Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

TEARAWAY (PLAYSTATION VITA)

[I]Ugrás[/I]. Felületes szemlélőként könnyen azt gondolhatná az ember, hogy ez az első dolog, amit egy platformjátékban (mely ugye jellegénél fogva a folyamatos vertikális irányú elrugaszkodásra épül) megpróbálnak tökéletesre csiszolni, ennek ellenére számtalan ígéretesnek induló projekt süllyedt el a Mariana-árokba dobott kő sebességével csak, mert ezt az apró, de annál fontosabb dolgot nem tudták megfelelő minőségben lekódolni. A tökéletes ugrásnak határozottnak, kellő nagyságúnak, precíznek és jól bemérhetőnek kell lennie, ellenkező esetben a felhasználóban nem alakul ki a rutin és a játékkal szembeni bizalom érzése, ami elengedhetetlen egy igazán jó platformerhez. Most pedig készíthetitek az erkélyen rohasztott paradicsomokat, de véleményem szerint a PlayStation brand egyik szent teheneként közismert LittleBigPlanet széria eddigi részei tartalmazzák az egyik legbénább típusú ugrást, amit valaha láttam. Zsákfiú elrugaszkodásai idegesítően lebegősek, túlságosan rövidek és a játék felépítése miatt totálisan bemérhetetlenek is, melyre mintha a fejlesztő Media Molecule emberei még büszkék is lettek volna, lásd a második rész irányíthatatlanságig feszülő nyulas ugrándozását. Annak ellenére, hogy az LBP kétségkívül forradalmi szerepet játszik a modern videojátékok történetében, de nekem, aki Mario és Sonic pixelpontos ugrásokat megkövetelő kalandjainak bűvöletében töltötte a gyerekkorát, inkább csak, mint kísérlet és közösségi élmény volt érdekes a széria, nem mint játék.A [B]Tearaway[/B] bejelentésekor emiatt kissé ambivalens érzések fogalmazódtak meg bennem, hiszen már az első promóképek alapján meg lehetett állapítani, hogy a cucc csak úgy pezseg a kreativitástól, ugyanakkor kissé féltem attól, hogy a hihetetlen részletgazdagsággal megalkotott papírvilág összerakása ismét fontosabb szerepet töltött be fejlesztésnél, mint a tényleges játékmenet. Ezek után gondolom el tudjátok képzelni mennyire úrrá lett rajtam a pánik, amikor a próbaköröm elején rádöbbentem, hogy ebben a játékban nem rosszul van megalkotva az ugrás, hanem a főszereplő Iota mozgáskultúrájából egész egyszerűen hiányzik ez az opció.

