THE DARK PICTURES ANTHOLOGY: MAN OF MEDAN (PS4)

Az SS [I]Ourang Medan[/I] elnevezésű, egyes források szerint valahol Holland Kelet-India vizein balesetet szenvedett hajó esetét már régóta nagy rejtély és számtalan legenda övezi. A nem sokkal a második világháború után szárnyra kapott, hátborzongató história alapját egy különös, állítólag megtörtént eset szolgáltatta, miszerint 1947-ben (bár sokan 1948-ra datálják a dolgot) a Malaka-szoros közelében két amerikai hajó, a [I]City of Baltimore[/I] és a [I]Silver Star[/I] egy kísérteties vészhívást fogott, amely a tőlük nem messze sodródó [I]Medan[/I]ról érkezett. A döbbenetes üzenetben a teherhajó rádiósa arról számolt be, hogy a hajó kapitánya, a tisztek, és valószínűleg a személyzet többi tagja is halott, majd egy sor zavaros és érthetetlen Morse-jel után csupán ennyivel zárult a szöveg: „Meghalok…”. A látszólag sértetlen [i]Medan[/i]hoz a [I]Silver Star[/I] ért oda előbb, ám amikor a legénység a hajó fedélzetére lépett, mindenhol holttestekbe botlott, akik kivétel nélkül a hátukon feküdtek, arcukra pedig félelmetes, szörnyű karikatúrára emlékeztető vigyor fagyott. A hullákon semmilyen rendellenességnek, elváltozásnak, vagy idegenkezűségre utaló jelnek nem volt nyoma, és amikor a közeli kikötőbe akarták vontatni a hajót, a motorterében hirtelen tűz ütött ki, ami a [I]Medan[/I] elsüllyedéséhez vezetett. Az enyhén szólva is érdekes esetről (amelyről sokan úgy gondolják, hogy valójában meg sem történt, és az egész csupán egy szépen kitalált rémisztő esti mese, a borzalom helyszínéül szolgáló hajóval együtt) számos könyvben és nem egy folyóiratban is beszámoltak, mondhatni egész szép pályát futott be a köztudatban a [I]Medan[/I] mai napig megoldatlan rejtélye.
[YOUTUBE]Y5RzuYNRaUE[/YOUTUBE]
A legendával kapcsolatos legismertebb írásos alapanyag minden bizonnyal az a három részes cikksorozat, amely egy holland-indonéziai újságban jelent meg ’48-ban: a szerző meg sem említette a hajó nevét, ami rátalált a [I]Medan[/I]ra, és a baleset helyszínét a Marshall-szigetektől mintegy 400 tengeri mérföldre állapította meg. De ami még fontosabb, beszámol benne a hajó legénységének egyetlen túlélőjéről, akire az olasz misszionáriusok és a Toangi atoll őslakosai találtak rá a Marshall-szigeteken. A cikk második és harmadik felvonása gyakorlatilag ennek a túlélőnek az élményeit taglalja, aki még halála előtt elárulta, hogy a hajó kénsavval töltött tartályokat szállított, amik a hanyag elhelyezés miatt szivárogni kezdtek, és voltaképp ez ölte meg a személyzet nagy részét. A beszámoló szerint az [I]Ourang Medan[/I] egy kis névtelen kínai kikötőből tartott Costa Ricára, és közben szándékosan kerülte a hatóságokat. Az állítólagos névtelen német túlélő nem sokkal azután halt meg, hogy elmesélte a történetét a misszionáriusoknak, akik továbbadták azt a trieszti Silvio Scherlinek, azaz a cikk írójának.További érdekesség, hogy ilyen nevű hajót elvileg egyáltalán nem regisztráltak, és az égvilágon sehol sem volt nyilvántartva – ezért sokan már azt kétségbe vonják, hogy a [I]Medan[/I] egyáltalán létezett-e. Ennek ellenére (vagy talán pont ezért) számtalan pletyka és teória látott napvilágot a hajóval kapcsolatban. Egyesek úgy gondolják, hogy a hajó olyan ideggázt szállított, amelyet a japán hadsereg Kínában tárolt a második világégés alatt, és annak végeztével az anyag az Amerika Egyesült Államok hadseregéhez került, akik egy bejegyzetlen hajóra rakták, hogy a dolognak ne maradjon írásos nyoma. A legtöbb teória egyébként különböző veszélyes anyagok szállításával magyarázza a [I]Medan[/I] rejtélyét: hogy valójában csempészhajó volt, amelyen a fedélzetre beszivárgott tengervíz reakcióba lépett a szállított kálium-cianiddal és nitroglicerinnel, ami így mérgező gázokat kibocsátva okozta a legénység halálát, majd a nitroglicerinnek köszönhetően a hajó fel is robbant, bár sokan a szén-monoxid mérgezést teszik felelőssé. A legvadabb elméletek azonban azt sem zárják ki, hogy a hajó legénységét földönkívüliek, vagy valamilyen paranormális erők támadták meg – ez (legalábbis elméletben) megmagyarázza a holttestek rémült arckifejezését, és azt, hogy néhányuk miért festett úgy, mintha valamilyen „ismeretlen ellenség” felé nézne. Szóval eme titokzatos eset remek táptalaja lehet a különböző összeesküvés-elméleteknek, és rengeteg konspiráció-mániás számára jelenthet tartós elfoglaltságot – nem utolsó sorban arra is alkalmas, hogy általa szárnyra kaphasson a különböző művészeti ágak képviselőinek fantáziája. Ezen tény mellett (és amellett, hogy manapság sajnos kevés