Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

OPERATION FLASHPOINT: RED RIVER (PS3)

Az [b]Operation Flashpoint[/b] cím erkölcsileg vitatható körülmények közötti megszerzése úgy látszik, hogy bejött a Codemasters számára, mivel már megint egy újabb epizódot kaptam tesztelésre. Ez egyébként nem rossz dolog, hiszen az előző részt is én vehettem műelemzés alá, és jól elvoltam vele, bár nem nyerte el maradéktalanul a tetszésemet.Sajnálatosan a [b]Red River[/b] első képernyőjén is az Ego Engine és Havok márkák virítottak, kissé lelombozva a taktikusan menés és lövés iránti vágyamat. Én teljesen megértem azt, hogy egy valamilyen szinten működő engine-t felhasználnak máshol is, de én ezeket a játékokat kb. fele áron lenne arcom csak a playereknek eladni, mivel durva hasonlattal élve csak egy pályatervezővel eltöltött pár hónapos munkát kell megfizetnünk. Ez sajnos látszott is mindenen, amivel találkoztam a játék során, kezdve a romos épületekre specializálódott üzemekben legyártott, szabványos romos házaktól, a grafika teljesen változatlan mivoltán keresztül, a mesterséges emberek ostobaságáig.[GT]711426[/GT]A jelenlegi koncepció (és egy korrektül elkészített történelmi áttekintés) szerint 2013-ban járunk Tádzsikisztánban, ahol egyből két ellenség szakad a nyakunkba: az addig csak egymást öldöklő Kínai Néphadsereg, és helyi erők, kiket egy 2012-es merénylet miatt hajkurásznak a kínaiak egy megtorló akció keretein belül. Így hol a lokálisok ellen megyünk – hiszen a kezdeti kalandunk is az, hogy a Kelet-Turkisztáni Iszlám Mozgalom (ETIM) emberei ágyúzzák az egyik előretolt műveleti bázisunkat –, hol pedig a kínaiak elől menekülünk, vagyis hivatalosabban evakuáljuk a csapatainkat. Az alapok valósak, mivel az említett ETIM létezik, és többek között a nem titkolt céljai közé tartozik az is, hogy minden(!) kínait áttérítsen az iszlám vallásra.Eme kissé lapos, de végül is realista alaptörténet szürkeségét érezhették a gyártók is, mivel meglátásom szerint ezt ellensúlyozza a küldetések előtti, általában valamilyen földi vagy légi csapatszállító eszközben, kötelező jelleggel végighallgatott monológ is Knox őrmester előadásában. Az úr az amerikai filmek ismert figurája: mocskos szájú, harsány, és van egy úgynevezett Knox Tízparancsolata, aminek betartásával a túlélési esélyeinken kívül a trófeáink számát is növelhetjük alkalomadtán.A játékot viszont nem csak a kampány módban ismerhetjük meg, hanem adtak a lőni vágyóknak még négy különálló pályát is, amiken 2-2 feladat várja, hogy teljesítsük őket. A négyes szám most stílust is jelent, vagyis ezekben adott pozíciót kell védenünk, pilótát szabadítanunk, konvojt kísérnünk, és természetesen helyet kapott egy a gyilkolási vágyakat kielégítő, deathmatch jellegű helyszín is. Az igen korrekt multiról (természetesen co-op opcióval), mely mindig is a széria erőssége volt annyit tudok írni, hogy a Red Riverről ordít: a multis alapokat „scripteltek fel botokkal”, és így lett benne a szinglis mód.