Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Return of the Obra Dinn (PS4, PSN)

A játéktervezés magasiskolája.

A játéktervezés egy nagyon összetett folyamat, az igazán jó alkotásokban pedig a játékmenet, az audiovizuális élmény és a narratíva szépen összefonódva tesz ki egy remek egészet, ahol egymásból táplálkoznak az elemek, és egymást építve állnak össze valami igazán kimagaslóvá. Nagyobb csapatoknál egy rendező fogja össze a különböző részlegeket, amelyek pedig – jobb esetben – folyamatos kooperációval csiszolják saját felelősségeiket. A független alkotóknál, ugyan alacsonyabb költségvetés mellett, de nagyobb szabadsággal ügyködhetnek több, vagy minden adott szegmensen. Lucas Pope, a Paper’s Please alkotója pontosan ilyen: tudatosan és precízen épített egy olyan mesterművet, amely játéktervezését tanítani kellene.

A Kelet-India Társaság által biztosított, címadó Obra Dinn hajó 1802-ben nyomtalanul eltűnt, amikor a Jóreménység fokát kerülte volna meg. Öt évvel később azonban egy kikötőben rábukkannak, de legénysége és utasai vagy halottak, vagy eltűntek. A Kelet-India Társaság biztosítási kárbecslőjeként az a feladatunk, hogy megállapítsuk, kivel mi történt, és ez alapján összeállítsunk egy dokumentációt a kifizetéshez. Ehhez egyik eszközünk egy könyv, amely tartalmazza a hajó térképét, az utaslistát, illetve rajzokat róluk, és amelyben összeszedhetjük az új infókat. A másik a „Memento Mortem” (latinul az „emlékezz a halálra”), egy zsebóra, amellyel szem- és fültanúi lehetünk a halál pillanatának. A feladat tehát: kideríteni, hogy milyen sorsra jutottak ezek az emberek, és hogy miért is tűnt el a „jó Obra Dinn”.

A játék legszembetűnőbb jellegzetessége sajátos grafikai stílusa. A monokróm, régi Macintosh-gépeket idéző képi világ jól megkülönböztethető pontokból áll össze, ami igazán karakteres külsőt kölcsönöz neki. Az elsőre furcsa színekhez és felbontáshoz hamar hozzászokunk, és tudatosul bennünk, hogy a központi játékmechanikát tökéletesen kiszolgálja ez a képi világ. A Return of the Obra Dinn ugyanis egy tökéletességig csiszolt nyomozós játék, ahol minden hallható és látható nyomot és bizonyítékot figyelembe kell vennünk ahhoz, hogy kiderítsük az igazságot.

Ha egy holttestre bukkanunk a hajón, akkor a zsebóra használatával először a halálát megelőző pár momentumot hallgathatjuk meg, majd az időbe fagyva meg is szemlélhetjük, hogy mi történt az áldozat körül abban a pillanatban, amikor életét vesztette. Drámai, mesterien megírt zenei aláfestés kíséri a képkockákat, míg mi szabadon, minden szögből szemrevételezhetjük a történést. Ezt követően pedig könyvünkben egy bejegyzés születik: itt láthatjuk, hogy mely arc tartozik a halotthoz, kik voltak még jelen az eseménynél, és hogy hol bukkantunk a tetemre. A mi dolgunk, hogy megállapítsuk ki az áldozat, hogyan került a másvilágra, és ha ember vetett véget életének, akkor ki volt az. A játék célja pedig, hogy mind a hatvan utassal ezt megtegyük. Van viszont egy csavar: a program csak hármasával igazolja vissza, hogy eltaláltuk-e a végzeteket. Ergo nem lehet tippelgetésre hagyatkozni, ami rákényszerít az alapos kutatásra.

A kalandban nincs fejlődés, és minimális elemeket leszámítva korlátozás sem. Rendelkezésünkre áll az Obra Dinn, és a dolgunk, hogy feltárjuk bizarr titkait, miközben gyakran morbid, de szinte mindig brutális haláloknak lehetünk szemtanúi. Mindezt alacsony költségvetéssel, bravúros eleganciával oldotta meg az ex-Naughty Dog-tag és a Papers, Please-ről ismert Lucas Pope. Mindennek megvan a helye, minden okkal hangzik el vagy látszódik, és még a legravaszabb, rutinos okfejtőket is kihívás elé állíthatja. Vannak esetek, amikor következtetésekre kell hagyatkoznunk, vagy közvetett bizonyítékok alapján feltételeznünk történéseket. Anélkül, hogy poénokat lőnék le, érdemes észben tartani, hogy az öltözet és a külső olyannyira fontos lehet, mint a halál módja és helye.

Pope alkotását egyértelműen számítógépre tervezte, így a konzolos verzió megsínylette az átállást: a kezelés néha frusztráló tud lenni, főleg jegyzőkönyvünk lapozgatásában és kezelésében. Van ugyan egy bizarr belső logikája a rendszernek, de gyakran érezhetjük, hogy véletlenszerűen lapoz előre vagy vissza ügynökünk. Továbbá – bár ez nem a játék negatívuma, de – érdemes megemlíteni, hogy a nüanszolt angol nyelvismeret előfeltétele annak, hogy kiélvezzük a játékot: finom nyelvi bravúrokra, akcentusok felismerésére hagyatkozva kell időnként döntést hoznunk, ami kihívás lehet azok számára, akik kevésbé jártasak ebben a nyelvben.

Szokatlan képi világa tehát senkit ne tévesszen meg: az év egyik legegyedibb és legötletesebb, ezekből kifolyólag pedig legjobb játékával van dolgunk. (Hogy precíz legyek, a tavalyi év gyümölcse, de a PlayStation 4-es brigád csak most kapta meg ezt a címet.) Lucas Pope egy igazi nyomozós-logikai kalandot kreált, amely szemben a műfaj lineáris kollégáival szabadon engedi a játékost, aki egy nagy, furcsa kirakót rakhat össze, darabról darabra haladva. Pár túlzottan elvont vagy ismétlődő megfejtést leszámítva igazi mestermű, mind a játéktervezés, mind a kivitelezés, mind a prezentálás kapcsán. Egy olyan egyedi gondolkodásmódról ad tanúbizonyságot, amely nem csak elvárja, de tiszteletreméltóan ki is nézi a játékosból, hogy tud és akar kreatív és leleményes lenni, és nem feltétlenül arra vágyakozik, hogy orránál fogva vezessék a megoldások felé.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★★
SZÍNARANY
Kiadó: 3909 LLC
Fejlesztő: 3909 LLC
Méret: 1.54 GB
Megjelenés: 2019. október 18.
Ár: 7390 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Már a látvány miatt is csillagos 5-ös. Köszi az írást.

  2. Köszi a tesztet! Nagyon tetszik, én a Papers, Please!-t is imádtam – zseniális volt annak is a hangulata, Lucas Pope nagyon ért hozzá!

  3. Brutál graf, brutál soundtrack!