Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

SAMURAI WARRIORS 5 (PS4)

Hát akkor hadzsime!

A Koei Tecmo kiadó védőszárnyai alatt munkálkodó Omega Force stúdió a japán musou (“tömeghent”) videojáték kategória koronázott királya. Ők azok, akik ezt a zsánert az elmúlt évtizedek alatt egyre csak fejlesztették és tökéletesítették, mely folyamat során – elsősorban a 2014-es Samurai Warriors 4-gyel, másodsorban a 2019-es Warriors Orochi 4 Ultimate-tel – eljutottak arra a pontra, ahol a stílus kvázi “telítődött”, azaz valami igazán drasztikus lépést kellett előhúzni a kalapból ahhoz, hogy a csapat érdemben továbbléphessen sorozataiban. Ezt a fejlődést prezentálja most a nemrégiben debütált Samurai Warriors 5.

A Samurai Warriors széria az Omega Force egyik legfontosabb IP-je. A Dynasty Warriors és Warriors Orochi sorozatokhoz képest egy némileg kompaktabb és könnyebben fogyasztható formuláról van szó, mely Japán középkori történelmébe és híresebb karaktereinek életébe enged betekintést. Az ötödik epizód ennek értelmében a híres-hírhedt Sengoku-érában játszódik, a hadakozó fejedelemségek korában (1400-as évek közepe – 1500-as évek vége), központi figurája pedig a legendás Nobunaga Oda. Ő persze igazából minden ezen korszakot felidéző alkotásban szereplő valamilyen formában, itt azonban fiatalabb és idősebb éveibe is bepillantást kaphatsz, például viszontagságos házaséletébe vagy barátságainak-szövetségeinek alakulásába. Értelemszerűen a sztori másik központi figurája emiatt Mitsuhide Akechi, akinek Nobunaga Oda életében (és halálában is) kiemelt szerepe volt.

Először is öntsünk tiszta vizet a pohárba: az SW5 továbbra is 100%-osan musou game maradt, azaz lényege semmit sem változott. Nem lett belőle sem akció-RPG, sem pedig Soulsborne alkotás. Nem lett belőle Dark Souls, Devil May Cry vagy God of War, így akinek úgy általában nem kenyere több ezer, sőt több tízezer ellenfél lekaszabolása órák tucatja, sőt százai során, az nagy valószínűséggel most sem fogja megtalálni a szépséget ebben a játékban. Aki viszont szereti az orrvérzésig tartó csatározást, nos, az igencsak jó helyen jár!

A Samurai Warriors 5 esetében a legfontosabb kulcsszó a “fejlődés”. A game minden téren előrébb lépett, s ezek közül a legfontosabb a látványvilág teljes megújulása, mely nagyon ráfért már a sorozatra. Az Omega Force ezúttal a rajzfilmes-képregényes cel-shaded technika alkalmazása mellett döntött, az eredmény pedig kifejezetten meggyőző. Az összes karakter, a legutolsó kiskatonától a tiszteken át egészen a nevesített figurákig immár nagyon szépen ki van dolgozva, az átvezető filmek pedig egyenesen pazar, megelevenedett animékre hajaznak. Különösen gyönyörűek lettek egyébként a hölgykarakterek: ők szinte lemásznak a tévé képernyőjéről, mindegyikük egyszerűen meseszép! Természetesen emellett megújult a környezet is: remekbe szabott cölöpvárak, virágba borult cseresznyés ligetek, szinteltolásokkal gazdagított hegyes-dombos területek, valamint pompás folyópartok adnak otthont az összecsapásoknak. Meglepetésre még némi változó időjárás is került a játékba, ám ez az effekt még igen messze van a 2021-ben csúcsként elvárható, dinamikusan változó évszak-napszak változástól, szóval maradjunk annyiban, hogy ezen kunszt kidolgozása majd a következő epizódra marad… remélhetőleg. A program PS4-en is szépen fut, PS5-ön azonban akármennyi ellenfél és akárhány effekt lehet a képernyőn, akkor sem döccen meg, így akinek erre lehetősége van, az inkább az újabb konzolra telepítse a szoftvert. Mindemellett a karakterek speciális támadásait is újraalkották, megeffektezték, tuningolták, gazdagították.

