Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

SYBERIA 3 (PS4, PSN)

Biztos vagyok abban, hogy minden játékos, aki anno végigtolta a Syberia első két részét, pontos helyhez és időhöz tudja kötni a vele töltött napokat, és olyan élményként raktározta el magában, ami egyszeri, és összességében nehezen hasonlítható máshoz. Jómagam arra emlékszem, hogy akkor vittem végig a két epizódot egymás után a még a ma is kifogástalanul működő Playstation 2-mön, amikor felköltöztem Pestre, és még az első számú albérletemben laktam, pont tíz évvel ezelőtt. (Gamer füzetem tanúsága szerint Martintól kaptam az első részt, de kedves volt tőle!! Látjátok, ilyeneket fel kell írni és kész, ezért is kell gamer füzet. 🙂 Egész egyszerűen varázslatos volt. Igaz, már a második résszel is el voltam akkor csúszva, mert az ugye 2004-ben jelent meg, míg az első Syberia 2002-ben, de ami késett, nem múlt el.Sok idő eltelt azóta, de a széria szempontjából nem nyomtalanul. Biztos Ti is láttátok, hogy mindkét klasszikus rész elérhető Androidon és iOS-on is. Többször kacérkodtam velük az utóbbi időben, de végül olyan címek mellett tettem le a voksom, amelyekkel még soha nem játszottam; ám a várva-várt harmadik rész megjelenése kapcsán történt összevetés okán muszáj lesz sort kerítenem rájuk. Már csak azért is, mert a Syberia is kénytelen csatlakozni azon szériák közé, akik modern felvonásai csak nehezen, vagy egyáltalán nem tudják megismételni a mára szinte legendává nemesült első epizódok zsenialitását.Tudom, ez nem hangzik jól. Vegyük hozzá a tényt, hogy az új rész minden ízében csak azon játékosokat szólítja meg, akik ismerik az előzményeket, és a [b]Syberia 3[/b] értékelésében nem kis szerep jut a sorozat iránti elkötelezettségünknek, illetve esetemben az Androidon tolt, rengeteg hasonszőrű cucc iránti imádatomnak. De ez ne vegye el az érdeklődők kedvét semmitől.[YOUTUBE]GWEnvHYzLyg[/YOUTUBE]Igazából nekem sajnos már erősen megkoptak az emlékeim az első két rész történései tekintetében, és a harmadik epizód szinte semmilyen segítséget, ismétlést vagy rövid összefoglalást nem ad arról, hogy mire építkezzünk. Szerencsére hősnőnk, Kate Walker továbbra is biztos pont. A Syberia 3 in medias res indításában New York-i ügyvédnőnk egy havas hegyek által körbezárt, erődítményszerű klinikán találja magát, hosszú kómából ébredvén fel. Elmondása szerint emlékszik arra, hogy mi történt vele: miután hajótörést szenvedett, egy helyi kis törzs tagjai, a Youkolok mentették meg és szállították be a kórházba. Hamarosan kiderül, hogy Kate nem távozhat szabad akaratából. Mivel a Youkolok vezetője, Kurk is fogoly, a kettejük szövetségére és barátságára van szükség ahhoz, hogy kiszabadulhassanak börtönükből, és a Youkolok folytathassák tradicionális nomád életmódjukat, mely a havasi struccok, a törzs életéhez nélkülözhetetlen madarak vándorlását követi. Hogy ez ne történhessen meg akadályok nélkül, azt egyrészt a Youkolok ellenlábasának számító főorvosnő és alvilági szövetségese, másrészt atomsugárzás és globális felmelegedés nehezítik meg, a nehézségek elhárítása pedig kinek másnak, ha nem Kate-nek a feladata lesz. Természetesen az úton találkozni fogunk majd az első részekből ismert feltaláló, Hans Voralberg által életre hívott automaton barátainkkal is. A sztori szerintem jó, csak az zavart, hogy a játék összes, egyéb szereplője szinte tehetetlennek bizonyul Kate segítsége nélkül. Kiváltképp egy nagy tradíciókkal rendelkező, az ősök bölcsessége által irányított nomád törzs esetében furcsa ez, akiknek boldogulnia kellene anélkül is, hogy egy amerikai nemzetiségű(!) megmentő óvja minden lépésüket. A játék kétféle nehézségi szintet kínál: a nagyobb segítséget nyújtó, a megoldáshoz szükséges tárgyakat automatikusan felkínáló Voyage és a fokozottabb agymunkát, valamint a kulcsobjektumoknak saját magunk által történő megtalálást megkövetelő Adventure. Mint azt a hasonszőrű, mindenféle akciót, vérontást, lövöldözést nélkülöző point-and-click kategóriában megszokhattuk, mászkálás, felfedezés és rejtvénymegoldás mentén gördül előre a történet.A Syberia 3-ban az ennek interface-ét biztosító kontroll messze van attól a szinttől, amit PS4-en elvárnánk. Kate-et elég nehéz terelgetni, sokszor