RISE OF THE TOMB RAIDER: 20 YEAR CELEBRATION (PS4)

Majdnem egy évvel eredeti megjelenése után Lara Croft legutóbbi kalandja a PlayStation 4 tulajokhoz is ellátogat, a széria 20. évfordulója alkalmából pedig minden eddigi kiadott tartalommal megpakolva. És igazán boldog ez a születésnap, ugyanis Lara Croft egyik legkiválóbb kalandja a Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration.Bár 2013-as rebootjához képest kevésbé merész hangulatát és történetét tekintve, a játékmenet és a tennivaló minden irányba csak terjeszkedett. Lara most Kitezh mitikus városát és az isteni erőkkel bíró, halhatatlanná tévő „Isteni Forrást” keresi, versengve egy titokzatos, pszichopatákban bővelkedő paramilitáris szervezettel. A történet összefonódik Lara múltjával és édesapjának rejtélyes öngyilkosságával.Elődjéhez képest határozottan érdekesebb jellemek segítik és gátolják hősnőnket, de az összekötő jelenetek nagy része továbbra sem emlékezetes vagy tartalmas. Bizonyos karakterek jelenlététét pedig sokszor inkább egy adott narratív lökés indokolja, és nem egy komplex személyiség. Helyette az írók – kiélve grafomán vágyaikat – a szanaszét heverő feljegyzésekben duzzasztották a játék mítoszvilágát és történelmi hátterét, esetenként a fizikailag jelenlévőknél izgalmasabb, láthatatlan személyiségeket tárva elénk.Lara gyönyörűen megálmodott szibériai tájakon küzd az életben maradásért, fagyos erdőktől egy elhagyatott szovjet bázison át egy növényekben és állatokban dúskáló geotermikus völgyig. Yamataiban átélt kalandja után azonban már sokkal acélosabb és edzettebb, amit a fegyverek és eszközök kreatív használata remekül kiegészít.A rengeteg gyűjthető nyersanyaggal fokozatosan bővíthetjük és fejleszthetjük arzenálunkat, amely a kőkemény tűzerőre és a csendes, ragadozó megközelítésre egyaránt ösztökél. Az eddigi összes letölthető tartalom elérhetőségének köszönhetően már a fegyverválasztás első mozzanataitól kezdve van miből csemegéznünk, így korán elkezdhetjük a kísérletezést.A szanaszét heverő konzervek és üvegek robbanóanyagokká és Molotov-koktélokká alakíthatók; csapdákat eszkábálhatunk az ellenségek rádióiból vagy holttesteiből; vagy a környezet adottságait kihasználva zavarhatjuk össze és iktathatjuk ki az osztagokat. Az íj továbbra is az egyik leghálásabb és legváltozatosabb fegyver, de egy kis kreativitással minden összetűzésre találhatunk valami épp odaillőt. Már elődjénél is remek volt a harc, a Rise of the Tomb Raider újabb szintre emelte, igazán szórakoztató és „önjutalmazó” rendszert tárva a játékosok elé.Szűkebb és tágabb terepek váltogatják egymást, amelyeket a fejlesztőcsapat teletömött tennivalóval: mellékfeladatok, kihívások, fellelhető kincsek, különféle sírhelyek várnak megoldásra és feltárásra. Sőt, a felfedezés, a hegymászás, a terep megismerése és kiismerése már önmagában egy jutalom. Talán emiatt el is veszti a fókuszát a játék, és megtöri a játék dinamikáját egy kis bóklászás és (kincs)vadászat. Ráadásul a harc brutalitása és kegyetlensége, valamint a látványos kivégzések erős ellentétét képzik Lara párbeszédeiben és monológjaiban felcsillanó érzelmi mélységének.Ugyan sokkal több opcionális sírt foszthatunk ki, de még mindig nem tűnnek elegendőnek. A gond pedig nem is a mennyiségben, hanem a minőségben