Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

PLANET COASTER: CONSOLE EDITION (PS4, PS5)

Öveket becsatolni!

(A kiadó a játék Premium változatát biztosította tesztelésre, amely a “Magnificent Rides Collection” és a “Classic Rides Collection” csomagokat is tartalmazza, továbbá hozzáférést adott a “Ghostbusters” és a “Studios Pack” kiegészítőkhöz.)

Több éve annak, hogy bezárták a Fővárosi Vidámparkot Pesten, mely ma már valószínűleg csak furcsa lázálomként él az egykori látogatók emlékei között. A bezárásával az ország igazi vidámpark nélkül maradt, mivel legközelebb csak Ausztriában találhatunk hasonlót az északnyugati határunkon. Persze Európában van még rengeteg park, Disneyland, Legoland, magas áron; és nekünk is vannak élmény- és aquaparkjaink, viszont azokból meg hiányzik az az érzés, amit egy jól tervezett vidámpark adhat. Aki járt már bármelyik nagyobb parkban, az tudja, hogy minden egyes négyzetméter pontosan úgy van tervezve, hogy becsapja az érzékeinket és szórakoztasson. Disneylandben mindenhol szól a zene, az adott részleg tematikájától függően, néha élő zenekarok által előadva. Minden apróbb körzet követ valami tematikát, mintha más-más országokban vagy mesében járnál. Még az ausztriai park is képes volt anno erre, igaz kisebb kaliberrel, mindezt azért, hogy a gyerkőcök jól szórakozzanak, és a szülők pénztárcája is könnyebben kinyíljon. Mit tegyünk viszont a jelenlegi helyzetben, mikor külföldre alig lehetséges kimenni? Ha hullámvasutat keres az ember, a vásári kirakat nem mindig nyújt elég élményt. Ezt az űrt tölti ki a Planet Coaster, ami a RollerCoaster Tycoon zászlaját szeretné továbbvinni.

A Frontier 2016-os Planet Coaster nevű játéka eredetileg számítógépeken jelent meg, azóta számos kiegészítőt kapott. Számítógépeken rendkívül sikeresnek mondható a szimulációs tycoon-játékok körében, azóta is jönnek hozzá a frissítések. Ha a franchise ismerős, lehet, hogy találkoztál már a Planet Zoo-val is, ami az állatkertes tycoon játékokat viszi tovább. Említettem a RollerCoaster Tycoont is, ami mai napig hatalmas népszerűségnek örvend, de sokáig nem kaptunk folytatást a sorozatban. A Planet Coaster voltaképpen ennek a stafétának az örököse, mivel a fejlesztő ugyanaz, csak az Atari hátrált ki a képből. Emiatt mondhatni, hogy ők rendelkeznek a legtöbb tapasztalattal a szakmában a parkos tycoonok kapcsán – kérdés, hogy sikerült-e mindezt jól felhasználni a PS4-es megjelenés terén?

Fel az emelkedőn…

Első indítás során a program különösen hasonlít a Sims 4 felületére. A játékos arcába vág egy rakat megjelent megvásárolható tartalmat, kellemes zenét, és egy egész egyszerű, de átlátható menürendszert a kampányokhoz. Ami bejött a Sims-nél, itt se megy félre, könnyű navigálni és az extra tartalmak sem fognak zavarni később, csak levándorolnak a képernyő sarkába, ha kiegészíteni szeretnénk a játékot. Van itt Parks, Career, Sandbox, Challenge, Frontier Workshop és Ghost Busters (DLC kampány) is, látogassuk meg őket ebben a sorrendben! A Parks funkció a legegyszerűbb: a meglévő mentéseidet és letöltött tartalmaidat tárolja, különböző fülekbe rakva a kategóriákat és a letöltött parkokat, nehéz eltévedni köztük. A Career, avagy Karrier mód már egy kicsit érdekesebb.

