Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

PlayStation Vita – Augmented Reality

A február 22-én debütált [B]PlayStation Vita[/B] számos új, izgalmas funkciója mellett a készüléken rendelkezésre áll egy, az Augmented Reality (AR – magyarul kiterjesztett valóság) technológiát használó, AR Play névre keresztelt applikáció is. Az Augmented Reality technológia a lényege abban áll, hogy az adott eszköz kamerájának és egy úgynevezett markernek a segítségével – amely a Magyarországon forgalmazott PS Viták esetében 6 darab plasztikkártya – a készülék ötvözi a valós teret és a virtuális világot, azaz a kamerán keresztül látható fizikai környezet egészül ki plusz tárgyakkal, modellekkel, melyek kizárólag a virtuális térben fedezhetők fel. Az így megjelenített 3D-s kép a marker pozíciójának megváltoztatásával szinkronban mozog, a kivetített alakzat ezáltal minden szögből megtekinthető, forgatható.A Vitában is fellelhető AR-technológia működését körülbelül a felvázolt módon kell elképzelni, de természetesen ez csak egy nagyon egyszerű megközelítése a dolgoknak, hogy a technikában hozzám hasonlóan roppant jártas egyéneknek is érthető legyen a mechanizmus.

[YOUTUBE]X_cZQp9yqos[/YOUTUBE]No, de miután egy kis betekintést nyertünk a technológiai háttérbe, lássuk, hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban.A hazánkban piacra dobott Vitákhoz a Sony 6 db plasztikkártyát mellékelt, valamint egy PlayStation Network voucher-kódot, melynek segítségével három darab teljes értékű játék tölthető le ingyenesen a Store-on keresztül. Természetesen nem csúcskategóriás, csilli-villi címekre kell itt gondolni, de a három leszippantható game hűen tükrözi az AR-technológia mibenlétét. Miután a játékok letöltésre kerültek és a Vita izgő-mozgó LiveArea menüjében kiválasztottad a három közül számodra legszimpatikusabbat, a mellékelt marker kártyák elhelyezésével tudod felépíteni az adott stuffhoz szükséges játékteret. Fontos, hogy mindezt csak sík felületen, jól megvilágított környezetben tedd, mert ha nem áll rendelkezésre elegendő fény, lőttek a mókának, mivel a nagy sötétségen kívül szinte semmit nem fogsz látni a Vita kijelzőjén. Amennyiben megtaláltad az optimális helyet és megvilágítását, valamint kiválasztottad a játékmódot és az abszolválandó pályát, a készülék pillanatok alatt felhúzza a textúrákat, és már neki is lehet menni az első kihívásnak.

