelkezik hasznos kepeségekkel, amiktől a krízishelyzetek sokszínűvé válnak.Ezek a szereplők elég drágák (és minden további a frakciójukon belül drágul), továbbá a játékosok nem osztoznak bennük. Ez papíron úgy néz ki, hogy veszünk négy rongyért 3 védekezőt, majd egy online meccs előtt csapattársaink (akik szintén megvették őket) lestoppolják őket, így maradunk a „csöves” Recruittal (igaz történet alapján). Szóval érdemes minél többet megnyitni belőlük, illetve ismerkedni velük.A vásárlás után egy-egy szimpatikus videó formájában bemutatkoznak az urak és hölgyek, majd képességeiket is demonstrálják. Nagyon eltalálták a figurákat, már első körben találtam három kedvencet magamnak. Közéjük tartozik a baseball sapkát és napszemüveget viselő laza szövetségi ügynök, Ash, aki jobb híján vállról indítható fúróval töri át a falat, a jól bevált telepíthető robbanószer helyett.A gépi ellenfelekre visszatérve, ők elég intelligensre sikerültek. Volt olyan szituációnk, hogy a likvidálandó 22 emberből az utolsó körre kettő maradt, akik ahelyett, hogy befutottak volna és bedaráltatták volna magukat, elbújtak. Úgy kellett felderítő csapattá alakulnunk és magára hagynunk a védendő területünket (a rohadékok a tetőn bujkáltak). Viszont ez a játékmód véleményem szerint csupán egy jó fajta extra (mind a CoD-ban a zombizás) a főszerepben tündöklő 5 vs. 5 mellett, úgyhogy át is térnék ennek elemzésére.Volt már szó tapasztalati pontokról, amik ki ne gondolta volna, szintlépést eredményeznek. Ha egy akváriumként gondolunk a versus részre, akkor egészen a 20-as szint eléréséig nem úszhatunk az igazi ragadozókkal. A nagyfiúk játékában már két ponttal kell nyerni a többkörös csatározásokban, amik rendesen el is húzódhatnak. Közel jártam az említett 20-ashoz, de nem szerettem volna halogatni a cikket, úgyhogy csupán a hozzám hasonló kezdőkkel evickéltem, majd később a haladókkal úsztam.Az internetes rész gyors, mindig talál ellenfeleket, akadástól mentes. Sok-sok lejátszott meccsre talán jut egy disconected, ami teljesen elfogadható.Maga a multi a már bemutatásra került Hunthoz hasonló feladatokkal operál 11 térképen. Lényegében egy “best of 3” rendszerről beszélünk, ahol az egyik körben támadunk, majd a következőben védekezünk. Itt az a csapat nyer, akik három kört visznek. Védekező szemszögből barikádok építésével és csapdatelepítéssel telik leghasznosabban az előjáték (minden gamer rendelkezik átlag két megerősítéssel is, amit a falakra, padlóra húzhat). Továbbá a támadók felderítő drónjait kergethetik/lőhetik ki (friendly fire veszély!).A védekezők nem képesek mozgatni a túszt, illetve a védendő objektumokat. Az idő lejárta után videokamerákon leskelődhetnek a másik csapat után. Támadó részről a körök úgy kezdődnek, hogy egy távirányítású guruló dronnal felderíthetik a terepet, amíg a védekezők felkészülnek. A kis fickóval megjelölhetik az ellenséget, láthatják a csapdákat, szóval nem vakon rohannak be egy-egy kelepcébe és percekig kutatják a túsz/bombák helyét. A roundok időre mennek, ami a védekezőknek kedvez annak leteltekor. Minden kör automatikusan győzelemmel zárul támadó oldalról, ha az ellenséges védekezőket kiiktatják.
A bevezetőben taglalt lehetséges kiegyensúlyozatlanság mellett (amely félelmem egyébként alaptalan volt) azon töprengtem, hogy hiába egy jól kialakított rendszer, ha az egész a játékos közönségen múlik. És mégis hatalmasat csalódtam pozitív értelemben a playerekben! Bárhonnan jött a gamer, még ha egy CoD-ból is (és itt most nem őket nézem le, hanem az ottani gyors, adrenalin-ittas játékmenetre gondolok), sosem találkoztam olyan dologgal, hogy egy primitív, gyors vérfürdőbe csapott volna át a játékmenet. A védők védtek, a támadók támadtak és a feladatokat próbálták abszolválni, ami nekem baromira tetszett. Intelligensen álltak a dolgokhoz, ami felettébb megnövelte a hangulatot. Mindenki tette a dolgát, felvették a ritmust, és kiemelném, hogy most 10 idegen emberről beszélek! Játszottam egy csapatban 2-3 összeszokott fickóval is, ami sokkal jobb volt (én hallottam őket végig a fülesben, így gyorsan és ügyesen tudtam reagálni). Ha veszítettem, általában az sem a csapatom hibájából történt.Az egyik legemlékezetesebb és leggyorsabb játékom jó 20mp-ig tarthatott. Futok fel a repülő egyik oldalán, amikor is csipogásra leszek figyelmes. Tudom, hogy C4, de az ajtón belülről számítok rá – erre meg nem kívülre rakta a nyomorult (ami ráadásul ki is esett a látóteremből)? Ebben a játékban minden vicces halálomra jut egy kedves emlék, amikor “remekeltem” (mondjuk úgy, hogy “jókor voltam jó helyen”), szóval sosem álltam fel rossz szájízzel a program mellől. A Rainbow Six legújabb felvonása nagyon kellemes időtöltés lehet az intelligensebb, taktikusabb lövöldözős játékok kedvelőinek. Hosszú távon engem ismerősök híján nem fog lekötni, de néhanapján biztos elő fogom venni egy-egy órácskára. Összeszokott baráti társaságoknak ajánlom első sorban, mert úgy éri meg a rááldozott pénzt a legjobban. Meglepően jól szórakoztam a szoftverrel, ami esetemben ritka, ha online lövöldéről van szó. Köszönöm Martinnak a teszt lehetőségét, (ezek után) jövőre remélhetőleg találkozunk ugyanitt a FIFA 17 cikkemmel!(A játékot a forgalmazó PlayON.hu biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a [A http://www.konzolokszervize.hu/productlist.php?platform=&name=rainbow+six+siege&searchtype=4]Konzolok Szervize[/A] budapesti boltjában, vagy webshopjából meg is rendelhető, a linkre klikkelve.)