rejlik: a legtöbb gyakran egy nem túl összetett logikai feladvány után elénk is tárja jutalmát. A szimpla feladatok mögött azonban intelligens tervezés rejlik, és fájdalmas az összetett, komplex környezeti feladványok hiánya a mellékágakból és a fő sztoriból egyaránt. A jutalmak azonban jelentősek, és tovább fokozzák a remek személyre szabhatóságot.A fegyverek és képességek széles választéka mellett különféle ruhákat is választhatunk, amelyek eltérő kinézeteik mellett extra tulajdonságokkal is rendelkeznek. De minden, amit felsoroltam, igazából több abból, amit már ismertünk.A „merészség” viszont a játék valamennyi szegmenséből is hiányzik. A történet gyakorlatilag csattanómentes, a karakterek klisék, a játék pedig az összetettebb elemeket elveti – vagy háttérbe szorítja – a könnyed jutalmakért. Ott van a lehetőség szikrája, de a csapat visszafogja magát a jól bevált megvalósítások érdekében. A Baba Yaga kiegészítő csomag tökéletes példa arra, ami lehetett volna a teljes játék. A mítosz és a mögötte rejlő igazság vékony határvonalán egyensúlyoz, és nyomasztó múltja vegyül a jelen borzalmaival. Az egész egy átgondolt és komplex, tartalmasabb feladvány, amelynek töredékei fedezhetőek csak fel a játék különféle sírjaiban. Szemben áll ezzel a Blood Ties történet, amelyben a Croft rezidencia barangolható be. A sokkal személyesebb hangvételű sztori az akciót teljesen mellőzi, és inkább az információra szomjazóknak kedvez: telis-tele feljegyzésekkel és ereklyékkel, amelyek körbejárják Lara szüleit és a tágabb családot. (A Blood Ties egyébként VR kompatibilis.)…és míg a Baba Yaga a „sírrabló” elemekre épít, a Blood Ties pedig Lara Croft „civil” életére fókuszál, addig az Endurance és a Cold Darkness Awakened inkább a túlélést és az akciót helyezi előtérbe. Endurance módban – akár egy baráttal együtt – a hideg és az éhezés ellen küzdve fedezhetünk fel kriptákat és romokat. A cél, hogy kihúzzuk, amíg csak lehet. Ez a „rogue-lite” mód véletlenszerűbb, kiszámíthatatlanabb élménnyel kedveskedik a túlélő módok szerelmeseinek, spontán és váratlan tényezőkkel nehezítve a kalandot. A Cold Darkness Awakened pedig egy zombi mód, ahol egy szovjet bázison kell osonva és lopakodva megsemmisítenünk egy méreganyagot termelő létesítményt. Bár az elképzelés maga kiváló, és jó, hogy a csapat mással is kísérletezett, a helyszín és a szituáció nem elég érdekes ahhoz, hogy sokáig fenntartsa az érdeklődést.Összességében a Rise of the Tomb Raider hozza azt, amit elődje: csak sokkal szélesebb választékban. Bőven elszórakoznak vele a műfaj és a széria rajongói, de érezhető, hogy Lara Croft már csak név szerint „Tomb Raider”, valójában a modern játékfejlesztés újabb áldozata: kiváló ötleteket fojtanak el bevált klisék. De amit nyújt, azt remekül valósítja meg, és órákon át lesz mit tenni benne. A 20 Year Celebration pedig tartalmaz minden kitekintést és tematikai játszadozást, amit be mertek vállalni a fejlesztők.Lara Croft igazán felnőtt, de a kérdés, hogy közben mit veszített?(A szoftvert a Magyarországon forgalmazó Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a http://www.konzolokszervize.hu/playstation4/rise-of-the-tomb-raider-20-year-celebration-edition-ps4]Konzolok Szervize[/A] budapesti boltjában, vagy webshopjából meg is rendelhető.)