[30908]Ha játékot kezdünk, akkor azt három nehézségi fokozatban tehetjük meg, ami a bekapcsolható segítségeken túl a fejezetekben kapott chenckpointok számában is eltéréseket mutat, ami normál fokozaton olyan 8-12 újrakezdési pontot takar küldetésenként. Személy szerint csak a célzás rásegítéseket kapcsoltam ki a célkereszttel együtt, a többit, pl. az iránytűt és a navigációs jeleket meghagytam, mert a túlzottabb realitáshoz nem tartozik nagyobb sikerélmény a játék hülyeségei miatt, inkább csak szivatóra teszi a gamert. A Red River 10 szinglis küldetést kínál, játékideje nehézségi foktól függően 10-12 óra lehet.A csaták előtt persze a felszerelésünket is variálhatjuk, ami meglehetősen kötött fegyvereket takar – hiszen a Fireteamet szigorú szabványok kötik, mint minden hadseregi egységet. Így fegyverből leginkább az MP5A4, M1014 shoti, M249, M16A4 és M4A1 típusokat fogjuk magunkkal hurcolni, az elmaradhatatlan és az alapfelszerelés részét képező .45-ös MEU mellett természetesen, de szerencsére lehetőségünk van az ellenség „játékait” is elvenni, ha azokat eldobálták elhalálozás miatt. Jó ötlet ezek kapcsán a beragadás, amit az újratárazás gomb hivatott megoldani, bár én nem nagyon találkoztam ezzel… igaz, talán ha 2-3 esetben nyúltam le egy-egy AK-t lőszerhiány miatt. (Na meg akkor, ha találtam egy QBU88-as távcsövest, mert a saját klasszom nem igazán kapott ütőképes sniper eszközt.) A játékban összesen 14 lőfegyver van az US, 4 a felkelők, és 10 a kínaiak birtokában, és bár a négy kevésnek tűnik, de az egyik a klasszikusnak számító RPG, amivel igen gyakran robbantanak lyukat az arcunkba.Persze az egyéb robbantós eszközök szokásos verziói is megvannak, tehát a gránátok és aknák, valamint az előbbieket nem csak dobálni, hanem gurítani is lehet. A lehetőségeink viszont itt nem értek véget, mivel fejlődésünk függvényében különféle B-Mod és Specialization lehetőségeket kapnak embereink. Példaképpen említve mondjuk a Rifleman kasztot, fejlődhet a célzási képessége M16 és M4 használata esetén, vagy növekedhet az ellenség fegyvereinek ismeretével azok használatának a hatékonysága, ami jó, ha az ember szereti az AK-t.Itt kell szólnom az emberek alapképességeit tuningoló CPS pontokról, amiket a missziók kiértékelése után kapunk az eredményességünk függvényében. Ez nem sok, maximum 1-3 pontocskát jelent, amikkel hat úgynevezett Core Skill-t tudunk növelni a maximális tíz pontig. Ezek közül nekem a pontosság volt a legfontosabb, de lehet a gyorsaságra és a kitartásra is gyúrni, ha valaki szeret rohangászni a harcmezőn kifulladásig. Harcosaink négy osztályba sorolandóak, ami a felszereléseikre és a pozitív / negatív tulajdonságaikra van kihatással. Példának okáért a felderítő jól bánik a nagytávolságú scoop-pal szerelt fegyverekkel, ellenben nem annyira kemény legény, mint a nehézfegyverekkel operáló Grenadier. A Rifleman pedig sokoldalúbb, mint a főleg záró- és fedezőtűzre használatos Auto Rifleman.Hogy harci körülmények között az egyes különbségek mennyire érződnek, arra nem tudok egyértelmű választ adni, mivel az offline kampányban kb. mindegy, hogy kivel haladunk. Abszolút nem kényszerülünk arra, hogy bármiféle specializációt kihasználjunk, sajnos. Talán Tactical Awareness nevű távérzékelési képesség növelése jönne jól, ami annyit tesz, hogy az emberem bemondja, milyen célpontot lát milyen irányban és milyen távolságra, de ennek a grafika hiányosságai miatt egyáltalán nem venni hasznát, mert jobban láttam a felém lőtt nyomjelzőkből az enemy helyzetét, mint magából az emberből.Esetleg a taktikai térképet behívva jobban láthatjuk a piros pontok és foltok alapján a dolgok állását, ahol az előző játékhoz hasonlóan célokat is kijelölhetünk az embereinknek, akárcsak a szokásos 4×3-as parancsmenüből. Ám a parancs kiadása még nem jelenti azt, hogy végre is