THE LAST OF US PART II (PLAYSTATION 4)

Élj túl sokáig és legyen gyors a halálod!

2013 októbere

A mára szinte kultikus jelentőségű fogalommá vált Cordyceps vírusfertőzés kitörése óta eltelt időben nem volt olyan év, hogy legalább egyszer végig nem toltam volna a számomra régóta “a világ legjobb játékának” kikiáltott The Last of Us-t; a ha lehet még nála is jobban imádott Left Behind DLC-hez pedig ennél gyakrabban is vissza szoktam térni. Számomra ez a sorozat nem egyszerűen egy “eszméletlen jó game”, de egy teljesen sajátos életérzés, hangulat, valamint egy azóta is töretlen USA-imádó kultusz elindítója is. Annak dacára, hogy az előzmény, valamint az első rész teljes története kerek egészet alkot, rengeteg kérdőjel maradt bennünk a szereplők, valamint a világ jövendőbeli sorsára vonatkozóan, úgyhogy a Naughty Dog részéről talán soha nem is volt kérdés a folytatás elkészítésének szükségessége. Igazából jómagam ellettem volna még évekig az abszolút megunhatatlan első résszel, valamint az állítólagosan már készülő HBO-filmsorozattal, de nagyon kíváncsian vártam a második epizódot, miután az eljövetele hivatalosan is megerősítést nyert. A Neil Druckmann zsenije által vezetett fejlesztőcsapat már a The Last of Us Remastered kiadása, azaz 2014 óta dolgozik a folytatáson, a The Last of Us Part II pedig minden ízében érezteti a ráfordított 6 éves munkát, valamint azt a már-már felfoghatatlan mértékű szakértelmet, amelynek nincs párja semelyik más fejlesztő stúdió repertoárjában sem. Szerintem ha egy csapat most már lassan 15 éve csak a szakma abszolút krémjét képviselő játékokat képes szállítani, ott bőven bocsánatos bűn az a pár hónap csúszás, ami az új rész érkezését megelőzte, kiváltképp ha a világunkban jelenleg uralkodó, a TLOU univerzumára – szerencsére csak halványan – emlékeztető koronavírus járvány helyzetét tekintjük.

A sorozat rajongóinak megkönnyítem a dolgát: a TLOU2 grandiózusságát tekintve teljes mértékben az alapokra épül, vagyis az eredeti élmény gyakorlatilag ugyanott folytatódik, ahol abbamaradt. Viszont a játék teljes egészét tekintve kb. akkora a különbség az első részhez képest, mint mondjuk az Uncharted: Drake’s Fortune és az Uncharted: A Thief’s End között. Úgyhogy a helyetekben én igazából semmilyen kritikát sem olvasnék el előzetesen, hanem vakon vetném bele magam a game-be, úgy minden meglepetés lesz. Egyébként jómagam is ezen az úton jártam, mivel semmi előzetest nem néztem meg, nem olvastam el, képekből is csak azokat láttam, amikbe véletlenül belefutottam. Garantálom, hogy fantasztikus pillanatokban, rengeteg, előre nem látott újdonságban lesz részetek! Úgyhogy ez a teszt inkább csak azoknak szól, akik nem annyira ismerik a szériát, vagy esetleg az eredeti formula nem jött be annyira, hogy a folytatásnak egy átfogó bírálat nélkül szavazzanak bizalmat.

Még el sem kezdjük a tulajdonképpeni játékot, de már olyan szintű professzionalizmussal találkozunk, melyre én még máshol nemigen láttam példát: a beállításokra gondolok. Remek hír sokatoknak, hogy a TLOU2 teljes feliratozása magyarítható, a dialógusok, a dokumentumok és a menü tekintetében egyaránt, sőt magában a játékban a környezetünkben megjelenő, fontosabb feliratokat is le lehet fordíttatni. A magyar szöveg összességében jó lett; pár apró furcsaság ugyan van, amit én biztosan másként fogalmaztam volna meg, de ennyi baj legyen. Lehetőség van maguknak a feliratoknak a megjelenését személyre szabni a betűméret, betűszín, a háttér kiválasztásával, illetve a beszélő személy nevének feltüntetésével. Az audiónál megszabhatjuk, hogy fejhallgatót vagy a tévé hangrendszerét fogjuk használni. A megjelenítésnél természetesen lehetőség van a HDR mód aktiválására a 4K tévékhez. Látási, hallási vagy mozgási fogyatékkal élő playerek számára több, mint 60-féle kisegítő lehetőség áll rendelkezésre. Továbbá természetesen a különböző játék nehézségi szintek sem hiányoznak: nagyon könnyű, könnyű, közepes, nehéz és túlélő mód között csemegézhetünk (groundednek egyelőre nem láttam nyomát, de majd a PS5-ös remastered verzióban tuti lesz, odáig túlélő módban gyakorolunk. 🙂 A fotómód ugyancsak jelen van, a korábbiakból ismert képszerkesztési kínálattal – távolság, döntés, szemcsésség, vignettálás, kromatikus aberráció, szűrők, logók stb. –, viszont a rendelkezésre álló keret választékkal ezúttal nem vagyunk annyira elkényeztetve, mert csak az oldalsó sávokra kitehető, variálható vastagságú és fehér, fekete vagy szürke színnel befedhető képkocka variációk között tudunk bogarászni.

Régen Bostonban…

Most vagyok nagy bajban, mert őrült nehéz a sztoriról beszélni anélkül, hogy a legkisebb spoilert elejtsem, és hát a TLOU2 története minden, csak nem átlagos. Álljon itt néhány olyan dolog, amiről biztosan hallott mindenki, a korábbiakból ismert előzményekkel megspékelve. A videojátékok történelmének egyik legismertebb és legjobban szeretett karakterpárosa, Joel és Ellie 7 évvel ezelőtt indult története egy poszt-apokaliptikus, a Cordyceps agyfertőzést okozó vírus által uralt, hihetetlenül kemény és könyörtelen világban zajlik, amelyben emberek és leginkább a zombikra emlékeztető , halálosan veszélyes fertőzöttek folytatnak életre-halálra menő küzdelmet egymással napi szinten. Amint azt az első rész elmeséli, a betegség 2013. októberi kitörése óta eltelt 20 évben nem találtak ellenszert, a kevés számú túlélő emberiség egyetlen reménysége a 14 éves Ellie, aki csodával határos módon immúnis a fertőzéssel szemben. Viszont mivel a Cordyceps az agyat támadja meg, sajnos lehetetlen vakcinát készíteni anélkül, hogy ez Ellie életébe kerülne, így miután rengeteg küzdelem árán és hatalmas veszélyek közepette eljutnak a Tűzbogaraknak (ismertebb nevén Fireflies) nevezett ellenálló frakció által működtetett, Salt Lake City-ben található St. Mary Kórházba, ahol a műtétet el lehetne végezni, Joel az utolsó pillanatban kimenekíti az eszméletlen lányt, és magával viszi egy Jackson-béli virágzó kis túlélő közösségbe. A játék záró jelenetében megesküszik Ellie-nek, hogy nem a lány az egyetlen immúnis, ezért jöttek el a St. Mary-ből gyakorlatilag dolgavégezetlenül.

A TLOU2 története ezek után bő 4 évvel indul, a 19 éves, korához képest túl érett és – merem leírni – túl kemény, túl elkeseredett Ellie, valamint a sokat öregedett, megfáradt Joel színpadra szólításával. Láthatjuk, hogy a Joel testvére, Tommy és annak felesége, Maria által alapított túlélő település milyen szépen felvirágzott, ahol gyerekek építenek hóembert az utcán, és – karácsony lévén –  a csodálatos ünnepi kivilágítás sem hiányzik. Megismerkedünk Ellie közeli barátaival, Dinával és Jesse-vel, illetve megtudjuk, hogy a telep lakói napi szinten, jól szervezetten járják a környéket a fertőzöttek kordában tartása végett. Nem szakítván a korábbiakból ismert, két irányítható karakter hagyományával, még itt, szinte az epilógusban bemutatkozik a finoman szólva sem átlagos, illetve szerintem hihetetlenül megosztó személyiségű, másik főszereplő hölgy, Abby (láthatjátok őt is a screenshotokon), akinek az a hatalmas szerep jut, hogy az egész játék által elmesélt történetet egy másik szemszögből láttassa. Bár Ellie sem egy törékeny rózsaszál (idézem: “Bárkit szóra bírok, csak adj 15 percet és egy kést”), pontosabban: elképesztően kegyetlen tud lenni, Abby talán még rajta is túltesz. Nem is csoda, hogy utóbbit az a Laura Bailey szinkronizálja – zseniálisan –, aki az Uncharted szériában szereplő, “Nate-verő” katonalány Nadine Ross-t. (Illetve, mivel a TLOU2-ben nem a fertőzöttek az igazán komoly ellenfelek, hanem sajnos az emberiség kisebb, még egészséges hányada, két új, egymással folyamatosan harcban álló frakcióval kell számolnunk.)