szellemhajós horror készül, értékelhető meg még kevesebb) talán nem is különösebben meglepő, hogy a Supermassive Games fejlesztőbrigádja legújabb, [I]The Dark Pictures[/I] című antológia-sorozatának első felvonását a [I]Medan[/I] rejtélyére építette fel. A [B]The Dark Pictures: Anthology Man of Medan[/B] egy ízig-vérig kőkemény horror-játék, amelynek hátborzongató és velőtrázóan erős atmoszférája egészen a csontodig hatol, a hangulata pedig úgy beszippant, hogy többszöri végigjátszás után sem enged el. De ennél kevesebbet nem is várhatunk az [I]Until Dawn[/I] alkotóitól: a [I]Man of Medan[/I] megszületése is részben a három évvel korábban napvilágot látott, igencsak kedvező fogadtatásban részesülő alkotásnak köszönhető, mivel egyrészt a rengeteg elismerés ráébresztette a csapatot, hogy elég komoly igény van az ilyesféle cuccokra, másrészt a siker arra is sarkallta a Supermassive fejlesztőit, hogy ugyanezt a koncepciót nagyobb és hosszabb távlatokban gondolják újra. Az antológia-formátum remek lehetőségeket szolgáltatott ehhez, így a [I]Men of Medan[/I] csupán egy szelet a [I]The Dark Pictures[/I] címen futó szériából (ami az [I]Until Dawn[/I]nal szemben már multiplatform és nem exkluzív), amelynek minden része egy önálló, egymástól teljesen független történetet mesél el.A cselekményt (hasonlóan az [I]Alkonyzóna[/I] című kultikus amerikai tévésorozathoz) egy „házigazda”, név szerint a Kurátor foglalja keretbe: elegáns és éles orgánumával, valamint egyszerre szimpatikus és kísérteties karizmájával (lábjegyzet: a motion capture egy-két groteszk vigyoron kívül ezúttal is remekül sikerült) vezeti fel, majd fejezi be a történetet, közben a fel-felbukkanó néhány perces közjátékok során apróbb tippekkel és tanácsokkal lát el minket (már amennyiben igényeljük a segítségét) a gyors döntéshelyzetekkel és a főszereplők életben maradásának legpraktikusabb módjaival kapcsolatban. A [I]Man of Medan[/I], ugyanúgy, ahogy annak idején az [I]Until Dawn[/I], inkább egy interaktív film, mint hagyományos videojáték. A sztori egy öt tagot számláló, fiatalokból álló csapat körül forog, akik lazítás, szórakozás és óceánba süllyedt második világháborús repülőgéproncsok felfedezése céljából hajóznak ki a békésnek tűnő vizekre. Az idillinek és bulisnak induló vakáció azonban rövid időn belül brutális rémálommá növi ki magát: egy nem kevésbé rémisztő kitérő után az évtizedekkel korábban eltűnt [I]Ourang Medan[/I] hirtelen feltűnik az éjszaka sötét és zavaros hullámai között, a szereplők pedig (mivel akaratuk ellenére a hajó fedélzetére kellett lépniük) nemsokára szembesülnek a félelmetes és elképzelhetetlen borzalommal, ami annak idején végzett a legénységgel.Elkezdőik tehát a menekülés, a sikítás és a valóságos élet-halál harc – de az, hogy ki éli túl a horrort és kinek a sorsa fog szörnyű véget érni ebben az irtózatos rémálomban, az csakis a te kezedben van!
[YOUTUBE]q9tETHMnWEE[/YOUTUBE]
A stuff egyjátékos módja szinte teljes egészében a Supermassive Games sokat említett 2015-ös sikerjátékának metodikáját alkalmazza. Azaz több karaktert irányítva kell különféle döntéseket hoznunk (méghozzá rettenetesen gyorsan), amely a választható párbeszédekkel együtt (amik a többi szereplővel való kapcsolatunkat erősíthetik vagy gyengíthetik), a narratíva pedig alkalmazkodik ezekhez a döntésekhez, és annak alapján alakul ki a további történet, aminek így számos lehetséges végkimenetele lehet. Így tehát most sem gond, ha valamelyik főszereplő elhalálozik, attól még megy szépen tovább a sztori, maximum csak más szálakon: szóval újfent kifejezetten jó móka kényünk-kedvünk szerint „dönteni” a karakterek haláláról, direkt meggyilkolni akár mindegyiküket, vagy épp azon fáradozni, hogy mire a fináléhoz érkezünk, mindegyikük életben maradjon, ami, mivel a tűzforró helyzetek megkövetelik, hogy csupán néhány másodperc alatt válasszunk a felkínált opciók közül, ezúttal valamivel nagyobb kihívás lesz. Túlzás nélkül elég egy rossz döntés, és a karakter máris megy a levesbe. A sztorinak nagyjából 4-5 óra alatt a végére lehet érni, ami elsőre nem tűnik túlságosan hízelgőnek, azonban ezt a stuffot nem csak egy menetre találták ki, a különböző játékmódok jelentősen megsokszorozhatják a produktummal eltöltött idő mennyiségét. A legelső végigjátszás után automatikusan megnyíló Curator’s Cut a történet alternatív útvonalait tárja elénk, és segítségével új szemszögekből ismerhetjük meg a sztorit, egyben új információkat, titkokat, választásokat és döntéshelyzeteket fedhetünk fel. Ennek a módnak az erényei azoknál a jeleneteknél