hajtják, ami nem egyenlő a parancsmegtagadással, hiszen szerintem ez retardáltakra nem vonatkozik. A legtöbbször ez abban nyilvánult meg, hogy a Move után egy darabig még tébláboltak, meg fedezéket kerestek a megadott iránnyal teljesen ellentétes fal mögött, és csak utána indultak el, pedig nem is volt ellenség a közelben. A másik, már bosszantóbb hülyeségük pedig az volt, hogy amikor sérülten feküdtem az elvérzés határán, és óbégattam a szanitécért, vagy nem mertek előjönni a fedezékből, vagy előjöttek, de az ellenséget lőtték. Esetleg harmadik lehetőségként halomra lövetve magukat mellém feküdtek a porba, és kezdhettem újra a checkpointot. [30910]Megfigyeléseim szerint ez amiatt van, hogy programozottságuk okán egyszerre csak egy dologra képesek figyelni, mivel többször elképedtem azon, hogy lőnek valakit a távolban, miközben a mellettük három méterről őket lövő fickót teljesen ignorálják. Bár ez még nem magyarázza meg azt, hogy miért félnek a víztől, mivel a követési parancsot csak a parton voltak hajlandók teljesíteni, miközben én a térdig érő folyóban haladtam. Ennek okán megpróbáltak egy hídon átmenni és lelövették magukat, meg amikor elértem a célomat, várni kellett rájuk pár percet, amit a ronda grafika és a nézőpont változása szerint egyszerűből összetettbe metamorfolódó növényzet tanulmányozásával töltöttem. Az egyetlen feladat, amivel meg tudtam őket bízni, az a házak biztosítása volt egyes küldetésekben. Egyébként a parancsok hasznosak lennének egy jó játékban, mert egy alkalommal, talán a hatodik napon egy éjjeli pályán kellett az A csapatnak védelmi kíséretet adnom egy darabig, ami viszont leamortizálódott egyetlen emberre. Ez az ember viszont valami trauma miatt állandóan a vesztébe rohant, így ráállítottam a fiúkat a védelmére. Ők futottak is vele rendesen, de megvédeni önmagától kellett volna, mert így is simán lelövette magát vagy hatszor – azt hiszem, itt kezdtem el megunni ezt a játékot.Ó, és a járművek vezetését se bízzuk rá egyik társunkra sem, mert amikor a kínai invázió elől kellett volna elpucolnunk én megtettem, aminek az eredménye fél perc előre-hátra tolatgatás volt egy másfél méteres helyen. A hülyeség ragadós, mondhatnánk, mert ilyen vezetési képességeket az ellenség is felmutatott, kombinálva az ismert Tompika móddal, vagyis egy jármű mögött ácsorgó fickó meg a sofőrje sem vette észre azt, hogy ott állok mellettük két méterre, mert gondolom éppen valami távolabbi dolog kötötte le a párhuzamosítást hírből sem ismerő, C64 Basic szintű agykapacitásukat. Járműből amúgy elvi szinten hat könnyű csapatszállító jellegű, négy páncélozott és négy helikopter található, de mivel csak autót vezethettem – illetve lehet benne utasként és gépágyúsként is helyet foglalni –, így a többit maximum csak célpont szempontból értékelhetem.Nem szóltam még a harci támogatásról, ami hasonlóan kérhető, mint a parancs menü. Ez nem mindig elérhető, és van, hogy időben ki kell használnunk a lehetőséget, mert ha nem kérünk idejében mondjuk légicsapást, akkor utána mehetünk manuálisan levadászni a házak közé sunyin elbújó terrorista egyéneket.