Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Sorozat – Love, Death & Robots Volume 1. (2019)

Tim Miller, a [i]Deadpool[/i] rendezője már a 2000-es évek elején szerette volna újraalkotni az 1981-es kanadai [i]Heavy Metal[/i]t, amely az azonos című magazinban megjelent [i]sci-fi[/i] és [i]fantasy[/i] sztorik, valamint egyedi, de hasonló szellemiségű történetek felnőtteknek szánt animált adaptációja. Nem sikerült összeszedni rá a szükséges támogatást, de a [i]Deadpool[/i] sikere és a Netflix felemelkedése új lehetőségeket teremtett. A projekt átalakult, és így született meg a [b]Love, Death & Robots[/b].A sorozat első „kötete” egy olyan animációs antológia, amely tizennyolc különböző stílusú rövidfilmből áll össze, amelyeket más-más csapatok alkottak. Abban az esetben, ha egy adott stúdió több projekten szorgoskodott, a konkrét készítők összetétele változó. Mindegyik fejezet húsz perc alatti, de van, hogy csak egy pár perces történetről van szó, továbbá kettő kivételével mindegyik esetben egy-egy novellaadaptációról van szó – utóbbi azért is határozottan érdekes és izgalmas, mert egyedi írók alkotásaihoz vezethet el.A csapatok a legtöbb esetben izgalmas, szórakoztató, humoros vagy elgondolkodtató történeteket hoztak létre, amelyek érintik legalább egy elemét a címben szereplő szerelemnek, halálnak vagy robotoknak. Mint csomag bőven tartalmaz igazán kiemelkedő alkotásokat, mind a történet, mind a megvalósítás vonatkozásában, de bizonyos elemek visszatérően húzzák vissza attól, hogy igazán ragyogjon.Talán egyfajta kompenzációként a televíziókban eszközölt és a mozikban elvárt cenzúrára, több epizód is túlzottan, elnyújtottan sok a meztelenség , ami sokszor indokolatlan, másrészt ennyi idegen farkat, mellet és puncit rég láttam már egyhuzamban. Emellett a hipermaszkulinitás, illetve az, hogy a női karakterek szinte kizárólag csak kiszolgáltatott helyzetben vannak, kezd kicsit unalmassá válni, ahogy a túlzott összpontosítás a nyers erőszakra és brutalitásra is.Ezektől függetlenül azonban egy igazán jó csomagra sikeredett, amelyben vannak kimagaslóan jó és fárasztóan átlagos filmek, illetve minden a kettő közt. Lássuk hát sorban a szegmensek minikritikáját:
[YOUTUBE]wUFwunMKa4E[/YOUTUBE]
(A Netflix véletlenszerűen osztja ki a nézőknél, hogy a négy előre összeállított sorrend közül milyen felállásban kapják a műveket – én a sajátom szerint írtam róluk, így ez nem egy rangsorolás.)1. [b][u]Sonnie’s Edge / Sonnie trükkje[/u][/b]A [i]Sonnie trükkje[/i] egy sötét, erőszakos [i]cyberpunk[/i] novella animációs értelmezése, ahol a címadó főhős gondolatvezérlésű szörnycsatákban vesz részt. A verhetetlen bajnokot azonban egy nap megkörnyékezi egy gazdag fószer, aki le akarja fizetni, hogy kapjon ki: megtudja azonban, hogy mi is a megszenvedett életű nő igazi trükkje…A film jó operatőri munkával és képi megjelenítéssel dolgozik, könyörtelen világához pedig könyörtelen témát választott: a központi figura karakterét meghatározza, hogy a város bandái fogva tartották, többször megerőszakolták, fizikailag bántalmazták és úgy bántak vele, mint egy darab hússal. Ez a tragédia egyfajta „érthető” motivációval ruházza fel, hogy miért akar bosszút állni azokon, akik ezt tették vele, de a mű nem járja körbe annyira a témát, amennyire az megérdemelné, így pedig inkább – felháborító jellegéből fakadóan – egyfajta „Joker-megoldásként” szolgál arra, hogy miért veti meg a világot és vesz részt a küzdelmekben. A brutális jeleneteket látványosan keltette életre az amerikai Blur Studio, amely játékokon és filmeken is egyaránt szorgoskodik, és amely alapítója, Tim Miller jelen sorozat megálmodója.