Az egyik a Tűzbogarak egyfajta újraszerveződésének tekinthető Washington Liberation Front, röviden WOLF (magyarul Farkasok, röviden FRK) csapata, akik a játék fő helyszínének számító Seattle-t szabadították fel a FEDRA (Federal Disaster Response Agency, magyarul Katasztrófavédelem) által kialakított karanténzár fogságából; a másik pedig egy ugyancsak Seattle-ben tevékenykedő, vallásos szekta, a Szerafiták (vagy sebhelyesek), akik a Days Gone-ban látott Rippers nevű kultusz hátborzongatóan kegyetlen kínzásaihoz hasonló brutalitásukkal fogják emlékezetessé tenni magukat számunkra. Mindkét frakcióból kerülnek ki új és szerethető karakterek, akik nevét, történetét itt már nem említem meg; meglátjátok, mindenkinek hogy lesz köze régről ismert szereplőinkhez, kiváltképp Joelhez és Ellie-hez. Egy biztos, az új eseményeknek a korábbiakhoz való kapcsolása fantasztikus, és át fogja alakítani az első epizódban történtek értelmezését is, kiváltképp néhány szomorú, sőt tragikus fordulat kapcsán. Nekem különösen tetszenek a főbb szereplőkhöz kötődő visszaemlékezések, amelyek ugyancsak rengeteg új információval bírnak. Illetve a Days Gone-ra utaló, egyéb, biztosan nem véletlen apróságokat is észre fogják venni a harcedzett, esetlegesen (mint én) Platina-tulaj hordairtók.

Egy… dinoszaurusz?

“Megint barátkozom veled, ha ez egy dinoszaurusz” – ahogy Ellie mondja Riley-nak a Left Behindban, mielőtt a plázabeli nagy meglepi leleplezésére sor kerül. 🙂 Mint említettem, a TLOU2-ben rengeteg ilyen pillanatot fogtok megélni, és továbbra sem akarván az élményt elvenni senkitől, maradok az általánosságoknál. A játék sokkal hosszabb, mint az első rész, és a bejárható terület is sokkal nagyobb, kiváltképp, ha a visszaemlékezéseket is ide vesszük. Mivel jómagam a félig egymásnak dőlt, elhagyatott felhőkarcolókat szerepeltető amerikai nagyvárosokat szerettem a legjobban az előző részben, Seattle megvalósítása láttán valóságban a mennyekben járok. Összességében lineárisan haladunk előre a történetben és a helyszínek között, de van példa térképpel szabadon bejárható részre is, amint azt az Uncharted: A Thief’s End, illetve az Uncharted: Lost Legacy megvalósította. Nagyon sok utalás van egyébként az Uncharted szériára is, egyrészt a játékmenet, másrészt jó pár vicces húsvéti tojás (ezek a kedvenceim) képében. A platformozás tekintetében szereplőink ha továbbra sem igazán közelítik meg az artisták mozgásrepertoárjával büszkélkedő kalandorok teljesítményét, picit agilisebbek lettek, mert tudnak köteleken mászni, azokkal ugrani, illetve nekifutásból átszökellni kisebb távolságok felett. Új tulajdonságuk a hasalva kúszás, valamint a sáros lejtőkön seggen (bocsánat!) lecsúszás.  

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, mekkora jelentőséget kap a TLOU2-ben az általam ugyancsak imádott felfedezés. Ugyanis ez szabja meg, hogy 10 vagy 25 óra alatt viszed végig a cuccot. A felfedezhető részek nagy hányada opcionális: beugrasz-e abba a romos üzlethelyiségbe, vagy szobába, avagy hagyod és mész tovább. És én nem csak a ténylegesen összeszedhető cuccok utáni keresgéléssel piszmogok sokat, de a feliratok, berendezési tárgyak, képek nézegetésével is iszonyat sok időt tudok tölteni. A fejlesztésekhez, barkácsoláshoz szükséges dolgokon felül most sem hiányoznak az egyéb gyűjthetők kategóriái: leletek (ezek túlnyomórészt az adott helyszínre vonatkozó, apró emberi történeteket elmesélő dokumentumok), játékkártyák, érmék, Ellie naplójegyzetei, a fegyverek fejlesztését lehetővé tevő munkapadok és bezárt széfek. Utóbbiakhoz a kódot magunknak kell megtalálni az adott helyszínen fellelhető írásos anyagokból. A tájékozódást megkönnyítő zseblámpa sem hiányzik, viszont szerencsére most sokkal kevesebbet kell rázni, mert úgy tűnik, sikerült tartósabb, mi több vízálló elemeket találniuk hozzá szereplőinknek, úgyhogy nem akar olyan könnyen lemerülni. 🙂 Ami a nagyobb távolságok között történő közlekedést illeti, a korábbiakból megismert lovagolás ismét visszaköszön, újítás viszont a rendkívül egyszerűen kezelhető motorcsónak.

Az első részhez képest hatalmas változáson esett át a karakter attribútumainak fejlesztése. Míg a TLOU-ban összesen 6 tulajdonságot tudtunk feltornászni a világban felszedhető tablettákért cserébe, a folytatásban Ellie és Abby 5 különböző képességcsoporttal rendelkezik, amelyek elemei egymásra épülve nyithatók meg, kézikönyvek megtalálása útján. Pl. a “Túlélés” kategóriában az első lépcső a hallgatózás mozgási sebességének fokozása I, a második a gyorsabban ható gyógyító csomagok, a harmadik a hallgatózás mozgási sebességének fokozása II, a negyedik a megnövelt maximális életerő, az utolsó pedig a kitartás, azaz amikor a halálos sérülések ellenére még el tud menekülni a hősnő. Szerintem egyébként az igazán hasznos és látványos képességek Abby számára érhetőek el, mint pl. a “Közelharc”, a “Titkos műveletek”, vagy kedvencem, a fegyók számára saját kezűleg legyártható golyók előállítását lehetővé tevő “Tűzfegyverek”.

Hány évesen öltél először embert?

Mint említettem volt, a veszélyesebb ellenfeleink ezúttal inkább az ellenséges frakciók, mint a fertőzöttek soraiból kerülnek ki. Mindkét klán egyéni harcmodorral rendelkezik. Míg a Farkasok inkább a lőfegyverekre, valamint – új elem! – a szagunk követésére képes harci kutyákra támaszkodnak elsősorban, addig a Szerafiták igyekeznek észrevétlenül a fűben osonni és íjakkal támadni, miközben füttyjelekkel kommunikálnak egymással. Azért természetesen a fertőzöttekkel is elégedettek lesztek, mert a klasszikus stációkon (Rohanók, Kattogók, Püffedtek) felül vannak új típusok, így a maró gázfelhőket eregető, undorító kelésekkel borított testű, a Püffedtekre emlékeztető Vánszorgók, valamint a lopakodni, rejtőzködni képes, és hihetetlenül fürge, csapatokban támadó Lopakodók. Lesz még egy extra melák fertőzött, aki talán még osztódni is képes, az ő becsületes nevét eddig sajnos még nem sikerült beazonosítanom.

