Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

R-Type Dimensions (PlayStation 3, PSN)

A shoot-’em-up, mint zsáner, egy igazi túlélő. A shmupnak a videojáték-történelemben voltak igazán kiemelkedő időszakai (’80-as, ’90-es évek), ám idővel csökkent az érdeklődés, más műfajok kerültek előtérbe, majdhogynem teljesen el is feledkeztünk róla, de valahogy mindig elő- előbukkan egy remek darab, ami tovább élteti eme nagyszerű zsánert.A legkülönfélébb válfajaival találkozhatunk, mindegyik más-más csavarral ízesíti, finomítja, ill. teszi élvezetesebbé a játékmenetet és a műfajt (pl. http://www.youtube.com/watch?v=i1ZXEMm-hb4&feature=youtu.be&t=27s]„Időt kell lőnöd magadnak, b*zdmeg!”[/A]), holott mégis mind a legegyszerűbb játékmechanikai elemre épít egyaránt: a túlélésre. Éld túl az alien hordák, robotok, stb. armadájának támadását, lőj le mindenkit, kerüld el a lövéseket és maradj életben, ameddig csak tudsz. Ez így első körben egyszerűnek hangozhat, de cefetül nem így van, és a PlayStation 3-as R-Type Dimensions erre határozottan remek bizonyíték, amely a klasszikus jelzővel ellátott, első két epizódot foglalja magába.
Egész pontosan 1987-ben jelent meg az első R-Type (アール・タイプ Āru Taipu). Így van, majdnem 20 éve! Árkád masinákon debütált, majd a hatalmas sikernek köszönhetően hamar megérkezett C64-re, ZX Spectrumra és Master Systemre is. A 22-ik században játszódik a történet, ahol is a gonosz Bydo Empire próbálja meg kiirtani az emberiséget. Hogy egész pontosak legyünk: a Bydo-kat az emberek teremtették a 26-ik században, amolyan biológiai fegyverként, hogy velük győzhessék le ádáz ellenségeiket. Idővel el is küldték őket egy féregjáraton keresztül egy távoli dimenzióba, hogy igázzák le a Föld halálos ellenségét, csakhogy a terv balul sült el. A Bydo-k a távoli messzeségben tovább fejlődtek, és a hadseregnyi kreatúra és gép által egy egész birodalmat építettek ki, majd teremtőik ellen fordultak. Csakhogy, furmányosan, még 400 évet vissza is utaztak az időben és a 22-ik században támadták meg a Földet, mikor a kicsiny bolygónk lakói még nem is hallottak a Bydo-król, és ezáltal nem is voltak felkészülve egy ilyen támadásra. Egyetlen esélyük van a földlakóknak, mégpedig az Arrowhead névre hallgató harci repülő pilótája, aki egyedül szál szembe a hódító szörnysereggel. Habár egyetlen vadászgép az egész Bydo Birodalom ellen, öngyilkos küldetésnek hangzik, egy hangyaf*sznyi reményt ad az embereknek, hogy találtak némi bydo-anyagot, amelyből elkészítették az elpusztíthatatlan Force (Erő) gömböt, mely főhősünket segíti. Ez a gömb elnyeli a lövedékek energiáit, továbbfejleszthető erősebb és változatosabb tűzerőt képviselve, és a pilóta utasítására változtatja helyzetét.Azért azt megjegyezném, hogy ez a narratíva 1987-ben még egyáltalán nem létezett, később alkották meg ezt a kerettörténetet, csak a kezdőképernyőn említették meg a Bydo Empire-t. Az R-Type egy klasszikus side scrolling shoot-em-up arcade játék (oldalnézetes lövöldözős), amely a mai napig rendkívül híres nehézségi faktora miatt. Összesen 3 élettel rendelkezel, és abból old meg a 8 pályát. Igazi érmezabáló játék volt a maga játéktermi idejében, viszont ha kiismerted, ill. megtanultad mikor és hogyan jönnek, támadnak az ellenfelek, akkor halál nélkül végig lehet szambázni rajta. Szépen-lassan szisztematikusan fogod megismerni az egyes pályák rejtelmeit, mindig van egy „helyes út” amin haladva elkerülhető az összes lövedék, ellenség, csak hát, míg ezt megleled, picit sz*póágon leszel (értsd: párszázszor meg fogsz halni.) A pályák mindösszesen néhány percesek, checkpoint rendszer van benne, de ha elfogy a 3 életed, akkor kezdheted elölről.Ha a játékban nem lenne a már említett Force pod, egy nagyon szimpla shootert kapnánk, viszont ez a kicsi golyócska igazán remekül megbolygatja a játékmenetet és emiatt némi taktikai érzékre és reflexre is szükséged lesz. Ez a kis gömb a hajód elejére és hátuljára tud rácsatlakozni, egyaránt támadó és védekező funkcióval is el van látva (a kisebb lövedékeket felfogja, power upok felvételével megváltoztatja lövésed irányát, formáját és erejét). Szabadon ellökheted magadtól, akkor önálló egységként fogja lőni a célpontokat, sérthetetlen, viszont tetszés szerint visszahívhatod, hogy csatlakozódj hozzá. Mikor rád szabadul az egész Bydo pokol, gyorsan mérlegelned kell, hogy mi a hasznosabb: pajzsként magunk előtt tartani és eközben kihasználni az erősebb lövés adta előnyöket, esetleg küldjük előre, hadd aprítsa pl. a boss-t, vagy ha épp a s*ggünket vették célba, inkább hívjuk vissza és tolassunk rá egy gyors kapcsolódásért, hogy legyen fedezékünk. Hajónk elsődleges fegyverét még képesek vagyunk feltölteni és azt szupererős lövésként elsütni, a Force pod pedig három különböző lövésformára képes (annak függvényében, hogy milyen színű power upot veszünk fel). Emellett még