Összességében egy szórakoztató film, amely érzékeny témákhoz nyúl, és esetenként rá is tapint valamire: mindezt véráztatta, neonfényes külsővel.2. [b][u]Three Robots / Három robot[/b][/u]A [i]Három robot[/i] az erőszak helyett a humorhoz nyúlt, és általa mesél el egy szatirikus történetet egy olyan világban, ahol az emberiség kihalt, a gépek pedig turistákként járják be egykori életterünket. A komikum forrása a mesterséges intelligenciák emberi tulajdonságokra és tevékenységekre vonatkozó értelmezéséből fakad: például az „evés” értelmezhetetlensége – elvégre minek a gyomorsav, ha nyugodtan savba márthattuk volna egy külső tározóban is az ennivalót. Ezek a „félreértések” egyfajta társadalomkritikaként fogalmazódhatnak meg bennünk. A videojátékos közösségnek külön poén, hogy a konzolok és konzolgenerációk is belekerülnek a viccekbe, és persze elkerülhetetlenek a cicák, valamint az emberek megszállottsága a macskás mémekkel. Rövid és szórakoztató, megfelelően steril szinkronnal és stabil animációval a spanyol Blow Studio részéről.3. [b][u]The Witness / A szemtanú[/b][/u]A gyakran félelmetesen életszerű grafikájú [i]A szemtanú[/i] egy mocskos, taszító jövőképet mutat, ahol egy lakásából egy fiatal nő kiszúrja, hogy valakit meggyilkoltak a szomszéd épületben. A tettes is észreveszi a szemtanút, nyomába ered, hajszája alatt pedig megtapasztalhatjuk, hogy milyen egy zsúfolt város „felnőtt” szórakoztatása. A film alapvetően egy hosszú üldözéses jelenet a pajzán, trágár, deviáns és züllött jövőkép egy szeletén, amely a végén tartogat egy ötletes, ámbár megmagyarázatlan és emiatt nehezen értelmezhető csavart. Plusz érdekesség, hogy az Alberto Mielgo által kiötölt film, amelyet stúdiója, a Pinkman.TV készített, egyike annak a két szegmensnek, amelyet nem egy novellából adaptáltak. Ugyan az alapkoncepciója kreatív, a fókusz túlzottan a testiségre – és azon belül a női meztelenségre – van helyezve, így kicsit olyan, mintha nem szólna másról, mint egy pucér lányról, aki folyton kiszolgáltatott helyzetben van. (A főhős kábítószerektől teljesen beállt főnökét egyébként az [i]Uncharted[/i] játékok Nathan Drake-jeként ismerhető Nolan North szinkronizálta arra a pár kurta mondatra.)4. [b][u]Suits / Páncélok[/b][/u]A [i]Páncélok[/i] színes, rajfilmszerű grafikájával – amit a [i]Sonnie trükkjé[/i]t is jegyző Blur készített – egy egyszerű, hangos és szórakoztató „[i]mechá[/i]k-kontra-szörnyek” szituációt beszél el, amelyben gazdák védik földjeiket és családjaikat egy idegen invázió ellen, mindezt hatalmas robotokkal. Határozottan előnyös a helyszín- és karakterválasztás, a véres összecsapások kiválóak a trancsírozás szerelmeseinek, a szerethető figurákkal ellátott sztori pedig tartogat egy kis meglepetést is a végén.5. [b][u]Sucker of Souls / A lélekszívó[/b][/u]Az [i]Indiana