[YOUTUBE]8igsBJ_GJYM[/YOUTUBE]Mivel gondolom mindenki automatikusan rálesett már a jobb oldalon elhelyezkedő értékelő táblázatra és megnyugodott az ott látható, meglehetősen impresszív pontszám láttán, nyilván nem nehéz kikövetkeztetni, hogy ez a probléma később orvoslásra került, de mielőtt jobban belemélyülnénk a játékmenet elemzésébe, gyorsan tekerjünk vissza az első benyomásokhoz.A Miyamoto-iskola szabályzatában foglaltaknak megfelelően a Tearaway minimális sztorit tartalmaz, ennek szellemében az intro és cutscene-ek csak arra szolgálnak, hogy bevezessék az új helyszíneket és játékelemeket. Ezzel persze nincs semmi baj, hiszen mindnyájan láttuk már mi történik akkor, ha feleslegesen próbálnak „drámai” cselekményt gyömöszölni egy a komolyabb történetvezetést a legkevésbé sem igénylő címbe. A lényeg, hogy miután kiválasztottad fiú / lány személyiséggel szeretnéd felruházni az általad irányított borítékemberkét, jön a feladat: eljuttatni a borítékban lapuló üzenetet hozzád. Igen hozzád, aki éppen izgatottan szorongatod a kezedben a PS Vitát. Szembeköpve a tradíciókat, a Tearaway már az elindítást követő első percben áttöri a negyedik falat, közvetlenül kommunikálva veled, mint játékossal és láthatóan folyamatosan azon igyekszik, hogy minél jobban bevonjon a kalandba, ezzel megteremtve annak illúzióját, hogy a papír és a valóságos világot csupán egy touchpad választja el egymástól.[50122]Hála a Vita széles multimédiás képességeinek számtalan módon szólhatsz bele az események sodrásába, kezdve onnan, hogy a belső kamera áldásos hatásának hála a saját, görcsösen koncentráló arcod fog visszaköszönni a papírvilágot megvilágító papírnap közepéről, egészen az ujjaiddal manipulálható tárgyakig. Ez a húzás az első ujjongást követően (nézd, az én arcom van beszúrva a háttérbe!) könnyen fárasztóvá válhatott volna, de az MM csapata nagy fokú bölcsességről téve tanúbizonyságot az első pár pálya után visszavesz a kamera túlzottan gyakori alkalmazásából és később már csak vadiúj ötletekkel körítve montázsolnak majd bele a papírvilágba.Itt mutatkozik meg, hogy az MM mennyire profi pályadizájnban, a kamerával készített újabb és újabb képek ugyanis hol a falon lógó keretben függve tűnnek fel, egy szarvasnak adnak divatos (amint a mellékelt fotók egyikén is látható, esetemben Thor és Loki mintás) új ruhát, vagy éppen animációvá összefűzve késztetnek garantáltan nevetésre. A kreatív dzsúzok végig szabadon folynak, egyik őrült ötlet köszön be a másik után, melyek során a fotózás mellett saját kézügyességed is meg kell majd csillogtatnod. A kaland során rendre találkozni fogsz ugyanis olyan karakterekkel, akik megkérnek mindenféle szedett-vedett indokkal arra, hogy rajzold újra egyes testrészeiket / kedvenc tárgyaikat a szemgolyótól a koronán át egészen addig a (csupa nagybetűs) ZSENIÁLIS húzásig amikor a téli helyszínen valaki kijelenti, hogy mennyire unja a hó kinézetét és milyen frankó volna, ha valaki feldobná kicsit a hópelyhek dizájnját. Miután megterveztem az enyhén krumpliszerűre sikerül, rikító narancssárga hó 2.0-át, persze nagy volt az öröm, és onnantól kezdve az egész pályán a saját magam által tervezett pelyhek potyogtak az égből, miközben haladtam előre a helyszínen.Az ilyen apró húzások teszik igazán emlékezetessé, valamint emelik magasan az LBP széria fölé a Tearawayt, nekem például már a rajttól sikerült annyira beleélnem magam a játékba, hogy egy pillanatra sem jutott eszembe, hogy a koronáért áhítozó mókus fejére királyi ékszer helyett egy óriási péniszt rajzoljak és azt hiszem, ennél nagyobb elismerést nem is igen kaphatott volna a program. [50121]Nem volt azonban szó a tényleges játékmenetről, így most lelőném a poént: körülbelül fél óra után megkapod az eleinte olyannyira hiányolt ugrás képességét, és onnantól nagyjából a klasszikus platformerektől megszokott mederben folyik az akció – gyűjtögeted a mindenfelé elszórt konfettit, árgus szemmel pásztázod a vidéket elrejtett ajándékok után kutatva és megoldod az NPC karakterek ügyes-bajos problémáit. Mindezt teszed az egyik leglenyűgözőbb, leginkább magával ragadó környezetű videojátékban, amit valaha készítettek!A képek alapján nyilván nem lesz meglepő, hogy a Tearaway talán legnagyobb erőssége a vizualitás. A fejlesztő team állítólag a játékban található összes tereptárgyat, figurát és hátteret megalkotta a valóságban is, talán ennek köszönhető, hogy a grafika tökéletesen papírszerű hatást kelt és egy pillanatig sem tűnik poligonok szigorú halmazának. Az első önfeledt rohangálással töltött pillanatok után azt lehetne gondolni, hogy a cucc ezt az egyetlen trükköt ismeri (papír fák a papír füvön, stb.), de minden pálya magában rejt pár olyan ötletet, ami újra és újra képes ámulatba ejteni még akár 10 óra után is a játékost. Rácsodálkozol majd mennyire jó megvalósítást kapott a víz és a hullámok, önfeledten pancsolsz a pocsolyákban és nézed a lépteid nyomán megjelenő koncentrikus köröket, disznón lovagolsz, flippergolyóként gurulsz végig akadálypályákon, szélforgókat indítasz be egy harmonikával(!!!), megmosolygod, hogy a sziklák lábánál látszik a papírmodellek rögzítéséhez használt fül, felmászkálsz a ragasztóval bevont falakra (ez is mekkora ötlet már!) és irtod a Scrap névvel ellátott ellenfeleket. A kis lényeknek eleinte csupán ki kell térni a támadásai elől, majd ha megszédülnek már fel lehet kapni őket és hozzávágni valamihez, de később érkeznek majd magukat egy kupacba rendező, kizárólag ugrással likvidálható és repülő példányok is.Ezen kívül bizonyos szituációkban lehetőség nyílik arra is, hogy szó szerint „belenyúlj” a csatákba, mely gyakorlatban úgy néz ki, hogy meghatározott felületeken az érintőpad masszírozásakor az ujjad látszólag áttöri a Vita hátlapját, ezzel mint egy felsőbb hatalom képviselője tudod manipulálni az eseményeket. Ez megnyilvánulhat akár az ellenfelek megsemmisítésében, mérlegek, platformok beállításában vagy akár a titkos helyszínek bejáratának lehámozásában is.[50123]Az eddig leírtak már önmagukban is egy elég vonzó játék képét festhették le, de a végére tartogatok még egy olyan roppant jópofa extra funkciót, ami a végső kapcsot jelenti a játékban történtek és a valóság között. Alig indulsz el ugyanis a nagy kalandra, az egyik figura a kezedbe nyom majd egy fényképezőgépet, amivel egyrészt kúl (papír)természetfotókat lehet csinálni, másrészt minden pályán van néhány kiszínezetlen, fehér rész, melyet lefotózva feltöltheted színekkel az adott objektumot / karaktert. Namármost, a jó cselekedet eredetében rejlő lelki béke, illetve materialistább felfogású játékosok esetében az értük felmarkolt konfetti mellett a visszaszínezett tárgyaknak elérhetővé válik ilyenkor a papercraft modellje is a tearaway.me weblapon, így a játék fontosabb elemeit egy papírlap és némi ragasztó segítségével akár saját magad is megalkothatod!A nagy kaland egyébként legalább 8-10 órán keresztül fog tartani még a felfedezésre kevésbé fogékony játékosoknak is, ha pedig mindent szeretnél felfedezni, ez felcsúszhat akár 15 óra fölé is, ami azért nem rossz teljesítmény egy hordozható platformertől.Nem esett még szó a zenéről, pedig a alanyunk ezen a fronton is kiválóan teljesít, mindenhol a helyszínnek megfelelő muzsika szól: liftzene a labor előterében, ír-kelta dallamok festik alá a hegycsúcsokon történő átevickélést, pattogós countryra lovagolhatsz malac háton és harmonikára épülő dallamvilág fogad a kikötői kocsmában.Tényleg nincs olyan részlete a játéknak, ami ne súrolná a tökéletesség határát és mindezt a Vita akadozás nélkül, tükörsimán pumpálja ki magából. Buggal mindössze egyszer találkoztam, amikor rossz helyre ugorva Iota úgy sétált a levegőben, mintha szilárd talaj volna a lába alatt, de egyéb hibának máshol nyomát se láttam.

