Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

TOM CLANCY’S RAINBOW SIX EXTRACTION (PS5, PS4)

Vegyvédelmi ruhát fel! Gépfegyvert elő!

A Tom Clancy’s Rainbow Six Siege még 2015-ben jelent meg, de azóta örvend hatalmas népszerűségnek. A játékosbázis persze gyakran ingadozott az évek során, néha pedig még szezononként is. Szükséges volt, hogy a game folyton tudjon újat mutatni, ezért néha-néha különböző eseményeket alkottak a Ubisoftnál. Ezek vagy jól sikerültek, vagy kevésbé, de mindenképp üdítő volt, hogy akadt más tennivalónk is a kőkemény mérkőzések közepette, nem csak a hagyományos feladványok. Ezeknek az eseményeknek az egyik legkedveltebb darabja a 2018-ban megjelent „Outbreak” volt, amelynek ötletéből született meg a most frissen megjelent Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction – jelen tesztünk alanya. Vajon érdemes volt önálló szoftverré duzzasztani a közkedvelt játékmódot?

Körülbelül 400 órát futottam a Siege-dzsel, és 2020 óta játszom aktívan, bár mindig is érdekelt, rengeteg ezzel kapcsolatos tartalmat néztem már előtte is, de az elmúlt év során még inkább: eseményeket, profi ligákat, új taktikákat. Bár nem vallom magam kifejezetten jó playernek, szerény kis csapatunkkal szoktunk azért ügyeskedni. Természetesen ez azt is jelenti, hogy legalább 3 sztrókot túléltem és a jobb oldali szemrángásom is állandósult, mióta játszom – és mégis, sok szempontból nincs más olyan game, mint a Rainbow Six Siege. Éppen ezért érdeklődve figyeltük a kollégákkal az Extraction útját. Itt gépi ellenségekkel küzdhetünk meg csapatunkkal,és néha azért jobb egy kis AI öldöklés, mint a konstans vér izzadása a rangsorolt meccseken élő playerek ellen. Érdeklődve kezdtünk bele tehát csapatunk egy másik tagjával, hogy felfedezzük, mit is kínál nekünk ez az új kihívás.

Támadás az ismeretlenből

A világunkra ismét lecsapott egy vírus, mely ezúttal egy veszélyes, számunkra teljesen idegen életforma, amely olyan kihívásokat állít az emberiség elé, amelyet sosem látott még. Szerte a világon sikerült lelassítani ennek a gyilkos kórnak az előretörését, majd azokat a helyeket, ahol nemrég még az emberek éldegéltek, karanténné alakították, hogy elzárják a veszedelmes lényeket. A világ egy szemvillanás alatt megváltozott, valakinek meg kell állítani a kitöréssel fenyegető veszélyt! Hősökre van szüksége az embereknek… vagy inkább profikra? A világszinten ismert Rainbow Six csapat az egyetlen olyan vakmerő és speciálisan kiképzett egység, akiknek legalább egy kicsiny esélye van arra, hogy megfejtsék ezt a rejtélyt. Honnan jött ez “járvány”? Hogy tudjuk végleg megállítani?

A Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction története persze nem túl izgalmas vagy változatos, de pont annyi keretet ad, mint amennyire szükség van. Ez egy maximum 3 fős csapatban játszható kooperatív lövölde, ahol a gép által irányított Archæan (innentől csak Árcsi) nevű lényeket kell irtani. Jelenleg 4 helyszín érhető el, amelyeken belül 3 különböző pályarész van, tehát összesen 12 térképen hadakozhatunk a szokásos idegen/zombi/fertőzött szörnyekkel. Egy pályán 3 kis küldetést kell teljesíteni, amelyekre egyenként 15 perc van. A küldetésekből van többféle és különböző sorrendekben tűnnek fel, a nehézségük attól függ, hogy a sorban hányadikak, természetesen az első feladatnál mindig kevesebb és gyengébb Árcsi van, míg a harmadiknál több és erősebb. Akad, amikor fészkeket kell megjelölnünk, bombákat kell megvédenünk, de olyan is előfordul, amikor el kell fognunk egy különleges lényt vagy egyszerűen csak megölnünk egy erősebb szörnyet. Nem kifejezetten bonyolult feladatok, de alapvetően szórakoztatóak, és a pályák miatt változatosnak érezhetjük ugyanazt a játékmódot, hiába nyomjuk többször is. Minden egyes pályarészen van lehetőségünk hamarabb lelépni, ha úgy látjuk jónak. Ilyenkor kimentenek minket egy helikopterrel, de tovább is haladhatunk a légzsilipen át, de csak óvatosan: ha egy részt a továbbjutással együtt lezárunk, oda nem lehet már visszamenni, ezért a pályán elszórt lőszert, életet és felszerelés-utánpótlást mindig érdemes felszedni.