8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

38 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Kár, hogy a melle már nem a régi…

  2. Nekem nagyon bejön ez a jàték!☺Tutira beszerzős.

  3. Na végigjátszottam. Nem volt rossz de valahogy nem kötött már úgy le mint anno az előző része. Végig olyan érzésem volt,hogy ezt láttam már valahol. Tényleg igaza van annak aki azt mondja,hogy ez ugyanaz mint aTR2013 csak mindenből több. Szivesen játszottam volna még vele de közel sem ütött akkorát mint az előző rész vagy az Uncharted bármelyik része! Szóval egyetértek az értékeléssel!

  4. Mindenféleképpen beszerzem, csak most mivel mindjárt itt a BF1, nem akartam gyorsan ledarálni. Inkább miután lecsengett a BF láz, nyugodtan, kénylemesen nekiülök és kiélvezem minden egyes porcikáját. 🙂

  5. Nekem sokkal jobban bejött mint az előző rész, sőt még az U4-től is jobb volt valamivel… A co-op kifejezetten tetszik benne, sok időt el lehet vele szórakozni.

    • Elképesztő, hogy ez is, mint minden, mennyire emberfüggő. 🙂 Nem Te vagy az első, akitől azt hallom, hogy az új TR-ek jobbak az Unchartednél. De nincs ezzel semmi baj, nem látjuk egyformán.Én azért látom jobbnak ennél az U4-et, vagy a teljes U sorozatot, mert sehol másutt nem látok olyan vibráló színeket, szinte teljesen emberi karaktereket (értsd külső és belső is!), érdekes sztorit, vicces dialógusokat, és persze elképesztően szép látványt, mint ott. Hogy csak néhányat említsek az erősségei közül. De nagy respect a TR-nek, mert igazából ez számít a stílusalapítónak, és immáron 20 éve köszöni, jól van. (Ellentétben mondjuk az SH-val, béka poraira.) Pöttynyit zavar ugyan továbbra is, hogy még mindig csak a 20 évet éppen csak betöltött Lara számít manapság piacképesnek, és a széria által felrajzolt teljes sztoriban bőven van inkonzisztencia. Meg sokszor elmélkedem a játék során, hogy maga a karakter mennyiben olyan, mint régen – sztem egyre kevésbé hasonlít, de lehet, csak én látom így. A szinkron is 2-3 részként változik, de végül is ezzel is együtt tudunk élni. De sokkal megfoghatóbbra sikerült ez a rész, mint az előző. A karakter is érettebb valamennyivel, és nem tűnik annyira hihetetlennek, amik vele történnek. Azon meg már senki nem csodálkozik, hogy minusz 30-40 fokban úszkál a jéghideg vízben, és kiszállván belőle a ruhája tök száraz. :DDe igazából mindegy, hogy az U vagy ez a jobb, mert csodálatos mindkettő. No meg sztem a TLOU a legjobb amúgy is. 😛

  6. Lehet, én megadnám a 9-et is. Pozitív csalódás az előző rész után, mivel egyfolytában a korábbi részek (TR3 és Legend) jutnak eszembe. És alig bírom abbahagyni. Mondjuk baromi lassan haladok, egy hét alatt másztam el 28%-ig… 😛 Egy dolog idegesített csak az elején, hogy az összes gyűjthető tárgy rákerül a térképre, és azokat magam akarom megtalálni. De megoldottam úgy, hogy kizoomoltam a térképet, így csak a továbbjutást jelző pötty van ott. 🙂 Örülök nagyon, hogy sikerült megközelíteni az U-t. 🙂

  7. Erős nyolc pont,de legközelebb egy teljesen sandbox világot kérek 🙂

  8. Pár hete beszippantott a Dark Souls III sötét világa és nem ereszt – pedig nagyon vártam már a RotTR-t,sőt a drága Lara-babát a megjelenés napján beszereztem.Az előzőt PC-n játszottam magyar felirattal,tetszett,de az első igazi konzolos sírrablós menet még várat magára!

  9. Nem sokara vegzek vele, nalam egy erős 8-as!! Az elozo resz is szuper volt, ez is teljesen magaval ragadott! Egyebkent en pont a regi TR-eket nem szerettem… Ez az uj irany nekem sokkal jobban tetszik.

    • Én is igy gondolom hogy az új részek jobbak. Legalább is nem szeretném megbántani azokat akiknek jobban tetszenek a régebbi részek. De ezek az új részek nagyon tetszenek 🙂

  10. Nekem az előző rész jobban tetszett, valahogy kifinomultabb volt, összeszedettebb. Amúgy csak nekem tűnt fel, hogy az előző részhez képest fiatalabb lett Lara? Ezt nem tudtam hova tenni…egy komolyabb, érettebb nő helyett megint egy monoton hangú, kislány arcú csaj let…

  11. a végére nagyon elfáradt, az előző rész sokkal jobb volt.

    • Már az első részt is untam, semmi maradandót nem tett le az asztalra. Egynek jó volt de semmi több. Mindezt úgy, hogy TR-en nőttünk fel, 1-2-3 felejthetetlen.