[YOUTUBE]3arcH7rqGSg[/YOUTUBE]Tesztelői karrierem során eddig sosem éreztem úgy, hogy ki tudnám osztani egy játékra a maximális pontszámot anélkül, hogy pár hónappal később ne bánnám meg, de a Tearaway annyira tele van zsúfolva új ötletekkel és olyan kreatívan használja ki a Vita összes létező funkcióját, hogy ebben az esetben egy pillanatig nem volt kérdéses a 10 pontos értékelés. Nem kérdéses továbbá az sem, hogy emellett a játék az év legjobb Vita (sőt PlayStation…) címe, de ezen kívül bátran megkockáztatnám a „Legjobb Vita játék EVÖR!” titulust is.Egy évvel ezelőtt nem hittem volna, hogy pont egy végtagokkal felruházott boríték fogja leghívebben prezentálni a Sony hordozható konzoljának potenciálját, de örülök, hogy végül az élet és a Media Molecule csapata képes volt rám cáfolni, valamint legnagyobb megelégedésemre azt is remekül bizonyították, hogy a látszattal ellentétben igenis értenek ahhoz miképp kell kifogástalan minőségű ugrást kódolni egy játékba…(Ezt a csúcs játékot partnerünk, a Sony Computer Entertainment Europe biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a [A http://www.konzolokszervize.hu/psvita/tearaway-ps-vita-psvita]Konzolok Szervize[/A] budapesti boltjában, vagy rendeld meg webshopjából, otthonról.)