Négy különböző nehézségen játszhatjuk a pályákat, illetve később, magasabb szinten elérhetővé válnak másféle küldetések is. Attól függően érdemes kiválasztanunk a nehézséget, hogy milyen szintű karaktert – vagyis a Siege-zsargon alapján Operátort – szeretnénk hozni harcolni.

Ehhez már egy speciális csapat kell

A Tom Clancy’s Rainbow Six Siege mindig is az Operátorai miatt volt érdekes: saját történettel, egyedi fegyverekkel, kütyükkel és képességekkel rendelkeznek. Ezt áthozták az Extractionbe is, ahol 18 harcba vihető Operátor közül választhatunk. (Egyelőre kérdéses, hogy raknak-e még bele a többiből.) Ezeknek az Operátoroknak többnyire ugyanazok a fegyvereik vannak, mint amiket megismerhettünk korábban, és kisebb-nagyobb változtatásokat leszámítva az egyedi képességük – gadgetjük – is ugyanaz maradt. Ez jó hír azoknak, akik eredetileg játszottak a Siege-dzsel, így azoknak nem lesz idegen a realisztikusabb, kevésbé casual lövöldözés. Viszont új játékosoknak idegen, sőt, elkedvetlenítő lehet a fegyverek hatalmas visszarúgása, és az Operátorok olykor lomha mozgása. Akadnak ráadásul kevésbé hasznos gadgetek is, amik nem csak az új, de a régi játékosoknak is furcsák lehetnek. Aki a Killing Floorhoz vagy a Left 4 Deadhez hasonló eszement lövöldözésre számít, az hamar csalódni fog: a Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction a lopakodásról szól. Természetesen vannak meredekebb, fegyvert nem kímélő harcok, de tapasztalataim alapján ezeket ritkán éli túl az ember, vagy igen kevés élete marad meg a végére. A Siege-ben megtanult lassú, taktikus mozgás jelenti a túlélést, az együttműködés, a folyamatos kommunikáció és a helyszín ismerete elengedhetetlenek a sikerhez.

Vannak átlőhető és áttörhető (soft falak) itt is, ahogy a Siege-ben, ráadásul egy kis UV-lámpával az Árcsikat és a fészkeket is láthatjuk falon keresztül, esélyt adva nekünk arra, hogy hamarabb végezzünk a förmedvényekkel, mint hogy ők észrevennének minket. Ha sikeresen teljesítünk küldetéseket, akkor fejlődik az Operátorunk, így pedig passzív buffokat és extra fegyvereket oldathatunk fel. (Néha furcsa, hogy egy-egy Operátorra jellemző fegyvert csak később tudunk feloldani, és nem érhető el már a kezdetekkor.) A négy pályarész teljesítése közben különböző feladatokat is abszolválhatunk – például meg kell ölnünk 10 alap ellenséget, lőnünk 5 fejlövést, stb. –, amelyekért a Milestone szintünk is nő. Ezekért a szintlépésekért kapjuk az új helyszíneket, fejlettebb felszerelést oldatunk fel, de kaphatunk fegyver-skineket és fityegőket a gyilkolóeszközeinkre. (Bár szerintem izgalmasabb lenne, ha The Division-szerűen lehetne „kimenteni” cuccokat is.) Fontos megjegyezni, hogy vannak mikrótranzakció, de szigorúan csak kozmetikai cuccokat vehetünk ezekkel.