A harcrendszer ugyancsak a szokásos, kiváló színvonalat képviseli, és nagyjából követi az eddigi bevált gyakorlatot, pár új érdekességgel. Ide tartozik egyrészt a nálam még nem rögzült, az L1 gomb megnyomásával kivitelezhető, az ellenfél csapása elől kitérő mozdulat, továbbá hogy a nálunk levő rövid és hosszú csövű fegyverek közül az R1-gyel válthatunk gyorsan. Az opponensek tartózkodási helyét felfedő hallgatózás ismét tiszteletét teszi egy fejleszthető képesség formájában. A lopakodás ugyancsak fontos szerepet kap, sok helyen az Unchartedekben debütált, derékig érő aljnövényzet kombinálásával; ám Nate kalandjaihoz képest itt nem vagyunk teljesen láthatatlanok a fűben, bizonyos távolságról elkerülhetetlenül észrevesznek. Viszont az észrevétlen ölés a hátulról elkapással tökéletesen működik; amikor már a marokpenge is rendelkezésünkre áll, sokkal gyorsabban tudjuk kivégezni szerencsétlen áldozatunkat. Még normál nehézségi szinten is bőven támasztanak kihívást az akciódús részek, főleg amikor Szerafitákkal kerülünk szembe, de az abszolút játékosbarát ellenőrzőpont rendszernek hála senki sem fog idegrohamot kapni (azt majd túlélő módban.) Elméletileg megoldható, hogy bujkálva és a konfrontációt kerülve hagyjuk magunk mögött a küzdelmes területek bizonyos százalékát, de egy ennyire olajozottan működő harcrendszerrel és remek mesterséges intelligencia által vezérelt ellenfelekkel dolgozó játékban nemigen látom értelmét ennek, kivéve persze, ha a körülmények rákényszerítenek.

A fegyvereket az első részből megismert módon, a bal iránygombokra kiosztva, fokozatosan kibővíthető pisztolytáskákban hordjuk magunkkal, mely a képernyő bal alsó sarkában foglal helyet. Már ezen az interface-en is lehetőség van arra, hogy gyógyító csomagot, csőbombát, aknacsapdát, hangtompítót, illetve a későbbiekben lőszereket készítsünk, nem feltétlenül szükséges megnyitni ehhez a fő eszköztárat. Az arzenálra most sem lehet panasz: félautomata pisztoly, vadászpisztoly, sörétes puska, duplacsövű puska, szerszámíj, lángszóró, a korábbiakban már emlegetett robbanószereken túl magától értetődően Molotov-koktél, illetve természetesen a lőszert nem igénylő, menet közben javítható gyilkoló eszközök, mint vascső, baseball-ütő, kalapács és társaik. A lőfegyvereknek munkapadoknál történő fejlesztése az első részben megismert módon, alkatrészek összeszedésével történik. A tüzelést, a stabilitást, a visszarúgást és a kapacitást tudjuk javítani, viszont most közelről és jóval részletesebben látjuk, miként történik a fegyók pimpelése karaktereink által. 

Ha elvesztél a sötétben, keresd a fényt!

Most kellene a látványt és a hangzást jellemeznem, de ezt a feladatot kissé feleslegesnek érzem. Egy, a Naughty Dog által fejlesztett műremekről beszélünk, a PS4 utolsó és talán leggrandiózusabb címéről… szerintetek? A látnivaló most is olyan, hogy kétpercenként lehet jobbnál-jobb screenshotokat készíteni. A technológia fejlődése által lehetővé tett részletgazdagságon, kidolgozottságon felül talán csak annyi a különbség az első epizódhoz képest, hogy mindent jobban benőtt a növényzet, az épületek megviseltebbek, és talán a hangulat is komorabb, olykor kifejezetten “resis”, részben a szinte állandóan ömlő esőnek hála. Egyetlen apró hibát tapasztaltam, amikor a motorcsónakkal nem tudtam kijutni azon a helyen, ami egyébként a kijáratot jelenti, de egy ellenőrző pont visszatöltés megoldotta a problémát. A hangzás tekintetében szinkronszínészeink a szokásos, átlagon felüli alakítást nyújtották. Sokszor megfigyeltem már, hogy Troy Baker mennyire másként adja elő Joel és Sam Drake szerepét az előzőre jellemző, karcos, rekedt orgánumával. Ugyanez igaz most Ashley Johnsonra, aki ugyancsak egy érettebb tónust szólaltat meg a felnőtté vált Ellienél. Laura Baileyt ugyancsak kiváló teljesítményét már említettem, és természetesen a többi színészt sem tudom csillagos ötösnél rosszabb jeggyel értékelni. A zenei világ ugyancsak álomba illő, sikerült megőrizni az első részre jellemző, fantasztikus hangulatot, és a környezeti zajokkal, valamint a lövések hangjaival sincs másképp a helyzet.

Bónusz menüt egyelőre nem találtam a TLOU2-nél, pedig érdekelt volna a statisztika… bár ilyen talán az első epizódnál sem volt, mert inkább az Uncharted sajátja. Többjátékos opció ugyancsak nincs – nekem szerencse! A trófea lista teljesen megcsinálhatónak tűnik. Meglátjuk, a jövőben érkeznek-e még extrák, mondjuk DLC-k, bár itt már a telhetetlenség beszél belőlem, mert amit a második résszel kaptunk főleg mi, rajongók, az sokkal több, mint elég. Részemről eszméletlen kíváncsi vagyok a véleményetekre, főleg az új szereplőkkel kapcsolatban, de bízom benne, hogy az adható legmagasabb pontszámmal egyetértetek. Csodás játékórákat kívánok mindenkinek!

(A játékot a PlayStation Magyarország biztosította tesztelésre.  Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • A játéktörténelem egyik legjobb alkotásának méltó folytatása
  • E konzolgeneráció csúcsa játékfronton

Negatívum(ok)

  • Járőrkutyáit kell ölni
  • Abby személyisége sokaknak nem fog tetszeni
10/10
Látványosság: Kiemelkedő
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

133 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nem semmi ez a Mystery box… állítólag 200 db van belőle VR Pistiék is kaptak egyet a Sony-tól. 😉
    https://www.youtube.com/watch?v=LjvG4u3nEzk&t=1s&fbclid=IwAR3NoQsVzwJurlWSFFWDhTRdtL40Dnk3um3CjJBbsPZcZoga5w0zpd9mNsY

  2. Sajnos a game még nincs meg, és a tesztet is csak addig olvastam. Addig. 🙂 Tervben van a beszerzés, de most sajnos nem fér bele, de ami késik… Az első része zseniális cumó, és 100%-ig biztos vagyok benne, hogy ez is az. A sapi meg kurtajó. 🙂 Sok sikert! 😉

  3. A kidolgozott kegyetlen fertőzött világ hangulata tetszik a legjobban,talán a vírus miatt most még jobban átjön,a magyar felirat pedig hihetetlen plussz.

  4. Nos még nem kezdtem el, mert meló mellett csak hétvége van és újra kell nyomni az első részt. 😀
    A Teszt jó lett nagyon mert a spoilerek megölik a játékot és mindennél meggyőzőbb hogy a konkurencia játékos tábora irigységből megpróbálja szétfikázni.

  5. Vége…. Nézem a képernyőt. Letettem a kontrollert, most egy jó darabig nem veszem a kezembe.
    Nehéz bármit is írni. Ez nem az a játék, amiről egy fórumtopikba két sort odabiggyesztek és megyek tovább.
    Még sokáig velem lesz.
    Nem is tudom….
    Ez….
    Vége…

  6. Köszönjük szépen a további, szuper kis értékeléseiteket! 🙂 Mindig olvasok olyat, amit én nem tudtam vna így megfogalmazni, de hát pont ez a jó ebben.

  7. Örülök hogy magyarosítást kapott a játék.
    Még nem játszottam meg de a steelbookos verziót vettem meg

  8. Magában a játékban az tetszik, hogy az eddigi játékokhoz képest mindenben előrelépést mutat be. Akár grafika, akár játékmeneti elemek, akár animáció, akár story-telling, akár folytatás szintjén az előző rész után (tehát a kb. sokak szerint folytathatatlant folytatták, kiemelkedően jól), sorolhatnám. Mindig van benne izgalom, még a loot-olás során is (aki végigvitte már, az tudja, miről van szó – Tattoo salon), illetve olyan ötletet mutatott be sztori szinten, amit eddig nem léptek meg más fejlesztők. Vagy nem mertek meglépni.
    Azért is vártam nagyon, mert az első rész nagyon meghatározó volt lelkileg és EQ szinten is az életemben, illetve a ND által készített Uncharted 1 és 2 volt számomra az, ami valóban kiemelte ,,gyerekkoromban” a videojátékokat az átlagos ,,csak eljátszogatok vele” szinttől, így a ND játékokra külön magas figyelmet fordítok. Megmondom őszintén, gameplay videókról annyira nem éreztem kiemelkedőnek, a Days of Play bemutató sem ejtette le az állam. Aztán megvettem megjelenés napján a játékot, tegnap végeztem vele. Életem egyik legjobb játékélménye volt az a rész, amely a játékból a legelső gameplay videó volt. Teljesen más élmény játszani vele (mint minden más játéknál, tudom, de itt főleg igaz), érezni a reménytelen világ hangulatát, érezni a házimozi által megszólaltatott dübörgő, izgalmas zenéket lopakodás közben, izgulni, figyelni mindenre, szóval nagyon örülök, hogy mégis megvettem már első nap. A grafika lehengerlő, a HDR-t ismét kihasználták a változatos helyszíneken, voltak brutális horror részek, amik felértek számomra egy Resident Evil játék hangulatával, illetve az egész játék egy komoly, nagyon nem gyerekes, szomorú alternatív valóság-kép.