Jones[/i]-filmeket a vámpíros mítoszokkal vegyítő, kinetikus és véres történet [i]A lélekszívó[/i], ahol egy csapat zsoldos és egy kutató próbál életben maradni, miután szabadjára engedtek egy ősi gonoszt. Folyamatos a rohanás, repked a káromkodás és fröcsög a vér, és az egészet egy morbid humor járja át. Kiszámíthatósága és lapos sztorija miatt talán az egyik legkevésbé kitűnő alkotás, viszont kárpótol valamennyire a francia Studio La Cachette jellegzetes és precíz képi világa.6. [b][u]When the Yogurt Took Over / Amikor a joghurt átvette a hatalmat[/b][/u]Az antológia legrövidebb epizódja egyben a legegyedibb is: tréfás animációval meséli el az [i]Amikor a joghurt átvette a hatalmat[/i], hogy miként ébredt öntudatra a tejtermék, és miként vetette magát irányítása alá az emberiség. A Blow Studio a [i]Három robot[/i] mellett ezzel a frappáns kis szösszenettel és plasztikus, bábokra hajazó animációjával csillogtatta meg humorát, amely egyfelől egy szórakoztató badarság, másrészt egy enyhe társadalomkritika arról, hogy az ember mennyire megvezethető.7. [b][u]Beyond the Aquila Rift / A Sas-hasadék[/b][/u]A francia Unit Image érdeme a gyűjtemény egyik legkiemelkedőbb epizódja: mind technikai, mind narratív szempontból. [i]A Sas-hasadék[/i] egy küldetését sikeresen záró űrhajóról szól, amely egy térugrást követően nem bázisára tér vissza. A legénység vezetőjét, Thomot a helyszínen egy régi ismerőse, Greta fogadja, akitől megtudja: a tér-idő sajátosságai miatt a Földön már több évszázad is eltelt, és gyakorlatilag több százezer fényévre vannak tőle. Thom azonban érzi, hogy valami nem stimmel…A csapat egy elgondolkodtató, de végtelenül nyomasztó történetet hozott össze, amelyet záró csavarja igazán elképesztővé emel. A hatáshoz természetesen hozzájárul a fenomenális animáció és grafika, ahol abba a bizonyos [i]uncanny valley[/i]-be sajnos akkor látogatunk el, ha beszélnek hőseink. (A kifejezés arra a jelenségre utal, amikor az animált figurák megszólalnak, mimikájuk és arcuk pedig ettől nagyon természetellenessé válik, ami negatív érzéseket vált ki a nézőben.) Az űr magába foglalt magánya keveredik egy bizarr, de frappáns narratívával, amiből csak az elnyújtott szexjelenet vesz el egy kicsit, és a [i]Mátrix[/i]hoz hasonló kérdéseket vet fel arról, hogy mi az élhetőbb út: tudni a könyörtelen valóságot, vagy élni az édes illúziót?8. [b][u]Good Hunting / Jó vadászatot[/b][/u]Kétségtelenül a csomag egyik legkimagaslóbb és legegyedibb alkotása a [i]Jó vadászatot[/i], amely vibráló, színekben gazdag képi megjelenítésével, valamint hely- és témaválasztásával is telitalálat. A dél-koreai Reddog Culture House produkciója egy a robotok és mechanikus dolgok létrehozására fogékony fiú, valamint egy [i]huli jing[/i] nevezetű, fiatal, női rókalény kapcsolatáról szól Hongkongban, ahol a technológiai fejlődés egyre nagyobb elnyomással párosul a brit birodalom részéről.Az ázsiai animációs stílusban megálmodott történet elég sok komoly, komplex témát próbál besűríteni húsz perc alatti játékidejébe, ami meglepő módon sikerül is neki, ráadásul kecsesen és elegánsan. Roppant üdítő, hogy nem eurocentrikus, ahogy társai, és ugyan a kiszolgáltatott helyzetben lévő női karakter itt is felbukkan, de