Ácsi Árcsi, itt nincsen kecmec

Az ellenfelek terén sem szűkölködhetünk, ugyanis jó pár förtelem fogja rontani a levegőt. Természetesen nagyon egyedi megoldásra itt sem kell gondoljunk: van amelyik üt, van amelyik felrobban, de tudnak lőni is, meg persze eltűnni. Valamelyiket nem lehet fejbe lőni, valamelyiket csak a gyenge pontjain lehet meglőni, viszont mindegyiket le tudjuk szúrni a késünkkel, ha nem vesznek észre minket. Vannak kis robbanó kelések is a földön, illetve apró kis spórák (amelyek elvakítanak egy kis ideig). A dizájn nagyon jó és kellően félelmetes, de elég emberi is, hogy hiteles lehessen. Minden ellenfélhez más taktikát érdemes alkalmazni, és attól függően célszerű Operátort és felszerelést választanunk, hogy kikkel nézhetünk majd szembe. Az egyik legizgalmasabb dolog eddig a Prothean boss harcok. Ilyenkor a pálya harmadik része elteleportál minket egy másik helyszínre, ahol egy teljesen más ellenféllel találkozhatunk. A Prothean ugyanis nem más, mint egy jól ismert Operátor átzombisodva: ilyenkor az imposztor teljesen ugyanúgy néz ki, ugyanazokat a fegyvereket és gadgeteket használja, mint társunk. Ez pörgősebb, mint az alap feladatok és baromi jó érzés közösen kinyírni egy ilyen gennyládát. Ellenfelek terén tehát nincs panaszra ok, sokféleképpen keserítik majd meg az Árcsik az életünket, és biztos sokszor fogtok meghalni – már ha halálnak nevezhető az, ami az Extractionben történik.

De azért holnap bejössz dolgozni ugye?

Na, itt fogom sok ember figyelmét elveszíteni, és egyben itt fog sok játékost veszíteni a Ubisoft, hacsak nem csiszolnak ezen a mechanikán. Megpróbálom a lehető legegyszerűbben elmagyarázni, de előre leszögezem, hogy közel 15 óra játék után még mi sem értjük pontosan. Ha a karakterünk meghal, és már nem lehet többször feléleszteni a misszió alatt, akkor igazából nem hal meg, hanem beborítja egy hab (sajtos csipsz), majd a következő körben ki kell mentsük egy másik operátorral. Ilyenkor beragad egy rohadt para Árcsi-fába és onnan kell közös erővel kihúzni, majd elvinni a helikopterhez. Ez amúgy nagyon izgalmas mechanika, mert érzi az ember, hogy van tétje, főleg, mert csak párszor próbálkozhat. (Ha nem sikerül, akkor az abban a körben szedett XP-t nem kapja meg a „halott” operátor.) Viszont most jön az a része, amihez nem csak számológépet, hanem varázsgömböt is segítségül kell hívnunk. Minden Operátor standard 100 élettel kezd, amely képességgel és medkitekkel feltornázható 200-ra is, viszont az alap 100 az fix. Ha abból veszítünk, akkor az adott körben azt már nem gyógyítja vissza semmi, csak extra életerőt tudunk adni a karakternek a fentebb említett eszközökkel. Ha kimenekülünk vagy befejezzük a küldetéseket, mielőtt meghalunk, akkor Operátorunk visszatér, de nem használható rögtön, mert kell neki egy kis pihenés. Ha a 100 alap élettel – tehát sértetlenül – tér vissza a karakterünk, akkor rögtön újra használható, egyéb esetben mindenképp kimarad pár körből. De hogy mennyiből, az baromi jó kérdés: miután újra használhatóak lesznek, akkor sem lesz 100 az életük, ezt csak akkor kapják vissza, ha más Operátorokkal is játszunk, amik a sikeres küldetésekért adna a többi specialistánknak életerőt. Ez lehet 1-től akár 100 is (gondolom), amely attól függ, hogy milyen feladatot, mennyit és milyen sikeresen teljesítünk. Nehéz kitapasztalni, hogy mi befolyásolja, mert lehet az Operátunk megmaradt élete, de az is lehet, hogy az összegyűjtött XP alapján kapunk extra életet. Ha le is van ez írva valahol, annyira zavaros, hogy sehol nem találtunk még rá egyértelmű magyarázatot. Ennek a mechanikának a célja amúgy is rejtély: arra szeretne ösztönözni, hogy más Operátorokat és taktikákat is kipróbáljunk, de van, hogy a kedvenceink köröket gyógyulgatnak, míg a többi katona szintén sérülten tér haza. Ráadásul a szinergia nagyon fontos a csapat tagjai között, szóval egy csomó taktika borul, ha nem a megfelelő embert hozzuk rá. A legkellemetlenebb pedig az, hogy játékon kívül nem történik változás: ha az Operátor sérült, akkor az is marad holnap is. Ez sokakat fog eltaszítani, mindenképp át kell gondolni és változásokat eszközölni ezen a szükségtelenül bonyolult formulán.