ütközik láthatatlan falakba(!), és a rögzített kamera sem sokat segít annak meghatározásában, milyen irányba haladunk éppen és meddig mehetünk el. A környezettel történő interakciót segítő ikonokkal nincs bajom. Ha valamit meg tudsz vizsgálni, akkor azt a kategóriájának megfelelően X-re (gomb megnyomás vagy tárgyrészek emelgetése), a Négyzetre (tárgyak felvétele) vagy a Háromszögre (sima nézés) helyezett szimbólum mutatja meg. De egyes tárgyak részletesen megvizsgálhatók, és ilyenkor ráközelítve tudunk a részeikkel manipulálni, pl. fémlapokat felnyitni mondjuk késsel, utána csavarhúzó segítségével alkatrészeket rögzíteni. Fontos, hogy ilyenkor az egész objektumot forgassuk körbe, amennyire csak lehet, és a megjelenő fehér pontokra a bal analóg karral tudunk ráklikkelni, mint aktiválható részekre. Kate eszköztára az L1-gyel hozható fel, és a képernyő bal oldalán jelenik meg, külön osztályozva az objektumokat és a dokumentumokat. Ha valamelyik tárgyat tudjuk használni az adott helyen, ott láthatóvá válik a Use felirat. Hiányoltam a dolgok kombinálásának lehetőségét, ami mondjuk rengeteg fejfájást tud okozni, de még izgalmasabbá teszi a dolgokat. Rejtvényben egyébként nincs hiány, és sokféle módon vannak megdolgoztatva kis szürke agysejtjeink. Nagyon egyszerű esetekben ládákban turkálva szedjük elő a minket érdeklő dolgokat, de a bonyolultabbakból jóval több van, pl. vízzáró gátat beállítani mérőórák segítségével, víz alatt, búvárruhában mászkálva kapukat kinyitni, sőt a hajónkat megtámadó polipot eliminálni. Nem könnyűek és kell hozzájuk türelem, na meg persze tapasztalat, hiszen minden relatív. Én most Androidon tolom a Riddles of Egypt című cuccot, melyben nem ritka, hogy egy feladat felett egy egész vagy másfél napot darvadozok, szóval ez ahhoz képest közepes nehézségűnek számít – de még így is bőven voltak olyan pillanatok, amelyekben biztosan nem rólam mintázták volna meg az emberi értelem szobát. További érdekesség, hogy a feladatok megoldását befolyásolja a többi szereplővel folytatott beszélgetés, és hogy milyen információkat szedünk össze. Pl. ha valakiről kerülő úton megtudunk valamit, akkor őt azzal rávehetjük arra, hogy segítsen nekünk. Az sem mindegy, kinek mit válaszolunk, tehát meg kell válogatni a szavainkat. Én elég sokat nézegettem a trófealistát, mert azok alapján kb. be lehet lőni, mi a követelmény.[YOUTUBE]tEX0bPBdz_M[/YOUTUBE]Azt gondolom, egy interaktivitásra és rejtvénymegoldásra építő kalandjátéknak nagyjából a fentiek jelentik a lényegét, de nem lehet elsiklani az audiovizuális oldal felett sem. Mielőtt a cikk írásába nekikezdtem, sok képet megnéztem a Syberia 1-2-ről, emlékeztetőül. Hát, abból a lélegzetelállítóan gyönyörű steampunk stílusból nem sok maradt. Mert az egy dolog, hogy a prezentáció, a kidolgozottság és a képfrissítés elég gyengus. De amit anno alakított a széria PS2-n stílus és hangulat terén, annak szinte nyoma sem maradt. Szomorú, de ez van. Vannak bugok is, pl. a rejtvényeknél olykor gombok eltűnnek, vagy egyszerűen beakadunk valahová, ilyenkor csak az utolsó mentés betöltésével szabadulhatunk. Én úgy látom, hogy a Syberia 3 egy cel-shaded-szerű látványt igyekszik nyújtani, bár arra csak távolról hasonlít az eredmény. Ami a zenei oldalt illeti, a muzikális rész és Kate szinkronja jó, de a többiek megszólaltatása elég igénytelen. Egyrészt borzalmasan zavaró, hogy idősebb karakterek huszonévesek hangján beszélnek. Másrészt a szájmozgás nem követi az elhangzottakat, és olykor a szöveg fel van gyorsítva annak érdekében, hogy még előadható legyen. Sajnos azzal kell zárnom ezt a tesztet, hogy összességében kisebb csalódás a Syberia 3. Ismerünk ennél sokkal jobb címeket, és az általa prezentált tartalom nem a PS4-re való. De én, mint a széria nagy rajongója, könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy még egyszer neki fogok ülni, mert maradtak kiaknázatlan lehetőségek. A rejtvények és a sztori abszolút ott van a szeren. Mindazonáltal csak és kizárólag azoknak ajánlom, akik a múlt ismeretében részesei szeretnének lenni Kate modern kori történetének, és hajlamosak szemet hunyni a gyenge grafikai prezentáció, a korábbiaknál kevésbé hangulatos lokációk, valamint a technikai bakik felett.