Üdv a karrier-sztori módban, ha balra fordulunk, találunk nehézségnek megfelelő és egyre terjedelmesedő parkokat, saját történetekkel és kihívásokkal. Kitartásunkat és képességünket 3 csillag jutalmazza, de csak a legügyesebbek jutnak a csúcsra! Kezdjük az elején. Egy nagyon brit vidámpark üzemeltető csoport fogad minket, és delegál lépésről lépésre, bemutatva hogyan építsünk egy jó parkot. Milyen egy ideális park? Magas látogatói boldogság egyenlő a jó profittal. Minél több a profit, annál jobban bővíthetjük a parkot. A játék maga megütötte az arany középutat a realisztikus és videojátékos oldalak között, és ezért elég komplex. Honnan tudjuk, mi a látogatók véleménye? Csak jelöljünk ki egyet, és máris listázza pozitív és/vagy negatív tapasztalatait. A parképítés maga hasonlít a Sims-játékokban fellelhető építő módhoz; R1 L1-el könnyen navigálhatunk a ride-ok, épületek, boltok, munkások, környezet fülek között, és kiválaszthatjuk a nekünk tetsző dolgokat, amiket könnyedén lehelyezhetünk. Ha keresni szeretnénk, valamit arra is van gépelési lehetőség, valamint kategóriás szűrések. Egészen ideálisan oldották meg a kontroller használatát, ami az egyik legfontosabb az ilyen játékok terén. (Egyedüli gond a hullámvasutak építésével volt, de arról később.)

A karrier mód lépésről lépésre kitűz nekünk egy bizonyos célt, amit el kell érnünk. Az első két parkban ezeket még megmutatja a játék, de utána utunkra ereszt, így a többi sztorinál magunkra leszünk utalva, hogy sikerre vigyük a parkokat. Az építkezés maga egyértelmű: rakd le a dolgokat olyan szabad helyekre, ahol a vendégek hozzáférnek, és a dolgozóidnak is könnyű megközelíteni. Utakat és várakozó sort is építhetünk a könnyebb megközelítéshez, vagy kisvasutat később. Több fajta tematikájú park van (kalózos, tündéres, városi, DLC+) ezért nagy a variáció. Ha a várakozó sorok köré dekorációt teszünk, magasabb lesz a népszerűsége a helynek, az éttermek köré pedig érdemes sok kukát rakni, avagy át kell gondolni, mi hogyan lenne a valóságban. Az építkezős rész még az egyszerűbb oldala a játéknak. A menedzselés lesz az igazi kihívás, aminek mélységét bármilyen tycoon megirigyelhetné! A touchpadot lenyomva hozzáférhetünk a park statisztikájához, ami nyomon követi a látogatók, személyzet elégedettségét, valamint a kiadásainkat. Emellett az itt található füleken keresztül megtekinthetjük a különböző boltjainkat, a személyzetünk képzettségét, terheltségét, energiáját, boldogságát és fizetését. Ha valaki boldogtalan, érdemes tovább képezni őket, de a kiképzés után érdemes emelni a juttatásaikat, mert senki nem lenne boldog, ha több képességgel ugyanannyit keresne, mint más. Ha nagyon belemerülünk, megadhatjuk az embereinknek, hogy melyik szektorban milyen felbontásban dolgozzanak, így mindenkinek beállíthatjuk az ideális munkaterhelést is.

A fülek között a legérdekesebb a kutatás lesz, amiben pénz fejében utánanézhetünk különböző ágazatoknak: hullámvasutakat, ride-okat, szórakoztató és rekreációs épületeket és az éttermeket is itt fogjuk megtalálni. A kampányoktól függően néhánnyal már lehet, hogy rendelkezünk, de ez eltér mindegyiknél. A kutatások időt és pénzt emésztenek fel, elkészültüket a játék értesítésekben jelzi. Ha kész van egy, új opciók jelennek meg a kategóriában, valamint az új épületeket megtalálhatjuk az építkezés menüjében. Ha gyorsítani szeretnénk egy kutatást, több pénzt csoportosíthatunk rá, így kevesebb időt vesz igénybe.