rakétákat vehetünk fel (automata módon működnek), gyorsítót, és pajzsszerű kis golyókat.Az R-Type-ban egytől-egyig remekmű az összes pálya. És itt elsősorban nem is a kinézetre gondolok (pedig e tekintetben is nagyon szépen egyedi az összes), hanem a felépítésükre, a pálya-designra. Minden elem gondosan megtervezett, pontosan oda van rakva, ahol annak lennie kell, és ennek megfelelően vannak időzítve az ellenfelek is. Egy hatalmas nagy feladvány maga a játék, csak rá kell jönnöd, hogy mikor éppen hol a helyed, mi a leghatékonyabb megoldás, hogy az adott pályán túljuss. És mindezt csak tetézi az okos lövésminta-design, mert az sem mindegy, hogy egyes lövedékek hol pattannak meg. Pontosan ezek alapján a folytatásnak, az R-Type II-nek, sincs szégyenkezni valója, amely ezeket a hagyományokat örökítette tovább.Két évvel az első epizód megjelenése után, a hatalmas sikernek köszönhetően, megjelent az R-Type II (アール・タイプ II Āru Taipu tsu), amelyben a fejlesztő csapat, az Irem, ott folytatta ahol abbahagyta. A pályák ugyan még jobban interaktívak lettek, viszont új játékelem nem került bele a folytatásba. Talán ez az egyik tényező, ami felróható a fejlesztőknek, hogy a második epizódban nem igazán sikerült érdemi plusszal előrukkolniuk, csak a kitaposott ösvényen haladtak tovább. Mindössze két új fegyverrel nőtt a harci arzenálunk, és még egy plusz rakétával, de a pályák száma például csökkent; összesen 6 található a második epizódban. Jóval több az ellenséges lövedék, és az ellenfél, szóval kihívással itt sem lesz gond; véleményem szerint ez az epizód teszi teljessé az első részt, és pont ezért jó, hogy megjelent a R-Type Dimensions. [53393]Ez a gyűjtő kiadás nem csak az eredeti két játékot tartalmazza, annak minden retro szépségével (a zenék és hangok imádni valók), hanem egy felturbózott 3D(-szerű) remake verziót is kapunk a pénzünkért. A Tozai Games az eredeti játékot teljesen újraalkotta a legapróbb részletig, és a nagyszerű 3D paint jobbal formálta a mai játékok kinézetének szintjére. Természetesen minden elem eredeti helyén található, minden lövedék úgy és akkor jön, mint ahogy azt már lassan 20 éve megszokhattuk, mikro-eltérés sincs; ez abból is jól látható, hogy a játék közben egyetlen gombnyomással váltogathatsz, az old school és a mai kinézet között. Beállíthatod a képméretet (4:3 vagy 16:9), valamint, hogy a retro vagy az új kipofozott kinézetű módban akarsz játszani, és van még egy bónusz 3D kinézet, ami Crazy névre hallgat. A látószög ilyenkor kicsit megdől, a képernyő jobb oldala picit beljebb lesz; olyan hatást kelt mintha nem sikerült volna szembe helyezkedned az árkád géppel, mert mondjuk egy böszme nagydarab illetővel tolod a co-op módot, akitől nem férsz el teljesen, és emiatt picit oldalból látsz rá a kijelzőre. Ennek a Crazy módnak is megvan a maga előnye: előbb észleled, ha jönnek az ellenfelek.A figyelmes olvasók, már kiszúrhatták, hogy co-op módot említettem az imént: a játék tartalmaz local kooperatív módot, ahol ketten irthatjuk a népet, vagy barátként, vagy pedig egymással versengve. A szépséges új kinézet mellett a zenéket is újrakeverték, melyek szerintem rendkívül jóra sikeredtek. További hab a tortán az új slow motion feature, amivel játék közben lelassíthatod a játékmenetet, ha nagyon elharapódzna a küzdelem és szeretnéd pl. biztonságosan kikerülni a golyókat. Játékmódok tekintetében kettő közül választhatsz: vagy a sima, hagyományos Classic Mode-ot választod (ahol 3 életed van), vagy amolyan cheat gyanánt az új Infinity opció mellett dönthetsz, ahol bármennyiszer meghalhatsz, retorziók helyett mindössze egy számláló jelzi hányszor bénáztál. Igazából jó lett volna, ha a Classic és az Infinity mellett találtak volna egy köztes megoldást, mivel a hagyományos nagyon nehéz, az új végtelenített módban pedig nincs kihívás; röhögve, másfél óra alatt végigjátszod mind a 14 pályát (viszont annyi előnye van, hogy ezáltal könnyebben begyakorolhatod az adott pályákat, agyh*gygörcs nélkül). Az R-Type Dimensions igazán remek választás a PlayStation letölthető tartalmai közt. Bár sokan megjegyezhetik, hogy szavatosság tekintetében kevés a 14 pálya, plusz Infinity mode-ban roppant gyorsan végigjátszható; de miért is lennénk saját magunk ellensége?! A hagyományos játékmenetben mire végigviszed, bőséges játékidőt fogsz kapni, és akkor az online leaderboardok ostromlásáról még nem is beszéltem. Shmup-fanoknak kötelező darab, de a zsánerrel újonnan ismerkedők is tehetnek vele egy próbát; nosztalgikus kincs és egyben hardcore kihívás az R-Type Dimensions, mindez mai köntösben. Én sokkal jobban elszórakoztam vele, mint a Karóra Kutyákkal…Fejlesztő: Irem, Tozai GamesKiadó: Tozai GamesMegjelenés: 2014.05.21.Ár: $9.99/3035FtJátékosok száma: 1-2Kép: 720pHang: Sztereó3D támogatás: NincsDemó: NincsMéret: 265MBPSN feltöltőkártya: https://www.konzolokszervize.hu/