  9. Ennek a játéknak van szíve (van, amikor nincs.. 😀 ) de nem csak egy játék, több annál.. a sztori, a karakterek a történetükkel. Művészi módon lett megkomponálva. Első játék, amit megjelenéskor megvásároltam, és köszönöm. 🙂

  10. Alapvetően nem vagyok nagy rajongója a zombi témának, de valahogy annak idején nagyon megfogott a játék első része. Nem is annyira a történet, bár az is zseniális volt, inkább az érzelmi töltet, amit adott. Persze ez némi játékidő után jött csak ki. Nem tudom hányszor, de jó párszor végigjátszottam. Most, hogy itt a második rész, nagyon figyelnem kell, hogy nehogy valamit elolvassak róla, ugyanis nekem még nincs meg a második. Itt is direkt nem olvasom a hsz-eket, mert biztos valaki elkottyint valamit. Egyelőre be van tárazva pár cím, addig ez legalább kicsit olcsóbb lehet. Örülök, hogy még hozták erre a generációra.

  11. imádom az első részt és ez is kedvenc lett, bár az elején sokkolt és az Abby-s résznél sokáig minden egyes alkalommal, mikor meghalt azt kívántam bárcsak, de a végére nagyon kerek lett a történet.

  12. Haver megkérdezte,hogy nekem mi volt eddig a legjobb játék Ps4re,mondtam neki ,hogy a The last of us part 2…azt mondja de hát az még meg sem jelent.Mondtam neki,hogy akkor is.🤓😛

  13. Az első rész mai napig az egyik, ha nem a legmeghatározóbb játékélmény, amiben eddig részem volt. Annyira hatott rám érzelmileg, hogy valamilyen szinten más emberré is tett. Tudom, hogy ez most túlzásnak érződik, de belőlem ilyen hatást váltott ki. A második részről még nem merek végső kritikát mondani, mert közel 30 óra után is még szerintem legalább 10 hátra van. Próbálom minden egyes percét kiélvezni és még a legutolsó sarokba is bekukucskálok, háta van ott volami különleges. Utólag bele szoktam nézni mások játékába (szigorúan csal addig, ameddig én jutottam), hogy megnézzem az ő reakciójukat is. Látszik, hogy sok mindent kihagynak a sietségben, mert bár játék közben érdekes a lomizás, de kívülről nézni biztos nem. Egy szó mint szát, én nagyon élvezem és kíváncsi vagyok rá, hogy még mit tartogatnak számomra, mert eddig sokkoló, megdöbbentő és mégis gyönyörű az egész.

  14. Ne feledkezzünk meg a játék ezer közül is felismerhető zenéiről:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZNUfqEzGrz4

  15. Bocs Petunia, de én annak ellenére is elolvastam a tesztedet, hogy kifejezetten kérted ne tegyük. (azért ilyet se nagyon láttam még)
    😉

    Nagyon tetszett amit írtál és bár nem volt kétségem, hogy megveszem a játékot, de a teszted csak jobban ráhangolt.

    Már kb 4,5 órát tettem bele és még csak most jutottam el egy olyan részhez, ahol “elengedte a kezem” a játék.
    Eddig minden tekintetben csodálatos és egyben hátborzongató is, voltak olyan pillanatok, amikor tényleg csak lestem ki a fejemből és úgy éreztem ennek a játéknak még a 18+ is kevés. Én amúgy nagyon bele tudom élni magam a játékba és félő, hogy most nagyon ki fog facsarni.

  16. Vártam már a folytatást!

    Grafika, hangulat, gameplay egyszerűen mindent eltaláltak a srácok.

    Imádom, hogy olyan, mint egy film.
    Remélem lesz 3-ik része is ps5-ön! Persze még nem vittem végig a játékot ezért lehet hülyeséget írok.. 😀

    Imádom! 🙂

    • Sztem igen, lesz majd folytatás PS5-ön. 😉 De majd Te is meglátod, ha a végére érsz, hogy ennek mekkora az esélye.

  17. Én a grafikától dobtam egy hátast 😀
    Hihetetlen hogy a PS4 mit ki nem tud még tolni magából!
    Eszméletlen!

  18. A felesegem jatszott vele, en neztem! Pentek delutantol, hetfo hajnalig tartott, (38 ora volt) A vege nagyon sokkolo. Az utolso kb. 1-2 ora nagyon durva, most is arra gondolok. Erzelmileg nagyon hazavag. Aki ezt lehuzza, vagy nem tud vele azonosulni az szellemileg fogyatekos!

    • Annyit pontosítanék, hogy azért ne nevezzük fogyatékosnak azt, akinek nem tetszik, egy ilyen kaliberű játék bőven megkövetel egy bizonyos szintű felnőtt gondolkodást vagy világlátást, sőt olyanok is vannak, akik a játéktól tényleg játékot, szórakozást várnak, nem a lelkük földbe tiprását 🙂 Már én is kíváncsi vagyok a végére, ugyanakkor egyáltalán nem akarom hogy véget érjen.

      • A “fogyatekos” jelzot ertsd jol! Nem baj, ha valakinek nem tetszik, de ha valami “nem tetszik nem azt jelenti, hogy rossz vagy le kell huzni! Aki direkt lehuzza vagy gyulolkodik a jatek miatt, szerintem ott nagy a gond szellemileg! 🙁 Sajnalom, hogy vege lett a jateknak, nagyon elveztem, irigyellek hogy te meg csak most fedezed fel! Jo jatekot!

      • Aki ettől a játéktól könnyed szórakozást várt, az háttal ül a lovon.

  19. Mi ez a játék, te jó ég…. A születésnapos jelenetbe konkrétan szerelmes lettem, annyira csodálatos volt.
    Még csak 10 óránál tartok, félek, hogy ki fog fogyni a lendületből, ha már vagy tízszer megnevetettet, megsiratott, gyomorba vágott és arcon rúgott, mi jöhet még?
    Örülök, hogy része lehetek ennek a generációnak, ahol ilyen játékok születnek.

  20. Tegnap tűnt fel, hogy Abby szinkronhangja megegyezik Kainé hangjával a Nierből, aki amúgy transznemű volt.
    Kainé kirohanása számomra mai napig a legemlékezetesebb videojáték-intró.
    https://youtu.be/OvyvQfn30uE

    • Nos ő elsősorban szinkronszínész: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Laura_Bailey_(voice_actress) Rengeteg játékból ismerős lehet. Itt láttam, hogy a Silent Hill: Shattered Memories-ban is szerepelt. (Már alig emlékszem erre a játékra… 😐) Illetve a TLOU-ban (már az első részben) számos helyen megszólal… Fogalmam sincs, mely szereplőknél, de ott még ennyi év után is mindig akad valami újdonság. 😊

  21. A Naughty Dog megint odatette. A sok fikamatyi meg elbújhat… Kb. 10 óránál járok, de nem sietem el, csak éjjelente nyomom.

  22. Köszönöm Nektek az elismerő véleményeket, jól esik ezt olvasni! Nem mintha az én érdemem lenne. 😁 De szerintem akinek nem tetszik, az nem is érdemel ilyen CSODÁT az életében.

  23. Kb. 6 éve várom a folytatást, persze ehhez kell, hogy az első részt ismerje az ember, de szerintem minden playstationös így van vele! A szívemen táncol a játék, minden tetszik benne eddig, de várjuk ki a végét! 😎

  24. Már baromira vártam a játék megjelenését az első rész végigjátszását követően és úgy érzem nem kellett csalódnom. Egy két dolog nem tetszik a játékban de úgy gondolom tökéletes játék nem létezik. (kivéve a Tetris Effect😅)

  25. Csak ismételni tudom magamat, illetve az előttem szólókat, teljesen új szintre emeltek mindent, a legelhagyatottabb épület leghátsó sarka is aprólékosan kidolgozott, minden élőlény és tárgy ott van és él és helye van a térben, a harc egészen parádés ezzel a dinamikával, a karakterek arca, a mimika és a szemek élettel teliek, abszólút életszerűek és leolvasható minden érzelem róluk, kiemelkedő színészi alakítások, huhh és még solorlhatnám hosszan. Nekem “tetszik”, hogy mernek újítani, súlyos döntéseket hozni és végre kilépünk a biztonsági zónából, elképesztő, hogy mennyire komoly kérédseket tud felvetni a játékosban (ha az nyitott is rá), és örülök, hogy nemcsak felnőtteknek szól, hanem felnőttként is kezeli a játékost. Vannak hibái is, de most ezek eltörpülnek.