44 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Közeljövőbe beszerzek egy Vitát én is. KZ mellett ezt muszáj kipróbálnom (:

  2. ez valami eszméletlen élmény volt, es a legvége az… az… rendesen majdnem elsirtam magam 🙂 best of VITA

  3. Szerintem innentől már személyes ízlés kérdése melyik játék tetszik jobban, engem speciel a papírvilág bűvölt el igazán.A hsz-ed második részével abszolút egyetértek!

  4. A Sony játékok a legjobbak, ismét egy újabb remekmű. 🙂

  5. Kiràly lehet.

  6. Megvettem. Este indul a móka. 🙂

  7. Adj még neki egy kis időt és miután lovagoltál kicsit disznóháton, tuti más színben fogod látni a dolgokat. :)A halandzsázás egyfajta műfaji ártalom, a Nintendo pölö a mai napig nem pakol szinkront a legnagyobb megjelenéseibe, a játékaik mégis közérthetőek. A Tearawayben is érezhetően ez volt a cél, minimális angoltudás persze nem árt hozzá, de ez a kreativitásra épülő játékoknál elkerülhetetlen.Abban abszolút igazad van h a Vitás LBP remek játék, ami konkrétan köröket ver a PS3 verziókra, de ott is számtalanszor előfordult h a marsbéli fizika vágy a beláthatatlan síkok miatt haláloztam el zsinórban többször, ami elfogadhatatlan egy olyan precíziós mozgásra épulő műfajnál, mint a platformer. Persze a Tearaway is meglehetősen laza hozzáállással viszonyul a fizikához, de a mozgások jóval kiszámíthatóbbak és a cucc nem is követel meg pixelpontos ugrásokat forró parázs felett. Az általad buggal nem találkoztam, pedig végignyúztam a játékot közel 100%-ra. A frissítést lekaptad hozzá? Lehet az megoldaná a problémát.

    • Teljesen egyértelmű hogy kap esélyt, ill hát le sem volt írva.Biztos hogy végigjátszom akár töbször is.Egyszerűen arról van szó hogy a tesztedet olvasva azt hittem ujra az a mérföldkő lesz mint az lbp vita.Azt azért megerősíti bennem hogy a csoda megismételhető.Vagyis egy jó játékhoz nem kel full grafika sem sztori sem akció sem 1000 liter vér. Na és hogy mi kel.Az benne van minden a játékban.

  8. KB 1 órás játék után nálam nem robbant akkorát a papírbomba.Semmi olyat nem láttam eddig amit az LBP-ben ne láttam volna.Voltak gondok az irányítással időnként elfelejtett reagálni az érintésekre, ilyenkor újra kellet indítani a játékot és ment tovább. ( gáz)Ami feltűnt és idegesített, hogy ha már beszélnek a karakterek miért nem teszik azt érthetően főleg hogy 3 éves kortól ajánlott a játék és csak a feliratokból lehet az instrukciókat levenni. Idegen nyelvtudás nélkül kicsit nehézkessé váltak a rajzolós feladatok. Érdekes számomra hogy a teszt írója így lehúzta az LBP-t nem tudom hogy a vitás verzióval játszott e? Nekem az volt az igazi nagy robbanás.Ez ahhoz képest ez egy kis pukkanás legfeljebb.Összességében azért hozza a műfaj pozitívumait kellemes világot teremtett jó elmókázni benne.Ha értékelni kell a műfaj iránti rajongás miatt 8/10.

