Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

SACKBOY: A BIG ADVENTURE (PS5, PS4)

A zsáknépség tündöklő visszatérése.

Az egyik legmeghatározóbb cím volt számomra a PS3-as játékok közül az első LittleBigPlanet, ami egy végtelenül kedves és kreatív platformerként vonult be a köztudatba. Nem kevés időt lehetett eltölteni benne, a végtelen tartalmat pedig mi, azaz a játékosok generáltuk hozzá folyamatosan. A fejlesztő kitüntetésben részesítette a legjobb projekteket, a legnagyobb elismerés azonban az volt, hogy a hálás közösség évekig nyüstölte a szoftvert. A folytatás aztán még nagyobbat ment, ahol már komplett kis mini videojátékokat lehetett fabrikálni, eszközöket használni az alap ugrás és fogáson felül, és persze a korábbi game kreált munkáit is át lehetett menteni a kosztümjeinkkel együtt. Az LBP megélt több egyéb folytatást (Move támogatottat, gokartversenyest, valamint kézi konzolos kikacsintásokat), de főként az eredeti alkotógárda nélkül, különböző stúdiók kezébe adva a stafétát – a harmadik számozott epizódot évekkel később például már a Sumo Digital hozta tető alá (mérsékeltebb sikerrel), akik például a Sonic & Sega All-Stars Racingen és folytatásain dolgoztak. Nekik köszönhetjük Sackboy új kalandját is, ami a PlayStation 4-es verzió mellett rögtön PlayStation 5 nyitócímként is debütált. Fogadjátok hát szeretettel kritikámat, ami a szoftver „kisgépes” verziójából íródott!

Történetünk az álmok körül forog, képzeletünk kreálmányai aktív pihenésünk alatt egy furcsa, szövetből és egyéb anyagokból fabrikált világban vernek gyökeret. Csodavilág vásznát gondolataink manifesztációi töltik fel élettel, lakói többek között pedig a Zsákemberek, akik otthonosan mozognak ebben a barkácsolt, anyagai miatt ismerős, de mégis mesebeli univerzumban. Ahol álmok vannak, ott megjelennek a rémálmok is, viszont a kényes egyensúlyt az utóbbi hercege, Vex próbálja felrúgni Szeleburdi Szerkentyűjét használva. Az udvari bolond gúnyájában pöffeszkedő alak az álmokat kiszipolyozva gyökeresen átbillentené a mérleget a félelmetes lázálmok oldalára, csupán a híres Zsákfiúnk (vagy akár -lányunk) állíthatja meg. Célja – és így nekünk is –, hogy a világ különböző pontjait meglátogatva összegyűjtsük az álomgömböket, amelyek erejével vissza lehet verni a sötétséget. Ebben lesz segítségünkre egy maroknyi, még a gonoszság ellen magát tartani képes „mester”, akik értékes tudással és felszereléssel segédkeznek a kalandunk során.

Mert végtére is a Sackboy: A Big Adventure valóban egy nagy kaland, ami hangulatában megidézi a nagy elődöket. Csodás, meseszerű képi világa a tengernyi matricáival és az azokat mozgató mechanikájával remek vizuális élményt nyújt. Ez csupán a program hátteréül szolgál, az érett, lédús gyümölcs legkülső rétege. Ez után jönnek maguk a játszható szereplők, maguk a zsáklakók és a kis ütődött, vászonból fabrikált ellenfelek. Figuráink, mint régen, most is képesek gesztikulálni és bohóckodni, akár külön mozgatni a fejüket vagy a karjaikat. Egymásnak parasztlengőket oszthatnak ki, külsejüket pedig testre szabhatjuk a több, mint 300 jelmezdarabka kombinálásával (és ez csupán a programban feloldható ingyenes tartalom, a termékhez jövőben vásárolható extrák nincsenek benne). Elvis Presley hasonmástól a kalapácsfejű cápáig mindenféle szépen animált ruhacsodába belebújhatunk, ahogy haladunk előre és leljük fel az újabb kiegészítőket. A pályákon bezsebelt csengettyűket pedig a boltokban költhetjük el akár teljes maskarákra, amik tematikusan kapcsolódnak a bejárt területekhez.