Élvezetes zuhanás

A játék felszínen egyszerűnek tűnhet, viszont rendkívül bonyolultsága megmutatkozik, ha megnyitunk bármilyen szórakoztató létesítményt. Megszámlálhatatlanul sok opció fogad minket, nézzünk például egy éttermet: Be lehet állítani, mi legyen a menüben, különböző megvásárolt márkák ételeit tehetjük kínálatra, árukat egyenként beállítva. Előétel, köret, főfogás desszert, hatalmas a kínálat! Ha mindet kirakjuk, a vendégeknek bőségzavara lesz, és a licencdíjak miatt veszteségesen fog üzemelni éttermünk. Ideális megtalálni a variációt, amiről pozitív visszajelzéseket kapunk. Éttermeket bővíthetjük kiegészítővel, és perkeket (pozitív bónusz tulajdonságok) állíthatunk be, amik segítik őket. Azonos tematikájú büféknél is módosíthatjuk a kínálatot, és az ételek minőségét is manipulálhatjuk: mustár a hamburgerben például szomjasabbá teheti a vevőt, ezért építhetünk mellé italost, a ketchup meg boldogabbá teheti a fogyasztókat. Sok az opció, érdemes végigolvasni!

Ha ride-ot jelölünk ki, az opciók is megnövekednek. Van itt általános karbantartás, tesztelés, árazás, rebranding, ha már réginek számít a ride (van külön élettartalom mutató), felújítás. Ezeken felül mindegyiknek beállíthatunk zenét és effekteket, a nagy zenekönyvtárból lapozgatva. Ha kedvünk tartja, animációkat is adhatunk hozzájuk, vagy sebességmódosítást. A pénzbevételt és a vendégek elégedettségét is természetesen minden ride jelzi. Hullámvasutaknál hasonló a móka, viszont módosíthatjuk a pályaszakaszokat kedvünkre, akár a előre építetteket is lehet módosítani.

Érdekes pozitívuma a programnak, hogy tartalmaz minijátékokat és szimulációkat. Ride-ja válogatja, de előfordul, hogy a játékosok számára is „kipróbálható” a móka. Ilyenkor beültet minket a program a székbe, és végigülhetjük a hullámvasutakat a vendégek szemszögéből, vagy DLC tulajdonában a célra lövöldözős játékokban is állíthatunk fel saját rekordot. Rendkívül jópofa, és jelentem sikeresen átadja az émelygős hullámvasút érzését. Ha mondjuk azok közé tartoznál, akik szeretnék a parkot az Action Parkhoz hasonló (keressetek rá, érdekes dokumentumfilmek vannak róla) halálparkká alakítani, nincs szerencséd – a vendégek sértetlenül újratermődnek.

Sandbox módban kiválaszthatjuk a nekünk tetsző klímát hozzátartozó környezettel, és végtelen mélységű pénztárcával felépíthetjük álmaink parkját. Challenge, avagy kihívás mód is olyan, mint a sandbox, viszont megszabhatjuk a nekünk tetsző nehézséget különböző korlátozásokkal, és limitált a büdzsénk az ideális park megépítésére. Ha valamilyen kreálmányunkkal nagyon elégedettek lennénk, megoszthatjuk mindenki számára a Frontier Worshop segítségével. A legnépszerűbbeket minden héten kitűzi a workshop egy kategóriába, és mindenki számára elérhetővé válnak. Elképesztő, milyen alkotások találhatóak itt, érdemes megtekinteni. Van újraalkotott Halálcsillag, Harry Potter által ihlettett parkok, DLC-s és a nélküli alkotások tárháza. A letöltött elemeket szabadon felhasználhatjuk a mi parkjainkban is.

