The Complex (PS4, PSN)

Nem annyira komplex.

Dacára annak, hogy mostanra egy-egy videojáték minden értelemben vetekedhet egy egész estés mozifilm tartalmával, már olyan alkotások is készülnek konzolokra, amik a szó hagyományos értelmében véve nem játékok, hanem interaktív filmek. Nagyon hasonlóan a vizuális novella műfajához, ezekben az úgynevezett FMV szoftverekben a player szerepe túlnyomórészt vagy kizárólag csak gombok nyomkodásában megnyilvánuló választások megtételére korlátozódik, és inkább az elmesélt történetre vetül fókusz. Embere válogatja, hogy kit mennyire elégít ez ki… jómagam pont azért szeretem a videojátékokat, mert az irányítás lehetőségének szinte maximális birtoklásával egyrészt sokkal jobban belemerülünk a tartalomba, másrészt pedig az elmondottak értelmezését is teljesen egyéni módokon közelíthetjük meg.

Bár tudom, hogy a PS4 által kínált interaktív filmek sorában nem a The Complex az első, én sosem próbáltam eddig egyet sem. Úgyhogy előzetes tapasztalatok híján inkább csak az általam megéltekre támaszkodva vetem papírra gondolataimat. A szóban forgó anyag elkövetője egyébként az a Wales Interactive, akinek már több hasonló természetű játék is a számlájára írandó, mint pl. a Late Shift, a The Bunker vagy a The Shapeshifting Detective. A The Complex egy sci-fi thrillert mesél el, melynek témaválasztása nem igazán mondható úttörőnek: egy feltűnően csinos doktornő, Dr. Amy Tenant által kifejlesztett, a gyógyítás jövőjét, sőt az űrkutatást is befolyásolni képes nanocellák rossz kezekbe jutván biofegyverré alakulnak, és egy Londont célzó terrortámadás sikeressége esetén a világ elpusztítására is alkalmasak lehetnek. Főszereplőinknek egy bezárt laborból kell kiszabadulniuk, hogy mindezt még időben megállíthassák. A történet kitalálója az az egyébként Emmy-díjas Lynn Renee Maxcy, aki (a bennem egyébként inkább többnyire undort keltő) The Handmaid’s Tale stáblistájáról lehet ismerős. Hősnőnket a kanadai, általam eddig sosem látott Michelle Mylett alakítja, a kötelező szerelmi szál másik résztvevőjét, Dr. Rees Wakefieldet pedig Al Weaver kelti életre. A történet további két prominens karaktere egy nanocellával fertőzött gyakornok, Clare (Kim Adis), valamint magát az új találmányt előállító Kensington Corporation alapító tulajdonosa, Nathalie Kensington (Kate Dickie).

Mivel – mint említettem volt – a nagyjából 75 perc játékidejű sztori alakulását választásaink befolyásolják, értelemszerűen az első kör a legizgalmasabb, ugyanakkor a legzavarosabb is. Döntéseink legfőképpen etikai dilemmák körül bonyolódnak, Amy és az összes egyéb szereplő kapcsolatát befolyásolván, illetve a többiek életben maradása is sok esetben a főszereplőtől függ. A karakter viszonyokról egyébként egy külön képernyőn kapunk tájékoztatást, ahol a hősnő tulajdonságainak (pl. bátorság, őszinteség, empátia) alakulását is szemmel tarthatjuk. A döntések meghozatalára szánt idő kalibrálható a beállításoknál, ha hosszasan akarunk elmélkedni, a film nem megy tovább addig, míg el nem határoztuk magunkat. Az összesen 196 jelenetetből álló történet 9 különböző végződést kínál, és az első “végigjátszás” után az ismételten nem megtekinteni kívánt szcénákat átugorhatjuk.  

Nekem a színészi játék, a zene és a látványvilág nagyon tetszett. Maga a sztori már kevésbé, részben mivel semmi olyat nem tudott felmutatni, amit máshol már ne láttunk volna, részben pedig mert több esetben sem tiszta a szereplők motivációja, akik eltérő választásoknál sem igazán viselkednek másképp. Mindez pedig a kombinációkkal együtt alig több, mint pár óra szórakozást jelent, nagyjából egy havi ultra HD Netflix előfizetés áráért. Vagyis az FVM játékok rajongói, valamint a fejlesztő egyéb progijainak kedvelőin kívül másnak nem igazán ajánlom a The Complexet.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★
KÖZÉPSZERŰ
Kiadó: Wales Interactive
Fejlesztő: Wales Interactive
Méret: 11.29 GB
Megjelenés: 2020. március 31.
Ár: 3990 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

6 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Érdekesek ezek a próbálkozások. Már múltkor is egy ilyen játék kapcsán megfordult a fejemben hogy nem lehetne e megoldani hogy nagyobb szabadságot kapva egy ilyen filmet egy az egyben játszunk. Lennének előre felvett jelenetek és az alapján változna hogy mi milyen gombot nyomunk. Egy másodperc alatti kb 25 képkockát az emberi szem már folyamatosnak érzékel egy gombnyomás ennél azért valamivel rövidebb a váltás alig észrevehető lenne….

    • Erre is voltak már próbálkozások, főleg DVD és Bluray lejátszókon. Az interaktív filmek fogalma sem most született, már 83-ban feltalálták a Dragon’s Lairral. Annyira népszerű a zsáner, hogy alig próbálkoztak vele az elmúlt évtizedekben. Játéknak nem nevezhető, technikailag pedig problémás a fejlesztése.

      • Tudtok linkelni párat Coldy. Mert szerintem ezek nem olyanok mint amire gondolok (bár lehet hogy nem is megvalósítható az amit elképzeltem).

    • Hát én ezt már nem is próbálkozásnak mondanám, a Wales Interactive rengeteg ilyet kiadott.

  2. Köszi a cikket! Nekem tetszik, szeretem is ezt a műfajt, de a leírás és a trailer alapján be is jön! 🙂