[YOUTUBE]emZYZuJMDBE[/YOUTUBE][B]Fireworks[/B]Ebben a stuffban a különböző tűzijátékok lehető legpontosabban időzített felrobbantása lesz a feladatod. Maga a detonáció már akkor beindítható, amikor megjelenik egy kör a fellőtt rakéta körül, azonban annak idő előtti elsütését a gép csak csekély pontszámmal honorálja. A legjobb eredményt abban az esetben érheted el, amennyiben akkor robbantasz, amikor a karika körül forgó két fülecske becsatlakozik a körbe. Elsőre igen egyszerűnek hangozhat a feladat, azonban egy kis idő elteltével a játék igencsak bekeményít, és csak úgy szórja az égi áldást, hogy az számomra már követhetetlen is volt egy ponton túl.Ami az irányítást illeti, az nem igazán nevezhető túlbonyolítottnak, mivel a game kizárólag az érintőképernyőt használja a Vitán rendelkezésre álló gombok és egyéb taperolható felületek sokaságában. Tehát nem kell mást tenned, mint a képernyőn felbukkanó rakétákat megérintened a robbantáshoz. Ennek az egyszerű irányíthatóságnak egyébként számomra meg is volt a hátránya, mivel – lévén, hogy nem rendelkezem péklapát nagyságú tenyérrel és zongoristákat megszégyenítő hosszúságú ujjakkal –, elég nehezen értem el a kijelző közepénél röpködő rakétákat, aminek az lett az eredménye, hogy kénytelen voltam kifejleszteni egy újfajta játékmódot, miszerint fél kézzel tartom a Vitát, a másikkal pedig eszeveszett módon nyomkodom a képernyőt. Az igazat megvallva ez elég fárasztó volt egy idő után.A különböző játékmódokról még nem esett szó, mert hogy abból van többféle is. Amikor először elindítod a game-et, a rendelkezésre álló módozatok közül egyedül a Tabletop lesz majd elérhető. A háromféle játékopcióból egyébként ez az egyetlen, amely felhasználja a fent említett marker kártyákat. A játékhoz az első három kártya bármelyikét kiválaszthatod (akár mindhármat egyszerre). Ezekhez egy-egy, különböző stílusú, a szalmatetős viskótól a kacsalábon forgó építményig többféle házat rendel a gép, majd pedig ezen épületeknek az udvaráról lövik fel aztán a színpompás tűzijátékokat. Gyakorlatilag ez a játékmód végtelenített, tehát egészen addig lehet gyűrni a gépet, ameddig azt időd, energiád és a három hibázási lehetőséged engedi, amit igen könnyű elveszíteni.A Tabletop opció kipróbálása után lehetőséged nyílik megnyitni a másik két módozatot is, név szerint az Infinite-et, valamint a Challenge-et. A két játékmód közül viszont már egyik sem alkalmazza az AR-kártyákat, így háttérként mindössze a kamera által a kijelzőn megjelenített látvány szolgál majd. Amerre irányítod a készüléket, olyan háttér előtt zajlanak majd az események. Az Infinite játékopció – hasonlatosan a Tabletop-hoz –, szintén egy végtelenített mód, tehát ebben az esetben is folyamatosan érkeznek a képernyőre a mindenféle színű és formájú tűzijátékok, azonban ez a mód meg van spékelve különböző challenge-ekkel is, melynek során hol könnyebb, hol nehezebb feladatokat kell megoldani adott idő alatt. Példának okáért mondjuk a fellőtt rakéták közül csak a sárgákat robbantsd fel, éld túl a tűzijátéközönt néhány másodpercig vagy alkoss láncokat úgy, hogy több rakétát robbantasz fel egymás után anélkül, hogy az ujjad felemelnéd az érintőkijelzőről. A Challenge játékmódban gyakorlatilag ugyanazok a feladatok várnak Rád, mint az Infinite opcióban, annyi különbséggel, hogy ebben az esetben nem folyamatos a játékmenet, hanem egymástól független küldetéseket választhatsz ki, mindezeket bronz, ezüst vagy arany csillagokért. A játék előrehaladtával újfajta tűzijátékok is megnyithatóvá válnak majd, a teljes játékban összesen 152-féle rakéta újdonsággal találkozhatsz. [36958][B]Table Football[/B]Mint ahogy az a stuff címéből kitalálható, az elkövetkezendőkben egy asztali foci játékról lesz szó. Magán az intrón én igen jót derültem, ahogyan a műanyag játékosok a pályára ugráltak a kis talpacskáikon, de bevallom töredelmesen, mindettől függetlenül ez volt az a game, ami a legkevésbé mozgatta meg a fantáziámat. Ellenben az vitathatatlan, hogy ez az a játék, amelyik a legnagyobb mértékben és a legötletesebben használja fel a marker kártyákat a pályák megalkotásakor, ugyanis itt mind a hat plasztikkártyára szükséged lesz a komplett játéktér felépítéséhez. Az első három markerrel tudod felhúzni a focipályát úgy, hogy az egymás mellé helyezett kártyák közül a két szélső adja majd meg a pálya két végét, a középső pedig a kezdőkört. A két szélső marker mozgatásával lehetőséged nyílik tetszésed szerint növelni, csökkenteni, avagy forgatni a játékteret. A negyedik és ötödik kártya segítségével elhelyezhetsz egy-egy lelátót a pálya valamelyik szélén, a hatodik marker pedig az eredményjelző helyét határozza majd meg. A különböző meccsek teljesítésével egyébként lehetőséged nyílik majd újabb, dizájnosabb lelátók és eredményjelzők kiválasztására is. Amit pedig nekem nagyon tetszett, hogy a Vita jópofa módon elmossa a kijelzőn a kártyák képét úgy, hogy azok felveszik annak a felületnek a textúráját, amire ráhelyezted őket, ezáltal a játék teljesen zavartalanná válik.Most pedig lássuk, milyen játékmódokkal operál