15 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Imádom ezt az alaposságot, Jedi, hogy a játék eredeti címét még japánul is odabiggyeszted! 🙂 Amúgy Amigás korszakom óta nem toltam a műfajt. Ja, de! PS Vitán a Sine Morat. De az időkorlát engem is frankón felbaszott.

  2. Tetszetős játéknak néz ki!

  3. Kár, h nincs PS4-re … illene a repertoárba xD

  4. C64-en egy teljes floppy az első rész. 😀

  5. a final óta nem volt új rész, át vagyunk megint ba…a

  6. A Trial-ját már széné játszottam, beszerzős lesz! Amilyen a formám, tuti pluszos játékot csinálnak belőle! De nem érdekel, ez kell! 🙂

  7. Nekem Amigán volt/van meg, de sajnos nem vagyok eléggé autista (jó értelemben véve) az ilyen gamékhoz. 🙂

  8. Ezt a játékot a szemem kívánja csak. Az első pályán szénné erőszakolnának. 😀

  9. Gondolkodom rajta de a nehézsége visszatart a vásárlástól.

  10. PS4-re nem adták ki?Tiszta szégyen!Vagy esetleg tartogatják valamelyik hónap PS Plus játékának.

  11. Tervezem beszerezni, egyik kedvenc műfajom. Most jó hogy eszembe juttattad. 🙂