Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

RPG MAKER MV (PLAYSTATION 4)

Játékot készítenél? Balra a második ajtó.

Mit tegyen az ember, ha van egy kiváló játékötlete, de semmilyen programozói képességgel nem rendelkezik, hogy azt megvalósítsa? Szerencsére van megoldás! Vannak szoftverek a piacon, amik amellett, hogy önmaguk is rendelkeznek kampánnyal, adnak egy pályakészítő opciót, amivel mi is alkothatunk játékokat a játékban. Ilyen volt a Warcraft 3 térkép készítője, melynek a Dotát is köszönhetjük, és ilyen a LittleBigPlanet sorozat, ahol bármit megalkothatunk, ha ügyesek vagyunk. Az LBP fejlesztőinek legújabb játéka, a Dreams is megengedi, hogy szó szoros értelmében megvalósítsuk az álmainkat játék formájában.

Van viszont a piacon egy régebbi széria, aminek rengeteg sikersztorit köszönhetünk, nevezetesen az RPG Maker. A 28 éves programcsomag lehetővé tette tömegek számára, hogy megalkossák saját játékaikat, hogy azok az interneten elterjedve kultikussá váljanak. Ha visszatekintünk a korai 2000-es évek internetére, rengeteg ingyenes, 2D-s horrorjáték keringett az éterben, aminek nagy része ezzel a programmal jött létre. Sikertörténetek, mint a Yume Nikki, ami mai napig foglalkoztat tömegeket; az Ao Oni, amiből anime és film készült; az Angels of Death, ami szintén kapott anime megvalósítást; a Corpse Party, ami mára egy teljes széria rengeteg játékkal; a Mad Father, ami sokaknak ismerős lehet; vagy a nyugati, komor, de fantasztikus LISA játékok is az RPG Makernek köszönhetik a létüket.

Persze nem mindegyik futott a 28 éves program alatt, az elmúlt évtizedekben számos RPG Maker verzió jött ki, a legutóbbi pont fél éve, PC-re. PlayStationre is volt korábban megjelenés, viszont az nem igazán bukkant fel a hazáján, Japánon kívül. A jelenlegi szoftver az RPG Maker MV nevet viseli, 5 éve jelent meg PC-re, de PS4 portot csak tavaly kapott. A programmal rengetegfajta játékot lehet építeni, nem csak szükségszerűen horrort vagy szerepjátékokat, minden csak az alkotók elképzelésén múlik.

A game saját kampánnyal nem rendelkezik, ezért nem kategorizálható be tradicionális “játékként”, inkább csak fejlesztéshez szükséges programként. Emiatt nem is osztályozhatom aspektusait úgy, mint ahogy más PlayStation játékoknál szokás, hiszen itt a tartalom effektíve annyi, amennyit te megalkotsz, vagy letöltesz, mivel más playerek alkotásai is játszhatóak.

Mielőtt belefognék, szeretném, ha együtt gondolkodnánk el azon, hogy mik is a legfőbb dolgok, amiket egy fejlesztőnek figyelembe kell vennie egy játék készítése vagy portolása előtt.

Ezek a rendszer korlátoltságai. Minden rendszernek mások a korlátai, például a számítógépek teljesítményben különböznek. Valamelyik erősebb, gyengébb, viszont van egér és billentyűzet, így garantált a gyors reakció, ugrálás ablakok között, a gyors írás lehetősége is ott van mindegyiknél. A PlayStation nem rendelkezik billentyűzettel és egérrel (bár támogatja azt), viszont a kontroller mozgásérzékelős, képes a hangreakcióra, van benne érintésérzékeny felület, valamint erős és mindenféle játékot képes futtatni.

Ezért is, ha PC-ről portolunk egy programot PlayStation 4-re, a legfontosabb megoldandó probléma a kezelhetőség. Mert ha a program kezelhetetlen, senki az ég világon nem fogja a fáradságot venni, hogy szenvedjen vele. Több indie játék is ennél a pontnál ment a süllyesztőbe, mert fejlesztőik képtelenek voltak létrehozni egy menürendszert, ami figyelembe venné a PS4 kontrollerét. Emiatt logikus lenne, hogy egy játéktervező programban jó legyen a kezelhetőség, vagy legalábbis a kontrollerhez igazodjon. Ez a LittleBigPlanetnek, Dreamsnek sikerült, viszont az RPG Maker MV egyáltalán nem vette figyelembe ezeket a dolgokat. Vannak játékok, melyeknek portolása erősen levesz a játszhatóságukból vagy használhatóságukból. Ez a program is sajnos pont ebben a sorban áll… de kezdem az elejétől!