[30907]Hát igen, elég sok negatívummal kell szembenéznie annak, aki majd az offline harcászati cselekményekben látja eme játék valós hasznát. És eme negatívumok között méltó helyet foglal el a grafika is, ami nem lett szebb az előző rész óta. A pixeles és néhol fura textúrás tájról ordít, hogy valami kisfelbontás nagyra nyújtása, amin az alkalmazott élsimítás javít csak egy kicsit. De gondolom ugyanez az élsimítás teszi láthatatlanná az ellenséget messziről úgy, hogy egyszerűen „bele-élmossa” a környezetbe. Nagyon sokszor volt, hogy a megfigyelőm bemondott egy pozíciót, de én akárhogy meresztgettem a távcsőbe a szememet, nem láttam semmit, amire lőhettem volna. Ellenben az ellenségnek nem volt gondja azzal, hogy egy sima AK-val is úgy megszórjon minket, hogy csak a csodavérplazmás tasak vérzéselállító hatása és a csodaragtapasz gyakori applikálása után legyünk újra harcképesek.Összességében nézve a legutóbbi Shift Unleashed 2 jutott az eszembe, mert az is szimulációs dolognak lett beharangozva, de arra kissé alkalmatlan és ronda volt. A Red Riverről is hintették a sivatagi port az ember szemébe, hogy harci szimuláció, meg hogy nem FPS-es gyerekeknek lett kitalálva, mert itt aztán gondolkozni kell. Ez igaz talán a maximális nehézségi fokon, de ott is általában úgy, hogy most mit NE csináljon a player az embereivel, hogy restart nélkül megússza a kalandot.A grafikára visszatérve, a képeken látható sivatagi területek később szavannásodnak, lesznek fák és effélék is, meg látványosságnak egy nagy völgyzáró gát is előkerül, de a vízfesték színekkel elénk táruló koncepció marad ugyanaz végig. Következetes, az biztos, de hosszútávon tényleg csak az elkötelezett harcosokat fogja kielégíteni. A frame rate általában jónak mondható, de amikor sok ember lő sokat, akkor azért hajlamos enyhén akadozgatni.De azért van pozitív oldala is a játéknak, mert ugyan a 90%-át úgy is végig lehet vinni, hogy elfeledkezünk az embereinkről, de aki hajlamos a taktikázásra, az előreküldheti őket, pozíciót védhet velük, és egyebek. Ez viszont nem mindig ajánlott, hiszen ugyancsak a nehézségi fok függvényében változik az, hogy checkpointok után visszakapjuk-e őket élve és egészségesen, vagy csak visszakapjuk, de a sérülések maradnak és gyógyíthatjuk fel őket, vagy pedig „egy pálya – egy esély” alapon mehetünk egyedül egy hármas KIA esetében.A játékmenet viszont nem csak harcból áll, mivel a nagy területeken kilométereket mehetünk ide-oda, bár csalóka módon nem akkora cselekvési szabadsággal, mint azt a nagy szabad környezet sejtetni engedné.A pozitív oldalon ismét csak kiemelem a kooperatív multit, ami egy jól működő csapattal a game egyértelműen legélvezetesebb része lehet.[30909]Azért kíváncsi vagyok, hogy meddig húzzák ezzel a terrorista témakörrel a harci játékok, mert én kezdem unni. Lehetséges, hogy a III. VH kirobbanása a játékgyártó- és kiadó cégek miatt fog megtörténni, hogy legyen új téma a lövöldözős cuccaikhoz?Addig is az a személyes véleményem, hogy ha a minőségi szingli és co-op együtt az, amit keresel, akkor a legjobb a SOCOM: Special Forces, vagy ha lightosabb a menet, akkor Bad Company. Mindkettő többet ad hangulatban és grafikában, mint ez az újabb OF rész. Sőt, a konzol konverzió miatt sem kell annyit siránkoznunk, mert megnéztem a játékot a pécémen is (AMD X2 2,83GHz / ATI HD4850 – na jó, csak HD4830 de 780MHz-re feltolva), és a felbontást leszámítva nem kaptam sokkal többet kinézetben. Meg semmi másban sem.(A szoftvert támogatónk, a [A http://www.platinumshop.hu]Platinum Shop[/A] adta kölcsön tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható online és offline boltjaikban – kattints a linkre és költsd náluk a pénzed játékra!)