    • Ja, még a zene, nem tolakodó, de mindig a legjobb pillanatban van ott és azonnal meg is van a megfelelő hangulat.

  26. Elképesztően néz ki a játék, ahogy a karakter retinájában megtörik a fény, ahogy az animációk, arcmimika dolgozik teljesen új szintre emeli szórakoztatás fogalmát. Érezhetően sok játékmechanikai elemet átemeltek az unchartedból de nagyon jól működik minden itt is.

  27. Sziasztok, szerintem az egész komplett xbox generációban nincs annyi minőség mint ebben a játékban már abban ahogyan Ellie kihúz egy fiókot… nekem ez tetszik. Köszönöm hogy ezzel játszhatok.

  28. Nemrég értem haza vele a boltból, és igyekeztem minden infót elkerülni a megjelenés előtt.
    Imádom azokat a játékokat, amik a történetre koncentrálnak, és a Naughty Dogban sosem csalódtam még, így nem volt kérdéses, hogy első nap veszem-e meg.

  29. A tesztelőtől kérdezem: Ebben a részben is benne van még az a hiba, ami már az első részben és az Unachrtedekben (az UC4-ben is) is benne volt, mégpedig az, hogy amikor hárman bújkálunk, akkor a többieket akkor sem veszi észre az ellenfél, ha körbeszaladják őket?

    • Kb. vágom, mire gondolsz, de én ezt nem érzem hibának. Inkább egy megengedő rendszernek, mely arra épül, hogy a társaink sosem árulnak el minket. És mi sem tudjuk ugye lelőni őket véletlenül. A Part II-ban is van ilyen, amikor 2 karakter halad együtt.

      • Jogos. Csak az előző rész alapján, rontja a realitás élményt, néha már humoros is, de tény, hogy ha minden alkalommal lebuktatna az npc, nagyon kellemetlen lenne. Már egy Survival is közel lehetetlen lenne, nem egy Grounded.

      • Az az egy baj van ezzel (értem, amit mondasz, meg jó érv is), hogy random nem veszik észre őket, van, amikor simán kikapják a többieket, mondjuk 10-ből 2x. Meg, ami zavaró, hogy most pl többször befutott elém a leányzó, ami az amúgy is sötét helyeken néha frusztráló osonás közben. Ezt nem sorolom a hibák közé, de zavaró tud lenni.

      • Igaz, ez nem hiba, csak így van megcsinálva. Kár, hogy nem volt jobb ötletük.

      • A Days Goneban, amit nem tartasz egy eredeti játéknak, abban sokkal jobban oldották meg ezt a feladatot.

  30. Jó teszt, egy kis javítás: Firefly—> szitakötő

  31. Üdv!

    Tudna valaki segíteni abban, hogy magyar felirat van akkor is a játékban, ha a német storeból töltöm le?

    A magyar és a német storeban is ugyanazokat a feliratokat írják a játékhoz, a magyar egyiknél sem szerepel.

    Korábbi játékokban pl. Days Gone, vagy That’s you, csak akkor volt magyar felirat illetve szinkron, ha kizárólag a magyar storeból voltak megvásárolva. Ez problémásabb nekem magyar bankkártya nélkül Németországban élve. Köszönöm előre is a válaszokat!

    • Hali!

      Sajnos én pont fordítva, magyarról töltöttem le és angolon használom, ott van magyar felirat.
      Amikor régebben angolról vásároltam és volt hozzá magyar felirat az sajnos így nem jelent meg a menüben- lásd Detroit.

    • Hali, én németben lakom és a német lemezes kiadásban is van magyar felirat. Szóval no para 😉

  32. Imádom, hogy mindenki egymás torkának esik 😀 Mint Ellie és Abby, tökéletesen szimbolizálja ez a komment szekció a játékot.

    Petunia hihetetlenül jó lett a teszted, egyik legjobb amit idáig olvastam. Nehéz egy ilyen játékról írni, max a pontozás egyszerű 😀

    (A pixeles gif a végén baromi jól néz ki)

    • !!SPOILER!!
      Mint Ellie és Abby… Pfff… Tell me about it… 😁

      Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszett! 3 napon át dolgoztam vele, úgyhogy a hétvégén igyekeztem behozni, amit a melóból elvett + Netflix chill. 😊

    • Szeretném megérteni, hogy ezt miért csinálod. Miért érzel késztetést ide kommentelni, ha téged a játék nem érdekel/zavar/felháborít/neked nem tetszik/nem veszed meg/nem próbálod ki. Mi motivál, hogy ezt nap mint nap ideírd? Tényleg, őszintén érdekel, mindenféle támadás vagy szemétkedés nélkül.
      Én például nem szeretem a Star Wars vilagát, előbb innék egy pohár ciános vizet, mintsem megnézzek egy filmet, de soha nem járok oda a topikjaiba a rajongókat ócsárolni, vagy a rajongásuk tárgyát.
      Te miért csinálod?

      • Ezen a játékon éli ki a komplexusait. Plusz gondolom valami kis lelki békét is ad neki a folyamatos ócsárolás

        • Csak eltér a véleményem, amit valamelyest civilizált módon leírok. Ettől én ócsárolok? “Aki nem lép egyszerre…” alapon működik ezek szerint a világotok…Az enyém nem.

      • Csak szeretek dolgokat alaposan kivesézni. Jelen eseteben biztos meg fogom venni a játékot, hogy még inkább megalapozott legyen a véleményem róla. Persze nem most, mert nem várok tőle sokat, majd bagóért.
        Igen, a SW al én is így vagyok, ennek ellenére megnéztem minden részét(elég volt egyszer bőven), hogy joggal mondhassak róla kritikát.
        Az első TLOU t nagyon szerettem, nagyon vártam a második részt, ami függetlenül az SJW vagy nem SJW vonaltól teljesen más irányt vett mondandóját tekitnve. Mérhetetlenül le lett butítva elődjéhez képest tartalimilag. (nem játékmenet meg grafika, hanem a valós tartalomra gondolok, értelmi és érzelmi)
        Olyan furcsa, hogy pedzegetem?

        • Nekem csak egy kérdésem van. Melyik az a sajtó orgánum aminek ilyen “vakon” hiszel? Nem játszottál a játékkal és mégis úgy írsz mintha mindent tudnál, átéltél volna. Azt amúgy vágod, hogy rengeteg ember nem nagyítóval keresi, hogy éppen milyen politika agenda van tolva és valszeg százszor tartalmasabb életet él, mint aki mindenen fennakad. Én személy szerint mindenkinek azt tudom tanácsolni, hogy csak olyan játékra költse a pénzét ami szórakozást nyújt.
          Szerintem örülj neki, hogy te messziről látod, hogy ez nem a te játékod, így nem kell se időt se lóvét pazarolnod rá.

        • Szerintem te nem elemezgetsz. Te simán csak egy szaros kis troll vagy aki itt élvezkedik.

