Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

THE DARK PICTURES ANTHOLOGY: MAN OF MEDAN (PS4)

Az SS Ourang Medan elnevezésű, egyes források szerint valahol Holland Kelet-India vizein balesetet szenvedett hajó esetét már régóta nagy rejtély és számtalan legenda övezi. A nem sokkal a második világháború után szárnyra kapott, hátborzongató história alapját egy különös, állítólag megtörtént eset szolgáltatta, miszerint 1947-ben (bár sokan 1948-ra datálják a dolgot) a Malaka-szoros közelében két amerikai hajó, a City of Baltimore és a Silver Star egy kísérteties vészhívást fogott, amely a tőlük nem messze sodródó Medanról érkezett. A döbbenetes üzenetben a teherhajó rádiósa arról számolt be, hogy a hajó kapitánya, a tisztek, és valószínűleg a személyzet többi tagja is halott, majd egy sor zavaros és érthetetlen Morse-jel után csupán ennyivel zárult a szöveg: „Meghalok…”. A látszólag sértetlen Medanhoz a Silver Star ért oda előbb, ám amikor a legénység a hajó fedélzetére lépett, mindenhol holttestekbe botlott, akik kivétel nélkül a hátukon feküdtek, arcukra pedig félelmetes, szörnyű karikatúrára emlékeztető vigyor fagyott. A hullákon semmilyen rendellenességnek, elváltozásnak, vagy idegenkezűségre utaló jelnek nem volt nyoma, és amikor a közeli kikötőbe akarták vontatni a hajót, a motorterében hirtelen tűz ütött ki, ami a Medan elsüllyedéséhez vezetett. Az enyhén szólva is érdekes esetről (amelyről sokan úgy gondolják, hogy valójában meg sem történt, és az egész csupán egy szépen kitalált rémisztő esti mese, a borzalom helyszínéül szolgáló hajóval együtt) számos könyvben és nem egy folyóiratban is beszámoltak, mondhatni egész szép pályát futott be a köztudatban a Medan mai napig megoldatlan rejtélye.

