Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Skautfold: Shrouded in Sanity (PS4, PSN)

PixelSouls horrorisztikusan, nagy adag Lovecraft-inspirációval tálalva.

Mai napig látszik a Dark Souls játékok műfajteremtő hatása. Nem véletlen, hogy saját kifejezés jött létre minden olyan játékra, melyeket inspiráltak a FromSoftware alkotásai. Mára már elég sokan próbálkoztak meg kisebb-nagyobb sikerrel Soulslike programot csinálni, és bizony az indie csapatokban is felébredt a vágy, hogy hasonlót adjanak ki a kezeik közül. Ennek jegyében született meg a Skautfold: Shrouded in Sanity, ami ugyan leginkább a Bloodborne-ra hajaz, de messze több egy olcsó koppintásnál. Sőt, a Skautfold egy komplett szériává nőtte ki magát! Most a legeslegelső részt köszönthetjük szeretett konzolunkon, de kapaszkodjatok meg: a Shrouded in Sanity idén 6 éves! Ennyi év nem kevés a játékiparban, de ez tesztalanyomon cseppet sem látszik – grafikai tekintetben persze nem érdemes nagy változásokat keresni egy pixelart cuccon ekkora távlatban, de a játékmeneten sem érződik a korosság.

Időben viszont messzire utazunk a múltba, körülbelül 1897 fiktív Nagy-Britanniájába. Játszóterünk a Berelai-villa, melyet sűrű köd vesz körül, ennek megfeleően hangulata is meglehetősen nyomasztó (helló Silent Hill), mely utóbbiról a rejtélyes köd miatt vérszomjassá és tébolyodottá vált személyzet tagjai igyekeznek gondoskodni. Mi egy névtelen harcost alakítunk, akit éppen a játék elején hoz vissza az életbe egy meglehetősen gyanús nemes, egyúttal beleerőltet minket egy szerződésbe, ami alapján kutya kötelességünké válik likvidálni a „királyt”, aki pusztulást hozott a világra.

Habár a történet nem valami egyedi, a hangulat annál erősebb, amihez jelentősen hozzájárul a sötét tónusú, színekben alig, de vértócsákban és egyéb horrorisztikus elemekben inkább bővelkedő pixelart világ. A cucc láthatóan merít a korábban már említett Bloodborne­-ből, de az első Resident Evil megjelenéséből is. Kifejezetten jól játszik a hangokkal, a szörnyekké vált személyzet nyögései, sikolyai rendesen vérfagyasztóak, amihez hozzájárul az is, hogy sok esetben nincs aláfestő zene, csak az ellenfelek, a fegyvereink hangja, ami valahogy feszültebbé teszi a hangulatot.

Engem viszont feszülté tettek a játékmenetben található ordító blődségek is. Kezdjük a gombkiosztásnál. Karakterünk képes karddal könnyű vagy nagyobb csapást mérni, pisztollyal lőni, dodge-olni, de jó soulslike módra parry-zni is. Mindez rendben van, nekem tetszik a sokoldalúság. DE! Ki volt az az elvetemült, aki szerint jó ötlet volt alapértelmezetten az R2-es ravaszra tenni a heavy attack­ot? Miféle elgondolásból? Simán arra kárhoztatnám az elkövetőt, hogy mosogatószivaccsal játssza végig a játékot. Még szerencse, hogy szájízünk szerint konfigurálhatjuk a funkciókhoz tartozó gombokat a beállításokban.

Mindemellett a nehézséggel is akadnak gondok. Egy Soulsból inspirálódott cucctól persze elvárás, hogy minimum megizzassza a játékost. Azonban ez nem jelenti azt, hogy ne legyen hozzászoktatási szakasz, márpedig a játék az elején nem gatyázik, simán ránk küldi a legpofátlanabb módon működő ellenfeleket is. Ez a kezdeti nehézség nem eszkalálódik, sőt, ahogy fejlődünk, úgy ez a szint elpárolog. Ennek nem csupán az az oka, hogy kiismerjük a ránk támadókat, hanem az is, hogy nem jó a balansz, mert nem lesznek fejlődésünkkel arányosan technikásabbak, keményebbek rosszakaróink.

Természetesen elpatkolásunk esetén – jó Souls-klón lévén – a játékbeli fizetőeszközt, avagy a vitae-t, ami leginkább az ellenfeleik elhullott testének kiszipolyozásával nyerünk ki és amolyan vérszerű valami, visszaszerezhetjük. Már, ha visszatalálunk oda, ahol elpatkoltunk, és itt a jó memóriával rendelkezők előnyben vannak. Térkép ugyanis nincs, de szoba egy rahedli, és nem nehéz eltévedni – de ilyen egy jó mansion, ugyebár.

Hogy tökös volt-e egy 6 éves soulslike programot elhozni 2022-ben PlayStationre? A válasz egyértelműen igen! A többrészes Skautfold széria bemutatkozása üdvözlendő ezen a platformon, a Shrouded in Sanity pedig kora ellenére remek móka a maga zord, hátborzongató atmoszférájával, izgalmas történetével, és a bár kiegyensúlyozatlan, de kihívást nyújtó harcrendszerével. Irány a Berelai villába, fiúk-lányok!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Red Art Games
Fejlesztő: Pugware
Megjelenés: 2022. február 11.

Hozzászólás