Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

STAR OCEAN: FIRST DEPARTURE (PSP)

Régi vágyam teljesült most, mikor az akció-JRPG-k koronázatlan királyának, a Star Oceannek első része a kezembe került. Évekkel ezelőtt ismertem meg, még PS1-en a sorozat második részét, amit PS2-őn az SO3 követett. Ezután jött a második részen alapuló anime, mely szintén elnyerte a tetszésemet. Az első epizód azonban kimaradt az életemből. Hozzáteszem, nem rajtam múlott. Az SO1 ugyanis csak Japánban jelent meg még SNES-re, valamikor ’96-ban. Talán azért, mert túl későn jött ki, nem készült belőle angol változat, legalábbis hivatalosan. (Az SO sorozat sikerén felbuzdulva, néhány lelkes amatőr készített belőle ugyan egy angol változatot, melyet aztán emulátorokon lehetett kipróbálni. Az emulátor azonban soha nem igazán adja vissza az eredeti élményt.)Sokáig tehát úgy tűnt, az SO1 az angolul értő világ számára csak vágyálom marad. Egészen mostanáig. A Square Enix emberei úgy gondolták, ideje ezen változtatni, és kihozni az SO szériából a maximumot. Ennek első lépcsőjeként kiadták a sorozat első részét, a [B]Star Ocean: First Departure[/B]-t PSP-re. Sőt, nemcsak egy egyszerű SNES átiratról van szó, hanem a program teljes remake-jéről! [1051]Mit jelent ez a gyakorlatban? Egyrészt a játék megkapta a PS1-re készült második rész grafikai motorját. Ezzel a a program leginkább a második részhez vált hasonlóvá, azaz a terepek előre renderelt grafikával készültek, míg a karakterek maradtak 2D-sek. Ez a látvány azonban a gyakorlatban nagyon jól mutat, a felbontás nagyszerű, a kép gyönyörű. A városokban a házak, azok belseje és az utcák annyira élesek, hogy szinte jól esik a szemnek nézni őket. A készítőknek sikerült a programot még az SO2-nél is szebbé varázsolniuk!A harcokban szintén az SO2 engine-jét használták, azaz 3D-s terepeken küzdhetünk a 2D-s rajzolt harcosainkkal. A PS1-en oly ismerős pixeleknek pedig nyoma sincs. A kipróbálás előtt kicsit féltem a grafika felújításától, mert az eredeti SNES változat sem volt csúnya, de erre azt kell, hogy mondjam, közel tökéletes! A program ugyanis úgy tud modern lenni, hogy közben megőrizte klasszikus külsejét. Sok-sok remake példát vehetne a játékról. A grafikai kidolgozottságnak nem kis szerepe volt abban, hogy szinte nem tudtam letenni a programot. Jó volt vele játszani, mert úgy éreztem, a nosztalgia vegyült a modernitással – régen láttam már hasonló megoldással készült RPG-t.Az új grafika mellett anime-bejátszások is készültek az anyaghoz. Felújították az intrót, a történet meghatározó fordulatait pedig immár animációkon láthatjuk. Az átvezetők minősége kifogástalan, sőt a bevezető film is egyenesen gyönyörű. [gt]30152[/gt]De nem csak a program grafikáját sikerült megújítani. Tartalmi változások is történtek, pozitív irányba. A játék tartalmazza mindazt, ami a SNES verzióban is megvolt, csak még rátettek egy lapáttal. Extra tartalmak egészítik ki az anyagot. Vannak új kifejleszthető skillek és támadások, de ami a legjobb, hogy egy teljesen új karaktert is felvehetünk, aki nagy meglepetést fog okozni a Star Ocean 3 rajongóinak. Egy másik karakter pedig – aki a SNES verzióban is benne volt, de nem csatlakozott – immár besorozható.Ha már a karakterekről esett szó érdemes megjegyezni, hogy alapjáraton négy emberünk lehet, akiken kívül még kilenc karakter gyűjthető be. De ez a kilenc ember nem automatikusan csatlakozik hozzánk, mint az megszokott más RPG-ben. Sőt, mind a kilencet egyszerre nem is lehet felvenni, mert bizonyos döntések és választások eredményeképpen lesznek, akik