      • Igen igazad van az első 3 rész volt a legjobb!Viszont annak meg az irányítása meg a kamerakezelése volt egy rettenet! Emlékszem volt,hogy órákig tököltem egy pixelpontos ugrással! Az lenne az igazi ha ezeket a régi részeket rebootolnák ezzel a grafikával és irányitással minden mást viszont érintetlenűl hagynának! Amúgy nekem ez a rész is meg a 2013-as is tetszik de ezek már inkább uncharted koppintások mint tomb raiderek!

        • Ezt a pontos ugrást sose értettem a régi részeknél. SZélére odaállni, majd onnan visszalépni 1-2t már nem emlékszem és akkor mindig megvolt a maximum ugrási távolság. De az irányítás meg a kamerakezelés csak utolag szar. Annakidején az volt a csúcs és mindenki megszokta. AHogy a resis tankirányításhoz is csak most béna a kezünk.

  12. martin: amúgy meg ja, lehetett volna Lajos is a kezdetektől fogva!

  13. A cikkhez is szólva jó teszt lett, hamarosan pótolom is a gémet az uncharted 4 után természetesen

  14. Skacok, mi ez hogy nem változott sokat a játékmenet az előzőhöz képest? Miben kéne változtatni? TR mindig is ilyen volt, egy cod-ba is meg bf-be is csak mész, lősz, mész lősz, néha lősz, mész, lősz, mész. Mit kéne még Larának csinálnije? Kötni, varrni, bírkát terelni? Nem is értem ezt komolyan, hibának azt fel róni hogy a játékmenet menet nem változott az elődhöz.

  15. LOL a Martin beszóloknak XDEddigi legjobb beszólás 😀

  16. Decemberben veszek újból PS4-et, és akkor be is szerzem a játékot, nagyon tetszett az előző rész.

  17. Martin ismét alakított. Egy biztos, megadta a cikk alap hangulatát 😀

  18. Az előző rész is tetszett ez is. Most kezdtem el . Eddig faín!

  19. Lassan a végére érek a story-nak, tetszik a játék, jobban bejön mint az előző rész, bár az tény hogy a játékmenet ugyanaz, de a tartalom kárpótol! Jah és persze valami iszonyat jó segget csináltak Larának!

  20. Ja és nagy pacsi, amiért kivették a multit! A leggyengébb pontja volt az előző résznek.

    • Az egyik legfölöslegesebb multi volt az előző generációban, szerintem.Alighanem nem is tévedek sokat hiszen ellenkező esetben biztos ebbe is raktak volna.

  21. Lara babát nem lehet megunni, hamarosan én is pótolom.

  22. Az előző rész nem jött be. Alig vártam, hogy vége legyen. Ezek után nem fűlik a fogam arra, hogy ennek valamikor is nekiüljek.

    • Esélyes akkor, hogy ez sem tetszene, ugyanis a helyszíneken, és a nagyon apró változásokon kívül szakasztott ugyanolyan, mint az előző rész.

    • Felesleges is lenne, dekára ugyanolyan, csak kicsit kibővítették a lehetőségeket.

    • Az előző engem se fogott meg, ezt viszont imádtam. Nem akarlak rábeszélni, csak elmondtam a véleményem.

    • Én nagyon sajnáltam, hogy vége lett. Még napokig toltam volna. Sajnos kihívás nem sok volt benne. Az eredeti részek nehézségét nagyon nem hozta, pedig azokon nőttem fel, de ettől élveztem.

  23. Ja, és a Martin beleszól rész epic lett :DDD

  24. X360-on megvolt, nekem nagyon bejött, bár talán nem élveztem annyira, mint az előző részt. A grafika ott is szép volt, a PS4-es változatnak pedig valóban nem kell szégyenkeznie a képek alapján.Mondjuk a következő epizódra nem ártana már tényleg valami forradalmibb változtatás, esetleg jobban megírt történet, mert Lara többet érdemelne – még attól függetlenül is, hogy ezzel a játékkal a TR rajongók is tökéletesen ellehetnek.Valamikor majd beszerzem mindenképp.

  25. Pont ma fejeztem be a sztorit. Egy kiemelkedően böszme részt leszámítva, nagyon tetszett! Korrekt írás.