Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Star Wars: Republic Commando (PS4, PSN)

Egy darabka történelem.

2005: alig néhány hónapra vagyunk George Lucas kultikus, vitathatatlanul hatalmas rajongótáborral rendelkező frencsájzának utolsó (és akkor még úgy tűnt), befejező felvonásáig. Elhivatott geekek, rendíthetetlen fanatikusok és gyermeklelkű filmrajongók, azaz nagyjából a fél világ várja epekedve a Star Wars előzménytrilógiájának harmadik részét, A Sith-ek bosszúját, amely arra hivatott, hogy összekösse a hat évvel korábban elindított prequeleket a szent és sérthetetlen eredeti trilógiával, és választ adjon azokra a kérdésekre, amelyek már évtizedek óta izgatják a Star Wars-univerzum rajongóit. Noha az első két epizód enyhén szólva sem nyerte el a közönség és a kritikusok egyöntetű tetszését, a záróakkord még a legcsalódottabb fanokat sem hagyja hidegen, hiszen szó szerint filmtörténelmi pillanatnak ígérkezik az akkorra már karnyújtásnyira lévő bemutató. A mozipénztárak előtt kígyózó sorok előre garantáltak, az audiovizuális élmény okozta eufória (még a rossz emlékű előzmények ellenére is) nemkülönben. A legtöbben szentül megvannak róla győződve, hogy ezt Lucas már nem tudja elcseszni. Ezzel együtt természetesen a Lucasfilm marketingosztálya is maximális sebességre kapcsol, és a szakemberek vérprofi módon alkalmazzák azt a stratégiát, amire már majdhogynem harminc évvel korábban kidolgoztak: tonnaszámra gyártják a filmekhez kapcsolódó árucikkeket. Könyvek, képregények, videojátékok kerülnek fel a boltok polcaira, amelyek azon kívül, hogy további komoly bevételi források és Lucas vagyonának mindig megbízható gyarapítói, a galaxis történetét is még több gazdag, színes eseménnyel bővítik ki. Különösképp a második és harmadik rész közt lejátszódott három éves intervallumra, azaz a Klónháborúkra fókuszálnak ezek a projektek, ennek megfelelően a hatalmas igényt és az említett korszakkal kapcsolatos óriási lehetőségeket megfejelve a videojátékokkal foglalkozó LucasArts piacra dobja a Republic Commando című taktika FPS-t, amely a klónkatonák egy speciális, négytagú elitcsapatának történetét meséli el.

Az alapsztoriból, a témából és a megvalósításból adódóan a Delta osztag, kizárólag Xbox Classic-on és PC-n (a PS2 konzol érthető, ámde mégis szomorú mellőzését sokáig nem tudtuk feldolgozni) debütáló kalandja rögtön a mennybe ment, és az utókor a legjobb Star Wars-játékok között tartja számon. Ugyanakkor kereskedelmileg bőven elmaradt a várakozásoktól, ami végül a tervezett folytatásnak is (amely az Imperial Commando címre hallgatott volna) betette a kaput. Mégis, a Delta osztag egyáltalán nem merült feledésbe: Karen Traviss később ötrészes könyvsorozatban folytatta a klónkatonák történetét, aztán ironikus módon a sztorifolyam megint megszakadt, ezúttal A klónok háborúja című animációs sorozat miatt, ami azóta is a hivatalos Star Wars-kánon részét képzi – ahogy a Delták is, mivel az osztag a széria harmadik évadjában felbukkant egy rövid cameo-szerep erejéig.