csatlakoznak hozzánk, másokkal viszont pont emiatt nem fogunk találkozni. Azt is figyelembe kell venni, hogy összesen csak nyolc helyünk van (miből ugye négy alapból foglalt), tehát ennél több karaktert nem is tudunk begyűjteni, ha akarunk sem. Igazából nincs ezen mit csodálkozni, így volt ez az SO2-ben is annak idején – tudom a hasonlat furcsa, mert ez a játék volt előbb, de ebben az esetben talán nem hiba. Egy példa! Ha az elején felvesszük Cyuss-t, akkor nem fog hozzánk csatlakozni Phia (legalábbis egy darabig), Ashlay és Erys. Ennek következtében számtalan karakterkombinációval érdemes végigjátszani a programot, hogy a történetet a maga teljességében élvezhessük. A sztori meglehetősen szimpla első hallásra, de később igazán bele lehet szeretni. A felállás ismert: az emberiség már meghódította a galaxist, új bolygókat és életformákat fedezve fel. Az egyik ilyen új bolygó a Roak, ahol az emberek középkori szinten élik mindennapi életüket és így válnak a galaxisban folyó kisded játékok áldozatává. Itt fontos tudni, hogy a még alacsony szinten lévő bolygók életébe tilos beavatkozni, csak megfigyelni lehet őket. Azonban a Lezonia bolygó egy veszélyes, titkos fegyvert vett be a bolygó lakói ellen, egy vírust. Ha ezt valaki elkapja, akkor három napon belül kővé változik. Az ügy felderítésére a bolygó körüli pályára küldik a Calnus nevű hajót, és vele együtt Ronyx J. Kenny-t és Ilia Silvestrit. Ők ketten véletlenül találkoznak három „őslakossal”, köztük a játék főszereplőjével, Roddickkal és társaival, azaz Donre-val és Millie-vel, akik közül Dorne már elkapta a betegséget. Roddick úgy dönt, segít megtalálni a vírus ellenszerét. Hamarosan az is világossá válik, az ellenszer ma már nem létezik, azonban 300 évvel ezelőtt még megvolt a Roakon. A helyzet megoldására Ronyx jön rá: el kell látogatni a Styx bolygóra, ahol egy rejtélyes időgép rejtőzik (hogy pontosan mi ez és kik állították, azt a harmadik részből tudjuk). Ennek segítségével a csapat visszautazik Roak múltjába, hogy megtalálja a vírus ellenszerét. A történet szerintem tökéletes, mert izgalmas változatos, és többszöri újrajátszásra is érdekes.[1050]A game szavatosságát növeli a Private Actionök fergeteges száma. Ez is egy jellegzetesen SO-s vonás. A városok közelében lehetőség nyílik kisebb-nagyobb jelenetek, történetek megnézésére. Ehhez nem a hagyományos módon kell bemenni egy városba, hanem a Négyzet megnyomásával. Ekkor egészen eredeti dolgokat láthatunk a felvett csapattagok főszereplésével. A legtöbbször plusz információk birtokába juthatunk, esetleg extra tárgyakat szerezhetünk, máskor humoros dolgokat láthatunk. A PA-k mindig a csapatunkban szereplő tagoktól függenek. Ha felveszünk egy újabb karaktert, érdemes a már ismert településeket újra bejárni és megnézni, van-e új PA, de ugyanezt tegyük a történetben bekövetkező fordulatok után is. Kombináljuk ezt azzal, hogy legalább háromszor végig kell menni a játékon a különféle karakterek miatt, akikkel mindig más PA-k várnak ránk – ezzel még a sokadik újra játszásra is nyerhetünk új információkat a game világáról. Ezért szerettem ezt a stuffot, mert úgy éreztem, a történetnek és a karaktereknek van mélysége, kontextusa, mely növeli az újrajátszási faktort. A megnyerések száma az SO2-höz hasonlóan igen magas. Választásaink és a teljesített PA-k fényében akár 60 feletti(!) endinget is elérhetünk.Itt a szavatosságnál mindenképpen hangsúlyoznom kell egy óriási pozitívumot. Az SO: FD a remake-elés ellenére megőrizte azon sajátosságát, hogy a ’90-es évek RPG-je, talán ezért is fogott meg ennyire. A játék