a narratíva a kulturális érzéketlenséget, a gyarmatosítási kizsákmányolást, a rasszizmust és férfi felsőbbrendűséget, a technológia káros térnyerését és a mechanika és a varázslat közötti párhuzamot is érinti úgy, hogy minden organikusan kapcsolódik egymáshoz.A stílus, amit képvisel egyébként az úgynevezett [i]silkpunk[/i], amely a [i]steampunk[/i] és az ázsiai folklór, esztétika és történelem szerelemgyermeke. A [i]steampunk[/i] alapvetően a brit viktoriánus kor, illetve a vadnyugat gőz hajtotta technológiai vívmányai alapján képzel el egy retro-futurisztikus jövőképet, ahol a fejlődés a gőzgépek mentén haladt tovább. Nos, a [i]silkpunk[/i] a környezetet és tematikát kicseréli Kelet-Ázsiával, csavarva egyet a jól bevált formulán.9. [b][u]The Dump / A szeméttelep[/b][/u] [i]A szeméttelep[/i] egy klisés, közönséges rövidfilm a spanyol Able & Bakertől, amely a sorozat amúgy is aránytalan nemiszerv-villantását egy újabb pénisszel gazdagítja, indokolatlanul. A történet főhőse a – szintén az [i]Uncharted[/i]-széria Drake-jeként ismert Nolan North által életre keltett – „Rusnya” Dave, aki egy masszív szeméttelepen lakik. Egy nap azonban meglátogatja egy hivatalnok, aki arra kötelezné, hogy hagyja ott az évek óta otthonául szolgáló putrit. Dave mesél neki egy bizarr, szemétevő szörnyről, irodistánk pedig természetesen nem hisz neki…A nagy, kiválóan meganimált pacalényt leszámítva nincs túl sok izgalmas eleme a rövidfilmnek: jópofa hallgatni a „suttyó” dialektust, és a történet alapja az, hogy sosem előnyös lenézni másokat egyszerűségük vagy életvitelük miatt, de összességében semmi extra.10. [b][u]Shape-Shifters / Alakváltók[/b][/u]A „fotorealisztikus” képi megvalósítást választó epizódok közül talán az [i]Alakváltók[/i] sikerült a leggyengébbre, mind az animáció, mind a sztori vonatkozásában. A film világában közismertek a vérfarkasok, viszont lenézik őket. Két katona, akik cimborák és farkasemberek is, Afganisztánban szolgálnak az amerikaiak oldalán, és az ellenséges erők mellett saját rasszista bajtársaikat is el kell viselniük.A filmgyűjteményt vezető Blur Studio jó ötleteket gyúrt ugyan bele a filmbe, de valahogy céltalannak és üresnek hat gyakran. A küzdelmek és a brutalitás néha gyomorforgatóan hatásosak, kreatív a modernitással ötvözött farkasember-mítosz, de a sztori és a karakterek szempontjából csak minimális narratíva van jelen: inkább hat úgy, mint egy kibővített videojáték-előzetes, mint egy önmagában is értelmezhető alkotás.11. [b][u]Helping Hand / Segítő kéz[/b][/u]Az űr nyomasztó végtelensége és magánya számtalan alkotás alapját képezte, és ebből az ösztönös rettegésből merít az angol, animációkban és effektekben jártas Axis Studios. Történetünk hétköznapi hőse a túldolgoztatott és alulfizetett, bájos ír dialektussal beszélő Alexandria, akinek egy a pályáján keringő műholdat kell megjavítania: a gondok akkor kezdődnek, amikor egy kósza, vélhetően űrhulladék csavar nekivágódik, kitaszítva őt a semmibe, miközben rendszerei is meghibásodnak.A készítők tapasztalata meglátszik a lélegzetelállító látványon, legyen szó a szerelő-jármű aprólékos elemeiről, a karakter felszereléséről vagy Alexandria arcáról és mimikájáról. A [i]Segítő kéz[/i] pár percbe sűrített „túlélő-tortúrája” a [i]Gravitáció[/i]ra hajaz, és a kozmosz természetes kíméletlenségével állítja szembe a túlélésért bármire képes, leleményes embert. Egy igazán izgalmas rövidfilm született, amelynél még az erős idegzetűek is összeszorítják néha a fogaikat. 