Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

The Suicide of Rachel Foster (PS4, PSN)

A traumát feldolgozni lehet, elfelejteni nem.

A kiskorúakkal való szexuális – vagy bármilyen más jellegű – visszaélés nem csak azért borzasztó, mert áldozatai könnyen befolyásolható fiatalok, akiknek egy életre rányomhatják bélyegüket a történések, hanem azért is, mert az elkövető a hatalmi viszonyával él vissza egy tőle kiszolgáltatott helyzetben lévő fölött. A zaklatások, visszaélések alapja az, hogy valaki egy kiváltságos helyzetben ér el valamit, ami egyenlő felek között nem – vagy kis eséllyel – történne meg.  A The Suicide of Rachel Foster egy ilyen eset következményeit járja körbe.

Nicole-t irányítjuk, aki egy megörökölt hotelt jön átvizsgálni, mielőtt eladná. Apja egy évtizeddel ezelőtt, amikor a 40-es éveiben járt, viszonyt kezdett Nicole egyik iskolatársával, a címadó, 16 éves Rachel Fosterrel, aki teherbe esett, majd kilenc hetes terhesen öngyilkos lett. Nicole anyja rájött erre, fogta lányát és elhagyta Leonardot. Amikor már mindkét szülője meghalt, a főhős visszatér a hotelbe, hogy felbecsülje a helyszínt és megszabaduljon tőle; együtt a borzasztó emlékekkel. A nagy szállodában Nicole egyetlen emberi kapcsolata Irving, egy vészhelyzet kezelési ügynök, aki segít a nőnek eligazodni az épületben, valamint tájékoztatja a kint egyre csak rosszabbodó, őt a külvilágtól elzáró viharról.

A játékmenet alapvetően a klasszikus „sétáló szimulátorokat” imitálja: karakterünkkel körbejárhatjuk a helyszínt, megvizsgálhatjuk a tárgyakat és informálódhatunk a szereplők múltjáról. Maga a hotel realisztikus, teljesen jellemtelen, a környezeti történetmesélés pedig nagyon gyenge. Az ilyen jellegű, jelentősen hatékonyabb és jobb játékokban, mint például a Gone Home vagy a Firewatch, a narratíva szerves része a gondosan összerakott terep, amelyet bejárhatunk. Szabadon bóklászva rakhatjuk össze a nyomokat, hogy azokból kirajzolódjanak és életre keljenek a szereplők. Itt ez gyenge utánzat csupán: helyesírási hibákkal teli újságcikkek és könyvek hevernek szanaszét, önismétlődő tárgyakat vizsgálhatunk meg – de minek –, és a helyszín és a történetvezetés logikátlan jellege gyorsan unalmassá teszik az élményt. Ami pedig a sztorival történik, az ennél csak rosszabb.

Az alapvető probléma, hogy a történet afférként, viszonyként jellemzi azt, ami nyilvánvalóan egy kiskorúval való visszaélés: Nicole apja például oktatta ezt a diszlexiás lányt, és közben „szeretett bele” – erősen idézőjelesen. A legnagyobb gond, hogy a játék a történetvezetésével mintha próbálná megérteni a másik oldalt is, amely végtelenül káros. Nem egyértelmű, hogy a provokáció jegyében próbál-e szimpátiát kiváltani Nicole apja iránt, de a cselekmény további alakulása sokkal abszurdabb lesz, a szenzációhajhászás érdekében pedig nem csak, hogy irreális fordulatokat vesz, de még betegebb és visszataszítóbb érveket hoz fel. Mindenhez képest pedig eltörpül, hogy egy fantáziátlan, gyengén megírt és még gyengébben kivitelezett valami, amely rövid játékidejének elején még ad reményre okot, de hamarosan felfedi valódi kilétét.

A The Suicide of Rachel Foster borzasztó hozzáállással próbálja megragadni a játékosok figyelmét, helyzetén pedig sem fantáziátlan játékmenete, sem unalmas megvalósításai nem segítenek. A helyesírási förmedvényekről nem is beszélve. A legnagyobb gond, hogy egy érzékeny, figyelmet és nüanszot igénylő témát csak eszközként használ, és ha nem tudom eldönteni, hogy komolyan vagy csak provokációból érvel a bántalmazó mellett, akkor már rég nagy a baj. A két csillag is csak azért jár neki, mert diskurzusindítónak jó lehet – de pénzért semmiféleképp sem.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★
CSAK ÓVATOSAN
Kiadó: Daedalic Entertainment
Fejlesztő: One-O-One Games
Méret: 8.68 GB
Megjelenés: 2020. szeptember 9.
Ár: 7090 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

8 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Mivel a kedvenc zsáneremről, azon belül is az utóbbi idők szerintem egyik legizgalmasabb alkotásáról olvastam írást, lenne néhány gondolatom, remélem nem sértek meg vele senkit, nem ez a szándékom.

