TOM CLANCY’S ENDWAR

Nohát, egy valós idejű stratégia konzolra! Ritka madár az ilyen, bár szerintem eddig is leginkább az az előítélet hátráltatta az efféle gamék elkészültét, hogy a konzolos gémer az úgyis csak autózik meg lő – ami hülyeség. Hiszen ott a sok fantasy és RPG, amik igen jó eladási mutatókat produkálnak, imigyen bizonyítva a játékgép tulajdonosok agyának igényeit.Jómagam igen régóta kedvelem az RTS-eket, és a legelsővel a mai napig eljátszom, 1-2 évente végigmenve a sztori módon. Bizony, ez a Starcraft, ami véleményem szerint mindent tartalmaz, ami egy mai kezdőnek bevezetés lehet eme területre. Még a pécéknél maradva a másik kedvencem az Age of Empires 2, és ezen játékok igen kis gépigénye (meg ára) miatt most gyorsan ajánlom is őket mindenkinek (nem reklám, ezek vagy 10-15 éves termékek).Visszatérvén tesztalanyomhoz, az első, ami szembetűnik az Endwarról, hogy Tom Clancy nevével akarják népszerűsíteni. Az úriember még mindig aktívan írogatja a mindenféle military regényeit, meg hát ugye ott vannak a hozzá köthető, híres Ghost Recon és Splinter Cell játéksorozatok. Sőt, jön a repülős tomklanszi cucc is, szóval a figura lassan nagyobb hős, mint a csáknorisz. Az Endwar témája erősen futurisztikus. 2016-ban Szaúd-Arábia nukleáris legyakásban részesül, aminek az áldozata hatmillió ember és az olajkészletek. Egy évvel később az Európa és Amerika egy rakétaelhárító űrvédelmi rendszert telepítésébe kezd, a további atomfenyegetettség megelőzésére. Ezalatt az oroszok előlépnek a világ elsőszámú energiaszállítójává, a befolyt pénzből pedig az ország katonai erejét és stabilitásnak visszaállítását finanszírozzák. 2020-ra a védelmi rendszer kész, Amerika újra biztonságban érzi magát, az Európai Szövetség és Oroszország pedig egyenrangú ellenfelek. Mi kell még egy jó kis világháborúhoz a 12 percig tartó install mellett? [GT]42187[/GT]Az Endwar legjobb részének a hangvezérlés lehetőségét gondolhatták a készítők, mivel a betanítás meg az egész harcrendszer eköré – jobban mondva a konkrét parancsok adása köré – épült. Mivel nem volt sem USB, sem pedig Bluetooth headsetem, így gondoltam megpróbálom a dolgot a Playstation Eye beépített mikrofonjával, ami szerencsére elsőre működött, így ha már van ilyened akkor nem kell fejadóvevőt venned külön! Az erősítés beállítása után simán vette a parancsokat, pedig a kamera a monitorom háta mögött volt az Eye of the Judgementhez kapott állványon. Sőt, a game elég jól megértette a szavaimat, pedig este volt és elég halkan beszéltem.A parancsrendszer jellemzően háromlépcsős, amiben elsőnek kijelöljük az egységet, majd hogy menjen ide vagy oda, esetleg támadjon, végül pedig a célpont megadása következik az ugyancsak megszokott célkeresztben aktív támadók felé, vagy Alpha – Bravo – Charlie stílusban. Aki fél a parancsok kiadásától, az ne tegye, mert a PS3 jóval rugalmasabban képes a beszédanalízisre, mint a PS2, szóval nem kell oxfordi fonetikát, meg ilyesmit alkalmazni. Én is elszórakoztam vele, de később azért inkább áttértem a hagyományos, gombokkal kiválasztós módszerre, mert egyszerűen kényelmesebbnek tűnt a csata forgatagában. [1214]A Harmadik Nagy Háborúban az egységek száma összesen hétre redukálódott, már ami a típusokat illeti. Az első a sima gyalogos katona, aki megy, kúszik és lő. Emellett képes épületeket elfoglalni és onnan harcolni kifelé, meg az Uplinknek nevezett központokat kezelni. Lehet fejleszteni őket lopakodós meg mesterlövész irányban, és általában fedezékbe kell vinni a hatékonyság érdekében. Sőt, ez utóbbi végül is kötelező, mert a nyílt