tele van milliónyi rejtett aprósággal, titokkal, a végigjátszáshoz teljességgel felesleges dolgokkal. Mégis ezek a plusz tartalmak adják meg a game savát-borsát. A ’90-es években a JRPG-k krémje, mondjuk a Chrono Trigger, a Suikoden 2, vagy a Final Fantasy 6 és 7 volt ilyen. Ezeknél a csodálatos címeknél éreztem az első végigjátszás alkalmával, hogy hihetetlenül sok mindent hagyok el a történet során. Miután végignyomtam őket, azonnal ültem le hozzájuk FAQ-kat keresni, és akkor döbbentem rá, hogy olykor a játék felét nem is láttam, mert egyszerűen elmentem dolgok mellett. Emellé még számtalan olyan tényleg apró dolog is volt, amiről még a legrészletesebb leírások sem szólnak. Olyan kisebb elemek tömkelegéről, melyek miatt minden egyes végigjátszás egyedi és megismételhetetlen lesz, ami miatt még évek múltán is tud újat mutatni egy program. Ezeknél a stuffoknál még ma is találok olyan videókat, melyeket egyik végigjátszásnál sem láttam. Manapság ilyen nincs, ezeket le szokták spórolni a készítők. Van egy fő cselekményváz, egy-két felvehető bónusz, aztán ennyi. Leírás és segítség nélkül az első végigjátszásra közel 100%-osra kipörgethetők a JRPG-k, de ezzel valami elveszett a stílusból.Viszont pont ezért volt fergeteges érzés foglalkozni az SO: FD-vel, mert vissza tudta hozni azt az érzést, hogy egy nyitott programmal játszom, ahol rajtam múlik a történet befejezése, nem pedig minden előre elrendelt. Érdemes úgy nekiülni a programnak, hogy elsőre FAQ nélkül nyomjuk végig, aztán csak a második nekifutásra olvasunk bele valamely segítségbe. Másodszorra játszva olyan érzésünk lesz, mintha egy teljesen új programot kaptunk volna, majd figyeljétek meg! Egyébként a hosszúsága nem dönt rekordokat a game, 30 óra alatt kivégezhető, de az említett pozitívumok miatt az újrajátszási faktor igen magas. És van is miért küzdeni vele akár többször is!A tartalmasságra tehát nem lehet panasz, rengeteg fontos apróság színesíti a programot. Lehet pl. tárgyakat készíteni, főzni. Ezen kívül embereinknek rengeteg skill és speciális képesség is kifejleszthető. Aki azért szereti a JRPG-ket, mert lehet bennük gyűjtögetni és fejlesztgetni, az is megtalálja a játékkal a számítását. Szükség is lesz a cuccokra és a fejlesztésre, hisz harcok alatt soha nem lehet tudni, mire számítson az ember.Ha már a harcok kerültek szóba, erről is essen pár szó. A küzdelmek a szokásos akcióstílusban mennek, mint a sorozat eddigi részeiben. [gt]40972[/gt]Talán egyetlen különbség, hogy a sorozattól eltérően ez a rész meglehetősen könnyű. Sokkal jobban tudtam vele haladni, a szörnyek talán kevésbé szivatósak. Ezt én annyira nem is bántam, de mindenképpen meg kellett említenem. Nem szóltam még az audióról, pedig kimagasló minőségről van szó. A zenék az eredeti verzióból kerültek át, némi polírozás után. A dallamok gyönyörűek, de ezen nem is csodálkozhatunk, hisz a híres Motoi Sakuraba munkái. A sztori egyébként szinkront is kapott, én ezzel is elégedett voltam. Egy dolgot sajnáltam: kár hogy a japán hangsávot nem tették fel a lemezre – igaz, most az angol változattal sem volt probléma. Mindent összevetve egy igazán kimagasló játékot kaptunk, talán az egyik legjobb PSP-re készült JRPG-t eddig. A programot ebből következően nem csak a Star Ocean sorozat rajongóinak, de egyúttal minden JRPG fannak is bátran ajánlom. Jó hír, hogy néhány hónap, és a második rész remake-je is meg fog jelenni. Amíg az megérkezik, ezzel nagyon jól elleszünk!(A játékot tesztelésre szoftverdealerünk, a [A http://www.platinumshop.hu/][B]Platinum Shop[/B][/A] biztosította. Köszönjük!)