A legendával kapcsolatos legismertebb írásos alapanyag minden bizonnyal az a három részes cikksorozat, amely egy holland-indonéziai újságban jelent meg ’48-ban: a szerző meg sem említette a hajó nevét, ami rátalált a Medanra, és a baleset helyszínét a Marshall-szigetektől mintegy 400 tengeri mérföldre állapította meg. De ami még fontosabb, beszámol benne a hajó legénységének egyetlen túlélőjéről, akire az olasz misszionáriusok és a Toangi atoll őslakosai találtak rá a Marshall-szigeteken. A cikk második és harmadik felvonása gyakorlatilag ennek a túlélőnek az élményeit taglalja, aki még halála előtt elárulta, hogy a hajó kénsavval töltött tartályokat szállított, amik a hanyag elhelyezés miatt szivárogni kezdtek, és voltaképp ez ölte meg a személyzet nagy részét. A beszámoló szerint az Ourang Medan egy kis névtelen kínai kikötőből tartott Costa Ricára, és közben szándékosan kerülte a hatóságokat. Az állítólagos névtelen német túlélő nem sokkal azután halt meg, hogy elmesélte a történetét a misszionáriusoknak, akik továbbadták azt a trieszti Silvio Scherlinek, azaz a cikk írójának.További érdekesség, hogy ilyen nevű hajót elvileg egyáltalán nem regisztráltak, és az égvilágon sehol sem volt nyilvántartva – ezért sokan már azt kétségbe vonják, hogy a Medan egyáltalán létezett-e. Ennek ellenére (vagy talán pont ezért) számtalan pletyka és teória látott napvilágot a hajóval kapcsolatban. Egyesek úgy gondolják, hogy a hajó olyan ideggázt szállított, amelyet a japán hadsereg Kínában tárolt a második világégés alatt, és annak végeztével az anyag az Amerika Egyesült Államok hadseregéhez került, akik egy bejegyzetlen hajóra rakták, hogy a dolognak ne maradjon írásos nyoma. A legtöbb teória egyébként különböző veszélyes anyagok szállításával magyarázza a Medan rejtélyét: hogy valójában csempészhajó volt, amelyen a fedélzetre beszivárgott tengervíz reakcióba lépett a szállított kálium-cianiddal és nitroglicerinnel, ami így mérgező gázokat kibocsátva okozta a legénység halálát, majd a nitroglicerinnek köszönhetően a hajó fel is robbant, bár sokan a szén-monoxid mérgezést teszik felelőssé. A legvadabb elméletek azonban azt sem zárják ki, hogy a hajó legénységét földönkívüliek, vagy valamilyen paranormális erők támadták meg – ez (legalábbis elméletben) megmagyarázza a holttestek rémült arckifejezését, és azt, hogy néhányuk miért festett úgy, mintha valamilyen „ismeretlen ellenség” felé nézne. Szóval eme titokzatos eset remek táptalaja lehet a különböző összeesküvés-elméleteknek, és rengeteg konspiráció-mániás számára jelenthet tartós elfoglaltságot – nem utolsó sorban arra is alkalmas, hogy általa szárnyra kaphasson a különböző művészeti ágak képviselőinek fantáziája. Ezen tény mellett (és amellett, hogy manapság sajnos kevés szellemhajós horror készül, értékelhető meg még kevesebb) talán nem is különösebben meglepő, hogy a Supermassive Games fejlesztőbrigádja legújabb, The Dark Pictures című antológia-sorozatának első felvonását a Medan rejtélyére építette fel. A The Dark Pictures: Anthology Man of Medan egy ízig-vérig kőkemény horror-játék, amelynek hátborzongató és velőtrázóan erős atmoszférája egészen a csontodig hatol, a hangulata pedig úgy beszippant, hogy többszöri végigjátszás után sem enged el. De ennél kevesebbet nem is várhatunk az Until Dawn alkotóitól: a Man of Medan megszületése is részben a három évvel korábban napvilágot látott, igencsak kedvező fogadtatásban részesülő alkotásnak köszönhető, mivel egyrészt a rengeteg elismerés ráébresztette a csapatot, hogy elég komoly igény van az ilyesféle cuccokra, másrészt a siker arra is sarkallta a Supermassive fejlesztőit, hogy ugyanezt a koncepciót nagyobb és hosszabb távlatokban gondolják újra. Az antológia-formátum remek lehetőségeket szolgáltatott ehhez, így a Men of Medan csupán egy szelet a The Dark Pictures címen futó szériából (ami az Until Dawnnal szemben már multiplatform és nem exkluzív), amelynek minden része egy önálló, egymástól teljesen független történetet mesél el.A cselekményt (hasonlóan az Alkonyzóna című kultikus amerikai tévésorozathoz) egy „házigazda”, név szerint a Kurátor foglalja keretbe: elegáns és éles orgánumával, valamint egyszerre szimpatikus és kísérteties karizmájával (lábjegyzet: a motion capture egy-két groteszk vigyoron kívül ezúttal is remekül sikerült) vezeti fel, majd fejezi be a történetet, közben a fel-felbukkanó néhány perces közjátékok során apróbb tippekkel és tanácsokkal lát el minket (már amennyiben igényeljük a segítségét) a gyors döntéshelyzetekkel és a főszereplők életben maradásának legpraktikusabb módjaival kapcsolatban. A Man of Medan, ugyanúgy, ahogy annak idején az Until Dawn, inkább egy interaktív film, mint hagyományos videojáték. A sztori egy öt tagot számláló, fiatalokból álló csapat körül forog, akik lazítás, szórakozás és óceánba süllyedt második világháborús repülőgéproncsok felfedezése céljából hajóznak ki a békésnek tűnő vizekre. Az idillinek és bulisnak induló vakáció azonban rövid időn belül brutális rémálommá növi ki magát: egy nem kevésbé rémisztő kitérő után az évtizedekkel korábban eltűnt Ourang Medan hirtelen feltűnik az éjszaka sötét és zavaros hullámai között, a szereplők pedig (mivel akaratuk ellenére a hajó fedélzetére kellett lépniük) nemsokára szembesülnek a félelmetes és elképzelhetetlen borzalommal, ami annak idején végzett a legénységgel.Elkezdőik tehát a menekülés, a sikítás és a valóságos élet-halál harc – de az, hogy ki éli túl a horrort és kinek a sorsa fog szörnyű véget érni ebben az irtózatos rémálomban, az csakis a te kezedben van!

