Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Shuhei Yoshida – udjuk, hogy vannak sötét foltok a VR élményben””

A múlt héten több nagy videojáték portál is lehetőséget kapott arra, hogy kipróbálja a rövidesen, még 2016-ban piacra kerülő, virtuális valóságot prezentáló fejegység hardvereket. Ilyen például a PS4-hez való PlayStation VR, vagy a konkurens Oculus Rift.Összességében nagyon, sőt meglepően pozitív, friss élményekről jöttek a hírek netszerte, ami szembe ment a már kezdetekről fogva érezhető szkepticizmussal.Nem minden annyira rózsás azonban, mint ahogy azt a viccbeli Móricka elképzeli. Többen panaszkodtak a fél-egy órás menetek után fura zsezsgő érzésről az agyban, adrenalin-tódulásról, szapora légzésről és pulzusról, félelemérzésről, szédülésről, szemkáprázásról, fejfájásról, pánikról, sőt fizikai jelekről, például a fejegység okozta “nyomatokról” az arcon és a fejen. (Akin már volt kényelmetlen szemüveg vagy fejhallgató huzamosabb ideig, az pontosan tudja, miről van szó.) Jogos volt tehát azon félelmek összessége, melyek a virtuális fejegységek lehetséges, teljesen felhasználófüggő mellékhatásait boncolgatták.Tisztában van ezekkel a lehetséges problémákkal Shuhei Yoshida, a Sony Computer Entertainment Worldwide Studios elnöke is, aki egyébként a vállalaton belül a VR-élmény egyik zászlóvivője és szószólója már a technológia felvillanása óta. Úgy véli, csapata mindent elkövet annak érdekében, hogy a friss játékélményt a lehető legélvezhetőbbé tegye a felhasználók számára. Egy podcast-interjúban arról beszélt, hogyan lett a PlayStation VR elkötelezett híve.- Yoshidát a PlayStation VR-rel kapcsolatban egy olyan demo győzte meg, ami God of War környezetben futott. Ez egy nagyon korai és meglehetősen primitív, [A https://www.youtube.com/watch?v=OR292y-H958]PS3-as szintű próbálkozás volt[/A], Yoshidát mégis teljesen elvarázsolta Kratos kalandjainak újfajta megközelítése.- Létezett egy, a Sony mérnökei által megalkotott Half-Life 2 VR prototípus is, melyet szintén kipróbálhatott Yoshida. Erre azt mondta, semmihez sem hasonlítható élmény az, amilyen szabadsággal lehet az FPS-ben mászkálni, célozni és lövöldözni.- Yoshida minden nap azzal szembesült, hogy a tech-cégek milyen új ötletekkel állnak elő és milyen gyorsan fejlődnek. Úgy érezte, a Sony sem várhat tétlenül, a PlayStation VR fejlesztése prioritást kell, hogy élvezzen.- A prezident rendkívül izgatott amiatt, hogy a felhasználók hogyan élik majd meg az októbertől kapható PSVR által közvetített élményt. Ezt játékok, élmény- és oktatószoftverek is kínálják majd.- A PSVR tervezésekor első számú szempont volt a kényelem. Kiemelten fontos persze a technológia is – a Sony például állítólag “nem engedi” a fejlesztőknek, hogy bármelyik PSVR játék is 60fps alatt muzsikáljon.- Yoshida biztos abban, hogy a Sony mérnökei mindent megtettek a hardver szintjén. Most már a fejlesztőkön van a sor.- Az újfajta élmény miatt a PSVR játékok tesztelése sokkal nehezebb feladat, mint a hagyományos szoftvereké. Több ember kell hozzá és sokféle.- A Sony együtt dolgozik minden PlayStation VR fejlesztővel, és minden esetben direktívákat adnak meg az eddigi kutatásokra lapozva, hogy mit lehet / ajánlott megvalósítani és mit nem a játékokon belül.- Rengeteg fejlesztő odavan a VR élményért és nagyon érdekli őket, hogy eddig a többi játékkészítő mire jutott.- A piacon idén elstartoló virtuális hardverek tulajdonképpen nagyon hasonlítanak egymásra Yoshida szerint, mégpedig azért, mert a fejlesztők gyakorlatilag “ismerik egymást”, ők “kezdettől fogva hittek” a VR sikerében. A technológiákat ezek a szakemberek így vagy úgy, de “cserélgetik”.- Mivel a VR élmény még nagyon friss, a fejlesztők “minden nap” tanulnak valamit vele kapcsolatban. Ez nem csak a technikai, de az emberi oldalra is vonatkozik.- Az emberi érzékelés Yoshida szerint eléggé behatárolt, ugyanakkor komplex kérdéskör. A fejlesztőknek meg kell tanulniuk és teljesen kiismerniük a VR hatásait az emberei szervezetre és agyra. Ettől függetlenül a Sony vezér “meg van győződve róla”, hogy a VR-é a jövő.- Egy szakember (Palmer Luckey – Oculus VR) véleménye szerint az egyetlen különbség a valóság és a virtuális valóság között a beérkező adatok mennyisége. (Ez a mottóvá vált kijelentés egyébként a Sword Art Online című játékból való.) Yoshida tökéletesen egyetért ezzel.