8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

48 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Kösz a tesztet nagyonjol sikerült szerintem

  2. Snes-en nagyon tetszett a game, talán érdemes lesz megvennem ?Majd egyszer talán. A rövidsége elrettentett a vásárlástól.

  3. gondolkodok erősen ,hogy beszerezzem.de nekem jobban kéne egy ps3-mas verzió

  4. A psONE rész átirat mikor jön PSP-re?

  5. Szerintem már jó kics bleach game kellene ps3-ra 🙂

  6. Kösz miki a tesztet!

  7. “Amúgy javaslom az us változat beszerzését, ugyanis az első és a második rész borítója “”egybefüggő”” lesz.”

  8. 2 hete gondokoztam, hogy megrendelem, de inkább FF1-et rendeltem. Majd következőnek.

  9. V. Miki sikeresen meggyőzőtt, hogy nem is akármilyen programot vettem másfél hete a Platinumban. Megérzésre…Most értékelem csak igazán!

  10. jó újra olvasni tőled 🙂

  11. “Szia Miki! Elöször is gratulálok az “”élet szintlépésedhez””,(én még nem merek belevágni). Másodszor pedig ennek a remek teszthez. Emlékszem,hogy a te esszéd olvasása után ruháztam be a SO3.-ba. Nem bántam meg. Igaz,hogy Freya két napos non-stop szado-mazo partija után már egy fogpiszkálóval is vak bél mütétet rögtönöztem volna rajtad,de hát fátylat a múltra.:)Isten hozott itt!! “

  12. Ütős game, hangulatos teszt…basszus, vehetem meg ezt is. Vese eladó, jelentkezni nálam… 🙂

  13. Minél többet nézem a képeket, annál érdekesebbek.

    • Még a végén kedvet kapsz hozzá. Vagy épp ellenkezőleg? :))Néhány kép a régi desing-ból: http://www.rpgamer.com/games/socean/so/soss.html

      • Dehogy Miki, csak néha már hülyének érzem magam ezekhez a nagy falatokhoz. Bár a 30 óra az nem olyan megrázó, de egy Final 7-et újra nem tolnék végig újra kimaxolt matériákkal, minden bosst leverve végigtolni. 😀

        • Épp a múltkor gondolkodtam el, hogy újra elő kéne venni a FFVII-et. Aztán eszembe jutott, hogy mennyit szoptam a master materiák kifejlesztésével és inkább hagytam és elővettem egy régi mentést, ahol 100 óránál már minden megvan. 😀

          • Na tessék, elkapott a nosztalgia, lehet éjjel azokról a köcsög formájú szörnyekről fogok álmodni, amik a játék végén jöttek a kráterben, és Elixirrel kellett etetni őket, hogy sok-sok fejlesztő pontot adjanak. :DD