8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

11 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Sziasztok!Esetleg ha lenne kedve valakinek terrorist hunt-ra,akkor én benne lennék.Most vettem meg a játékot,ezért még nem vagyok vmi jó.Ez a játék nagyon szuper lett

  2. Esetleg valakinek lenne kedve csatlakozni hozzám a játékban? Nincs egy ismerősöm se aki játszaná. Nekem pedig nagyon bejön a játék.

  3. jó teszt lett, még a kedvet is meghozta, de nem hiszem hogy lesz nekem időm erre annyi játékot kéne pótolni.

  4. Ez lehet az a játék, ami a Socom:Confrontation-t megközelítheti hangulatban. Sajnos csak következő hónapban tudom beszerezni.

  5. Nem volt alkalmam kipróbálni, ezért nem tapasztalat alapján mondom, de rohadt jól hangzik az, hogy nem agyatlan lövöldözésről van szó, hanem taktikázásról.A lövöldözős játékok többszemélyes módjának többségében pont ez a bajom, hogy agyatlan lövöldözés az egész. Respawn, futsz, lősz, meghalsz, respawn…. félperces ciklusokban, na az a szar.

  6. Jo iràs,nekem is nagyon bejön a jàték!!!Igaz Én csak a terroristàk elleni modban jàtszok àlltalàban külföldi partnerekkel,de igy is nagyon bejön a jàték!!!

  7. Jónak néz ki a játék, később biztosan beszerzem. De sajnálom, hogy a Patriots végül nem valósult meg.

  8. Azért a mecsmékinggel vannak gondok. Ha haverokkal csak 4-en vagyunk, kínszenvedés kivárni, mire kapunk egy ötödik társat.Ha emiatt visszalépünk a keresésből, hogy megpróbáljuk újra, szétdobálja a csapattársakat, hogy újra joinolhassunk és újra mecsméking, így sok idő telik játék nélkül.4 emberrel miért nem indul el a meccs? Ha menet közben kilép valaki vagy kidobja a game, akkor is megy tovább… Sokszor nehézkesen lehet átmászni tárgyakon…Nem lehet ugrani, és nem lehet minden tárgyra felmászni???Miért???Játékélmény van, pozitív és negatív is.. Többet vártam tőle

  9. Hihetetlen jó játék, campelés nem probléma végre , hiszen sehol sem vagy biztonságba , csupán át kell gondolni milyen eszközzel tudnád kijátszani az ellenfelet . Legtöbb ember barátságos és itt mindenki szeret értelmesen kommunikálni, nem csak egymás anyját szídni . Régebben COD és BF volt a kedvencem, de itt egy menet sokkal több örömöt tud nyujtani mint bármilyen más shooter.