        • Tehát te már eldöntötted, hogy a játék szar, és csak azért kínlódod végig magad rajta, hogy megalapozottan tudd fikázni? Mert akkor kár vele vesződnöd…

    • Érdekes kérdést vetne fel a cikk, ha nem rúgná tökön magát ott, hogy le is írja: nem játszott a játékkal. Kicsit úgy érzem, hogy a leak kapcsán nagyon a fejedbe vettél valamit, amitől nem akarsz eltérni. 100ból 99 kritikus max pontot adott, 1 pedig nem, és te ebbe az egy negatív(abb) kritikába kapaszkodsz foggal-körömmel és hajtogatod, hogy “látjátok, iagazam volt, a játék rossz”. Szóba kerül, hogy az embargó tiltja a játék egyes részeinek említését, viszont úgy gondolom, hogy ha ebben a titkos részben valami rettenetesen szar dolog történne, akkor nyilván nem kapott volna maximális pontokat senkitől. Mivel egyikünk sem látta a játékot, az erőszak morálja/célja/öncélúsága vagy a szereplők ilyen-olyan irányba változásán kár lenne vitázni, míg nem láttuk egészben a teljes szálat.Sajnálom, hogy a szivárgás alapján ítéled meg előre a cuccot, talán nem írok le nagy titkot, mivel több tesztben is ott van, hogy a leak egy ordas nagy kicsavarása a valóságnak, egyáltalán nem úgy szerepel (vagy nem szerepel), mint ahogy előre gondoltuk. Ebbe egyébként én is beleestem. Ezt az SJW témát sem értem, sőt mérhetetlenül szomorúnak tartom, hogy még mindig vannak emberek, akik szerint ha melegeket látunk játékban, filmben, akkor az bármilyen hatással van ránk. Azt gondolom, hogy az első rész után a játékosok jelentős része a megszokott safe space-t várta, egy biztonsági játékot, a jól megismert és megszokott sémával, Ellie és Joel újabb kalandos utazását a-ból b-be, néha megszakítva egy kis lövöldével, de amikor rájöttek, hogy itt bizony alapjaiban újul(hat) meg a játék, játékmenet, sztori, karakterfejlődés, vagy akár maga a játékalkotás, akkor mindnekinél kattant valami és azonnal ellenségesen tekintettek a játékra. Abban igazad van, hogy a hype óriási hatással van, hiszen akik a leak után ezrével követelték a készítők nyilvános akasztását, a kritikák után már mind képzeletbeli trónra ültették Druckmann-t a zsenialitásáért, de ennek a pszichológiájáról órákig lehetne beszélni. Viszont örülök, hogy megveszed és kipróbálod majd a játékot.

  33. Days Gone-ról pár mondat, részben mivel sokat emlegetem a tesztben is, részben mivel én teszteltem azt is.

    Nemrégiben platináztam ki, vagyis elég jól megismertem. Ahhoz képest, amit a tesztben írtam róla, nem változott a véleményem: 7 pont, nem több, nem kevesebb. Átlagos, amit érthetünk úgy is, átlagosan jó. Van hangulata, a főhős szimpatikus, jók a dialógusok, szép a látványvilág, azaz inkább a környezet. Hatalmas bejárható terület. Viszont az EGYETLEN EREDETI dolog, amit lerakott az asztalra, az a hordák ötlete, és tényleg jól sikerült. Az ÖSSZES TÖBBIT másoktól… nem írom, hogy lopta, de nem a Blend Studio sajátja. Mivel azóta a Horizon: Zero Dawn is megvolt, elég világos számomra, hogy a játékmenet egészét onnan másolták, a fertőzötteket, illetve a világot, sokszor a szereplők történetét, motivációit pedig a TLOU-ból. Ezt a kismértékű eredetiséget nagyon sok más játéknál látjuk, úgyhogy összességében ÁTLAGOS.

    De hogyan lehetne átlagos egy TLOU vagy egy TLOU2, ha a fentiekből csak a pozitívumok igazak rájuk, azok viszont olyan szinten, hogy egész egyszerűen az ipar húzócímeinek számítanak (tszetesen az Uncharted szériával karöltve), amit mindenki más csak megközelíteni próbál?

    • A Days Gone nekem jobban bejött, mint a TLOU első része.

    • Petu az oké hogy a Days Gone nem túl eredeti (pont most játszom) de igazán a TLOU sem az. Úgy értem ez a fertőzöttség sztori már kismilliószor el lett lőve. Ettől függetlenül imádom a TLOU első részét és valószínű ezt is szeretni fogom.

      • A Last of Us ugyan játékmenetileg nem volt túl eredeti, viszont a karakterekben, történetben és a narratívában már eléggé. Igen, el lett lőve ez a fertőzöttség dolog már egy pár százszor, viszont NEM ÍGY. Hihetetlenül emberi az egész sztori, és erre az egészre a befejezés teszi fel a koronát. Ennek így ebben a formában nincsen párja, és nem is lesz.

      • Igen, de korábban csak zombikat láttunk és sokkal kevésbé kidolgozott formában. A TLOU-ban nem zombik vannak. 🙂

        • A Days Gone-ban sem a klasszikus zombik vannak (bár azon is ment már a vita hogy most azok zombik e vagy nem).

    • Egyetértek. A Days Gone-t a hónap elején vettem meg,múlt hét kedden lett meg a platina,a TLoU2 pedig tegnap este csilingelt. A kettő között hárfázni lehet a különbséget,de minden tekintetben. Bármennyire is tetszett – sőt,egyenesen meglepett! – a DG története,illetve a karakterek,koppra 7 pont. A magyarítás a párbeszédeknél egyenesen értékelhetetlen (egyértelműen tükörfordítás),és sajnos elég kiegyensúlyozatlan a nehézség is,én Normal fokozaton kezdtem,a történet felétől Deek olyan OP lett,hogy a hordázást egy délután alatt letudtam (a legnagyobb bánatomra). Azt hittem,hogy majd mekkora nagy taktikázások lesznek,meg napalm molotovval szórom rájuk az áldást – felejtő,kézigránát,géppisztoly (pontosabban a “Chicagói fűnyíró”),na meg a maxra húzott fókusz,és kaszáltam őket mint Dezső bátyám a lucernát. Még így is azt mondom hogy remek kaland volt,én simán elvoltam vele 70 órát (a gyorsutazást nem használtam,csak a legvégén),illetve a maxra húzott motorral csapatás hi-he-tet-len,akár egy külön játékot megérne. Mindenképpen várom a folytatást,remélem a Sonynál rábólintanak.

      Ami meg a TLoU2-t illeti: jó lett a teszt,köszi,főleg az első rész iránti nosztalgiád kapott el. Annak idején rám sajnos korántsem volt ekkora hatással,sőt a PS3-as lemezen hamar túl is adtam,szerencsére tavaly ősszel,tehát meglehetős késéssel ugyan,de a Remastered verzióval egymásra találtunk,de ezek után szerintem ismét előveszem. A második rész egy elképesztő kaland volt,elsőre 28+,második alkalomra 34 óra alatt vittem végig,aztán tegnap este fejezetenként “végigszaladtam” rajta az elhagyott cuccok miatt. Szerencsére a platinához csak türelem kell,semmilyen multis baromságot nem erőltettek bele. Sokan mondják hogy mennyire kiakadtak a sztorin,illetve hogy egy darabig most semmi PS,én pont ellenkezőleg “kezelem” a dolgot: szó szerint nincs szívem otthagyni a játékot,benne akarok maradni még egy darabig,úgyhogy ma nekiálltam Survivor+ fokozaton is…remélem egy esetleges harmadik résszel pedig mindenki (főleg Ellie és Dina,illetve Ellie és Abby) története méltó lerzárást kap majd.

      A kérdésedre pedig a válasz: Patkánykirály. 🙂 A drabális,”osztódó” lény,akiből igazából csak egy kisebb válik le – ott van a galériában a karaktermodellek között. Mindenesetre érdekes elnevezés.

  34. Erre az “átlagosra” majdnem írtam valamit, de inkább nem.

    • Számomra az az érdekes továbbra is, hogy tudtommal a kommentelők közül eddig egyedül a teszt írónője játszott a játékkal – mi alapján tudja eldönteni egy (bocsánat) mezei kommentelő, hogy a játék átlagos? Egyszerű a válasz: sehogy, fogalma sincs arról, amiről beszél.

      • +111111 😀

      • Szerintem itt nem is a játékról van szó. Van egy bizonyos világnézete az ombrénak, és azt húzza rá mindenre, legyen az politika,kultúra, zene, divat, élelmiszer, videojáték, szexualitás, mozi, tudomány, bármi.

        • Ezt a gondolatmenetet követve akkor nyugodtan mondhatjuk rá, hogy “átlagos”?

          • Nem értelek.

          • Arra gondolok, hogy álatlában az emberek így viselkednek: a saját elképzelésüket húzzák rá mindenre (ahogy írtad) menet közben pedig egy-egy véleménynyilvánítással (pláne anonim módon) úgy érzik, hogy ők mennyire unikumok egy adott közösségen belül – pedig nem feltétlenül így van ez.

          • Ez a játék nem átlagos. Nincs olyan mérce, nincs olyan mérőrendszer, amiben erre átlagos értékelést lehetne adni – objektív formában. Éppen ezért ez a vita is, ami itt folyik, értelmetlen. Szubjektívan rá lehet mondani, hogy szar, hogy nem tetszik, hogy kibaszottul idegesít a liberálissága, és ezzel-erről lehetne vitatkozni, de hogy átlagos, az egyszerűen faszbaromság, egy kényszerűen kiszenvedett eredmény.