ez az asztali focis game. Az anyagban értelemszerűen helyet kapott egy szimpla egyjátékos Solo mód, melyben a gép ellen lehet ölre menni egy-egy meccs erejéig. Nemzetközi szinten a focicsapatok színe-java képviselteti magát a játékban, így akár Magyarországot is ki tudod választani a saját csapatodként. A game-ben elérhető még kétféle kétjátékos mód is, melyek között az a különbség, hogy az egyik esetben egy készüléken tudtok ketten játszani egymás ellen, a másik módban viszont egy másik Vitával rendelkező játékostársaddal mérheted össze a tudásod. A negyedik játékopció a Tournament nevet viseli, amelyben szintén a gép ellen lehet harcba szállni, ez tulajdonképpen a klasszikus bajnokság.A játék irányításával kapcsolatban elmondható, hogy a kezelés ugyanolyan pofonegyszerű, mint az a Fireworks esetében is tapasztalható. Kizárólag az érintőképernyő használatával van lehetőséged terelgetni a játékosokat, passzt adni vagy kapura rúgni. Mindehhez csak az adott irányba kell végighúznod az ujjad a kijelzőn, amerre az akciót végre szeretnéd hajtani. Számomra jó pont, hogy a játékosokra rá lehet zoomolni, így sokkal egyszerűbbé válik a kezelés, mivel a képernyőn egyébként elég nehézkes az apró méretű műanyag focistákat irányítgatni, főleg ha valakit szafaládé vastagságú ujjakkal áldott meg a sors. A zoomoláshoz egyébként mindössze annyit kell tenned, hogy ráközelítesz a Vitával az adott játékosra.Ami a játékmenetet illeti, az a következőképpen épül fel: a kezdő játékos kap három lehetőséget, ami pontszám formájában jelenik meg a képernyőn. Ennek a három pontnak a segítségével lehet különféle akciókat végrehajtani, tehát mondjuk egy pont mínusz, amennyiben lepasszolod a labdát, ha mozgatod valamelyik játékosodat, vagy ha kapura rúgsz. Amint elfogytak a pontjaid, az ellenfélnek van lehetősége ugyanezeket a megmozdulásokat megtenni.[36957][B]Cliff Diving[/B]A három letölthető cím közül számomra ez volt a legszórakoztatóbb, mindannak ellenére, hogy ebben a játékban van lehetőséged felhasználni a legkevesebb AR-kártyát, szám szerint egyet. Ennek a markernek a segítségével készítheted el az ugróalkalmatosságot, amiről leveted magad, valamint a medencét, melybe – szerencsés esetben – a fejest ugrod majd. A játék előrehaladtával egyébként egyre szűkebbek lesznek majd azok a pocsolyák, melyekbe érkezned kell egy-egy gyönyörűen, vagy kevésbé szépen kivitelezett mozdulatsor után.A game-ben Diver Dan, a kissé önimádó sziklaugró irányítása felett veheted át a kontrollt. A játék indításakor egy néhány perces tutorial szekció keretein belül kitanulhatod az irányítás összes csínját-bínját, amelyhez nem szükséges agysebészi képesítés, azonban ebben a stuffban már több mindent is be kell vetned a siker érdekében a szimpla képernyő tapogatáson kívül. A feladatok megoldásához itt nagyrészt a négy gombot, valamint a hátsó érintőpanelt kell majd használnod. Kezdetnek a kijelző alján felvillanó EKG-szerű vonalat kell figyelned, mely, amikor középre ér, a hátulsó tapipadot kell ütögetned, amivel tulajdonképpen Dan adrenalin szintjét tudod felpumpálni. Miután Dan lendületet vesz és futásnak ered, ki kell várnod azt a pillanatot, amikor zöldre vált az ugródeszkán villogó indikátor, majd az X-et nyomva tartva tudod szabályozni, hogy hősünk milyen messze rugaszkodjon el a deszkáról. Zuhanás közben ezután Dannek át kell repülnie a képernyőn megjelenő, zöldre váltó karikák mindegyikén, miközben az azok mellett felvillanó gombokat kell egymás után, helyes sorrendben lenyomnod. Első blikkre ez egy nagyon egyszerű mutatványnak tűnhet, azonban igen különbözőféle gombkombinációkat szükséges igen rövid idő alatt végigzongorázni, amibe személy szerint nekem többször is beletört a bicskám. Amennyiben sikeresen teljesítetted az adott feladatot, és nem törted ki a nyakad a sziklán, a gép pontozza a véghezvitt gyakorlatod, ellenkező esetben viszont benyújtja a korházi számlát. Az összpontszám Dan adrenalinszintjének sikeres feltornászásából, az ugródeszkáról való időbeni elrugaszkodásból, a gyűrűkön történő átrepülésből, valamint a medencébe érkezésből tevődik össze.Választható pályák tekintetében elég változatos a felhozatal. Találkozhatsz egy alappályával, egy trópusi sziklás, egy jéghegyes, egy hajóroncsos, egy építkezési darus, valamint egy helikopteres helyszínnel. A játék kezdetén kizárólag az alappálya érhető el, majd a megfelelő mennyiségű pont megszerzésével a további placcok is megnyithatóvá válnak. Az anyagban fellelhető még egy úgynevezett Custom opció is, melyben megalkothatod a saját pályádat két darab plasztikkártya segítségével, amelyek közül az egyikkel az ugródeszkát tudod létrehozni, a másik pedig a medence megalkotásában lesz szolgálatodra.[36959]Zárszóként elmondanám, hogy csak javasolni tudom ezen címek kipróbálását, mert ugyan nem csúcskategóriás anyagokról beszélünk, de ennek a technológiai újításnak a megismerése, amelybe ezeknek az játékoknak a segítségével betekintést nyerhetsz, mindenképpen megér némi időráfordítást, és néhány órára egészen biztosan a képernyő elé fog majd szegezni!