17 hozzászólás

Hozzászólás

  1. A 2-őt nem olyan régen kezdtem el, eljutottam a Monastery-be erre mindkét mentésem rejtélyes okból törlődött. :-)Most kezdhetem elölről de egyáltalán nem bánom mert nagyon megtetszett a hangulata és a világa. Ezt a 3. epizódot is végig szeretném játszani de ezt már PS4-en és csak a 2 -ő után.

  2. Az első 2 rész droid-on is elérhető , uh hajrá !

  3. Hú, miért van eggyel kevesebb kép? Rosszul számoltam? :/Ez nem egy rossz játék, a Syberia fanoknak kötelező, adventure szimpatizánsoknak esetleg ajánlott, ha érdekli őket. Viszont sztem PS4-en ennél sokkal jobb lehet a Broken Sword 5, melyre tavaly óta fenem a fogam, de még nem jutottam el hozzá. De most már csak hetek kérdése valóban. 🙂 És persze a King’s Quest befejező epizódja, bár ott az egész széria csillagos ötös.A Riddles of Egypt meg brutális volt, azóta végigszenvedtem magam rajta. Ha a mai TR-ekben meg Unchartedekban csak a 10-15%-a lenne benne az ottani rejtvényeknek, már a mennyekben lennénk.

    • Tényleg van még a Broken Sword is. Anno valamelyik része volt az első Xbox-ra.

      • Nah utána néztem Broken Sword: The Sleeping Dragon (2003) ez volt az. Elég jó értékelést kapott anno az 576 Konzolban, 9 pont ha jól emlékszem.

        • Ez egy masszívan PC-s játék. Én az első 2 részét tabon toltam, eszméletlen jól megcsinálták a konverziót. A 3-at PC-n lezúztam, a 4-et elkezdtem, ugyancsak PC-n. Azt mondjuk illene befejezni, csak az a baj, hogy nincs nagy kedvem PC-n játszani. Lehet, előbb lesz befejezve az 5. rész PS4-en. :)) Nagyon-nagyon jó játék. Kb. TR, csak akció nélkül, point and click-ben, rengeteg rejtvénnyel, és sok humorral. Nagyon jó fej a főhős, George Stobbart. 🙂

  4. Csatlakozom az előttem szólókhoz, az első 2 rész nekem is nagyon tetszett, szerintem is van igény az ehhez hasonló játékokra. Sajnálom, hogy ez most nem lett olyan jó mint az elődök, de ettől függetlenül be fogom szerezni.

  5. Az első két részt nagyon szerettem, többször végigtoltam anno PC-n.Sajnálom, hogy erről a részről, csak rosszakat olvasok.

  6. Valamikor régen sokat játszottam a legelső epizóddal, és szerettem is. Majd a jövőben ezt is kipróbálom, tényleg jó dolog, hogy készülnek még ilyen klasszikus értelemben vett kalandjátékok.

  7. Ajándékba fogom venni. Egy hölgy ismerősöm,nagyon oda van érte, meglepem majd vele.

  8. Mindig is kíváncsi voltam erre a sorozatra de valahogy soha nem futottam bele sehol (videojáték boltok, Pecsa bolhapiac). Igazi klasszik kalandjáték…. alig-alig van már ilyen.