Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Submerged: Hidden Depths (PS5, PS4, PSN)

Relaxploration.

(A teszt a PlayStation 5-ös verzió alapján készült. A játék nem cross-buy, így ha megveszed, nem kapod meg mindkét platformra.)

A videojátékok technikai fejlődésével a bennük elérhető tartalmak egyre csak gyarapodnak, miközben a játékmechanikák finomodnak. Ahogy haladunk, egyre összetettebb alkotások születnek, amik komplex lehetőségeket és élményeket kínálnak, számtalan módszerrel arra, hogy a játékosok személyre szabhassák élményüket. Ennek egyfajta „ellentézise” a Submerged: Hidden Depths, ami szinte kizárólag a felfedezésre csupaszítja magát, kisebb-nagyobb sikerrel.

A játék a 2015-ös Submerged közvetlen folytatása, és annak fináléja után veszi fel a fonalat – bár annyira minimális benne a történetmesélés, hogy ennek ismerete hiányában is könnyedén ellehetünk vele. A kaland során egy testvérpárt irányítunk egy emberi város elárasztott romjaiban, motorcsónakkal érve el a felhőkarcolók, erőművek és egyéb beton- és acélóriások maradványaiból kialakult szigeteket. A cél mindegyiket megtisztítani sötét növényektől, ehhez pedig zöld gömböket kell meglelnünk és eljuttatnunk adott pontokra – mindegyik ilyen után pedig egy szeletet is kapunk a cselekményből, illetve az előzményből. A bóklászás közben „ereklyeként” feltüntetett egykori tárgyakat találhatunk, plusz feloldhatunk alternatív külsőket és hajviseleteket is amellett, hogy naplóbejegyzésekre vadászhatunk. Ezek természetesen mind fakultatívak, a „kötelező” rész kizárólag a gömbökre irányul.

A móka műfaját a legjobban ez a szóösszetételként keletkezett angol kifejezés jellemzi: relaxploration. Ez a „relaxation”, azaz kikapcsolódás, relaxáció és az „exploration”, azaz felfedezés szavakból született meg, és tökéletesen jellemzi, hogy miről is szól ez az élmény. Gyönyörű, valamennyire poszt-apokaliptikus, de egyáltalán nem veszélyes helyszíneket kell bebarangolnunk, azonban mindent saját ütemben és sorrendben csinálhatunk. A központi, kezdőhelyszínt leszámítva bármerre elindulhatunk, felfedezhetünk amit akarunk és gyűjtögethetjük a gyűjteni valók egyikét. Mivel nincsenek képességek, sem küzdelem, sem konkrét kihívás a jó útvonal meglelésén túl, nincs is, ami akadályozna utunkon. A történet kezdetén rendelkezünk minden képességünkkel ahhoz, hogy bárhova el tudjunk jutni, akár mászva, akár a csónakkal.

Az áramvonalasság kedvéért egy feltűnő, piros festék vezet utunkon, így a legtöbbször eltévedni sem lehet. Az alkotás szinte mindig fogja a kezünket és segít abban, hogy lássuk és tudjuk, merre kell mennünk. Elrontani nem lehet semmit (maximum picikét eltévedni), és konkrétan nulla veszély leselkedik ránk – még akkor is, ha pár vizuális effekttel ennek ellentétéről akar meggyőzni (indokolatlanul) a program. Ez a fajta merev vonalvezetés és a nagyon szimpla „feladványok” egyébként kiválók azoknak, akik most ismerkednek a videojátékozással, vagy akik nem akarnak egyáltalán stresszelni, és inkább a nyugalom, és nem az adrenalin miatt szeretnek játszani. A konkrét helyszínek lineáris kivitelezése szembemegy azonban a „nagyvilág” bejárásával. A „pályákon” láthatatlan falak blokkolják gyakran utunkat, és bizonyos felületekre, bármennyire is logikusnak tűnhet, nem tudunk felmászni, hacsak nincs ott a jelölő festék. Ezzel szemben a motorcsónakázás vizuális jelölőkkel terelget a helyes irányba, és alapvetően bárhova elindulhatunk az egyébként nem túl nagy terepen. A felfedezés öröme így valamennyire elvész a konkrét helyszíneken, ugyanis ott egyáltalán nem járhatjuk körbe a dolgokat, és kizárólag azt a kötött szeletet csodálhatjuk meg, amit nekünk szántak az alkotók – míg a vízen kötetlenebbül kóvályoghatunk. Ez egy furcsa ellentmondáshoz vezet, ami bizarr, belső ütközése a játékmechanikáknak és céljaiknak.

Ettől függetlenül kiváló kikapcsolódást nyújt, és tényleg nagyon szép helyszíneket járhatunk be. Bár az animáció maga sokszor merev és darabos, illetve gyakran csak egy sötét vágókép fogad például ahelyett, hogy látnánk, miként másznak be- vagy ki- a csónakból, a fókusz a látványosságokon van, és azokból akad bőven. Egykori hatalmas szállodát, egy épület tetején zátonyra futó hajót, egy erőművet vagy egy gyönyörű templomot csodálhatunk meg messziről és közelről. Persze egyszerre keserédes ez a közeg, elvégre a globális felmelegedés áraszthatta el a világot, és ezek egykor élettel teli, vibráló épületek lehettek. A kellemes felfedezéshez így egy enyhe melankólia társul, ami finom figyelmeztetésként szolgál, hogy merre tart bolygónk. Emiatt zavaró kicsit a gyaloglós szegmensek linearitása, mert látszik, hogy mennyi energiát fektettek abba, hogy bámulatosnak fessenek ezek az épületek és konstrukciók. Emellett a vizuális történetmesélés is megjelenik, és különböző elemekből kaphatunk egy laza képet arról, hogy miként élhettek itt emberek a katasztrófa után, de még a jelenlegi bóklászásunk előtt.

A program egyébként eredetileg 2020-ban jelent meg Google Stadia-exkluzívként, és nemrég portolták PlayStation platformokra is. Kifejezetten érdekes, hogy bár elődje pontosan ugyanezt a célt tűzte ki, valahogy nem sikerült neki. Ellenben a jelen cikk tárgyát képező folytatásnak annál inkább, és egy igazán kellemes és kikapcsolódást nyújtó élmény született, ami pár óra alatt abszolválható. Teljes áron nem ajánlanám, de egy kisebb leértékelésnél már annál inkább. Aki szeret listaszerűen gyűjtögetni, az is megtalálhatja a számításait eldugott kincseivel. Nincs semmi kényszer benne, semmilyen kihívás vagy stresszfaktor, és remek arra, hogy enyhe meditatív flowba kerüljön a játékos – vagy épp pótcselekvésként nyomkodja, miközben átgondolja az életét. Néha kell is a sok, feszesebb tempójú vagy összetett mechanikájú, intenzívebb kaland közé pár hasonló, levezető alkotás, ami nem öklöt céloz az orrunkba, hanem kezet helyez a tenyerünkbe.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★
KÖZÉPSZERŰ
Kiadó: Uppercut Games
Fejlesztő: Uppercut Games
Megjelenés: 2022. március 10.
Ár: 10590 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

Hozzászólás