          • Egyetértek veled.

  35. Beszarok azon, hogy amikor lepottyan egy-egy tényleg zseniális játék, akkor megjelennek a károgók (akik szart sem láttak a játékból) és ők a faszagyerekek, mert nem látják többnek 7 pontnál. Pont ez volt az Uncahrted 4-nél is, jött pár okoska, akik szerint a 10 pont 6-7 pont. Biztos vagyok már abban, hogy ők ezzel akarnak kitűnni, a posványságukból.

    • Valamit nagyon nem értettél. A 7 pont az NEM ROSSZ. Átlagos. Az UC4 egy nagyon szép játék volt, hangulata is volt. De nagyon túl lett értékelve ahhoz képest, hogy egyebek mellett mennyire semmilyen főgonoszt kapott. Itt csak annyiról van szó, hogy a médiát felhasználva(meg sok pénzt) lehet nagyon fétis státuszba emelni játékokat, melyek obejktíven nem azok. Nem azt mondom, hogy mindenki le van fizetve, hanem ahogy fent írtam, ha a hype train elindul…Az emberek mai napig vallásosak, szeretnek hinni, bálványozni valamit, valamiket. Emberi. Csak amikor ez mesterségesen gerjesztett, mi több, ha valaki eltér a “normától” akkor ő már károg, az megint elég érdekes. Nagyon jó példa az, ami most az USA ban van. Van egy bizonyos narratíva és csak az azzal kapcsolatos dolgokat duzzasztják a média által. Senkit nem érdekel, hogy pl. hány fehért öltek meg a zsaruk, az sem, hogy hány hány feka rendőr halt meg eddig a zavargások során. (ha már bőrszín) Mert nem a narratíva része. A TLOU2 kapcsán is ez van jelenleg. Csak a magasztalás megy a sok zombi meg megkajálja, mert szép a grafika(igen sok embernek ennyi tényleg elég) Eléggé felvont szemöldökkel érdemes kezelni egy olyan játékot, amit pl. az extrém sjw Guardian 10 pontosra értékel. A nyugati média és játékos társadalom igencsak birkaként viselkedik ebben is. Japán azért egy jó példa, mert ott egyelőre az sjw nek nyoma sincs(halva születetett), ahogy Ázsiában ált. Lehet pl. Koreai lapok is hasonló pontokat adtak, de azzal már nem vagyok képben így nem is nyilatkozom erről.

      • Én teljesen elfogadom a 7 pontot is, elsősorban azért, mert a világ legjobb játéka sem tetszhet mindenkinek. Részemről viszont nem úgy érzem, hogy csak azért tetszik annyira ez a játék (kezdve az első résszel), mert ezt a hype-ot ültették belénk. És nem is csak a külcsíny miatt – amennyiben a minden más játéknál szebb küllem nem elég. De már eleve az első rész hozott egy olyan ötletet a fertőzöttekkel, amit máshol nagyon nem láttunk, másrészt olyan sztorit mesél el, olyan szinten kidolgozott és élő, szerethető szereplőkkel, melyet ugyancsak nem látunk sehol máshol. Részemről nagyon örülnék, ha más fejlesztő is képes lenne ilyen színvonalú játékokat alkotni. És nagyon sokat gondolkodom rajta, miben lehet más a Naughty Dog mindenkitől, hogy láthatóan ők ennél rosszabbat nem tudnak. És biztosan nem csak a Sony miatt, mert láttunk más Sony kiadású cuccokat az elvártnál rosszabbul szerepelni – ld. Days Gone, hogy a már megszokott példámnál maradjak. 🙂

        • Egyébként én a Days Gone körül kialakult fika-áradatot sem igazán értettem, meg hogy rögtön mindenki savazni kezdte a Sony-t. Oké, a korábbi exkluzív-címekhez képest az tényleg elmaradt egy kicsit a megszokott színvonaltól, de ettől függetlenül semmi olyan nem volt benne, ami miatt kevesebb lenne egy erős 7 pontnál. Lényegében annyi történt, hogy a sok minőségi produktum után kaptunk egy olyan PS-játékot, ami nem volt olyan zseniális, mint azok, na bumm. Megesik. De most a Last of Us 2 (de idevehetném a Death Strandinget is) kijavította a “hibát” – ami lényegében nem is volt igazán az.

          • +1
            Ezt én sem értettem soha, hogy a Days Gone-t miért kezeli mindenki úgy, mint a “Sony Óriási Bukása.”

          • A Days Gone jó példa szerintem az ellenkezőjére. Ugyanúgy álagos, de mivel eléggé le lett húzva, sokkal rosszabb a megítélése,, mint ahogya azt megérdemelné.

          • A Days Gone zseniális játék, úgy ahogy van, a bugoktól eltekintve. (hál’ istennek én nem találkoztam annyival, amennyit emlegettek és ráadásul az elején játszottam még vele) A történet, a szereplők, az indíttatás, a helyszínek mind-mind pazarok. (még, ha volt is áthallás más játékokból)
            Itt egy-egy ponton vitatkozni fertelmes nagy hülyeség, meg mi adja, hogy a 7 átlagos, a 8 jó…meg, hogy kinek mennyire tetszik, valamilyen szinten ez is annyira szubjektív, még, ha objektívnek is mondja magát egy ember.

            A TLAOU első része is számomra a történet és a 2 főszereplő kapcsolatától volt elképesztő és a világ, amelyben találkoztak és ahogyan alakult a kapcsolatuk, főleg Joel múltját tekintve. Abban is volt nem egy hiba, de mégsem azzal volt elfoglalva az ember, mert egy olyan érzésvilágot tárt a szemünk elé, amelyre kevés játék volt képes az elmúlt évtizedben. Ha ezen a vonalon indulok el…valami iszonyat, hogy mennyire várom a pénteki kezdetet, mert megnézhetem hova jutott/fejlődött a 2 karakter, milyen világot élnek most és főleg milyen a kapcsolatuk. Ebből kiindulva nem olvastam egyetlen egy tesztet sem, új játékmenetet sem néztem, majd a végigjátszás után kivesézem itt pár fórumtársammal és pont nem érdekel, hogy előtte mennyien divatfikázták, aztán változott meg a véleményük, vagy átlagosozták le a produktumot.

            Písz

        • “mert láttunk más Sony kiadású cuccokat az elvártnál rosszabbul szerepelni – ld. Days Gone, hogy a már megszokott példámnál maradjak.”

          A Days Gone alul van értékelve, az a játék kegyetlen jó, én rég szórakoztam annyit egy játékkal.

      • Szerinted ez 7 pont, ami nem rossz, csak átlagos. Mit kezdjünk egy olyan kinyilatkoztatással, hogy a TLOU II átlagos? Maguk a tesztelők tartják nagyra a játékot, szinte kivétel nélkül, ők vitték végig, tehát nem a tömegre hallgatnak. Vallásos áhítatot akkor lehetne felfedezni ebben, ha teszt nélkül, előre kiosztották volna a maximális pontszámokat. A rajongók eleve sokat várnak egy ND játéktól, és ezt meg is kapják. Azzal, hogy az UC4-es véleményeddel nem értek egyet, nem mondok újat. Azt viszont elárulhatnád, mi az a TLOU-ban, ami átlagos.

        • A TLOU nem az…

          • De a TLOUII méltó folytatása neki, hidd el. 🙂

            Nekem még az a furi, hogy egy nemzetközileg elismert játékportál bevállalja, hogy 7 pontot ad egy, mindenki más által és joggal kiválóra értékelt cuccra. Hacsak nem az a céluk, hogy reklámot generáljanak ezáltal saját maguknak.

  36. nem tudja valaki hogy lehet idő előtt unlockolni az előre letöltött szajrét? 😀

    • A gép mértani közepe fölé helyezett csillagcsavarhúzóra, egy 5Kg-os kalapáccsal végrehajtott ütés mindent felold.