Zuhanás utáni stagnálás

Eddig rendkívül sok pozitívumot hallhattatok a játékról, hadd beszéljek egy picit a semleges vagy negatív tartalmakról is. Elsősorban a játék kinézetét szeretném kivesézni, mert az mind pozitív és negatív is egyben- Elképesztően szép minden felűről, kifejezetten jól néz ki a környezet nappal és éjszaka, a fényhatások kifogástalanok, a karakterek is egyszerűbb indie Unity-s modellekhez hasonlítanak, kicsit több személyiséggel, de jópofák. A negatívum akkor jön képbe, ha közelebb hozom a kamerát a textúrákhoz. Minden olyan, mintha levettem volna a párdioptriás szemüvegemet, és néznék valamilyen formátlan színkavalkádot. Nem is kell teljesen közel lenni hozzá, hogy rondának tűnjenek a dolgok, elég a kamerával pár méterre állni egy posztertől, bolttól, és minden egy generációval korábbinak tűnik. Ez persze változik a park tartalmától függően, valószínűleg portolási gyengülés áldozata lehet, mert a PC verzió sokkal élesebb textúrákkal rendelkezik. Másik gondom a zene volt: a játék kellemes muzsikákkal és jó zenetárral rendelkezik, viszont teljes a csönd építkezés közben. Ez a realitás rovására megy, mert ha beállítottam zenéket egyes pontokra, egyből kaptam valamilyen alapzajt, de erről semmit nem szólt a program a tutorial alatt. Emiatt nekem jó néhány órám csöndben ment el. Ettől eltekintve az alapzajok és a szinkron is kifogástalan.

A várakozási idővel volt még gondom, mert sok küldetés hónapok teljesítményéhez kötött. Van, mikor folyamatosan jönnek az értesítések, máskor minden megy rendben, és nincs mit csinálni, de lassan folyik az idő még a legnagyobb sebesség használatával is.

A kontroll kézre illik, a menükben könnyű a navigálás, minden kijelölhető a Négyzet vagy az X segítségével, valamint a játék támogatja az egér és billentyűzet használatát. Erre szükségünk is lehet, mivel egyik legnagyobb negatívuma a programnak a hullámvasút építés. Ami egérrel és billentyűzettel gyerekjáték, az kontrollerrel többórás szenvedés is lehet. A hullámvasutak építése az egyik legbonyolultabb része az egész proginak, több szempontra kell figyelni, hogy elfogadhatóak legyenek: élvezetesnek kell lenniük, figyelni kell arra, hogy ne okozzanak hányingert, és a félelemfaktor is számít. Hogyan érhetjük el a tökéletes értékeket? A magaslatok lejtők és fordulatok kombinációjával. A program előadja, amit fizikából is tanulhattunk, hogy a gravitációs nyomás milyen módon hat az emberi szervezetre, ezért a fordulatokkal kipárnázhatjuk az eséseket, vagy belenyomhatjuk a vendégeket a székbe. Teszteléskor kapunk egy adott értéket minden egyes részéről a hullámvasútnak, mutatva bizonyos értékeket, mit hol kell átépíteni és variálni. Ami persze pár egérhúzás lenne számítógépen, itt egyenként kell lerakni a síneket, és a kontroller se úgy válaszol, ahogy mi szeretnénk. Néha tank módjára megfordítja az irányokat, máskor hirtelen görbületet ad, mikor egyenes sínt szeretnénk, szerencsére vannak előre épített elemek a választékban, de nem egyenes sínek. Úgy érzem fókuszálhattak volna jobban a konzolos vasút tutorialra. Feljebb már említettem, hogy van lövöldözős játék opció is, viszont az az egyik legrosszabb FPS kivitelezéssel operál PS4-en. A joystickok követése borzalmasan lassú, a lövés szintén késős, mire odaérünk a cél befogásához, már tovább ment a kocsi. De ezek a részek DLC-hez kötöttek, és ezzel elérkeztünk az utolsó szegmenshez.

Paranormális entitások esetén szellemirtást vállalunk!

Ha úgy érzed nem elég számodra az alapjáték, 8 DLC várat magára (a teszt megírásakor legalábbis, meglestem, PC-n 11 van), ezek különböző tematikájúak és egyéb opciókkal bővítik a parkod. Funkció téren hasonlóak a simses DLC tartalmakhoz vagyis az olcsóbbak tárgyakat adnak hozzá, a legdrágább meg kampányt. Teszteléskor kézhez kaptam 4-et, névlegesen a Studios Pack, Magnificent Rides Collection, Classic Ride Collection és Ghostbusters™ pakkokat. Ez a négy tárgyakat, vasutakat, ride-okat és táji elemeket tartalmaz, Studios Pack a Párizsi Disneylandhez hasonló kaszkadőrös filmstúdiót idéz, a további kettő klasszikus és ismert vasutakat rejt magában. Ezek létező dolgokon alapulnak, szóval lehet ismerős ride-okat találni.

