Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Sparklite (PS4, PSN)

Link kishúga akcióban.

Ha valamire jó volt számomra MolonLave Children of Morta cikke, akkor az az volt – azon túl, hogy megismerhettem azt a remek játékot –, hogy végre megértettem, mi a különbség a roguelike és a roguelite között. Akik lemaradtak volna, azoknak röviden vázolnám: a roguelike voltaképpen a mazochisták otthona, a műfaj szigorúan bünteti a hibázást, a karakter elhalálozása esetén pedig a rendszer megfosztja (szinte) mindentől a játékost, amire a továbbhaladás alatt szert tettünk. A roguelite ennél jóval engedékenyebb, barátibb elbírálással működik.

A Red Blue Games Sparklite című akció-kalandjátéka is a roguelite hagyományokat követi, azaz elhalálozás esetén egy csomó mindent elveszítünk, ugyanakkor nem fogjuk úgy érezni a következő menetnél azt, hogy New Game-et nyomtunk. A történet főszereplője egy Ada nevű hölgyemény, aki szeretett kis asszisztensrobotjával léghajótörést szenved Geodia vidékén. Röviddel ezután pléhtársunkat elrabolja a Boris névre hallgató titán, akivel az első küzdelem egy csúnya vereséggel zárul. Ájultra klopfolt kis testünket egy hatalmas, mechanikus kar megragadja és elviszi a The Refuge-ra, ami egyfajta menedék a felhők felett. Innen indul a nagy kaland.

Maga a játékmenet olyan, mintha a The Legend of Zeldát beoltották volna a roguelite mérgével. Még mielőtt eljutnánk a menedékhelyre, előtte le kell tudnunk a szokásos betanulási fázist, de míg ezt tesszük közben is halad a kaland. A kamera madártávlatból közvetíti az eseményeket, a terep pedig voltaképpen képernyőnyi blokkokra van felszabdalva. Ezeken levágásra váró bokrok, regenerálódó kaktuszok, köpködő növények, mászkáló takonylabdák, mutáns óriás vaddisznó-orrszarvú hibridek, és más veszélyes faunák várják türelemmel, hogy lezabálják szívvel szimbolizált életpontjainkat.

Alapfegyverünk a multifunkcionális kardként, illetve kalapácsként működő szerszámunk, aminél a gomb lenyomásának hossza szabja meg, hogy melyik formáját használjuk. A jobb létre szenderített létformák a legtöbbször a játék címében szereplő különleges köveket hagyják maguk után, amik a pénz nemes szerepét töltik be. Továbbá találhatóak még limitált mennyiséggel használható eszközök, amik lehetnek bombák, ideiglenes erőnövelők, vagy élettöltők. A titkos, földalatti szentélyekben pedig további spéci fegyvereket, illetve eszközöket találhatunk, amik metroidvánia-szerűen nyitják majd meg előttünk a rejtett járatokat. Amennyiben feldobnánk a bakancsot jön a nagy mechanikus kar és visszaránt a menedékre, közben pedig áttekinthetjük teljesítményünket a megszerzett sparklite-ok, valamint egyéb cuccok terén, amikből a bombák, élettöltők, és hasonlók mennek levesbe. Újrakezdésnél a menedéken a sparklite-okkal fizethetünk a multitoolba szerelhető bónuszokért (több életpont, nagyobb sebzés, stb.), a tervrajzokból megépíthető spéci felszerelésekért, vagy maga a menedék fejlesztéséért, amivel további előnyökre tehetünk szert, hogy megkönnyítsük a következő menetet. A felszínen kezdett új próbálkozásoknál a terep véletlenszerűen újrarendeződik, így a változatosság garantált. A megnyitott kapukon, valamint a levadászott boss-ok kifüstölt búvóhelyein kívül minden más visszarendeződik eredeti formájába, így kezdhetünk majdnem teljesen elölről mindent.

A grafikai megjelenés hozza a 16bites éra hangulatát és annak minden báját. A hangeffektek és a háttérzenék már egy pár fokkal magasabb szintet képviselnek, így csodálatosan ciripel-csilingel minden kis mütyür a terepen, miközben gyönyörű muzsikák húzzák feljebb az egész játék hangulatát. A kezelés teljesen kézreálló, bár a menü kezelésével volt némi problémám, de ez csak a túlzott elkényelmesedésemnek tudható be (ettől függetlenül egy külön gomb jól jött volna a térkép előhozására). A kihívást szerencsésen eltalálták a készítők, ugyanis minden egyes elhalálozás fájni fog, ugyanakkor a megszerzett javakkal előidézett fejlesztések megelégedéssel töltik el az embert, ami felerősíti azt a gondolatot, hogy menni kellene még egy kört. És menni fogunk, mert kihívás és a hangulat elkapja a régi idők megjelenésével és nehézségével rendelkező programokat kedvelő játékosokat. Negatívumokat nem tudok írni, maximum csak a szőrszálak hasogatására tudnék pár sort pazarolni, de eltekintek tőle.

A Sparklite egy remek játék, ami kiválóan hozza a 16bites korszak szépségét mind megjelenésben, mind nehézségben, miközben a roguelite elemek nem lehetetlenítik el a kalandot. Azok számára tudom ajánlani, akiknek már a képek alapján szimpatikus a program, vagy csak szimplán vonzódnak a régi idők játékainak esszenciájához.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Merge Games
Fejlesztő: Red Blue Games
Méret: 1.13 GB
Megjelenés: 2019. november 14.
Ár: 7490 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Tetszik, nagyon is, be fogom szerezni valamelyik gépre.

    • Szerintem maradéktalanul el fogja nyerni a tetszésedet. Én is nyomnám, ha nem lenne negyvem másik cím, meg a friss VR a nyakamban.

      • PS4-en a FarCry5-öt nyomom – semmi extra, néha kell az agyatlanság, ha már a Division 2 annyira nem jött be – Switchen meg a Katana Zero-t. Ez utóbbi hatalmas parádé. A Final7-ig elleszek, de addig már semmibe nem kezdek bele.:D