Szépség a szörnyek között

A játék PS5-ön elég szépennéz ki: jó a dizájn, kellőképpen ijesztő, furcsa és horrorisztikus, a fegyverek és kütyük is hasonlóan részletesek és alapjaiban is szebb az egész, mint maga a Siege. (Bár így nézne ki a Siege…) A hangok teljesen jók, jól behatárolhatóak a karakterek (nem úgy, mint a Siege-ben…), és a pályák is ötletesen, tudatosan vannak megtervezve. Az egésznek az atmoszférája nagyon jól el lett kapva, sötét, poros, kihalt, furcsa, ijesztő helyeken küzdhetünk, és az Árcsik is szépen el lettek találva. A kinézet és a hang teljesen rendben van, a játék közbeni CGI sztori videók pedig pazarok.

Bárki lehet profi?

Miközben játszottunk, sokszor felmerült bennem a kérdés: kinek készült ez a játék? Az Outbreak rajongók megelégedtek volna azzal, ha bent marad a Siege-ben állandó játékmódként. A Siege rajongókat nem feltétlen köti le, hiszen eleve csak 3 ember játszhatja, míg alapból az egymás elleni mérkőzésekben 5 fős csapatok küzdenek, szóval simán lehet, hogy 2 ember kimarad a buliból. (Amúgy lehetne 5-en is játszani az Extractiont, semmi sem zárja ki szerintem.) Akik szeretik a Killing Floort és a Left 4 Deadet azoknak kellemetlen lehet a lassabb játékmenet. Létezik azonban egy hasonló, lassabb, Extraction-szerű lövölde, a GTFO, ami viszont konzolokra nem elérhető, szóval egy kisebb űrt betöltött a program, de szerintem azok, akik egyáltalán nem ismerik a Siege-et, nem biztos, hogy értékelik a realisztikus megközelítést. Éppen ezért a játék jövője leginkább attól függ, hogy milyen tartalmak és változtatások érkeznek a jövőben.

A Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction egy alapvetően jól átgondolt koncepció, azonban stílusa miatt csak kevés játékost vonzhat be, igazi sikere abban rejlik, hogy mennyire egyengeti az útját majd a kiadó. A grafika és hang nagyon jó, a dizájn magával ragadó és erősen atmoszférikus, de kisebb-nagyobb hibák és logikai bukfencen megtalálhatóak benne, és sajnos akad olyan is, amely elveheti a játékos kedvét. Mivel a tényleges értékét nehéz belőni anélkül, hogy ismernénk a jövőt, jelenlegi állapotát tekintve 7 pontnál nem érdemel többet a game. Mindenképp gondoljátok át a vásárlást, azonban, ha van két barátotok, akivel megvesztek a hasonló stílusú játékokért, és inkább a taktikus gondolkodás hívei vagytok, akkor ne habozzatok, csatlakozzatok a Rainbow Six profi csapatához és segítsétek az emberiséget!

UI: A termék amúgy cross-play, szóval minden platformmal lehet vegyülni!

(A játékot a Cenega biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkekre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Hangulatos dizájn; átgondolt koncepció; izgalmas játékmenet

Negatívum(ok)

  • Néhol túlkomplikált mechanikák; csak 3 játékos
7/10
Látványosság:
Játszhatóság: Átlagos
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

martin beleszól:

11 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Tetszik, amit eddig olvastam, láttam a játékról. Lehet hamarosan belevágok, pláne, hogy lehet menni egyedül is. Legalább nem leszek útjában a sok pro-nak, mint a Siege-ben, amikor verbálisan átvágják a torkom, hogy rossz helyen húzom fel a falat, vagy ütök lyukat a falban. 🙂

  2. Köszi Deka a tesztet! Gránát van benne? 😀

  3. Szegény Rainbow Six ezzel is mit csináltak már ?! Mi lesz a következő ?! Űrcápákra kell majd vadászni mint a Cápatornadó 4-ben ?!

    • Több mint 950 órám van a Rainbow Six Siege-ben és a régi Rainbow Six Vegas 1-2 is futott a kezem alatt és egy fél mp erejéig nem gondoltam ilyen hülyeségre, hogy “Jajj mit csinálnak szegény Rainbow Six-el”… Egyértelműen egy más rétegnek csinálták az Extractiont, mint mondjuk a Siege-t, ezzel nincs is semmi baj. Mivel az a céljuk, hogy minél többet adjanak el, így a legegyszerűbb az volt hogy odarakják elé a Rainbow Six jelzőt, így jóval több ember vette meg (vagy legalább játszott vele valamilyen úton-módon). Lehetett volna ez simán Extraction is, de akkor a kutyát se érdekelte volna valószínűleg. Rontott ez a Rainbow Six franchiseon? Kötve hiszem… és legalább a kedvenc operátorainkkal lehet nyomni a mókát, ami szerintem kifejezetten jót tett a játéknak.

      1