Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

PlayStation 5 – így került a kontrollerre 40 ezer PS-szimbólum

Vagány megvalósítás.

A PlayStation 5 DualSense kontrollere nem csak attól nagyon vagány, hogy adaptív ravaszokkal és nagyon finom, sokoldalú rezgésekkel van felszerelve, amelyek mind egy igazán következő generációs élményt kínálnak a tapintás terén, hanem azért is, mert 40 ezer aprócska PlayStation-szimbólum van elhelyezve rajta. Egyfajta kedveskedésként a rajongók számára a Sony úgy döntött, hogy a vezérlő alsó részén egyfajta mikrotextúrát helyez el, ami egyébként sokkal csúszásmentesebbé is teszi a felületet a több ezer kicsi négyzettel, háromszöggel, körrel és “X”-szel. Arról azonban még nem beszélt a vállalat, hogy miként valósították meg – most azonban nyilatkoztak a The Verge-nek.

Különböző mikrotextúrák tervei

A PS5 és a DualSense vezető tervezői, Yujin Morisawa és Takeshi Igarashi kifejtették, hogy ezt a mintát kézzel tervezték meg – megfigyelhető ugyanis, hogy egymást fedik a szimbólumok, kissé ki is állnak a felületről, és nem egy egységes, egyenlően elosztott felületről van szó. Sőt, több dizájnnal ötleteltek, ezeket digitalizálták, tervezgettek velük, majd le is gyártották a prototípusokon, és addig tesztelték őket, amíg meg nem találták azt az egyensúlyt, amelyet kerestek: nézzen ki jól, legyen kényelmes és csúszásmentes, de ne legyen érdes. Persze lehetett volna a számítógépen is próbálkozni az elképzelésekkel, de Morisawa szerint kulcsfontosságú volt, hogy fizikailag összehasonlítsák és kipróbálják a különféle prototípusokat – ez természetesen rengeteg időt igényelt, de a kívánt (vagy épp nem kívánt) érzés csak úgy tapasztalható meg, ha látja és fogja az ember.

Különböző mikrotrextúrák összehasonlítása; jobb alul látható a PS4-es kontrolleré

A jelek megfelelő magassága már önmagában hatalmas munka volt, végül pedig két réteg mellett döntöttek: az egyik körülbelül 15, a másik pedig körülbelü 30 mikron (µ) magas (legalábbis a The Verge munkatársainak mérései alapján, amelyet egy Nikon LV100-as mikroszkóppal végeztek). A kontrollerre már könnyű volt “ráhelyezni” a jeleket – mivel nincsenek is rajta. Mind a 40 ezer szimbólum konkrétan a kontroller része, amelyek úgy jöttek létre, hogy olvadt gyöngyöket úgynevezett akrilnitril-butadién-sztirol (röviden ABS) műanyagból passzíroztak az apró, lézer által vágott résekbe a sima fröccsöntési folyamat során. A dizájnt úgy optimalizálták, hogy ne roncsolódjon a jelek alakja amikor a formából kikerülnek.

Fent: A PS5 oldalának belső részén megjelenő rétegek digitális megjelenítése; Balra: Azonos mintázat négy különböző magasságvarációjának tesztelése; Jobbra: Egy már kiöntött lap a textúra működőképességének és konzisztens jellegének ellenőrzésére

Ehhez természetesen megfelelő eszközök kellenek. Ahhoz, hogy egy teljesen háromdimenziós, íves felületen ennyire precíz alakokat hozzanak létre – nem beszélve arról, hogy ezt emberek a kezükben fogják majd -, lézerekre volt szükség. Specifikusan csúcstechnológiás, többtengelyes, lézeres metszőgépre, amely Igarashi szerint “nem túl könnyen szerezhető be”.

Balra: A nagyobb szimbólumok körülbelül fél milliméter szélesek, a felső réteg pedig csak 30 mikron (a milliméter háromszázad része) magas; Jobbra: A textúra egyik hátránya: nagyon könnyen koszolódik és ragaszkodik is hozzá

Ez a mikrotextúra azonban nem csak a kezünket kényezteti, hanem a PS5 oldalsó paneleinek belső részein is megtalálhatóak, rajta vannak az opcionális távirányítón, a DualSense töltőállomáson, a kamerán, valamint a Pulse 3D vezeték nélküli fejhallgatón is. Sőt, a fenomenális, minden gépre előre telepített Astro’s Playroomban bizonyos falakon és padlókon is fellelhető.

Balra: Vizualizációja a végső, számítógép segítségével létrehozott rendernek a PS5 médiatávirányítójának markolatáról; Jobbra: Vizualizációja a textúra elhelyezésének a Pulse 3D fejhallgatónál

A konzolról írt tesztünket – amelyben külön kitérünk rá, hogy mennyire vagány a DualSense kontroller – egyébként ITT olvashatod.

Forrás: The Verge
Képek: The Verge, Sony Interactive Entertainment

8 hozzászólás

Hozzászólás

  1. inkább nem írok semmit.. 😀

    1
    • Nyilván a driftelés megakadályozása nagyobb falat mint ps logókat nyomtatni a joyra.
      Nekem ünnepélyesen ma elkezdett driftelni az egyik joyom. “Surprise mechanic” csak úgy hívom…:D

  2. Remélem ebbe nem fektettek több energiát, mint a hűtés megtervezésébe 😀

    • Premierkor nyilatkozta egy vezető mérnök, hogy a PS3-as problémák óta kiemelt szempont a rendszer hűtési rendszere. Hihetünk is neki mert nem sok megsült PS4-ről hallottál, reméljük PS5-röl se.

      • Nem is a sülésre gondoltam, csak sajnos elég sok felszálló helikopter hangorkánról lehet hallani imitt-amott 😉
        Ha majd megjönnek az igazán gépleterhelő PS5 játékok, na akkor leszek kíváncsi a hűtésre, és a csendre 🙂