Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

PlayStation – a Sony leépíti legrégebbi stúdióját

A Japan Studio végének kezdete.

A Sony Interactive Entertainment – miután több felület is beszámolt erre vonatkozó értesülésekről – megerősítette, hogy leépíti egyik legrégebbi csapatát, a Japan Studiót. A team a PlayStation olyan meghatározó és egyedi alkotásain dolgozott, mint az Ape Escape, a Gravity Rush vagy a Bloodborne – számos egyéb mellett.

Már tavaly novemberben szó volt arról, hogy a vállalatot egyre kevésbé érdekli Japán, de a Sony ezt határozottan cáfolta. A Bloomberg számolt be anno arról, hogy egy anonimitást kérő, vezető beosztású figura a cég San Mateóban található főhadiszállásán azt nyilatkozta, hogy a vállalkozás amerikai oldalát frusztrálja, hogy a japán marketingcsapat nem tudott az elvártnak megfelelő számú PlayStation 4-et eladni, így a PlayStation 5 promótálásakor Japánt finom szólva félrerakták – utóbbit többen megerősítették a japán személyzetből. Ekkor is felmerült, hogy több alkalmazott szerződését meg sem újították, most pedig úgy tűnik, hogy ez igaznak bizonyult.

A VGC legfrissebb értesülései szerint az április 1-jén induló új pénzügyi évtől több korábbi ottdolgozót már nem foglalkoztatnak majd. Megmarad a lokalizációs és üzleti személyzet, valamint az Astro Bot játékokért felelős ASOBI Team különálló stúdióként üzemel majd. Vannak, akik csatlakozhatnak ehhez a csapathoz, míg mások elmennek. Vannak, akik már korábban elhagyták a vállalatott: például Keiichiro Toyama, a Silent Hill és a Gravity Rush játékok egykori rendezője új stúdiót alapított Bokeh néven; továbbá Teruyuki Toriyama a Bloodborne és a tavalyi Demon’s Souls remake producere is továbbállt.

Az elmúlt napokban egyébként mások is elmentek: például Masaaki Yamagiwa, a Bloodborne, a Tokyo Jungle és a PlayStation VR-ra készített Déraciné producere; Ryo Sogabe videorendező; Masami Yamamoto producer; illetve Brendon Pritchard fejlesztő.

A helyzetet ismerő források szerint a Sony Japan Studio egyszerűen nem hozott elég profitot az elmúlt években. A fejlesztők elsősorban olyan játékokat akartak készíteni, amelyek vonzóak a japán piacra, és másodlagos reményük volt, hogy globális sikerek legyenek. A PlayStation a belsős stúdiók világsikerét várta azonban el. A stúdió sorsa állítólag egy éve dőlt el, amikor elment elnöke, Allan Becker, aki pozícióját átvette Nicolas Doucet, az Astro Bot Rescue Mission rendezője. A régóta elnök Becker állítólag azért távozott, mert feszültség alakult ki abból, hogy a csapat régóta nem tudott piacra dobni nagysikerű projektet. Egy másik forrás szerint a PlayStation amerikai főhadiszállására helyezte át a fókuszt, és ezek a döntések ennek az átállásnak a következményei. Mint ahogy arról már 2019 októberében írtunk, a Sony Interactive Europe is komoly leépítésekkel nézett szembe, miután Kaliforniába összpontosították a hatalmat.

Jim Ryan, a PlayStation elnöke és vezérigazgatója többször is elhesegette ennek a narratívának a lehetőségét, és tavaly decemberben arról beszélt, hogy a Sony számára Japán továbbra is kiemelten fontos piac. A Famitsu a múlt héten egy interjút is készített Ryannel, amiben kifejtette, hogy továbbra is támogatja a japán játékok fejlesztését PS5-ön, illetve, hogy számára mindegyik stúdió ugyanannyira fontos. A Bloomberg még arról is beszámolt, hogy november óta már több Japan Studio fejlesztőt értesítettek arról, hogy nem újítják meg szerződéseiket, ugyanis az amerikai iroda – egy forrás szerint – nem akar olyan játékokat, amelyek csak Japánban teljesítenek jól. Jim Ryan 2019-ben a GamesIndustry.biz-nek arról nyilatkozott, hogy a PlayStation globalizációs erőfeszitéseinek keretein belül ne számítsunk arra, hogy a Worldwide Studios konkrét területekre célzott játékokat készítene. Ryan kitért arra, hogy a független törekvésekért felelős Shuhei Yoshida (aki egykori Worldwide Studios elnök) a kisebb kiadókkal tudja lefedni az országspecifikus igényeket, míg a nagy csapatok globális szinten gondolkodnak.

A Japan Studio a Sony legrégebbi belső csapata, és 1993-ban jött létre. Új játékstílusok és -elemek kitalálásáról és bevezetéséről híres, és olyan kalandokat hozott létre, mint az Ape Escape, a LocoRoco, a Patapon vagy a Knack, de Project Siren/Team Gravity divíziója a Gravity Rush és a Siren szériát hozta létre. (Teljes játéklista a Wikipedia releváns oldalán.)

A cikkek megjelenése után a Sony Interactive Entertainment hivatalosan is reagált, és megerősítette, hogy valóban átstrukturálják a Japan Studiót – értsd: megszűnik eredeti formájában. A csapatot a Team ASOBI köré csoportosítják, amely legfrissebb projektje a PlayStation 5-re előre telepített Astro’s Playroom. A lokalizáció, IP-menedzsment és külső fejlesztés a PlayStation Studios globális szegmensébe lesz tömörítve, amely a cég belsős fejlesztőinek – mint a Sucker Punch, a Sony Santa Monica vagy a Naughty Dog – gyűjtőbrandje. Ez azt jelenti, hogy a Japan Studio erőforrásai mind átkerülnek a globális részleghez.

A PlayStationre innentől kezdve külsős fejlesztők és kiadók juttatnak majd el japánspecifikus kalandokat, míg a belsős alkotásaik a globális színtérre készülnek.

4 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Pc-re koncentralnak.

    2
  2. Ajjaj, így a Bloodborne vagy a Demon’s- folytatás esélye egyre kevesebb. 🙁

  3. Kár érte.

    1