6/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

23 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Megrendelve,3000-ért…….

  2. Mikor beraktam a lemezt és megláttam milyen a grafika , elsírtam magamat , mert azt hittem sikerült visszamennem az időben 5 évet . Sajnos rá kellett jönnöm nem az én képességeimnek köszönhető eme retro grafika . Játék menet lehet jó első küldetés olyan unalmas volt ott hagytam , nem szokásom ,de ez a játék megérdemelte. Dragon Risingal sokat toltam pc-n mondom ps3 on megnézem a red rivert . Nos , anno pc-n a dragon rising szebb volt …

  3. Ha olcsó lesz akkor sztem csak beszerzem, mert nekem a hangulata bejön 🙂

  4. Nekem nagyon bejön, már a Dragon Rising is tetszett, de ez túlszárnyalta.A grafika nem olyan rossz, mint azt sokan mondják.Az utazás közbeni zenék pedig a legjobbak a Metal témában.(Megadeth,Pantera)

  5. nekem sem túl tetszetős

  6. érdekes, hogy sokkal jobbnak gondoltam mint ami lett. pedig szeretem a taktikai fps-eket, de ez most eltántorított…

  7. Ezt én is messziről elkerülöm:)

  8. Én elkerülném mindenki helyébe ezt a sorozatot yo messzire…Ennél már csak Chuck Norris filmek valósabbak!

  9. Már a Dragon Rising sem volt egy nagy eresztés, szóval ezt kihagyom.

  10. Nekem tetszik, szóval tuti beszerzem valamikor! 🙂

  11. Lehet, hogy csak meg kellene tanulni irányítani a brigádot. 🙂

  12. A fegyverek szórása nagyon jó. Hiába van távcső a kis gépfegyveren, egyesével leadott lövés se középre megy (azt utálnám is), míg sniperes puskánál csak azt kell eltalálni mennyivel célozzak a feje felé. Én is a Socom-ot akartam megszerezni, de nem bántam meg hogy ezt vettem meg (persze azt is megveszem majd). Most a többieknek is meg akarnám szerezni a jobb fegyvereket. Azért pár civilnek és okosabb ellenségnek örültem volna.

  13. Ez tuti kimarad!!

  14. A tájak tényleg brutálisak. A fegyverek szentem nem olyan extrák. De am jó teszt, de itt ez alap. .:) Na jó nem nyalok tovább, kellemes délutáni olvasmány volt.

  15. Ja és azt észrevettétek, hogy az átvezetőkben dumáló ezredesünk hangját ugyanaz adta, aki Ray McCall-ét a Call of Juarez szériában? :DRed River: http://www.youtube.com/watch?v=ggaK2r0O_DwCall of Juarez: http://www.youtube.com/watch?v=in1h_Sehiu8