A legérdekesebb DLC persze a Ghost Busters avagy a Szellemirtók, ami egy teljesen új történetet ad hozzá a játékhoz, saját előre épített, bővíthető parkkal, és rengeteg új tárgyakkal. A legendás zeneszám is bekerült a játékba, hozzá lehet adni bármihez. Persze nem kell megijedni, az eredeti Szellemirtókon alapul a kiegészítő, nem a remake-en. A történet szerint szellemirtóink azt az infót kapták, hogy a városhoz közeli parkban paranormális események folynak, és megegyeztek Walter Peckkel, az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal nyomozójával, hogy ride-os hozzájárulásuk mellett megpróbálják kideríteni mi áll az események hátterében. A történet fejezetenként van előadva, hasonlóan a többi kampányhoz különböző célokat kell teljesíteni, mint a dolgozók elégedettsége, lopások csökkentése, szellemek elfogása. A Szellemirtós ride is lövöldözős, viszont ezt sose közölte a program, és a hozzáférés is macerásan lett megoldva konzolokon, nem lehet egyértelműen kijelölni, mint más dolgokat. A kampányt nehezíti, hogy az emberek a szellemek befolyása alatt erőszakosabbak, és a dolgozók könnyebben mondanak fel. Ezért sok mellékküldetést kapunk, amik bónuszokat adnak a teljesítések során. A prezentáció jól lett megoldva, a valódi színészekről mintázták a karaktereket, és a dialógusok is viccesek. Van óriás habcsókszörny figura, és éttermek is a mintázatával. Emellett felvehetünk jelmezes figurát szórakoztatni, és a szellemirtókat alkalmazhatjuk egyenként a paranormális betolakodók elfogására. Egészen vicces, hogy lufiboltok lerakása után mindenhol gyerekeket lehet látni a fehér habcsókos lufijukkal, sok részletre figyeltek. A kampány néhány órás, sok várakozási idővel, de addig is hallgathatjuk a Szellemirtók zenéjét, ha rakunk le hangfalakat.

Jó park után elégedett pihenés

Mindent összevetve az egyik legjobb tycoon-játékot kaptuk PS4-re portolva. Az átirat ugyan nem tökéletes, de az erősebbek közé tartozik. Tartalom van bőven, viszont magyar nyelv hiányában egy közepes angol nyelvtudás szükséges lesz az értéséhez, valamint sok türelem. Kisebb gyerekeknek nem annyira ajánlom mert rengeteg komplex dolog van, viszont, ha fogékony a lurkó, ez rendkívül jó oktató program lehet, ami belátást biztosít több gazdasági ágazatra. Ha olyan játékos vagy, aki szeret mikromenedzselni, ennél jobbat nem találsz PS4-en. Apropó! A játék kapott PS5 verziót (egybekötve a PS4-essel), azt viszont sajnos nem volt lehetőségem kipróbálni. Általában teljes áras, de előfordulnak leárazások, érdemes beruházni rá.

(A játékot és a kiegészítőket a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Az alapjáték megvásárolható a PlayStation Store-on, ára 15490 Ft. A “Deluxe Edition” 18990 Ft-ért szerezhető be, míg a benne lévő Magnificent Rides Collection és a Classic Rides Collection ára 3490 Ft külön-külön. A teszt részét képező Ghostbusters kiegészítő 5240 Ft-ért, míg a Studios Pack 3490 Ft-ért szerezhető be.)

Pozitívum(ok)

  • Sok tartalom több tematikájú parkhoz, realisztikus menedzselős játék, kipróbálható hullámvasutak

Negatívum(ok)

  • A vasútépítési irányítás, felbukkanhatnak csúnya textúrák, borzalmas FPS-minijáték
8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

1 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Elképesztően erős játéknak tűnik a teszt alapján.