Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

Rollerdrome (PS5, PS4, PSN)

She’s a maniac!

A műfajok vegyítése már teljesen elterjedt a videojátékok világában. A kezdetekben még élesen elváltak egymástól a különböző játékmenetű és felépítésű kalandok, most viszont már elengedhetetlen, hogy a szimpla mechanikai vázon túl többet nyújtson egy-egy kaland. Nincsenek már csupán akciójátékok, ugyanis a karakterfejlesztés, az új képességek feloldása vagy a szerepjátékos elemek becsempészése olyannyira hétköznapi, hogy lassan el is felejtjük, hogy egykor ez még nem így volt. A jól bevált vegyítéseken túl azonban mindig jön pár olyan ötlet, ami korábban elképzelhetetlen típusokat párosít, a Rollerdrome pedig pont ilyen. Itt a Tony Hawk’s Pro Skater gördeszkás élménye (csak görkorcsolyával) találkozik a lövöldözéssel, és ami ennél talán még meglepőbb: működik!

Az igazán egyszerű történet 2030-ban játszódik, amikor elterjedt egy igazán véres és kegyetlen sport, a címadó „Rollerdrome”. Ennek a lényege, hogy versenyzők különféle arénákban teljesítenek annak érdekében, hogy minél magasabb pontokat szerezzenek. Ennek módja, hogy veszélyes, látványos trükköket hajtanak végre görkorcsolyázva, illetve legyilkolják az életükre törő ellenségeket. A játékosok nem közvetlenül egymással csapnak össze, hanem a játéktermi időket idézve a cél, hogy nagyobb ponttotállal végezzenek – már ha életben maradnak. Hősünk Kara Hassan, egy feltörekvő versenyző, aki épp egy vállalati átalakulás közepette vesz részt a játékokban. A pörgős összecsapások között pedig nagyon laza narratív elemeket fedezhetünk fel, miközben belső nézetben barangolhatunk be egy-két igazán kicsike helyszínt. A sztori pedig inkább egy jópofa, de laza keret az egészhez, ugyanis a Rollerdrome-ban a játékmeneten van a hangsúly, ami igazán csúcsra sikeredett.

Az alapok roppant egyszerűek. Karakterünket elindítva gurulhatunk fel-alá a terepen, bizonyos gombokat megnyomva pedig ugrás közben trükköket hajthatunk végre. Ez egyrészt azért is fontos, hogy sok pontot szerezzünk, másrészt így tudjuk visszatölteni lőszerünket, ami kiváló ütemet ad az egésznek. Kezdetben pisztollyal és csupán szimpla közelharci és távolsági gonoszok törnek életünkre, de arzenálunkkal párhuzamosan a galádgárda is bővül. Az életünkre törők célzóit szabad szemmel láthatjuk, és így tudjuk, hogy mikor kell elgurulnunk vagy arrébb szökkennünk, hogy ne találjanak el – akár épp sietünk valahova, akár a levegőből szeretnének kilőni. Ha pedig egy specifikus, szintén jelölt intervallumban térünk ki, akkor belassul az idő és sokkal többet sebeznek töltényeik – ami szintén elképesztően izgalmassá és frenetikussá teszi a játékmenetet. Sőt, még a fegyvereknél is vannak extra lehetőségek: például a sörétes puskánál, ha jókor engedjük el a ravaszt, többet sebez. Folyamatosan süvítenünk kell tehát, pörögnünk-forognunk, lőnünk, maximalizálnunk az offenzívát és a pontszerzést, és ügyelnünk arra, hogy ne tetemként végezzük.

Minden pályához extra teljesíthető kihívások is tartoznak, például specifikus trükkök végrehajtásáról vagy az ellenségek meghatározott körülmények közötti kiiktatásáról. Próbálj egy korlátsiklás közben kiiktatni egy mesterlövészt, vagy a lassítás közben úgy beleereszteni egy tárat egy teleportáló ellenfélbe, hogy nem szökik közben el. Ezek remek extra lehetőségek ahhoz, hogy feldobják a futamokat, és nem is kell az összeset egyszerre teljesítenünk. Mivel az egész játékmenet elképesztően precízen és kreatívan van összerakva, a vezérlés és az ellenségek mozgásmintáinak kiismerésével urai lehetünk a káosznak. Ez tipikusan az a játék, ahol külső szemmel semmit nem lehet érteni az őrületből, de ha benne vagy és érzed, akkor bámulatos módon tudja pumpálni az adrenalint. Szintén kiváló, hogy rengeteg beállítás van arra, hogy ki-ki személyre szabja az élményt, így gyakorlatilag következmények nélkül teheted magad sérthetetlenné vagy rendelkezhetsz végtelen lőszerrel. A pályák kialakítása egy-két előnnyel (vagy hátránnyal) is szolgálhat ugyan, és jópofa a mozdulatsorba beleépíteni sajátosságaikat is. Az egészet pedig csak fokozza PlayStation 5-ön a DualSense, amely a kis mozdulatokra és a fegyverek eltérő mivoltára van kalibrálva, zsigeribb élményt biztosítva.

A Roll7 korábban inkább 2D-s közegben bizonyította, hogy képes a sportot és az árkád játékmenetet ötvözni, most azonban bebizonyították, hogy a térnek is biztos kézzel parancsolnak: mindezt úgy, hogy elérhetővé tették a lehető legszélesebb rétegek számára. A vagány, ’80-as évek stílusú, synthwave-es zene és a passzoló, képregényeket – és a legendás Mœbius munkásságát – idéző cel-shaded grafika szintén príma választások: a képi világ pedig azért is, mert sokkal könnyebben ki lehet venni a történéseket, jelen lenni és átlátni az élményt.

Maga a fő „sztori” egyébként egyáltalán nem hosszú, de a kihívások teljesítése, valamint a megnyíló új mód rápakol a játékidőre – pláne, ha a pontvadászat a zsánered. Utóbbinál egyébként a meglévő pályákon úgy lehet végigmenni, hogy nincs fokozatos átállás, hanem minden fegyver és ellenségtípus jelen van. A rövid sztorifoszlányok pedig jópofa pillanatképek egy olyan, tán nem is távoli jövőről, ahol vállalati kézben minden, és az emberi élet egyre értéktelenebb a vagyon és hírnév felé vezető úton.

A Rollerdrome egy fantasztikus és frenetikus videojáték, amit könnyű elkezdeni, és kiváló tapasztalat a mesterévé válni. A teljes audiovizuális „háttér” a játékmenetet táplálja, ami egy precíz, finomhangolt és bámulatos, árkádos, hibrid élményt nyújt. Elsőre furcsának hangzik, hogy görkoris trükkgyárként üzemelhetünk nonstop gólyózáporban, miközben mi magunk is csak lőjük a változatos ellenfeleket, de a móka érdeme az is, hogy az elsőnek lehetetlennek tűnő kihívást sikerélménnyel zárhatjuk. A Roll7 az abszurdból nem csak játszhatót, de az év egyik legjobb független játékát alkotta meg.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! A PlayStation Plus “Premium” szintjének előfizetői ki is próbálhatják az alkotást.)

★★★★★
SZÍNARANY
Kiadó: Private Division
Fejlesztő: Roll7
Megjelenés: 2022. augusztus 16.

1 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Mostanában több játékban is felbukkan Jean Giraud mester stílusa, érdekes. (Én mondjuk jobban örültem volna egy open world kalandnak ezzel a pazar grafikai megoldással.)