Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Shantae and the Seven Sirens (PS4, PSN)

Papírforma Metroidvania.

A játékiparban az innováció kétélű penge: egyrészt elvárt, hogy a sorozatok újabb epizódjai újítsanak és változtassanak, másrészt viszont a túlzott variálás, a közkedvelt elemek kivétele balul is elsülhet a rajongók körében. Egy merész húzás lehet forradalmi és frappáns, de kiábrándító is. A biztos sikerre és haszonra törők emiatt a stabilabb utat választják, óvatosak és nem bonyolítják túl a dolgokat: addig nyomnak egy sémát, amíg csak lehet. A Shantae and the Seven Sirens pontosan ilyen: jó, szórakoztató, de a változtatás szikráját sem lehet felfedezni sematikus felépítésében, ami a veteránoknak már picit unalmas lehet.

A széria ötödik részében címadó hősünk barátaival egy paradicsomi szigetre utazik, hogy részt vegyenek a fél-dzsinnek fesztiválján: hősünk is egy ilyen félig mitikus lény, aki alakot tud váltani. Egy előadás során a többi fél-dzsinnt elrabolják, figuránk pedig elhatározza, hogy elindul a sziget alatti rejtélyes, elsüllyedt városba, hogy kiderítse mi is folyik itt valójában. Kalandunkat ismerős és új arcok is kísérik, és Shantae-nek meg kell küzdenie a sziget ördögi uralkodóival, a címben is szereplő hét szirénnel.

Az életvidám, vibráló, élénk színekkel teli móka – elődeihez hasonlóan – a Metroidvania alstílus képviselője. Shantae-val egy nagy, összekapcsolt világban barangolhatunk, kerülgetve az akadályokat és kiiktatva az ellenségeket úgy, hogy mágikus erővel bíró hajunkkal csapkodjuk őket. Idővel egy gombnyomással különféle állatok alakját ölthetjük fel, amelyekkel speciális képességeket vethetünk be: tarajos gőteként a falakon tudunk fürgén mászni és gyorsan suhanni a levegőben; teknősbékaként tüskés páncélunkon pörögve tudunk sziklákat zúzni; békaként pedig a vízben úszva juthatunk tovább. Mindegyik állattal újabb helyszíneket és rejtett kincseket érhetünk el, és fokozatosan nyílik így meg előttünk a világ. Adott pontok között gyorsutazhatunk is, hogy visszatérhessünk a bázisra, ahol fejleszthetjük magunkat és opcionális, mágiát igénylő fegyvereinket: gömböket varázsolhatunk magunk mögé védelemként, tűzgolyókat zúdíthatunk az ellenfeleinkre vagy lángszóróval piríthatjuk őket. A táncairól ismert hősnő speciális mozdulatsorokat is elsajátíthat, amelyeket szintén könnyedén aktiválhatunk: ezek például életet lehelnek belénk vagy környezetünkbe – feltámasztva elsorvadt növényeket – vagy láthatóvá tesznek rejtett felületeket, amelyekkel továbbhaladhatunk. A legtöbb képességünk nem csak a továbbhaladást segíti elő, de a csatákban is jól jön, ami kifejezetten szórakoztató.

Egy újszerű elem a szörnykártyák megjelenése. A legtöbb ellenséget legyőzve megkaparinthatjuk kártyáikat, amelyekből egyszerre hármat állíthatunk be aktívként. Ezek szintén erősebbé, mozgékonyabbá vagy más módon hatékonyabbá tesznek minket. Ez a kártyagyűjtögetős szisztéma egyszerre tud szórakoztató és frusztráló is lenni, mert öröm bezsákolni és felfedezni funkcióikat, de borzasztóan fárasztó, amikor a véletlenszerűség istene nem kedvez nekünk, hiába daráljuk le századjára is ugyanazt a kis monstrumot. (Ez a játékmechanika egyébként a 2003-as Castlevania: Aria of Sorrow-ból lehet ismerős a sorozat és/vagy a műfaj rajongóinak, csak ott lelkek begyűjtésével sajátíthattuk el a galádok képességeit.)

Az alkotás a megszokott, humoros történetvezetést viszi tovább, amely bőven merít a japán rajzfilmek és anime stílusú játékok esztétikájából, mind a sztori, mind a képi világ terén. Bár hősünk és csapata szinte mindig a világot menti meg, bőven kerülnek vicces, triviális vagy épp kínos és kellemetlen helyzetekbe, így a játékosok egy könnyed cselekményen mosolyoghatják végig magukat – ha épp nem vonják fel szemöldöküket a gyermeteg elemek és a bizarrul, túltoltan szexualizált karakterdizájnokon. Könnyed narratívájának és alacsony nehézségi szintjének köszönhetően fiatalabbaknak vagy kezdőknek kedvezne, pont emiatt érthetetlen, hogy a WayForward miért ragaszkodik továbbra is ezekhez a furcsa megjelenítésekhez. Egyáltalán nem lenne probléma a szexualitással, de ebben a formában egyszerűen kínos: még akkor is, amikor sokszor egyértelmű, hogy műfaji és önparódiaként szolgál. A sorozat kedvelőinek persze ez nem okoz meglepetést, ugyanis a Shantae-játékok nagyjából kezdetük óta ezt az irányt képviselik.

Mindezt leszámítva szórakoztató kalandban lehet részünk, amely azonban különösebben nem stimulál. Gyakorlatilag minden aspektusa biztonsági játék, amelyen nem segít rövid játékideje sem. Ha fel akarunk fedezni mindent, be akarunk zsebelni minden kincset vagy teljesíteni akarunk minden opcionális kihívást – amihez többször is neki kell futnunk a mókának –, akkor természetesen jóval több órán keresztül szórakoztathat minket a program, de ez inkább az elkötelezettebb rajongók terepe. Mindenki más egy könnyű, stabil, egyenletes, mindig kiszámítható, sosem meglepő biztonsági játékba vetheti bele magát, ami igazi, papírforma Metroidvania – és van, hogy ennyi bőven elég.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★
KÖZÉPSZERŰ
Kiadó: WayForward
Fejlesztő: WayForward
Megjelenés: 2020. július 4.
Ár: 9190 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

Hozzászólás