ütköznek ki a legjobban, amikor mind az öt szereplő egyszerre van a képernyőn. Elsőre megismerünk egy adott szegmenset, egy adott párbeszéddel, másodjára viszont, bár ugyanabban a jelenetben járunk, a másik karakterek fókuszpontba állításával sokszor merőben más megvilágításba kerülhetnek bizonyos események. Azonban talán a legnagyobb pozitívum a két, nem épp formabontó, ámde kétségkívül nagyon ötletesen megoldott multiplayer mód. A Shared Story az internetes kooperatív játék esélyét kínálja fel, amelyben egy társaddal együtt barangolhatod be a paráztató zajoktól és libabőrt előidéző hangoktól zengő szellemhajó fedélzetét. Persze nyilván ugyanazt a történetet játsszátok végig, de a közös élmények által néhány új dologra is fényt lehet deríteni, egyszer közös, egyszer külön útvonalakon keresztül. A Movie Night ezzel szemben tulajdonképpen egy lokális co-op mód, ahol akár egyszerre öten is játszhatnak: mindenki választ magának egy karaktert, majd a csoport adogatja egymás között a kontrollert, ha jelez a játék, és valamelyikükre sor kerül. A sztori végén egyenként értékelik a játékosok összes cselekedetét és döntéseit, amit az elért eredményektől függően jutalmaznak.A formula remekül működik, mondhatni stílszerűen eléri a célját, és összehozza a barátokat egy kis közös rettegésre. A fejlesztők precizitása itt mutatkozik meg igazán, hiszen majdhogynem szinte tényleg végtelen variáció létezik ebben a sztoriban, és páratlan élmény apránként felfedezni a lehető legtöbb alternatívát – és itt jegyezném meg, hogy bár a történet azért bőven lehetett volna hosszabb, ha azt veszem figyelembe, hogy maga az alkotás pont erre az úgynevezett „pillangó effektusra” épül, talán nem is akkora baj a rövidebb játékidő.
[YOUTUBE]mX6ihlY-SzM[/YOUTUBE]
Sajnos a játék technikailag már nem muzsikál ennyire szépen. Manapság teljesen magától értetődő dolog lenne egy ilyen produktumtól (amely bár nagy cím benyomását kelti, összességében mégsem süthető rá zokszó nélkül a tripla A-besorolás), hogy még ha bugos is, legalább rendesen fusson, és egy jobb világban valószínűleg elő sem fordulhatna, hogy 2019-ben másodpercekre lefagy a stuff, akadozik az animáció, vagy épp csúszik a hang. De a [I]Man of Medan[/I] majdhogynem lubickol ezekben a problémákban – mondjuk korántsem annyira, hogy élvezhetetlenné tegye az összképet.Mivel (ahogy már korábban is említettem) piszkosul erős és megfoghatatlan atmoszférával rendelkezik a cucc, ami nem csak a kisebb-nagyobb gikszereket, de a külvilágot is könnyen elfeledteti. Az első perctől, azaz a rövid bevezetőtől kezdve ott érzed magadat a szereplők mellett, majd amikor hőseink megvetik lábukat a borzalmaktól hemzsegő szellemhajón, velük együtt téged is fogságba ejt a fedélzet zárt, klausztrofóbiás, sötét és rozsdásodó helyszíne. Már az [I]Until Dawn[/I] is élen járt a filmszerű játékmenetben, a [I]Man of Medan[/i] pedig még ennél is tovább tökéletesíti a stílust (ettől függetlenül összességében a színvonal némileg el is marad tőle), a kamerabeállások, a karakterek animációi, a hangulatfokozó zene, a fény-árnyék hatások és a finoman adagolt, de éppen ezért hatásos suspense-elemek, valamint a visszafogott, szerencsére cseppet sem hatásvadász jump scare-ek miatt a játék majdnem valóban olyan, mint egy nagy műgonddal felépített, igényes mozifilm.Ettől függetlenül a stuff érezhetően nem szeretne nagy babérokra törni (mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az uborkaszezonban került a boltok polcaira), de ez egyáltalán nem probléma, néha kell ilyen is, főleg ebben a fülledt melegben. Ennek megfelelően a [I]Man of Medan[/I] egy kellemes (ámde horrorral teli) kikapcsolódást nyújt az idei nyár végén, amely a legmélyebb alázattal viseltetik a felvállalt műfaja felé, és már csak emiatt is nagyon-nagyon remélem, hogy mindenki igyekszik majd a helyén kezelni, és odafigyelni a kivilágított arcba tolt marketing-szövegre, hogy kiknek a játéka is ez. Mert valószínűleg azzal nem mondok újat, hogy a [I]Man of Medan[/I] (csak úgy, mint az [I]Until Dawn[/I]) erőteljesen rétegcím. Ezt azért nem árt mérlegelni, mielőtt az ember jegyet vált erre a hajóra. Akik viszont csillapíthatatlan vágyat éreznek, hogy a szívük a torkukban dobogjon az éjszaka hátborzongató hullámai között, azoknak irány a fedélzet! (A játékot a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a [A https://platinumshop.hu/product/9808/PlayStation-4-PS4/ar-akcio-olcso/Jatek/Kaland/The-Dark-Pictures-Anthology-Man-of-Medan-Curators-Cut-DLC]Platinum Shop[/A] üzleteiben, ahol ajándék DLC-t is kapsz hozzá!)