  37. Végül is a leakek igazak voltak, csak ugye a hypetrain ha beindul…
    Japánok azért kicsit reálisabban értékelték, 7 pontot adtak rá. Kotakuék sincsenek elájulva tőle, mondhatni az erőszak benne amolyan L’art pour L’art, semmi célja nincs. Nincs olyan mély mondandója, mélysége és tartalma mint az első résznek. Egy nagyon szép küllemű, brutálisan véres bosszú-történet, semmi több. Nekem továbbra is kimarad. Kár érte. A sok zombi meg csápoljon tovább..;)

    • Kellenek alacsonyabb pontszámok is, ha mindenkitől 10-est kapott volna, az szinte unalmas lenne. 😀

      Én inkább a T. olvasókra vagyok kíváncsi, hogyan látják. És kb. sejtem is, mi nem fog tetszeni. Tök furi, hogy mindenki várja a jövő pénteket, mint a messiást, és meg már befejeztem. Lehet, jövő pénteken újra elkezdem, csak a fíling végett… még ha sajnos nem is a fémdobozosomon, mert az egy másik címre fog érkezni. 🙂

      • Én megvárom, hogy csillapodjanak a hype meg a hate hullámok, az idő nagyon sok mindent megtisztít. Amúgy a teszt teljesen jó, nincs olyan, hogy objektív teszt. Nem feltétlen az általad írtaknak szólt az írásom, hanem úgy téménak en-bloc. Anno pl. pont a Te Uncharted teszted miatt vettem meg a széria első darabját és valahol mai napig az a kedvencem, hiába sokak szerint a 2. jobb.

        • Köszönöm! 🙂 Mondjuk én is féltem, hogy el fogom fangirlködni, de a többség véleménye szerint jogos, amiket írtam. 😀

    • Nagyobb lovon ülsz haver, mint amit meg tudnál ülni. / “A sok zombi meg csápoljon tovább..;)”/ 7 pontnál látatlanban (már ami a tesztet és az előző rész emlékét nem esszük bele) is több. Komolyan, neked mi a fa*z kéne?

    • Köszönjük, Emese!

    • A céltalan erőszak neve: SZÓRAKOZÁS!

  38. Én majd kb 2 hét múlva olvasok el tesztet,addig hírzárlat 🙂

    • Én is csak addig olvastam, el, amíg Petu írta, hogy ne olvassuk el, ha komoly terveink vannak a Part II-vel.

      • Te jó ég, alig látok le a feed aljára. A legjobb szándékok vezéreltek, amikor azt írtam. 😀 Azért remélem, a játék után majd elolvassátok, véleményezitek. 🙂

        • El fogom olvasni, de tényleg nem szeretnék semmit előre megtudni. Ráadásul 2 éve vittem végig az első részt és a Left Behind-ot még most pótlom, de nem osk időm volt játszani (vagy már fáradt voltam hozzá) és sajnos még fóliában pihen a Part II. Pedig a Platinum tisztesen küldte a megjelenés napján.

  39. Az első részből a remastered kiadással ismerkedtem meg és noha nálam nem okozott akkora földindulást, de egy kimondottan jó játéknak tartom. Most, hogy “levitték” az árát, hirtelen felindulásból előrendeltem a második részt, valahogy rámjött, hogy ezzel most nagyon szeretnék játszani! 🙂

  40. Sziasztok! Arról van esetleg információ, hogy a digitális kiadás is tartalmaz magyar feliratot vagy csak a lemezes verzió?

    • Ilyen esetekben ha magyar Storeról veszed, akkor mindig szokott lenni, nem?

      • Szia! UK ACC-ot használok, soha nem vásároltam még a magyar áruházból. Angol tudásomon lenne még mit csiszolni /nem vagyok perfect/, ezért ragaszkodnék a magyar felirathoz és venném inkább a magyar store-ból.

        • Nos, a teszt verzió is digitális és minden tökéletes vele. Ez nem így volt tavaly a Days Gone tesztelésekor, mert az is digitális, viszont a mai napig nincs rajta magyar felirat. 😊

          • Köszi az infokat: a hivatalos PlayStation magyarországi oldalán megerősítették, hogy tartalmazza a magyar feliratot, úgyhogy megrendeltetem. Már csak 6 nap 🙂

  41. Egyáltalán nem lepett meg a 10 pont, másra nem is számítottam – hiába nem játszottam még vele, látatlanban is biztos vagyok benne, hogy megérdemli. Kegyetlen lesz ez az egy hét a megjelenésig…

    • Alapból tízes a játék és 10 pontos a teszt is. De az “én igazából semmilyen kritikát sem olvasnék el előzetesen” után abbahagytam az olvasást és úgy döntöttem, hogy a végigjátszás után mélyedek bele és vesézzük ki többed-magammal majd. 🙂

      Nagy köszönet a munkádért! 🙂

  42. Este – ParaPéntek közben – elolvasom a tesztet, ugyanis kíváncsi vagyok rá – mindezt úgy mondom, hogy maga a játék nem igazán érdekel. Nagyon tisztelem azokat, akik az első részt szerették, én tettem vele három próbát, egyszerűen nem megy, nem tudok rákattanni. Megesik az ilyen, ettől függetlenül az érdemeit elismerem. Köszönöm – előre is – a cikket!

  43. Köszönöm mindenkinek, aki elolvasta még a játék megjelenése előtt. 🙂 És köszönöm Martinnak, Leónak a megtiszteltetést, hogy én mutathattam be.

    Átfutottam párat a nemzetközi sajtó cikkei közül; nagyon örültem, hogy az általános értékelésben egyetértünk, illetve hogy nekem sikerült az átlag alatti spoiler-mentességbe kerülni. A képekre is nagyon vigyáztam, részben a játék vége felé szereplő szcenárió tekintetében, ami nekem eszméletlenül tetszik, de itt nincs róla screenshot, legyen mindenkinek meglepetés. 🙂

    Tegnap, esetemben már a cikk leadása után jött amúgy az első frissítés, ami concept artokat és karaktermodelleket hozott, ezeket a két utolsó Unchartedben látott módon, kreditpontokért tudunk megnyitni. Uncharted-féle statisztika továbbra sincs. Engem kifejezetten a játékórák érdekelnének. Olvastam másoknál, hogy 40 órát nyomtak bele, én biztosan többet úgy, hogy siettem. 🙂 Már nagyon várom a következő, nyugis végigjátszásomat a teszt tetején látható fémdobozos kópia kézhez vétele után. 🙂

  44. csak 10 pont?!
    szomorú vagyok.

  45. metacritic…. 96 pont… 96. pont… új standard a ps4-nek .

    Kb ennyit ért a lejárató hadjárat.

  46. Vaciláltam, hogy elolvassalak e, pedig tűkön ülve vártam az írást, de mivel korábban már belefutottam néhány masszív spoilerbe, gondoltam nem lesz gond.
    A megszokott PSC minőség, profi, jól összeszedett és rendkívül olvasmányos cikk lett, nagyon köszönöm. Szívesen olvastam volna még oldalakon keresztül a véleményed, ugyanakkor tetszett, hogy próbáltad spoiler nélkül megírni. Izgatottan várom a megjelenést, szuper lenne utána még itt összegyűlni, megvitatni, kidumálni. Most már kibírjuk valahogy. Nagyon köszönöm a tesztet!
    (A martin féle vélemény miért hiányzik? érdekelne a véleménye)

  47. Köszönöm a tesztet! ☝️😉
    Nem akartam, de elolvastam végig. Nagyon szépen adtál egy összképet a játékról, bármilyen spoiler említése nélkül. Így kell ezt. Mivel nekem is az egyik kedvenc játékom volt az első rész, ezért egy pillanatig sem volt kérdés, hogy első napos vétel.
    Ezt az egy hetet már vívóállásban is kibírom 😂

  48. Szimpatikus, hogy azt ajánlod, legjobb el se olvasni az írásodat. Eleve csak az elejébe gondoltam beleolvasni, és ott abba is hagytam. Nem tudom, mikor lesz lehetőségem kipróbálni (jó pár hónapig még biztos nem), de addig minden információforrást igyekszem kizárni. Azért a 10 pont megnyugtató, de vártam is, hogy ennyi lesz.

  49. Szívesen olvastam volna tovább de a második bekezdés végére érve megfogadtam a tanácsot, eddig szinte mindent sikerült elkerülnöm ami ezzel kapcsolatos. Ezt a kalandot át kell élni. Ha befejeztem mindenképpen visszatérek ide.

  50. De jó, hogy előrendeltem a Platiból!

  51. Köszönöm az írást,bár nem olvastam direkt végig,mert tudom,hogy nem akartál spoilerezni, de mindenképpen teljesen “tudatlanul” szeretnék belevágni 1 hét múlva eme remekműbe! Kétségem 1 percig sem volt ,hogy csalódást okozna a ND😁