Az SW5 gerincét ugyanaz az alap adja, mint a fentebb linkelt SW4-nél bemutattam. A sztori módban (Musou Mode) két főhős történetét követheted végig 6 fejezeten keresztül, egy idő után akár parallel lépkedve történetszálaik között, de a későbbiekben további kisebb mellékszálak is megjelennek, melyek a mellékszereplők szemszögéből ismertetik az eseményeket. Ennek köszönhetően a legtöbb kulcspont (csata) több figurával is lejátszható, nagyjából olyasformán, hogy “amikor X itt volt, akkor Y éppen ezt csinálta”. Ebben a módban lehet összegyűjteni egyébként a figurákat, szám szerint 37 darabot, akik közül 21 visszatérő hős, 16 ugyanakkor vadonatúj. Ez a szám egyébként kevesebb, mint a negyedik részben (55) és SOKKAL alacsonyabb, mint bármelyik másik Omega Force IP-ben (pl. WO4U 177), de hogy ez valójában hiányosság vagy könnyedség, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. (A sztori mód során termesztésen nem lesz játszható mind a 37 figura, őket majd a szabad módban viheted harcba.)

A sztori mellett a másik játékmód a szabad mód (Citadel Mode), mely rövidebb és intenzívebb csatákat kínál, ezek során erődítményedet kell megvédeni. Ebben a módban szabadon használhatod és fejlesztheted a már megnyitott karaktereket (minden csatába 2 hőst vihetsz), komponenseket gyűjthetsz bázisod kulcsépületeinek fejlesztéséhez (a sztori módra vonatkozóan is), valamint mindenféle olyan cuccot gyűjtögethetsz, ami minden másféle fejlesztéshez elengedhetetlen. Újdonság, hogy ebben a módban még azt is megadhatod, milyen támogató egységek harcoljanak melletted, ha éppen egy bizonyos stratégiát egy adott karakterhez akarsz igazítani.

A program a külcsín mellett a belbecs terén is fejlődött. Például:

  • A hősöknél megjelent a különféle irányokba építhető karakterfa.
  • A favorizált fegyvertípushoz kapcsolódó tudásszint emelhető, ugyanakkor ha valakinek az alapoktól eltérő tervei vannak, a fegyverek tetszés szerint cserélgethetők is a karakterek között.
  • A jobb fegyvereket általában tuningolni is lehet, adott esetben elementális sebzéssel vagy más, a harcot könnyítő változókkal. A feltelepített változók is tovább erősíthetők.
  • Minden karakterhez 4 darab speciális képesség (Ultimate Skill) állítható be, mely lehet offenzív vagy defenzív előjelű is. Ezen képességekből igen sokféle nyitható meg, tetszés szerint variálhatók.
  • Végre minden karakter (fegyvertípus) egyenértékűen jól kezelhető és hasznossággal bír.
  • Megfelelő számú ellenfél legyőzése után egy rövidebb “rage” mód süthető el, mely során a kiosztott sebzés megsokszorozódik.
  • A kovácsnál csúcsminőségű fegyverek gyárthatók ritka alapanyagokból.
  • A hősöket szállító hátasok cserélgethetők, fejleszthetők, taníthatók.

A Samurai Warriors 5-ben, mint ahogy eddig az Omega Force összes musou játékában, a csaták során különféle fő-, mellék-, illetve opcionális küldetéseket (objektívákat) hajthatsz végre. Ezek mondjuk megfigyelésem szerint az égadta világon semmit sem változtak a korábbiakhoz képest, azaz a megszokott “győzd le, kísérd el, mentsd meg, csald el, gátold meg, verd le időre” szisztémákkal operálnak. Amellett, hogy a program minden csata után értékeli a statisztikáidat, megmutatja a teljesített és elszalasztott feladatokat is, melyek közül néhány csak akkor nyílik meg, ha egy adott figurát viszel be a pályára.