Hegyvidéki, dzsungeles, víz alatti, technokrata, valamint rémálmokkal átitatott helyszínekre utazhatunk, amik mind egyedi színvilággal és matricákkal operálnak. Változatos platformelemek színesítik a szakaszokat, ahol bámészkodással és titkok keresésével elég sok időt eltölthetünk. Maguk a szintek rövidek, de annyi élménnyel és fantáziával lettek megtömve, hogy lehetetlen elsőre átrohanni rajtuk. Az LBP-címekre jellemző kicsiny pontbuborékokkal és szorzókkal telis-tele vannak szórva, ezek gyűjtögetése – a titkokon túl –, illetve a ránk támadó ellenfelek leütögetése fontos eleme a pályák végi értékelésnek. Ketten játszva már egymás riválisává is válunk, az eredményjelző táblán a több pontot bezsebelőt fotózza a kamera, az ő kezébe kerül a pályavégi serleg. Persze lehet cirkuszolni és kiverni a másik kezéből azt fellebbezés gyanánt – ezek mind csak klasszikus zsákos dolgok, ezért is szerettük ezt a szériát. Mindez nem lenne elég, ha emberkéink nem kaptak volna egy szuper mozgáskultúrát, ami kiterjed a gurulástól kezdve egészen a Street Fightert idéző Shoryuken-felütésig. Az esetlenebb mozgást így kibővítve egy szuper, 3D-s ügyességi kalandjátékot kapunk, amit megtoldanak a speciális felszerelések. Ilyen például a horgos kötél, amivel a szivacsos felületekre húzhatjuk magunkat, vagy libbenhetünk át a szakadékokon általa (és felhúzhatjuk vele társainkat is). A bumerángot elhajítva több lénnyel is végezhetünk, valamint szó szerint utat vághatunk vele a szúrós növényeken keresztül. Egy sci-fibe illő sugárpisztollyal lövöldözhetünk, miközben az Astro Botra hajazó, rövidtávú rakétás lebegésre leszünk képesek. Ezeket az eszközöket mindig fix helyről és pályáról vételezhetjük magunkhoz, és csak az adott szint végéig használhatjuk. Minimális fejtőrökkel is számoljunk, amik ötletesen lettek kivitelezve.

A szoftver másik nagy erőssége a zenei támogatás, bár erre eddig sem nagyon volt panasz és nagyon úgy fest, hogy most sem lesz. Tucatnál is több eredeti szerzeményen túl licencelt slágerek is kaptak helyet a korongon, amelyek ötletes módon épültek bele a kalandba. Annyit árulnék el, hogy van pálya, ami semmi másról nem szól, csak az eszméletlen bulizásról: felszabadító, hangulatos, vidám érzést keltő mind. Az ismertebb muzsikákra mozgó hátterek és pályaelemek szimbiózisban élnek a hallottakkal, egy pár percre mindig elfeledtetik velünk, hogy itt egy világmegváltó nagy téttel rendelkező misszióra indultunk. Ismerős hangokból dolgoztak, így sok korábbi effekttel találkozhattunk korábban (például a buborékok felvétele utáni pukkanások, a rajtjelzés vagy az eredményjelző közben hallható jelzések. mind a régebbi LPB-gammákban is megtalálhatóak).

A minket segítő karakterek is haláliak, Majom-mamának a kicsinyeit fogjuk hajkurászni, a kapzsi rákot csupán a kincsek érdeklik, NAOMI a szuper intelligens mesterséges értelem minden mondata végén jelzi, hogy eltenne láb alól minket, a flúgos felfedezőt pedig még külön meg is kell találnunk több helyen a fejtágításokért. Aki végig támogat utunkon az egy menő veterán zsákasszony lesz, nála érhetőek el a különleges akrobatikus kihívások is. Ezek a szakaszok rövid, időre menő versenyfutások rengeteg csapdával tarkítva. Bizonyos szintekre csak kooperatív módban léphetünk be, itt egymást segítve kell leküzdenünk az akadályokat. A kaland teljesítése után keményít be a rendszer és kapjuk meg a nehezebb feladványokkal operáló, a pimaszság határait súroló világot. Ez nem negatívum, hanem minden menőbb platformer játék ismérve, így kedvez a haladó gamereknek is.

Amit furcsállottam, hogy szinte nem is találkoztam programhibával, egyedül a kapaszkodós részeknél voltak többször is gondjaink: például nem ragadta meg karakterem a szivacsot, vagy inkább lepattanva róla vidáman pörgött. A piszkosul hosszú stáblistán aztán megtaláltam a magyarázatot, kilométereken át pörgött a névsor a tesztelőkkel és minőségellenőrökkel teli listán – valami embertelenül sokan dolgoztak ezen a játékon, az eredmény pedig tényleg magáért beszél. Negatívumot nem is igazán tudok mondani az alkotásról, maximum felvázolhatok eseteket. Kétjátékos módban a stuff szuper, istenmegacsászár cím, bár ha kezdőbb baráttal vagy családtaggal hoz össze a sors, akkor akadhatnak gondok. Inkább úgy mondom, hogy tipikusan olyan AAA kategóriás nintendós family-killer programmá is változhat, ahol apuka agyvize minden egyes becsatlakozó kisgyermeke után 5 fokkal nő. Ez a minél többen vagytok annál nagyobb a káosz már a legelső LittleBigPlanetben is előjött. Viszont bekapcsolható a végtelen élet módja bármikor, így tényleg csak a türelmen és az időn múlik minden. Ez egy rendkívül jó és családbarát döntés volt a készítők részéről. Magyar nyelven teszteltem és élvezhető, választékos volt a fordítás, a trófealeírások is mind lokalizáltak. A játékidő is kiválóra vizsgázott, a szintek pedig újrajátszhatóak az elhagyott dolgok miatt, az elvetemültebbek pedig halálozás nélkül is próbálkozhatnak. Elég sokat építkezik és használ fel elődeiből, a 3. rész például sokkal bátrabb és újítóbb volt szinte minden téren annak ellenére, hogy nem volt annyira jó, mint az előző epizódok. Mentségükre szóljon, hogy az elénk pakolt dolgok ügyesen elterelik erről a figyelmet.