téren hasaló szerencsétleneket egy gépesített osztag elég hamar kicsinálja. A szintén gyalog közlekedő, de erősebb és technikásabb alakulatok a műszakiak, akik már mindenféle robbanós eszközt tudnak kezelni, például tank- és helikopterelhárító rakétákat.Az előbb felvázolt két gyalogostípust a páncélozott csapatszállítók tudják hatékonyabban és gyorsabban célba juttatni, amik még járulékos tüzet is biztosítanak mindenféle célpontok ellen, de nem kifejezetten csatagépek. Ellenben a tankok! Elég hamar szétszednek egy sima házat, ami az oda esetlegesen bevezényelt embereink számára nem túl jó élmény. Ha tankoszlopot látunk közeledni, akkor első a fedezék, majd ha van helikopteres egységünk, akkor azzal megszórni őket a levegőből.Sajnos helikopter-helikopter csatát nem nagyon tudunk vívni – bár vannak ugyan levegő-levegő rakétáik is –, de úgy tapasztaltam, hogy a repülő szerkezetek ellen hatásosabb egy fedezékből rakétázgató műszaki egység.Az utolsó harci csoport a tüzérség. Őket jellegzetesen más csapatok védelmében jó használni, mivel jellegükből adódóan képtelenek megvédeni magukat bármitől. Használatuk egyértelmű: biztonságos távolságból szórni az áldást az ellenséges területekre. Az utolsó használható dolog a parancsnoki jármű, aminek bevetésével lehetőségünk adódik egy átfogó taktikai térkép használatára, meg pár automata légi, illetve földi robotegység kiküldésére.[1212]Hadműveleteink nagy része szabadon kivitelezhető, de extra dolgokat csak megfelelő számú Command pont fejében csinálhatunk, amikhez például az emlegetett uplinkek elfoglalásával jutunk. Ezekkel szerencsére nem merültek ki a lehetőségeink, mert van még négy támogatás is, amit harc közben kérhetünk – persze helyzettől és egyéb dolgoktól függően. Lehet általános hadtestet odairányítani, ahova szükséges, automata védelmi járműveket meg kémrobotot a parancsnoki kocsinkhoz rendelni, légicsapást eszközölni repülőgépekről, és támogató/csapatszállító helikopterekkel variálni. Ezen csapatok és egységek viszont nem kontrollálhatóak: kiadjuk a parancsot, mondjuk hogy a transporter kopter vigyen innen-oda, és annyi. Ezekből a legtöbbször a légigyakást kértem, ha lehetett, mert jól néz ki a vadászbombázó század, no meg elég hatékony is a dolog.Harci eredményességünket kissé növeli a fejleszthetőség, amit a kaszárnyákban eszközölhetünk kemény kreditek fejében. Lehet upgrade-elni a harci teljesítményt, védekező képességet, mozgékonyságot és még pár dolgot – de csak azok esetében, akik túlélték az ütközetet.[GT]40504[/GT]A játék stratégiai részét tehát a felvázolt lehetőségek képezik, bár elég kötött módon. Tankok jönnek? Helikoptert. Gyalogság jön? Tankokat nekik. Műszakiak lövik a gépeinket? Rájuk a gyalogosokat. Kő – papír – olló. Ha az ember betanulja, mi ellen mivel menjen, akkor a game nagyjából ennyiből áll, sajnos. Nincsenek álló arcvonalak vagy jól előkészített stratégiai megmozdulások, az egész játékmenet az állandó és folyamatos akciózásra van kihegyezve. Sőt, adnak a dobozban egy kis kártyát is, amin ezek a „ki ellen kit” kapcsolatok, valamint az egyes típusok és egyéb dolgok tulajdonságai szerepelnek, rövid tippekkel. Ez egyrészről jó, hiszen egy bonyolult RTS-t talán tényleg nem venne a konzolos közönség, mivel PC-n annyi klónt és futószalagon készült terméket találunk ezekből, amennyit akarunk. (Meg aki eddig a kontrollert szörnyek lelövésére meg autók kormányzására használta, az nem biztos, hogy megbirkózna egy átfogó harcokat tartalmazó háborúsdival.) Viszont én speciel jobban örültem volna egy mélyebb játékmenetnek, akár a felszínes akciózáson belül (lett volna egy „action” meg egy „strategy” rész). Így azonban csak a nehézségi fokozat és a reflexeink döntenek arról, mennyire esélyes ellenünk a gép.