A game elődjéhez hasonlóan kooperatív játékra is lehetőséget ad. Amennyiben egyedül vagy, azokon a pályákon, ahol a történet megengedi, szabadon váltogathatsz az elérhető figurák között. Az éppen gép által vezérelt karakternek parancsokat is adhatsz, elküldheted különféle feladatok elvégzésére, de ha nem foglalkozol vele, a mesterséges intelligencia közel tökéletesen végzi a dolgát és majdnem mindig ott tűnik fel, ahol éppen szükség van rá. Amennyiben nem gépi társat szeretnél, hanem valódit, az online multiplayer vagy az offline osztott képernyős mód áll a rendelkezésedre.

Hét évet kellett várni erre az új Samurai Warriors epizódra. Ezalatt az idő alatt az Omega Force egy teljesen új grafikai motort pakolt a játék alá és egybegyúrta, majd friss elemekkel egészítette ki azokat a mechanikákat, amiket különböző sorozataiban korábban kipróbált. Az eredmény egy kifejezetten tisztességes iparosmunka lett, mely mindent tud, amit tudnia kell, ugyanakkor bármiféle katartikus élményt várni ettől az alkotástól önámítás lenne. Nyilvánvaló emellett, hogy aki musou játékot vesz, az nem órában, hanem órák tucatjaiban méri a szavatosságot. Nos, az SW5 teljes kimaxolás esetén – és ez egy Warriors-játéknál teljesen természetes dolog, itt nem a “végigjátszásról” szól a mese – megközelítőleg 70-100 óra játékidővel kecsegtet, ami messze elmarad például egy Warriors Orochi epizódtól, viszont háromszorosa annak, amit más kiadók hasonló termékei kínálnak. Komoly fegyvertény az is, hogy immár a 37 karakter mindegyikével élvezetes harcolni, mindenki remekül aprít! A zene és a hang igazándiból pontosan ugyanolyan, mint eddig bármikor, ez a szegmens kellemes és ismerős lesz a veteránoknak. A játékélményt megzavaró negatívum tapasztalataim szerint leginkább akkor jelentkezik, ha szűk helyeken püfölsz egy befogott ellenfelet, mert ilyenkor bizony gyakran kell állítgatni és tekergetni a kamerát, hogy rendesen láthasd az akciót. Ettől eltekintve a játszhatóság jó.

A Samurai Warriors 5 egy remek musou játék! Látszik rajta, hogy az Omega Force becsülettel végzi a fejlesztést és odafigyel a rajongók igényeire. Szerintem ezek után most már arra lenne szükség, hogy a meglévő mechanikák mellé valami “aztabetyárját” ötletet (vagy többet is) kitaláljanak és még változatosabbá tegyék a single player és a multiplayer szegmenst is, új játékmódok vagy speciális, az alapzsáner kereteiből kikacsintó aktivitások bevonásával.

(A játékot a Cenega Magyarország biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Kellemes, rajzfilmes látvány; minden fejleszthető; az összes karakter/fegyver jól játszható

Negatívum(ok)

  • Néha megbolondul a kamera; elkelne többféle játékmód
8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

martin beleszól:

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Jó látni, hogy fejlődik a sorozat. A látványvilág telitalálat lett, mesés.
    Igaz én eddig csak a demóval játszottam, de az alapján nagyon tetszik.
    Több játékmód, illetve karakter az szerintem majd az ilyen olyan Empires, Ultimate stb. kiadásokkal jön majd.
    Ami ugye jó szokása az Omega Force/Koei Tecmo-nak. Csodálkoznék ha a Samurai Warriors 5 esetében ez másképp lenne.
    Ez az egyetlen oka, hogy még nem rohantam megvenni a játékot.