17 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Alig várom hogy kipróbáljam

  2. Egész jó az alapötlet. Kíváncsi vagyok élőben milyen.

  3. Jópofák ezek a játékok! Meg az egész AR ötlet.

  4. PSP-én is volt már egy hasonló játék, amikor szörnyeket kellett megkeresni a szobában. Ahhoz is kellett valami kártya.

  5. El tudnám képzelni, ahogy reggel a kávéscsészém fülén átvezetek egy kisrepülőt 🙂

  6. “A plasztikkártyák szükségessége egyelőre ugyanolyan “”negatívumként”” értékelhetők, mint például a 3D-s tv-k esetében a 3D szemüveg. Ennek ellenére, ha ezt a technológiát kreatívan és Gyakran felhasználják majd a játékokban (nem is fő egységként, hanem mondjuk mellékküldetésekben lesz jelentősége), akkor komoly húzóerőt jelenthet.. Számomra mindenképp.”

  7. Azt nem értem h minek a PlayStation Network voucher mikor a játékok ingyenesen is letölthetőek?!A Cliff Diving elég szórakoztató kis game.:)

  8. Majd ha lesz kipróbálom, de így nem igazán mozgat meg az ötlet.

  9. Ez elég durva.

  10. Tegnap lehúztam a Cliff Diving-ot, igaz még nem próbáltam ki, de jónak tűnik.

  11. Remélem egy gyerek sem kap majd ilyet. Különben dobhatja a kukába a saját fantáziáját.

  12. Az angol Store-ról letöltöttem mind a 3 játékot. (kód nélkül is ingyenes!) Miután elindult a magyar Store aktiváltam a gépre a magyar acc.-omat, viszont így mind a 3 játék indításkor figyelmeztet, hogy a trófeákat nem fogom megkapni. A magyar Store-on ellőttem a redeem kódom, de onnan csak a tüzijátékost adta be. (a másik kettő még nincs fent) :S Remélem, hogy a magyar Store-on is inyenes lesz.

  13. Ez kötelező lesz! 😀