Ám pont ez miatt a kezelés is nagyon egyszerű. Alul kis ikonok mutatják operatív egységeink állapotát, vagy ha üresek, akkor általuk hívható le újabb bevethető csoport. Itt választható ki az irányítandó csapat, majd a kamerát rákapcsolva látható éppen a környezetük, és hogy arra mi történik. Ez elég fontos dolog, mert az elején gyakran csak lent váltottam, de a nézet maradt, így aztán csodálkoztam, amikor a „move” parancsra nem történt semmi, vagy a pár száz méterre fedezékben lapuló gyalogság indult el a célkijelölés miatt, amit nem is nekik szántam. A kamera elég jó segítség, viszont csak egy adott körön belül mozgatható a csapathoz képest, a környezetükben navigálva. Viszont ha lementjük a harcunkat, akkor visszajátszásként betöltve már oda megyünk és azt nézünk vele, amit akarunk.Nem szóltam még a netes háborúkról, amik viszont igen kellemes elemei az Endwarnak. Nem csak a nagy, többfordulós területfoglalósdik, hanem a kis gyors csetepaték hangulata is jó, lehet barátokat invitálni meg efféle, viszont nem lehet nagy hadsereggé tömörülni, valamint klánozni sem, ha jól vettem észre. Sajnos nem írhatok bővebb élménybeszámolót, mert igen gyors vereséget mért rám a pár arc, akikkel terveim szerint hosszabban teszteltem volna eme részt…[1211]Grafikai síkon, mint láthatjátok a képekből, közepes anyaggal van dolgunk. Legalábbis hagyományos nézetben még csak kinéz valahogy a táj, meg az egyéb objektumok, de ráközelítéskor már kijön a nagyon elhanyagolt modellezés és textúrázás. A speciális effekteket sem kapkodták el, bár a helikopterek füstölve és pörögve esnek le a földre, de a robbanások elég… izék lettek. Sőt, a pilóták simán belelógatják a rotorokat a póznákba meg villanyvezetékekbe, de az ütközéskezelés máshol is okozott fura látványt. Például volt, hogy egy kidőlt nagy oszlop simán átment a tankjaimon, amik azt észre sem véve manővereztek tovább vidáman, meg a fedezékbe húzódó embereim is átlógtak a beton terelőtáblákon. A kamerát forgatva, meg haladva előre pedig elég elkeserítő a pop-up, vagyis semmiből feltűnő házak meg egyebek szemtanúja lehettem. Viszont az épületek rombolhatóak, a beküldött fickók az ablakokból lövöldöznek, van szélmalmos vidék (2020-ban még kell az alternatív energia?), és Koppenhágában nagy hajók várakoznak a kikötőben. Sőt, a Kennedy űrközpontnál hordozórakéta állt a silóban űrsiklókkal felszerelve, és vannak házakkal zsúfolt, beépített környezetek is a sivatagok és sivár sziklás tájképek mellett.Akik nem kényesek tehát a grafikára és szeretnek gondolkozni, azoknak mindenképpen jó vétel az Endwar. A sok küldetés és a netes rész garantálja a hosszan tartó szórakozást. Ellenben eléggé gyengus a történeti szál, ami mondjuk nekem hiányzik, mert a csaták hamar öncélúvá válnak egy magasztos eszme felemelő szolgálata nélkül. Az is megfordult a fejemben, hogy ez csak egy kísérleti játék, mivel újabban az amerikai hadsereg online gamékban tesztelgeti mesterséges intelligenciás fejlesztéseit emberi játékosok ellen.Mindenesetre a programot nem lehetett nehéz összedobni semmilyen szempontból, és a Tamás neve az úgyis eladja (gondolhatták). Mivel van belőle PSN-en demo, ezért mindenképpen ajánlott annak a letöltése, majd kielemzése, és csak utána a boltban történő esetleges megvásárlás.(A játékot tesztelésre szoftverdealerünk, a [A http://www.platinumshop.hu/]Platinum Shop[/A] biztosította. Köszönjük!)[1219]