  16. “Én akárhányszor szóltam társaimnak, hogy gyógyítsanak, jöttek. Tökmindegy, hogy éppen atommal szórtak, vagy légvédelmi üteggel lőtték a környezetemet, vagy éppenséggel hadsereget toboroztak körém. Jöttek és kész, amint lenyomtam a megfelelő kombinációt.Amúgy elég sokszor faszán teljesítették a parancsot és olyan védelmi vonalakat állítottam föl, hogy onnan még a kínai hadsereg egésze sem bírt volna kirobbantani minket semmivel. Meg ugye igyekeztem megtanulni a gép “”gondolkodását”” pont azért, hogy tudjam hogy osszam nekik az észt. Ha valaki nem reagált, akkor pl. csak azt a katonát odahívtam magamhoz, majd külön neki újra kiadtam a parancsot. Volt egy rész (a sok közül), ahol hátrálni kellett egy településhez és különböző ideig védeni kellett bizonyos pontokat útközben. Az egyik ilyen pontnál volt egy rögzített gépfegyver és fasza kis fedezékek. Sato-t a snipert kivezényeltem a gépfegyverhez (ezzel növeltem a tűzerőt, mert mégsem sniperrel kellett baszakodnia, amivel ugye nem tudott célozni sem :D), társaimat mellé állítottam a fedezékekhez és én is fölvettem egy megfelelő pozíciót. Ezután Sato-t ráirányítottam egy pontra, hogy arra lőjjön, másik két társamat egy másik pontra, én meg arra a pontra figyeltem elsőként, amire Sato is. Jöttek járművekkel, meg gyalogsággal és egyszer sem(!) találtak el minket. Ha jött jármű, ráállítottam a gránátos csókát és úgy viselkedett, ahogy én akartam: megszórta a járművet gránáttal. Olyan hangulata volt annak a résznek ott, hogy majdnem sírtam. Az a hangzavar… Fantasztikus volt. És még párszor sikerült ilyen fasza kis védelmi vonalakat fölállítanom (természetesen nem mindig volt rá idő, sokszor volt, hogy rögtön bekerültünk a húsdarálóba és gyorsan kellett cselekednem. Ilyenkor általában Satot ráirányítottam arra a legmesszebbi pontra, ahonnan az ellen jött és a többieket pedig arra a pontra ahol éppen a legtöbben voltak). Szintén sokszor a lehető legmegfelelőbben álltak föl épület védelemre is (Sato a legmagasabb ponton, többiek lent, én fönt), ha mégsem, akkor azt aki mondjuk elkalandozott vagy ott volt, ahol nem akartam akkor megparancsoltam, hogy kövessen. Itt is voltak fantasztikus pillanatok.Én speciel rohadtul élveztem a játékot, köszönhetően az ilyen arany pillanatoknak. Amúgy amikor úgy voltam, hogy játékot veszek, akkor ezen és a SOCOM-on dilemmáztam. Végül nehéz mérlegelés után emellett döntöttem és nem bántam meg. Majd valamikor persze a SOCOM-ot is beszerzem.”

    • A Special Forces-ben rohadt jók a társak (bár néha ők is gyökerek). Lehet úgy pályákat csinálni, hogy mindenkit csak ők lőnek le.

      • Ja, láttam róla videot. Elég fasza.Amúgy amikor az első teszteket megláttam a játékról, csúnyán rá voltam kattanva, de nem vettem meg. Gondoltam majd írásbeli érettségik után. Addigra kijött a Red River rágerjedtem arra és már nem érdekelt annyira a SOCOM. Majd pótolom. SAS-es csókákat fogom kommandírozni ide-oda! 😀

    • Fix pozícióban, amikor csak lőniük kell arra, akit látnak vagy a kijelölt célra, akkor tényleg jók – lásd pl. házak biztosítása amit írtam is. De amikor közben haladni is kell meg útvonalakat nézegetni, esetleg fedezékeket használni mindeközben a programnak, ott nem mindig vannak a helyzet magaslatán. Egy jobb paintball / airsoft csapatba nem tudom, hogy bevennék-e őket. 🙂

    • alapból engem se zavar az AIén is úgy állok hozzá,hogy alkalmazkodni kell a helyzethezA dragon rising addig volt jó míg lopakodni kellett meg messziről ment a tűzharc. Amint közel voltunk már bonyolult/körülményes volt minden parancskiadás. Az addig jól működő AI meg meghülyült ,ha 5méteren belül voltam az ellennel. Vagy bejöttek vagy nem. Bambán álltak és nézték a semmit. Vagy egyesével jöttek fel.

  17. Pedig jónak tűnt.

    • Jó is! Meg kell tanulni kezelni a társakat és lesz pár felejthetetlen élményed. Vagy coop a legnehezebb fokozaton.

  18. kar erte:(