2021: bár Lucas a maga részéről annak idején lezártnak tekintette a Star Wars sagát, a frencsájz a Disneynek köszönhetően új erőre kapott. Elhivatott geekek, rendíthetetlen fanatikusok és gyermeklelkű filmrajongók, azaz nagyjából a fél világ várja epekedve az újabb és újabb Star Wars-projekteket, legyen az mozifilm, sorozat, vagy épp videojáték. Noha a Skywalker-család történetét tovább mesélő folytatástrilógiában sokan csalódtak, a frencsájz mégsem hullott a porba, sőt, a fejesek egy sor különböző alkotást jelentettek be, amelyek még tovább öregbítik a messzi-messzi galaxis hírnevét. Alig néhány hétre vagyunk a legújabb Star Wars animációs sorozat, a The Bad Batch premierjétől, ami A klónok háborújában már szereplő, a Delta osztaghoz igencsak hasonló csapat, a ’99-es klón osztag kalandjait meséli majd el a potenciális nézőknek. Ezt megfejelve az Aspyr Media újra piacra dobja a Republic Commando-t, ezúttal PlayStation 4 és Nintendo Switch konzolokra.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Republic Commando valójában inkább egy megkésett portolás, mint egy remastered kiadás. Szinte pöccre pontosan ugyanaz, mint amihez 16 évvel ezelőtt egyszer már szerencsénk volt. Az Aspyr sem rejtette véka alá azt, hogy a kultikus játék nem fog nagy babérokra törni, és nagyjából csak abban különbözik az eredeti verziótól, hogy a felbontást felhúzták 4K-ra, az irányítást hozzáigazították a DualShock kontrollerhez, javítottak néhány bugot, és kivették belőle a többjátékos módot (ez mondjuk nem akkora veszteség, az már annak idején sem volt túl emlékezetes). Aki tehát korszerű grafikára, új effektekre, modernebb gameplayre, átdolgozott modellekre, vagy egyéb finomságokra számít, az nagyon-nagyon rossz helyen kopogtat. Ennél fogva természetesen teljesen evidens, hogy meglátszik rajta a kor, tulajdonságai fapadosak egy mai FPS-hez képest, a taktikai része pedig jelenkori szemmel nézve nevetségesen egyszerű (társainkat küldhetjük előre meghatározott, kijelölt helyekre egyetlen gombbal). Nemrég a PSC-n felmerült egy olyan gondolat, hogy nem minden klasszikus érdemli meg, hogy remake-eljék, és a legtöbb alkotás jobb, ha inkább megmarad az eredeti formájában úgy, ahogy mind emlékszünk rá. Arról, hogy melyek azok a stuffok, amik az előző halmazba tartoznak, sokat lehetne vitatkozni – szerény véleményem szerint a Republic Commando vitathatatlanul rászolgált erre a státuszra.

Remake helyett azonban egy, az eredetivel szinte száz százalékig megegyező „ráncfelvarrást” kaptunk, az ilyen kiadásoknál megszokott hibákkal, mint például az akadások, vagy, hogy játék közben eszméletlenül sokszor csak simán kidob a rendszer egy hibaüzenettel. Azt, hogy miért pont most, és miért pont így volt szükség ennek a klasszikusnak az újrakiadására, nem nehéz kitalálni: az előbb említett új animációs sorozat vészesen közeledik, a videojátékiparban pedig hódítanak a remasterek (a közelmúltban több régi Star Wars-játék is újra megjelent), amik ráadásul igen szép pénzeket hoznak a konyhára. A Republic Commando is ilyen: könnyű bevételi forrás, amely azonban mégiscsak egy darabka történelem, egy nem is annyira drágán vesztegetett nosztalgiatúra, ami újra visszarepít egy kicsit a gondtalan gyermekkorba. Nem árul zsákbamacskát, pontosan tudod, mit kapsz majd a pénzedért. Akár játszottál az eredetivel, akár nem, mindenképpen érdekes élményben lehet részed: előbbi esetben kedves emlékeket élhetsz újra, utóbbi esetben megtudhatod, hogy honnan is fúj a szél, és hogy a Republic Commando miért is meghatározó darab a Star Wars-videojátékok között.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ból, ára 5240 Ft.)

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Imádom a hangulatát, a “sisak-nézetet”, a zenéjét. Viszont miután befejeztem a ps4 verziót, be kellett látnom, hogy kevés a három pálya, egy idő után a parancsok sem számitanak sokat és egyhuzamban játszva el is laposodik a végére, pedig aztán nem túl hosszú. Üvölt a koncepció egy második, átgondoltam, kibővített részért. 🙂

    • Ha második részt, vagy egy remake-et nem is, egy hasonló felfogású AAA-kategóriás Star Wars FPS-t simán összehozhatnának, nem hinném, hogy nem lenne rá kereslet.

  2. Pc-n játszottam anno, de sosem szerettem. Túl egysíkú volt számomra és változatosság sem nagyon volt benne.