    Gyorsan le is tudnám a faktuális tévedéseket, amik bár apróságok, de ha a játéknak felrójuk ezeket (pl. helyesírás), akkor így a korrekt.
    A magyar sétaszim a sétaszimulátor szó rövidítése (ami szó szerinti fordítás angolból), nem pedig a sétáló szimulátoré, mert nem a játék sétál.
    Nicole apja pedig nem Leonardo, hanem Leonard (ejtsd; “Lenörd”).

    A teszt tartalmával kapcsolatban annyit fűznék hozzá, hogy kicsit objektívebb is lehetne a hangvétel. Ez szerintem azért probléma, mert így kevés szó esik a játék érdembeli részéről és a hangulatról, ami a narratív kalandjátékoknál (alias “sétaszim”) eléggé fontos.
    Az alapfelvetésen kívül, nem igazán olvashatunk pl. arról, hogy Nicole kezdeti motivációja, miszerint gyorsan eladja a hotelt és hazautazik, hamar átvált abba, hogy kinyomozza mi is történt szegény Rachel Fosterrel annak idején. Mindeközben, az önmagában is nyomasztó hotelben egyre több furcsaság történik, némely akár paranormálisnak is tekinthető, amik mind abban segítenek, hogy Nicole rájöhessen, hogy mi is történt bő 10 éve.

    De a fentiek helyett a történet egy bizonyos dimenziójának visszataszító mivoltáról olvashatunk, név szerint egy szerelmi kapcsolat morális megítéléséről. A felvetett téma nyilván érzékeny, és valakinek sok is lehet, de a sétaszimek már csak ilyenek, plusz ezt már akkor lehet tudni, mikor az ember elolvassa a játék címét.
    Ne értsetek félre, nem szeretnék én védeni senkit, aki molesztálást követ el, sem kitalált történetek kapcsán, sem a valóságban, de ebben a játékban egész egyszerűen nem erről van szó, legalábbis a történet maga ezt állítja. Mivel ez csak fikció, talán nem nagy kérés elfogadni, hogyha a történetírónk maga szögezi le, hogy nem történt molesztálás, (vagy legalábbis nem úgy és nem arról a részről, ahogy elsőre gondolnánk) akkor ez a helyzet.
    Arról nyilván lehet vitatkozni, hogy mennyire helyénvaló egy 16 éves lány kapcsolata egy 40 éves férfival, de ez a játék nem molesztálásról, sőt még csak nem is az öngyilkosságról mint jelenségről szól. Egyébként a játék maga nem foglal konkrétan állást sem pro sem kontra a korkülönbség témájában, mindkét oldal képviselve van.
    És még azt is tegyük hozzá, hogy egy tipikus európai művel van dolgunk, és ettől a kultúrvilágtól sosem állt távol a provokatív témák felvetése, lásd kortárs európai filmművészet (Lars von Trier, Thomas Vinterberg stb.). Csak mostanában kicsit túl lett tolva a PC vonulat, ami lassan oda torkollik, hogy a nagy elfogadás jegyében már vannak témák, amiket említeni sem szabad. Pedig attól, hogy bizonyos dolgokról nem veszünk tudomást, azok igenis léteznek.

    Viszont a játék a végére a legtöbb kérdésre megpróbálja megadni a választ, és rengeteg rejtett párbeszéd és egyéb apró sztorielem egészíti ki a történetet, ami első végigjátszásra nem annyira egyértelmű, de sokat hozzáad az élményhez.

    Elnézést, hogy ilyen hosszúra és csapongóra sikerült a véleményem kifejtése, de úgy éreztem ennyivel tartozom a játéknak és a zsánernek, mert szerintem kicsit igazságtalan módon került terítékre a játék itt a PSC-n.

  2. Kellett ez vajon ?! Nem hiszem….(mármint a játék nem maga a teszt). Sokszor felmerül a kérdés jó e ha egy videójáték túl komoly témát feszeget ?! Nehéz ügy… az mondjuk ultra gáz hogyha az apát próbálja a játék mentegetni…. nem is igazán értem jogilag ez hogy ment át a rostán….

  3. Fura dolog ez, valakibe beleszeretni.