Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

STORY OF SEASONS: FRIENDS OF MINERAL TOWN (PS4)

Vidéken élni tényleg csodás?

A konzolos videojátékok világában a Harvest Moon – a későbbiekben már Story of Seasons – franchise minden idők legismertebb és legkedveltebb farmszimulátor sorozatává nőtte ki magát, tegyük hozzá, nem is érdemtelenül. Az angol nyelven 1997 óta futó széria nyugalmat árasztó kedvességével, kellemesen pozitív hangulatával, mókásan infantilis bájával, és nem mellesleg rengeteg lehetőségéből adódó pazar szavatosságával gyakorlatilag minden konzolgenerációban ügyesen megtalálta a maga lelkes célközönségét. Legújabb kivetülése, a Story of Seasons: Friends Of Mineral Town PlayStation 4-re jelent meg a Marvelous! kiadó gondozásában, méghozzá remake-nek mondott formátumban. (Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy elvileg már a game – megegyező című Game Boy-os – alapja is egy remake volt, ugyanakkor komponenseit tekintve olyan eget rengetően nagy változás nem fedezhető fel a korábbiakhoz képest, úgyhogy én egyértelműen mondanám a terméket megpiszkált újrakiadásnak, mintsem teljes értékű remake-nek.)

A Friends Of Mineral Town tehát egy farmszimulátor, melyet néminemű narratív szál tesz színesebbé. A hasonló kategóriájú alkotásokban megszokott növénytermesztési és állattenyésztési opciók mellett a játék – és igazándiból az egész sorozat – legnagyobb egyediségét a szociális kötődések kialakításának lehetősége adja, mely az ismerkedésen és barátkozáson túl egészen a házasságig fokozható. (E kaland során egyébként az összes egyedülálló karakter nyitott a kapcsolatra, nemtől függetlenül.) A közösségi élet ezen felül különféle szezonális aktivitásokban testesül meg, mely leginkább falunapokra vagy fesztiválokra hajaz és többek között minijátékszerű versenyeket prezentál. Az idő múlása, a nap- és évszakok váltakozása a game kiemelten fontos eleme: gyakorlatilag szinte minden arról szól, attól megy előre, úgy gyarapodik, hogy mennyi időt töltesz el aktívan, azaz a játékon belül, mindig egy-egy újabb dolgos napot elkezdve és befejezve. Ennek megfelelően a kaland “virtuális évekig” tart, szavatossága a játékba ölt órák számát tekintve meglehetősen korrekt.

A főhős nemének és figurájának kiválasztása után a player egy kis vidéki településre érkezik, ahol elhunyt nagyapja kissé elhanyagolt farmjának örököseként új életet kezd. Az első lépések a falu felfedezésén túl a kert rendbehozataláról szólhatnak, később az előkészített talajba különféle növények ültethetők. A növénytermesztés általánosságban véve eléggé leegyszerűsített folyamat: a termény öntözés hiányában történő kiszáradása például kikerült a játékból, így leginkább csak arra kell figyelni, hogy a megfelelő évszakban a megfelelő növényt ültesd, egyébként nem érik be a termény. Az állattenyésztés hasonlóan baráti munka, tehát, ha történetesen nem eteted-itatod naponta kis kedvenceidet, akkor is vígan élik mindennapjaikat a farmon – azzal is beérik, ha néha megsimogatod őket. Igazából mindkét aktivitás inkább a pénzszerzésre és egyfajta “gyűjtögetésre” fókuszál, azaz folyamatosan add el a kész terményeket, valamint lehetőleg minden tartható állatfajtából legyen a birtokodban. Apropó, értékesítés: még ez a folyamat is kvázi automatizálva van, elég csak bepakolni a cuccokat egy postaládába, ahonnan a boltos minden reggel elviszi a portékát, este pedig már érkezik is az “utalás”.

Az opcionális lehetőségek között meglehetősen erős jelenlétű a mechanikáját nézve nem túlbonyolított horgászat (rengeteg különféle kifogható hallal), a (fejlesztéshez szükséges) nyersanyagokkal kecsegtető bányászat, valamint a főzőcskézés. Mindhárom időtöltésre igaz, hogy bármiféle katarzistól mentesek, sőt egy hangyányit langyosak is, különösképp a bányászkodás, mely igazán gépies és unalmas meló. Azt viszont, hogy ne lehessen például orrvérzésig sziklát kalapálni a bányában, a stamina rendszer szabályozza: a kraft étkezéssel, pihenéssel vagy gyógyfürdőzéssel tölthető vissza. Horgászni több helyszínen is tudsz: belógatsz, kapás, kihúzod, van egy halad. A főzéshez tényleg végtelen számú összetevő és rengeteg recept áll rendelkezésre, amennyiben megszerzed/megtanulod őket – például egy tévéműsorból!