  9. ekkora játékot te atya ég 🙂

  10. MM csapatától nem is vártunk mást 🙂

  11. Kell, ez nem vitás. 🙂

  12. Na, ezt jobban irigylem a Vita tulajoktól mint bármelyik asztali, nextgen gépre érkező nyitócímet.

  13. Holnap ‘gyün. 🙂

  14. Király a teszt, vérprofi a JÁTÉK, szombaton veszek egy Vita-t.

  15. Köv hónapban megvesszük. 🙂 Jó teszt volt, a nemzetközi pontszámok is hasonlóan jók, kötelező egy Vita tulajnak! 🙂

  16. Holnap bezsákolom, kár hogy nincs belőle gyűjtői változat 🙁

  17. “Jó teszt, köcce!De ezen:””hogy egy pillanatra sem jutott eszembe, hogy a koronáért áhítozó mókus fejére királyi ékszer helyett egy óriási péniszt rajzoljak “”meg úgy felröhögtem hogy kifigyelt a zorromból a zöld ász… :-D”

  18. Jó lett a teszt! A játékot meg be fogom szerezni, csak még előtte szeretném bepótolni ez eddig kimaradt Vitás játékokat.

  19. Jó teszt,amint lesz rá lehetőség kipróbálom.

  20. Jó néhány videót néztem róla, és mindig sajnáltam emiatt a játék miatt, hogy nincs Vitám. Nos, tényleg nagy kár, de nem engedhetem meg, úgyhogy kimarad.

  21. Annyira jópofa volt már a vidiken is, csodálkoztam volna rajta, ha nem sikerült volna ilyen jól! Ki akartam hagyni de nem bírom megállni – Eszgé: 10 pont? Csak nincs a soundtrackben az eltondzson?

  22. még 1-2 ilyen cím és repül a 3DS-em.. nagyon jó teszt.

  23. talán ps4re, ha nem kell hozzá kamera

  24. Jajj, de vártam már egy tesztet. Lehet eladom 1-2 játékom most ezért cserébe. 😀

    • Én pár kivételtől eltekintve szinte bármelyik játékomat simán becserélném a Tearaway-re, szóval hajrá!:)

  25. Jó teszt lett, örülök, h kiváló értékelést kapott. Már nagyon be szeretném szerezni! :)Köszönjük

  26. Ide vele, ide vele!

  27. Eddig is biztos vètel volt most ez a 10/10 tuti. Gyarapìtani fogja a kemèny 2dbos dobozos VITA gyűjtemènyem.

  28. Áááh, az idén csak össze kellett volna kaparni egy Vitára valót. :/ Pedig annyira éreztem, hogy ez egy nagy game lesz és tessék !

  29. na 22.-en érkezik a gyöngy 🙂

  30. nagyon vártam mar, es mivel jövő heten jön a ps4 így nagyon vacilaltam h megvegyem-e, de asszem a kérdés ezzel a tesztel eldőlt…

  31. Szurkoltam neki, hogy ne legyen csalódás. 😀 Még egy ok, hogy egyszer vegyek egy Vitát. 😀

  32. Ez gyors volt… máshol nem is láttam még tesztet róla 😀 Baromi jól néz ki, ezt a pontszámot vártam tőle

  33. Azta..

  34. oh my God. :Dcsak a kép miatt kattintottam, mert láttam, hogy ez valami katamari dolog lesz. aztán látom, hogy 10 pont és hibátlan a játék. :)mindjárt olvasom is a tesztet, hogy okosabb legyek. 🙂

    • Próbáld is ki, ha teheted, mert tényleg szinte percenként fogsz újra és újra elámulni a sok jópofa papírcsodától. 🙂

  35. Gondoltam hogy kurva nagy játék lesz

  36. Ezt ki kellene próbálni.