A stuff egyjátékos módja szinte teljes egészében a Supermassive Games sokat említett 2015-ös sikerjátékának metodikáját alkalmazza. Azaz több karaktert irányítva kell különféle döntéseket hoznunk (méghozzá rettenetesen gyorsan), amely a választható párbeszédekkel együtt (amik a többi szereplővel való kapcsolatunkat erősíthetik vagy gyengíthetik), a narratíva pedig alkalmazkodik ezekhez a döntésekhez, és annak alapján alakul ki a további történet, aminek így számos lehetséges végkimenetele lehet. Így tehát most sem gond, ha valamelyik főszereplő elhalálozik, attól még megy szépen tovább a sztori, maximum csak más szálakon: szóval újfent kifejezetten jó móka kényünk-kedvünk szerint „dönteni” a karakterek haláláról, direkt meggyilkolni akár mindegyiküket, vagy épp azon fáradozni, hogy mire a fináléhoz érkezünk, mindegyikük életben maradjon, ami, mivel a tűzforró helyzetek megkövetelik, hogy csupán néhány másodperc alatt válasszunk a felkínált opciók közül, ezúttal valamivel nagyobb kihívás lesz. Túlzás nélkül elég egy rossz döntés, és a karakter máris megy a levesbe. A sztorinak nagyjából 4-5 óra alatt a végére lehet érni, ami elsőre nem tűnik túlságosan hízelgőnek, azonban ezt a stuffot nem csak egy menetre találták ki, a különböző játékmódok jelentősen megsokszorozhatják a produktummal eltöltött idő mennyiségét. A legelső végigjátszás után automatikusan megnyíló Curator’s Cut a történet alternatív útvonalait tárja elénk, és segítségével új szemszögekből ismerhetjük meg a sztorit, egyben új információkat, titkokat, választásokat és döntéshelyzeteket fedhetünk fel. Ennek a módnak az erényei azoknál a jeleneteknél ütköznek ki a legjobban, amikor mind az öt szereplő egyszerre van a képernyőn. Elsőre megismerünk egy adott szegmenset, egy adott párbeszéddel, másodjára viszont, bár ugyanabban a jelenetben járunk, a másik karakterek fókuszpontba állításával sokszor merőben más megvilágításba kerülhetnek bizonyos események. Azonban talán a legnagyobb pozitívum a két, nem épp formabontó, ámde kétségkívül nagyon ötletesen megoldott multiplayer mód. A Shared Story az internetes kooperatív játék esélyét kínálja fel, amelyben egy társaddal együtt barangolhatod be a paráztató zajoktól és libabőrt előidéző hangoktól zengő szellemhajó fedélzetét. Persze nyilván ugyanazt a történetet játsszátok végig, de a közös élmények által néhány új dologra is fényt lehet deríteni, egyszer közös, egyszer külön útvonalakon keresztül. A Movie Night ezzel szemben tulajdonképpen egy lokális co-op mód, ahol akár egyszerre öten is játszhatnak: mindenki választ magának egy karaktert, majd a csoport adogatja egymás között a kontrollert, ha jelez a játék, és valamelyikükre sor kerül. A sztori végén egyenként értékelik a játékosok összes cselekedetét és döntéseit, amit az elért eredményektől függően jutalmaznak.A formula remekül működik, mondhatni stílszerűen eléri a célját, és összehozza a barátokat egy kis közös rettegésre. A fejlesztők precizitása itt mutatkozik meg igazán, hiszen majdhogynem szinte tényleg végtelen variáció létezik ebben a sztoriban, és páratlan élmény apránként felfedezni a lehető legtöbb alternatívát – és itt jegyezném meg, hogy bár a történet azért bőven lehetett volna hosszabb, ha azt veszem figyelembe, hogy maga az alkotás pont erre az úgynevezett „pillangó effektusra” épül, talán nem is akkora baj a rövidebb játékidő.