7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

32 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Ez enyhén gagyesz

  2. jóóóóóóóóóó

  3. Az se jó ha torzít a mikrofon mert közel van a hangképző szervhez, ha gyakran félreért próbáljátok lejjebb venni a szintet a gaméban (már nem emlékszem, hogy ott lehet-e) vagy a PS system menüben.

  4. Jó a teszt. Kipróbáltam a demo-t is, és úgy érzem képben vok. Remélem megnyerem. Ha nem akkor meglátjuk.

  5. az a jó hogy headsettel is lehet irányítani.

  6. Én is szórakozgattam headsettel a demoban, de alpha helyett mindig bravot értett tizedszerre is. Hogy lehet az alphát bravonak érteni?:-)

  7. Én szeretem a stílust de a demo bőven elég volt…RA3 ütősebb lesz

  8. Akkor előbb azért tényleg kipróbálom a demo-t majd.Csak kéne az a rohadt router már.Ahoz meg egy fizetés kéne.Mondjuk a jövő havi. 🙂

  9. Dzson!Szerintem ezt egy kicsit hamar lealáztad,bár te játszottál vele,de szerintem ha a játék már olyan-amilyen,akkor is azt kell értékelnünk,hogy megjelent egy olyan stratégia konzolokra,ami nem a megszokott Pc-s rts sémára épül.Persze van még hová fejlődni,de már ez is valami.Legalább egy próbálkozás.Én lehet honorálom azzal,hogy beszerzem.

    • “Nem aláztam le, csak picit olyan érzésem volt, hogy “”a konzolosoknak jó lesz ez is”” mentalitással készült. Nem csak a grafika, hanem a lehetőségek sem olyanok, amik elvárhatóak lennének manapság. Sok stratégiai elem sincs benne a házak meg uplinkek elfoglalásán kívül. Menj és lőj akcióból áll az egész.”

  10. Csak hogy valaki mellé is álljon.Nekem nagyon tetszett,a grafika is szép volt.Én oroszt és Németet tanultam,lévén ilyen akcentussal simán tudtam irányítani a játékot.Nálam tuti vétel:)

  11. én csak kipróbálltam volna de lefagyasztotta a épem ugyhogy delete lett belőlle… amugy kira teszt!!:)

  12. ez eléggé jó játék lehet ezt is kipróbálnám szívesen

  13. A demo-t kipróbáltam. Az előzetes elvárásomhoz képest kellemeset csalódtam. Legalább ma is tanultam valamit. Lehetőleg ne közelítsek negatív előítélettel egy játékhoz se. Pesze ez leírva így nagyon egyszerűnek tűnik.:)

  14. ááhhhh ez nagyon gagyí

  15. Én valamelyik Socom-nál próbáltam ezt a headset-tes irányítást,de az akcentusom csúnyán elvérzett. De legalább röhögtem kínomban egy jót.Ez a játék,hát lehet nem rossz,csak az én ízlésvilágomtól veszett messze van.

  16. hát a grafika tényleg nem szép…

  17. “Hat en headsettel szorakoztam egy darabig, de amikor mar az egesz csalad engem nezett, hogy miert orditozok, akkor ment is a “”Delete””…. poubelle”

  18. Demót végigvittem, de a stratégiai játékok nem állnak közel hozzám!Amúgy közömbös volt a játék, nem rossz, de biztos nem veszem meg!

  19. Hát jónak tűnik de azért nem hiszem h meg veszem

  20. Engem még érdekelt is volna a cucc.De a demot kipróbálva a kamera nagyon nem tetszett.Egy darabig próbálkoztam vele, de elegem lett.

  21. amúgy jó teszt, bár engem inkább a multis része érdekelt volna inkább. Nagyobb hadsereggé tömörülni nem lehet? Nincsenek 3v3 4v4 stb csaták online a területfoglalósdinál? na az úgy elég gagyi :Da klános hiány viszont gáz :S vagy ha nemi s klán, de legalább valami század vagy nem tudom. Na mind1, a multiról több infó jöhetett volna, szerintem az a legjobb része 😀 (legalábbis amiket láttam róla leírásokat)

  22. mondtam haveromnak,a demoja egész fasza,van benne hangvezérlés.erre azt mondta,nem akar elszomorítani de ez pc-n már hosszú évek óta van.csakhogy ez engem nem érdekel,lévén nem játszok pc-n,és egy újszülöttnek minden vicc új ugye.

  23. Amúgy tomklenszi szerintem a legxarabb ilyen katonás író, lehet hogy a sziájénál is dolgozott, de ha ott ilyenek vannak mint ő, akkor már tudom, miért bukja el amerika sorra a konfliktusokat az utóbbi 15 évben.

  24. Én is kipróbáltam a demót, de azt mondta utálja az akcentusomat, hiába ordítoztam vele éjfélig, hogy junitvánáttákhosztájöltú. Már a szomszédok is szerintem kezdtek felkelni, hogy betámadjanak, mármint engem. Szal jobb a békesség, törlés áldozatává vált, pedig a koncepció jónak ígérkezett.Amúgy szerintem is hót gagyi az egész, lemészárolom a légiegységet erre jön a másik. Honnan, eddig akkor miért nem támadt? Állandó átláthatatlan rohangálás az egész. Én idegesítőnek találtam.

  25. Kiprobaltam a demot… Nem az en vilagom, le is toroltem! A tesztet elveztem, sokkal jobb lett, mint maga a jatek.