12. [b][u]Fish Night / A halak éjszakája[/b][/u][i]A halak éjszakája[/i] az antológia többi eleméhez képest meglepően szelíd. A lengyel Platige Image Studio két utazóügynökről szól, akik egy igazán másvilági jelenségnek lesznek szemtanúi, miután autójuk lerobban a plymouthi sivatagban, és ott kell tölteniük az éjszakát.A rajzfilmszerű [i]cel shading[/i] technológiára hajazó film meglepően statikus, és káprázatos színekkel operál, miközben a fiatalok gyakran veszélyes lelkesedését, nemtörődömségét és „[i]carpe diem[/i]” mentalitását eleveníti meg, szembeállítva a korból adódó óvatossággal. A régi és az új ellentétpárok pedig nem csak a főszereplők vonatkozásában, hanem a régi sivatag, a jelenésszerű, mágikusnak ható fantom vizilények és az emberi karakterek kettősségében is értelmezhető.13. [b][u]Lucky 13 / Szerencsés tizenhármas[/b][/u]A mozifilmekben is jártas, kanadai Sony Pictures Imageworks egy sokkal „hagyományosabb” filmet valósított meg a fantasztikus grafikájú [i]Szerencsés tizenhármassal[/i], amely főhős párosa egy újonc pilóta – akinek arcát és hangját is [i]A Szolgálólány meséjé[/i]ből Moirát alakító Samira Wiley adja –, valamint repülőgépe, a címadó „Szerencsés tizenhármas”, amely, legénysége nélkül ugyan, de számtalan összecsapásból hazatért. A sztori egy szelet a páros háborús karrierjéből, amelyben feltűnik a katonák babonája, mi pedig nem tudjuk eldönteni, hogy valóban különleges a gép, vagy csak szeretnénk azt hinni, mint megannyi katona.14. [b][u]Zima Blue / Kék Zima[/b][/u]A [i]Kék Zima[/i] talán a [i]Love, Death & Robots[/i] legambiciózusabb és legjobban megírt története, amelyben egy újságíró kutatja fel kora legnagyobb művészét, Zimát, akinek grandiózus alkotásaiban egyre fontosabb szerepet játszik a kék egy konkrét árnyalata. A túltolt szexnek és erőszaknak nyoma sincs, helyette egy csavaros, elgondolkodtató elmélkedés született az angol Passion Animation Studios-tól, amely sajátos módon, nagyon stilizált, de kiváló animációval értelmezi azt, hogy mit is jelent élni. Tömör, intelligens és gondolatébresztő: pont, amilyennek kell lennie egy [i]sci-fi[/i] rövidfilmnek.15. [b][u]Blindspot / Vakfolt[/b][/u]Zima történetével szemben a [i]Vakfolt[/i] a sorozat másik jól működő véglete: egy frenetikus, pörgős akciószegmens egy kiborg-zsoldoscsapatról, akik egy páncélozott autót kísérelnek meg megtámadni. Az amerikai rajzfilmekre hajazó, színes és gördülékeny animációval Elena Volk egy könnyeden fogyasztható, de jól kivitelezett, erőszakos filmet készített, amely akár saját sorozatának nyitánya is lehetne. Érdekesség, hogy [i]A szemtanú[/i] mellett ez a másik olyan mű, amely nem adaptáció.16. [b][u]Ice Age / Jégkorszak[/b][/u]A magyar Digic Pictures, az amerikai Method Studios és a sorozat ötletgazdája, a Blur Studio hozta létre az egyik legegyedibb epizódot, amely, szemben társaival, alapvetően élőszereplős, animációs elemekkel. Topher Grace és Mary-Elizabeth Winstead egy párt alakítanak, akik