7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

13 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Mivel nem találtam fórum topikot neki, így itt kérdezem meg.Haverral osztott acounton felesbe vettük meg a játékot, mindent így veszünk meg. Mindkét gépen rajta van az ő acoountja, egyiken aktív a masikon deaktív, így egyszerre tudjuk használni, ő rendesen mint az övét, én meg csak belépek, leszedek vmit és lépek a sajátomba. De ez le van lakatolva a gépemen, holott nállam él az aktív account. Ha belépek az ő accountjába, akkor is lakatolva van, és azt írja vegyem meg. Ha mást szedek le róla azzal nincs gond, megy faszán. Ez meg szarakszik. Mi lehet a gond?

  2. Ha kapott volna a Detroithoz hasonlóan magyar feliratot: egyből venném. 🙁

  3. Mindenképpen beszerzős lesz, de még kivárok, hátha a többi résszel együtt lesz vmi all in one kiadás.

  4. stuff 🙂

  5. Én előrendeltem.Az Until Down-t imádtam,ha csak a felét hozza minden téren,nekem ok.

  6. “Hmm, a teszt első harmada kimondottan meghozta a kedvemet a játékhoz + az is komoly előny, hogy “”budget”” kategóriás a cím.Viszont a leírt technikai bakik pont hogy elvették tőle a kedvem. A Telltale játékoknál is sokat elvettek az élményből a hasonló bakik.Talán érdemes várni vele pár hetet, hátha patchelik és javul az összkép.”