Az első indítás során, az animált átvezető után kapunk egy full japán nyitányú tutorialt, amit először nem is vettem észre, így véletlenül átugrottam. Emiatt a következő pár órám szenvedéssel telt, hogy megismerjem a programot és a menürendszert, ugyanis, ha egyszer bezárod a tutorialt, semmi lehetőséged nincs azt visszahívni később. Erre a megoldás az, ha egy másik profilon nyitod meg a progit először újra, és ott végigvergődheted magad az egyik legelfuseráltabb tutorialon, amit a PS4 valaha látott.

Miért mondom ezt? Kezdem ott, hogy a bevezető szövege 70%-a japánul van. A rendszer tudja, hogy angolul játszok, nincs benne semmilyen nyelv opció, a probléma az, hogy a lokalizátorok úgy voltak vele, hogy minek is fordítsák már le ezt a fél órás bevezetőt, úgyse lesz elérhető később. Annyit sikerült a Google-fordítós kamerából kisilabizálnom, hogy, a főszereplőt egy narráló király ébreszti fel, majd el kell mennie az anyjának valami dologért egy közeli faluba. Az odajutás viszont nem olyan egyszerű, módosítanunk kell a térképet és lehetővé tenni, hogy a karakter tudjon mozogni két térkép között. A menürendszer és a térképszerkesztő szerencsére már angolul van, viszont a szövegablak háttere átlátszó, így gyakran nehéz volt az olvasás a háttérben lévő elemek miatt.

A tutorial ugyan segíteni próbál a menü megértésen, de trehányul van összedobva az egész. A virtuális király végigvezet néhány opción, közben elsorol 8 mondatot, ami után folyamatosan szabadkozik, mert áltatta a játékost. Jópofa lenne, ha mondjuk ez egy gyerekeknek szóló egyszerű program lenne, nem egy játékalkotó szoftver, amiben igenis fontos, hogy megértsük minden egyes részletét.

Anno az LBP oktató videót mutatott be minden egyes pályakészítő funkcióról, ezzel elősegítve, hogy korosztálytól függetlenül bárki képes legyen az alkotásra. Ezért is lett világsiker, könnyű hozzáférése miatt több tízezer pálya készült benne, sok egészen kiemelkedő minőségben. Az RPG Maker MV sajnos nem igazán törődik a felhasználóval, a tutorialban kb. 5 percnyi oktatás található, ami édeskevés lesz bárminemű játék kreálásához.

Pedig ez alapjáraton véve egy fantasztikus program (lenne), ami lehetővé tenné, hogy mondjuk, teljesen újraalkosd a Final Fantasy első részét, ha például ahhoz lenne kedved. De a kezelés elkedvetleníthet mindentől. A menüben való navigálás a Négyzet lenyomásával történik. Mivel csak ikonok vannak mindenféle leírás nélkül, ezért egyenként kell mindegyikre rámenni és megvárni, hogy megjelenjen a magyarázat felettük. Bárminemű szerkesztés-módosítás a térképen lassú és nehézkes. Legjobban úgy tudnám leírni az egész játékalkotás folyamatát, mintha a Lego Halálcsillag szettet kéne felépítened kézikönyv nélkül, darabról darabra.

Fura, hogy ugyan ott vannak a stickek a kontrolleren, de nem baj, a program általában nem használja őket navigálás során. Gyakran nem is reagál azonnal a progi, és van egy kis fáziskésése is. Direkt utánanéztem pár nappal később, hogy egérrel tudnám-e futtatni, sajnos nem támogatta. Bár a tutorial többször hivatkozott arra, hogy ha elakadnánk, használjuk a „help” avagy a segítség opciót is a menüben, de ez nem létezik a PS4 verzióban, helyette internetes kereséssel megtalálható online formátumban. Ez is egy hatalmas vörös sziréna, és ahogy haladtam előre, a képzeletbeli harsogás egyre csak hangosodott.

Ha bármilyen egyszerűbb programozást, szövegírást akarunk, azokat is a kontrollerrel kell bevinni. Egyébként a rendszer megszabta egy vonallal, hogy egyes karakterek vagy táblák mennyi szöveget mutathatnak egy sorban, ugyanis nincs semmilyen formázási lehetőség, mindent nekünk kell megoldani, hogy ne lógjon ki a sorból. Ha elakadnál, vagy nem tudsz egy eseményt összerakni, a progi nem nyújt semmi segítséget, helyette viszont YouTube-on rengeteg oktató videót lehet találni, de azok majdnem mind a PC-s verzióhoz készültek.