új lakásuk ódivatú hűtőjének fagyasztójában egy rohamosan fejlődő kis civilizációra bukkannak, amely történéseit vicces beletörődéssel konstatálják és követik nyomon. Ugyan a sztori igyekszik kerek lenni, kissé értelmetlennek hat, de az elképzelés alapvető kreativitása, a színészek unott, szórakoztató ábrázata és az animált elemek minősége egy jól sikerült epizódot eredményeznek – tipikus esete annak, amikor az egész sokkal több, mint részei együttese. (Grace-t egyébként az [i]Azok a 70-es évek show[/i]-ból és a „régi” [i]Pókember 3.[/i] Venom/Eddie Brockjaként ismerhetnek a nézők, Winsteadet pedig a [i]Cloverfield Lane 10[/i]-ből, a [i]Fargo[/i] harmadik évadából, vagy a [i]Scott Pilgrim a világ ellen[/i]ből.17. [b][u]Alternate Histories / Történelmi kaleidoszkóp[/b][/u]Ugyan a humort több epizód is megkísérli, és van, amelyiknek sikerül is, egyiknél sem röhögtünk fel hangosan: aztán jött a rövidke [i]Történelmi kaleidoszkóp[/i]. A dán Sun Creature Studio kisfilmjében egy olyan alkalmazás szerepel, amely adott kritériumok beállítása után megmutatja, hogy miként alakulhatott volna máshogy a történelem. A néző pedig az örök nagy kérdésre kaphat választ: mi lenne, ha Hitler korábban halt volna meg? A mű eszméletlenül abszurd és elmebeteg humorral tárja elénk a náci diktátor viccesebbnél viccesebb elhalálozásait, majd vezet végig még eszementebb idővonalakat, kíméletlenül ostromolva minket. Frappáns, humoros és nem fél igazán bődületes lenni, szuper animációs szériát lehetne belőle készíteni. Sőt, kell egy ilyen alkalmazás!18. [b][u]The Secret War / A titkos háború[/b][/u]Míg dúl a második világháború, a németek pedig 1942 és 1943 között Sztálingrádot ostromolják, az orosz hadsereg egyik alakulata egy speciális feladatot kap [i]A titkos háború[/i]ban: szembe kell néznie egy másvilági gonosszal. A magyar Digic Pictures önálló produkciója eszméletlen grafikát és animációt produkál egy sajnos klisés történethez. A hangulata ettől függetlenül príma, és a jó szinkronszínészek, valamint a misztikus atmoszféra rengeteget javítanak az élményen, legyen szó brutális összecsapásokról vagy a közéjük beékelt, rövid életű nyugalomról. Mindent összevetve olyan, mint egy videojáték (amivel mondjuk játszanék…) nyitófilmje, és bár valamennyire kerek a történet, izgalmas lenne bővebben körbejárni a témát.Megnézted? Neked hogy tetszik ez a sorozat?

8 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nagyon szerettem ezt a sorozatot!

  2. Magasan a kedvenc részem a Zima Blue, zseniális alkotás. Nem vártam sokat a sorozattól, de első rész után nem tudtam megállni, 2 nap alatt bedaráltam az egészet. Várom már a kövi évadot

  3. Nagyon kellemes és friss élmény volt az összes rész, olyanoknak is mertem ajánlani akik abszolút nem néznek animációs filmeket.

  4. Lesz S2? Mikor?

  5. Alap. Kötelező.

  6. “Nagyon szeretM! Még nem néztem végig, kóstolgatom, mint a jó bort, hogy sokáig kitartson. Van 1-2 álleejtős rész, vagy a látvány, vagy “”csak”” a sztori miatt. Az indokolatlan, ezért kicsit gyerekes szex jeleneteket, vagy káromkodást igyekszem nem hibának, hanem fícsörnek tekinteni.”

  7. “Elég gyakran jutott eszembe egyes epizódok láttán, hogy “”na ez már játék is lehetne””.”