Mint mondtam, a játék egyik ismérve a kapcsolatteremtés és a közösségi élet, de az is igaz sajnos, hogy ezt a narratív szálat ebben az epizódban mondhatni igen jól elrejtették. Azon túl, hogy az első napok egyikében valaki rád bíz egy lovat, szinte semmi érdemleges interakció nem történik, maximum akkor lehet különféle intermezzókat elcsípni (véletlenszerűen) a falu lakosinak főszereplésével, ha tényleg folyamatosan járod az utcákat és minden házban próbálkozol. Az órák kifejezetten gyorsan telnek a program időszámítása szerint, a kora reggeli ébredés után még minden zárva van, délután pedig hamar leeresztik a boltok a rolót, ami egy nem túlzottan kényelmes kapkodást eredményezhet, ha bizonyos létesítményeket időben meg kell látogatnod. (A feltételes mód használata természetesen nem volt véletlen: ha rá tudsz hangolódni a game lusta ritmusára és igazodsz a falusi élet lassúságához, napi 1 feladat elvégzése is működik, bár erre a tempóra rámegy a fél életed.) A falinaptár tanulmányozása folyamatosan ajánlott, mert esemény az történik jócskán egész évben, csak hát ki kell várni, míg eltelik odáig az idő. Szerintem mindenképpen jót tett volna a kalandnak egy sokkal markánsabb vezető szál, mert csak azért számolni a napokat, hogy végre eljöjjön a következő falunap, meglehetősen lehangoló a csendes vidéki nihilben.

A barátkozásra nyitott figurák rendkívül bájos karakterek, én például már az első napokban találtam olyan szingli kishölgyeket, akikkel nagyon szívesen közelebbi kapcsolatba kerültem volna. A kapcsolatépítés viszont nem rövid folyamat, rengeteg ismerkedés, beszélgetés, valamint jól megválasztott ajándék szükséges ahhoz, hogy végül elnyerd az illető bizalmát.

A szoftver kezelése nincs túlbonyolítva, bár az is igaz, hogy egyes menüsorok működésére én inkább véletlenül jöttem rá, mintsem a betanításból. A boltokban szintén lehetne egyértelműbb a beszélgetés / vásárlás pozicionálása. A különféle eszközök tuningolása pofonegyszerű, a program mindig figyelmeztet az új lehetőségekre.

A játék külsőségeit tekintve a megszokott Harvest Moon stílust viszi tovább, de a hagyományosan rajzolt megközelítés helyett – például a cukiság, ami a dobozképen látható – inkább az animációs filmek CGI világához áll közelebb, ami szubjektív véleményem szerint jellegtelenebb és tompább, mintha a rajzfilmes megoldást (akár cel-shaded technikával) választották volna. A muzsika fainka, de a látványhoz hasonlóan eléggé középszerű.

A Friends Of Mineral Town egy abszolút kedves és feltűnően nyugis játék, mely alapján simán ki lehet jelenteni, hogy valószínűleg megfelelően modellezi a csendes falusi életet. (Ezt bizonyítani vagy cáfolni echte városi gyerek lévén nem áll módomban.) A nyomasztó tényezők – öntözés, etetés, értékesítés – kiiktatásával és leegyszerűsítésével gyakorlatilag nincs valódi presszió a playeren, ám ez a jellegzetesség egyértelműen álmosítóvá és alulmotiválttá teheti a játékost. A markáns narratíva hiánya miatt nekem gyakran volt olyan érzésem, hogy “na, ma megint nem volt érdemes felkelni”, valamint azt vettem észre magamon, hogy már délután ágyba dugtam hősöm, hogy gyorsabban peregjenek a napok és végre történjen már valami. Összességében egy megfelelő, átlagos minőségű és hatású játék ez, melynek tartós élvezetéhez egyértelműen alacsony fordulatszám szükségeltetik.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ból, ára 13990 Ft.)

Pozitívum(ok)

  • Csupa nyugalom és a báj; állattenyésztés, növénytermesztés, kereskedelem; falunapok; remek opciók a házasságra

Negatívum(ok)

  • A játék felépítése nem túlzottan motivál arra, hogy megtaláld és megszeresd a falusi lét értelmét
5/10
Látványosság: Gyenge
Játszhatóság: Átlagos
Szavatosság:
Zene/Hang: Átlagos
Hangulat: Átlagos

martin beleszól:

1 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Mindig is szerettem volna szeretni az ilyen jellegű játékokat, de néhány játékban töltött hónap után mindig unalomba fulladt a falusi lét felfedezése. Köszi a tesztet!