Ha viszont szeretnél karaktereket, csatákat alkotni, azok szerencsére egész könnyen megoldhatóak, a szereplők megtalálhatóak az „Actors” menüpont alatt, rengeteg előre elkészített csapatból lehet választani, valamint kreálni őket a magunk ízlése szerint. Ellenfeleket (pl. a szörnyeket) is ugyanúgy, több tucatból válogathatjuk ki, egyenként beállítva sebzési és paramétereiket. Ezeket a csatákat bármikor tesztelhetjük élesben, nem kell a miatt aggódni, hogy nehéz lenne velük a haladás. Van mindenfajta háttérelem, fantasztikus és modern, nem is lenne nehéz összerakni, ha az irányítás nem lenne kellemetlen. Egyébként a megszerzett pénzt, tapasztalatot, vagy bármilyen szöveget átírhatunk az adatbázisban nekünk tetsző szavakra, ezért lehetséges bármilyen elborult vagy kellemes dolgot alkotni.

Ha pár év után megvagyunk a saját programmal és még nem lőtték le az online szervereket, feltölthetjük a kb. 60 mások által elkészített program közé a fórumra. Apropó, a Maker Fórum ad napi ajándékokat is a belépés után, minden nap más-más extra dolgot kapunk, ami bővíti alkotási repertoárunkat. Zenék, hátterek, más és más. A Maker Fórumon szabadon kereshetünk több nyelven, mindenfajta kategóriában (van felnőtt tartalom is, de ne kérdezzétek, hogyan lehetne azt megvalósítani).

Ezeket is szabadon letölthetjük, módosíthatjuk kedvünkre, viszont itt is hideg zuhany érhet: az RPG Maker MV híres arról, hogy ez az első crossplay program a szériájában, tehát az elkészített játékokat játszhattad a számítógépeden, mobilodon, apple eszközökön, szabadon alkotva és osztva őket. Na, a PS4 verzió szépen kimarad mindebből. Emiatt, ha igazán nagy erőfeszítést tennél egy fantasztikus játék megalkotásával, az szépen örökre ott marad a gépen, nem fogod tudni megosztani az interneten. Ha a barátságtalan tutorial nem is, de ez biztos elkedvtelenít minden próbálkozót a szoftvertől.

Pedig vannak a szoftvernek pozitívumai is. A grafika aranyos, 2D-s, viszont kellemes, nosztalgikus, a karakterportrék is jól illenek a háttérhez, s bár sajnos nem lehet általunk rajzoltakat felhasználni, hatalmas a választék! Ugyanez igaz a zenékre. Rengeteg számot tartalmaz a program, bármilyen stílushoz illenek, sok egészen minőségi, jó vokállal, még progin kívül is hallgatnám. A menü opciók is tényleg bármilyen 2D-s RPG stílusú játékot engednének készíteni, csak a kreativitás szab határt. Ahogy korábban mondtam, tartalmilag is nehéz ítélkezni felette, mert bár most még csak pár tucat rövidke játék elérhető, lehet később ez változni fog. Viszont az összképet tönkreteszi, hogy láthatólag a portolásért felelős fejlesztők sem igazán foglalkoztak a szoftverrel. Összecsapott az egész, főleg egy teljes áras programhoz képest. Ha minőségben szeretnél készíteni valamit, inkább vedd meg PC-re. Ott legalább nem fogsz beleőszülni.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Kiváló zenetár, bármilyen játékhoz
  • Aranyos pixeles grafika, hatalmas választék stílusban
  • Mások játékai is játszhatók

Negatívum(ok)

  • Instant beleőszülsz, ha nekiállsz valamit alkotni
  • Borzalmas, lassú kezelés
  • A megalkotott programok a PS-en ragadnak
3/10
Látványosság:
Játszhatóság: Gyenge
Szavatosság: Átlagos
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Gyenge

martin beleszól:

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Leadás után néztem, hogy kijött az Omori, ami évek óta készült a PC-s RPG makerrel, és instant sikercím lett.
    Viszont interjúkban a fejlesztők mesélnek róla mennyire borzalmasan megszenvedték az RPG Maker szoftverhibáit, és évekig késett miatta a játék. Egy ponton az RPG Maker fejlesztőinek kellett segíteni szerencsétleneknek megmenteni a programot.

  2. Cuki régi Final Fantasy NES grafika, de nem vagyok meglepve a kezelhetetlenségén.

    1
  3. Respect a bevállalt tesztért, frankó lett nagyon! 🙂

    1