  14. Én kb. 8-10 órát toltam a játékkal, de nekem annyira nem jött be. Kicsit korszerűtlen vagyok, rájöttem, hogy a körökre osztott harc sokkal jobban bejön. Ez a csapkodjunk is meg ne is, ez nem vált be nálam. Persze ez is csak egy vélemény, Miki szerintem 20x annyi RPG vel játszott mint én :D.Meg éppen most nyomtam vagy 30 órát a Dragon Quest 4 remake-jébe, és nekem határozottan jobban tetszett. Grafikával is az a bajom, hogy egyszer tökéletesre rajzolt, aztán ott a 3d s rész, ami elég gyatra, aztán ott vannak a hegyek amelyek szintén olyan render szagúak voltak, szóval felemás érzésem volt az egésztől. A menürendszer és a fejlődési rendszer is lehetett volna egyszerűbbre, átláthatóbbra csinálni.Összességében ennyi :D.. (a cikk viszont hozta a szinvonalat :D)

    • először pont az SO2-nél találkoztam ezzel a problémával, bizony ez a harc nem mindenkinek jön be. Hozzáteszem az SO sorozaton kívül csak a Tales of… szériában csinálták meg jól, máshol inkább csapnivaló. Egyébként látod milyen különbözőek vagyunk, nekem pont az egyszerűsége és átláthatósága tetszett meg. :))

  15. Érdekesek azok a frankó klsszik SNES karakterek a modern térben. 😀

  16. Köszönöm a pozitív visszajelzéseket mindenkitől! 🙂

  17. Kérdés: A harcok a Tales of… rendszerére hasonlítanak (értsd: manuális, teljes egészében én kontrollálom a karaktert) vagy mint a SO2-ben volt (Fél-automata, csak befogom az ellenfelet a karakter meg odafut, hogy megcsapja). Ez utóbbit NAGYON nem kedveltem a második részében, teljesen elveszik a feeling és a harc is nagyon kaotikus volt emiatt szvsz.

    • Teljesen ugyanolyan, mint az SO2-é volt. Lehet rosszul emlékszem, de a SO2-ben is lehetett szerezni Manual módot (vagy keverem valamivel?). Mindenesetre a félautomata módot szokni kell, de nekem nagyon bejött ez így.

      • Ha jól emlékszem a 3. részében lehetett megszerezni, abban pont ez volt a jópofa, ezért is kérdeztem, azt hittem megtartották. Látom a menüje is a kettőt idézi, na az volt a másik kaotikus dolog, elsőre nagyon nehéz volt megszokni!Ennek ellenére, így a teszt után kedvet kaptam hozzá (a fenébe Miki XD).

  18. Jó olvasni tőled itt is Miki! A teszthez grat, nagyon jó lett!

  19. Áhh, pont ezt a tesztet akartam kérni tőletek, mert pont szemeztem vele a Platinumon! Kár, hogy azóta már berendeltem egy másik gémet, mert ha Miki élményeit olvasom mindig megjön az adott játékhoz a kedvem.:)

  20. Köszi Miki, nagyon jó leírás lett, és végre nem csak ps3-ról lehet olvasni az oldalon!

  21. Miki,gratulálok a teszthez nagyon jó volt,fenomenális visszatérés,és remélem még nagyon sok JRPG tesztet olvashatunk majd még Tőled!A játék nekem nagyon bejön,a 2.résszel játszottam(PS-en) de a végén a főboss-t nem tudtam legyőzni…eszméletlen jó játékmenete volt és tele titkokkal ahogy említetted is!Ha kijönne a Suikoden I-II remake is angolul,nem haboznék PSP-t venni,mert ezek a régi játékok alapművek.

  22. Szokásos V. Minőség, öröm olvasni. Jó, hogy itt vagy, arigatou:)

  23. Yay, kösz a tesztet, nagyon jó írás!

  24. “No, voltam bátor ésd megvettem az új pcgurulós 576 KByte-ot.A tesztek elég szárazak benne. Minden nagy cím 9 pont.És nincs a végükön “”Grath ugrat”” címmel martini epilógus sem…Brühühü…”

  25. Bocsi a kérdésért, de ezt a rövidítést nem ismerem. Mit jelent: JRPG?

  26. Már pár napja tologatom…De még messze nem sikerült kiismerni…

  27. Érdekesnek tűnik. Be is akartam rendelni, de a végén csak visszahőköltem a 40 dolláros árcédula láttán. Lehet tévedtem…

  28. Veres Miki in da House!