Nyilván ugyanazt a katarzist nem éltem át, mint a sorozattal való első találkozásomnál, de hatalmas pozitív csalódásként hatott rám és játékostársamra a zsákosok legújabb kalandja – persze előbbi érthető, elvégre ez inkább egy spin-offja az alapszériának, és nem egy vadonatúj epizódja. Azt mondják, hogy utolsókból lesznek az elsők, így év végén hatalmasat ment a Sackboy: A Big Adventure, amit remélem nem csupán kozmetikailag fognak támogatni és bővíteni a későbbiekben. Műfaján belül az egyik legjobb, hálás, iparos munka. Ajánlom mindenkinek, az ifjaktól kezdve a gyermeklelkű nagyszülőkig bezárólag. Kerüljön be minden PlayStation-használó könyvtárába ez a szeretettel és mókával átitatott mű.

Mindez PlayStation 5-ön:

A lurkók és a környezet textúrái sokkal élesebbek és plasztikusabbak, mint PS4-en, a DualSense-nek köszönhetően pedig szinte érezni, hogy bohókásan felöltöztetett figuránk éppen milyen felületen futkorászik: például más, ha a pamuton szökdécselünk, és más, ha valami simább textilen. Az egyébként is meseszerű, kreatívan megálmodott világ tisztább és élénkebb, de az élmény gördülékenységét a gyors töltés alapozza meg – pillanatok alatt vághatunk neki a pályáknak, a főmenü kártyáin keresztül pedig még a minimális menübóklászást és pályaválasztást is kihagyhatjuk, vethetjük is bele magunkat az élménybe. A Sackboy: A Big Adventure kiváló példája annak, hogy miként lehet egy egyébként is kiváló alkotást egyéb finomhangolások és lehetőségek kiaknázásával varázslatosabbá tenni!

(A játékot a PlayStation Magyarország biztosította tesztelésre.  Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkekre kattintva meg is rendelhető. Ha megveszed PS4-re, PS5-re is megkapod – és fordítva. A teszt a PlayStation 4-es verzió alapján készült. )

Pozitívum(ok)

  • Megidézi a LittleBigPlanet-hangulatot
  • Csodás látvány és mesés zenei felhozatal
  • Kiváló platformer, amely kellő időre leköti a szórakozni vágyókat

Negatívum(ok)

  • Lehetne bátrabb az innováció terén
9/10
Látványosság: Kiemelkedő
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

4 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Köszi a tesztet, kipróbálnám. 🙂

  2. Nem minden esetben jár a másik platformra is a megvásárolt játék.

    “Töltsd le a játék PS4™-verzióját plusz díj nélkül, amikor megvásárolod a digitális PS5™-verziót a PlayStation™Store-ban. Vásárold meg a játék digitális PS4™-verzióját a PlayStation™Store-ból és töltsd le további költség nélkül a PS5™-verziót a megjelenéskor, 2020. november 12-én. Ha már rendelkezel a PS4™-változattal, nem kell előrendelned a játék PS5™-változatát. Aki rendelkezik a PS4™-játéklemezzel, az ajánlatot a lemezt a PS5™ konzolba helyezve érheti el. Aki rendelkezik a PS4™-játéklemezzel, és a PS5™ Digital Edition lemez nélküli konzolt vásárolja meg, nem fogja elérni ezt az ajánlatot.”

    Innen hiányzik az én esetem, amire szeretnék választ kapni:
    PS5 lemezes verzió esetén letölthető lesz díjmentesen PS4-re is a játék?

    PS4-es verziót rendeltem, mert köztudott volt, hogy ott lesz upgrade. De a fennforgásban -gondolom én- a PS5 pakk mellé egy PS5 verziót rakott a Platinumshop a csomagba.
    Jeleztem nekik telefonon a csere igényemet, ahol kértek, hogy írjak emailt a buda@… címre, de eddig nem kaptam még visszajelzést. Ha működik a dolog, akkor eltekintek a szoftver cseréjétől.

  3. Kedves és érzelmes teszt, ezt szeretem. Ha ez nem győzi meg az érdeklődőt, akkor semmi.

    1
Advertisements