Sajnos a játék technikailag már nem muzsikál ennyire szépen. Manapság teljesen magától értetődő dolog lenne egy ilyen produktumtól (amely bár nagy cím benyomását kelti, összességében mégsem süthető rá zokszó nélkül a tripla A-besorolás), hogy még ha bugos is, legalább rendesen fusson, és egy jobb világban valószínűleg elő sem fordulhatna, hogy 2019-ben másodpercekre lefagy a stuff, akadozik az animáció, vagy épp csúszik a hang. De a Man of Medan majdhogynem lubickol ezekben a problémákban – mondjuk korántsem annyira, hogy élvezhetetlenné tegye az összképet.Mivel (ahogy már korábban is említettem) piszkosul erős és megfoghatatlan atmoszférával rendelkezik a cucc, ami nem csak a kisebb-nagyobb gikszereket, de a külvilágot is könnyen elfeledteti. Az első perctől, azaz a rövid bevezetőtől kezdve ott érzed magadat a szereplők mellett, majd amikor hőseink megvetik lábukat a borzalmaktól hemzsegő szellemhajón, velük együtt téged is fogságba ejt a fedélzet zárt, klausztrofóbiás, sötét és rozsdásodó helyszíne. Már az Until Dawn is élen járt a filmszerű játékmenetben, a Man of Medan[/i] pedig még ennél is tovább tökéletesíti a stílust (ettől függetlenül összességében a színvonal némileg el is marad tőle), a kamerabeállások, a karakterek animációi, a hangulatfokozó zene, a fény-árnyék hatások és a finoman adagolt, de éppen ezért hatásos suspense-elemek, valamint a visszafogott, szerencsére cseppet sem hatásvadász jump scare-ek miatt a játék majdnem valóban olyan, mint egy nagy műgonddal felépített, igényes mozifilm.Ettől függetlenül a stuff érezhetően nem szeretne nagy babérokra törni (mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az uborkaszezonban került a boltok polcaira), de ez egyáltalán nem probléma, néha kell ilyen is, főleg ebben a fülledt melegben. Ennek megfelelően a Man of Medan egy kellemes (ámde horrorral teli) kikapcsolódást nyújt az idei nyár végén, amely a legmélyebb alázattal viseltetik a felvállalt műfaja felé, és már csak emiatt is nagyon-nagyon remélem, hogy mindenki igyekszik majd a helyén kezelni, és odafigyelni a kivilágított arcba tolt marketing-szövegre, hogy kiknek a játéka is ez. Mert valószínűleg azzal nem mondok újat, hogy a Man of Medan (csak úgy, mint az Until Dawn) erőteljesen rétegcím. Ezt azért nem árt mérlegelni, mielőtt az ember jegyet vált erre a hajóra. Akik viszont csillapíthatatlan vágyat éreznek, hogy a szívük a torkukban dobogjon az éjszaka hátborzongató hullámai között, azoknak irány a fedélzet! (A játékot a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a [A https://platinumshop.hu/product/9808/PlayStation-4-PS4/ar-akcio-olcso/Jatek/Kaland/The-Dark-Pictures-Anthology-Man-of-Medan-Curators-Cut-DLC]Platinum Shop[/A] üzleteiben, ahol ajándék DLC-t is kapsz hozzá!)

7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

13 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Mivel nem találtam fórum topikot neki, így itt kérdezem meg.Haverral osztott acounton felesbe vettük meg a játékot, mindent így veszünk meg. Mindkét gépen rajta van az ő acoountja, egyiken aktív a masikon deaktív, így egyszerre tudjuk használni, ő rendesen mint az övét, én meg csak belépek, leszedek vmit és lépek a sajátomba. De ez le van lakatolva a gépemen, holott nállam él az aktív account. Ha belépek az ő accountjába, akkor is lakatolva van, és azt írja vegyem meg. Ha mást szedek le róla azzal nincs gond, megy faszán. Ez meg szarakszik. Mi lehet a gond?

  2. Ha kapott volna a Detroithoz hasonlóan magyar feliratot: egyből venném. 🙁

  3. Mindenképpen beszerzős lesz, de még kivárok, hátha a többi résszel együtt lesz vmi all in one kiadás.

  4. stuff 🙂

  5. Én előrendeltem.Az Until Down-t imádtam,ha csak a felét hozza minden téren,nekem ok.

  6. “Hmm, a teszt első harmada kimondottan meghozta a kedvemet a játékhoz + az is komoly előny, hogy “”budget”” kategóriás a cím.Viszont a leírt technikai bakik pont hogy elvették tőle a kedvem. A Telltale játékoknál is sokat elvettek az élményből a hasonló bakik.Talán érdemes várni vele pár hetet, hátha patchelik és javul az összkép.”