Nincsenek hozzászólások.

Hozzászólás

  1. egyelőre kicsengetném érte a pénzt DE először egy próbát már végre. nem tud valaki arról hírt hogy mikor és hol lehet MO-on vagy közelében kipróbálni a Sony VR-jét ?

  2. kíváncsian várom a nagygépes szemüvegeket, mert amit eddig VR fronton láttam, az képminőségben elég nagy visszalépés. Múltkor egy S7edge+Gear VR-t tesztelgettem pár napig, és kiábrándító volt a kapott kép még úgy is, hogy a jelenleg legfejlettebb qhd-s mobil kijelzőt bambultam tökéletes fejkövetéssel. Pixeles, kese színű, életlen a kép szinte mindenben, még a képgalériában is. A végén a konklúzió az volt, hogy semmi olyan nem láttam amit ne tudnék nélkülözni.

  3. Várom már az élményt.

  4. Előrendelve.

  5. A VR szerintem egy új médium. Pont.Nem mozi, nem színház, nem tv, nem rádió, nem net, nem egy jó könyv. Épp ezért nem kell ezekhez hasonlítani.Pont azt adja ami a neve, egy virtuális valóságot. Tök mindegy, hogy mi ez a valóság, egy katicabogár élete, egy focista küzdelme, vagy bevásárlást csinálsz a teszkóban, vagy hogy megvívod a harcot Napoleon mellett Waterloonál. Tök mindegy melyik rendszernek milyen a grafikája, mert talán már mindegyiknek épp elég ahhoz, hogy az agyad elhiggye, hogy ott vagy. Lehet egy jó sztori, amit látsz, vagy egy rosszul prezentált, de semmiképpen nem mérhető más médiumokhoz, és persze nem is fogja őket kiszorítani, még ha meg is keresi a maga helyét a piacon.Jövőre már azon filózunk, hogy hogyan is tudtunk eddig VR nélkül élni.Szerintem.

  6. Ez most más lesz, mint a PS Move, és a 3D TV divat. Számomra az a nagy kérdés, hogy a komolyabb belsőnézetes játékok (FPS, autóverseny szimulátor) mikor állnak be a sorba? Ha valami jön Oculucra, vagy a Steam HIVE-jára, az elérhető lesz-e PS VR-on is – tehát lesznek ilyen jellegű multiplatform címek?

  7. Jo lesz a cumo, csak egy kis ido kell neki. Az ara miatt lehet is ra varni 🙂

  8. Velemenyem szerint a VR technologia 4-5 even belul alapvetoen fogja megvaltoztatni a mindennapjainkat. Kezdodik ez a videojatek iparban, majd beissza magat a mozi, TV (porno!!), elo sportkozvetitesek koze, aztan jon a VR szkajp (amit tan a legjobban varok) es meg ki tudja mi. En egyszer probaltam az Oculus Riftet valami gagyi gyenge grafikas hullamvasut szimulatorban, a gyomrom pontosan ugy felcsuszott a torkomba mintha egy igazi hullamvasuton lettem volna…hihetetlen.

    • Nagyon jól predesztináltad a dolgokat 🙂

    • “Még ha így is lesz, nem hinném, hogy ez a technika tömegesen képes lesz elterjedni, egyrészt az ára, másrészt pedig ennél sokkal egyszerűbb és régebbi audiovizuális eszközök sem nyertek teret.Elég ha a Blu-ray filmekre gondolunk, ami jelen pillanatban haldoklik Magyarországon (Walt Disney a közelmúltban jelentette be, hogy nem ad ki bd filmet az alacsony igények miatt) Bögre “”házimozi szettek””, dvd, letöltés miden mennyiségben.Ez az aminek a korszakát éljük.”

    • Fantasztikus innováció ez.De én csak akkor nevezek be rá,amikor lesz VR pornó.

  9. Nagyon-nagyon kíváncsi vagyok, mi lesz ebből. Ha a fél iparág beállt mögé, akkor csak nem hasal el.

  10. Nagyon komoly ez a VR.Számomra hihetetlen, hogy milyen módon képes átverni az érzékeid. PlayIt-en próbáltam az oculust, nem volt nagy cucc, egy ilyen pörgő ringispülben ültem, de ami nagyon durva volt, hogy ennek ellenére az agyam elhitte és rendesen éreztem, hogy nyom a székbe gyorsuláskor. Rendesen kapaszkodtam :DHa állva kellett volna kipróbálni biztos hanyatt vágódom.