Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Observer (PS4, PSN)

A technológia egyre rohamosabb fejlődése sok alkotót foglalkoztat, az általuk elképzelt jövőképek pedig gyakran eltérnek a hófehér, mosolyokkal és boldogsággal teli utópiáktól. Ezekben a világokban a digitális paranoia korábban felfoghatatlan szinteket ér el, míg a valós újítások – például a megfigyelés tekintetében – csak alátámasztják ezeket az elképzeléseket. A társadalmi rétegek közötti rések szakadékokká tágulnak, ahol a kevés manipulálja és mértéktelenül kihasználja a nyomorba taszított többséget. A mechanikusság pedig kiegészíti, pótolja vagy átveszi az emberi test szerepét, groteszk gép-hús hibrideket alkotva. Ahogy Frank Herbert is mondta: ezek a történetek nem akadályozzák meg a jövő bekövetkezését, de tisztában leszünk azzal, hogy merre tartunk.Az [b]Observer[/b] főhőse Dan Lazarski, akit a bódítóan kiváló orgánummal megáldott Rutger Hauer alakít. 2084-ben járunk, ahol Földünket három kulcsfontosságú esemény alakította a felismerhetetlenségig.A fejlődésnek köszönhetően egyre többen jutottak mechanikus bővítményekhez, amelyek megoldásoknak bizonyultak balesetek, születési rendellenességek vagy önértékelési problémák orvoslására: szemet kaptak a vakok, gerincet a mozgássérültek vagy agyat a háborús veteránok. Idővel azonban egy [i]nanophage[/i] nevezetű betegség támadta meg azokat, akiknek fém egészítette ki testét, brutális, pestisszerű pusztítást okozott.Ezt követte a Nagy Tizedelés – egy háború, amelyhez foghatót a világ még nem látott. Nyugat irtotta a Keletet, Kelet mészárolta a Nyugatot, az emberek pedig a kettő között rekedve küzdöttek az életben maradásért.A két esemény fertőjéből emelte ki Lengyelországot egy nagyvállalat, a Chiron, megalkotva az Ötödik Köztársaságot és a világ középpontjává alakítva azt. A kapzsiság és a kizsákmányolás lett újra az úr, a lakosságot pedig hasznosságuk szerint osztályozzák. A C-típusú polgárok a gettószerű Halomba lettek száműzve, ahol elavult készülékekkel, kábítószerrel és a nyomor általános jellemzőivel küzdenek nap mint nap, a kitörés minimális esélyei mellett. Dan innen kap egy hívást rég elidegenedett fiától, így a nyomába indul.Hősünk azonban távolról sem „hős”: a Chiron egyik ügynöke, aki bővítményeinek köszönhetően képes mások elméibe behatolni, széttúrni a gondolatokat és emlékeket, fellelve a sötét titkokat és mocskos részleteket. Arra azonban ő sem számít, ami itt várja.[YOUTUBE]cvK4l-nvWwI[/YOUTUBE]Az [i]Observer[/i] alapvetően egy interaktív elemekkel megtűzdelt [i]cyberpunk[/i] horror, amelyen érezni az olyan nagyok hatását, mint a [i]Szárnyas fejvadász[/i], az [i]Akira[/i], a [i]Mátrix[/i] vagy az [i]Alien[/i]. Ennek ellenére vadul egyedi és rettenetesen nyomasztó saját gondolatokkal vonz be a világába.Míg a felsorolt filmek a jövő tágabb világaira fókuszálnak, addig a játék csupán a helyszínéül szolgáló gangos, emeletes épülete teszi a vizsgálat alanyává. Dan optikai bővítménye egy biológiai, valamint egy elektronikus szkennerrel rendelkezik az éjjellátó mód mellett, amivel a különféle helyszínek vizsgálatát végezhetjük. Hamar kiderül, hogy brutális gyilkosságok történtek az épületben, Dan pedig ezekben is nyomozni kezd, ugyanis kapcsolódhatnak fia hívásához.Ami igazán kimagaslóvá teszi az [i]Observert[/i], az az audiovizuális elemek precíz és kiváló alkalmazása. Karakterünk stressz-szintjét egy speciális gyógyszerrel tartja alacsony szinten, amely mellőzése különféle grafikai hibákat eredményez. Ez pedig már a kezdetektől felveti a kérdést: mi lehet valós, és mi nem? Rémisztő zajok, bizarr hangok, állati vonyítások vagy kellemetlen hörgések mellé társulnak bevillanó képek, szikrázó fények vagy egyéb illúziók. Már bejárt helyszínek alakulhatnak át a felismerhetetlenségig, vagy épp a szemünk előtt ölt groteszk alakot egy mosolygós poszter a folyosón. A jövő paranoiája fokozatosan ránk is átterjed, és maga a játékos sem tudja már eldönteni, hogy minek hihet.A PS4-es verzió egyébként küzd némi technikai problémákkal: például később töltenek be textúrák egyéb grafikai malőrök mellett. Az érdekes viszont mindebben az, hogy az egész úgy hat, mintha ez is [i]pontosan a játék része lenne[/i]. Mivel a cyber-rémület a fő téma, tökéletesen beleillenek az akaratlan hibák a tudatos ijesztgetésekbe.Szemben a Bloober Team korábbi alkotásával, a [url=http://playstationcommunity.hu/note/14322]Layers of Fear[/a]rel, az [i]Observer[/i] sokkal nagyobb szabadságot és interakciót biztosít a szokványos, képbevillanós terrorizálások mellett. Dannel keresgélhetünk, tárgyakat nyitogathatunk, vagy – és ez szintén egy remek aspektusa az alkotásnak – beszélgethetünk másokkal.A szomszédok kifaggatása az ajtajukra szerelt „kaputelefonokon” keresztül történik. Általában a fő cselekménytől eltérő dialógusokról van szó, amelyek érdekes elemeit árulják el a világnak, amiben létezünk. Sokkal többet tudhatunk meg a múltról, a fejlesztőcsapat pedig ezeken a kiválóan szinkronizált karaktereken keresztül egy kis társadalomkritikát is becsempészett, ami a mi valóságunkban is értelmezhető. A lezüllött vagy lecsúszott emberek életének apró szeleteit hallgathatjuk meg, de mégis eleget ahhoz, hogy kialakuljon a nagyobb képről véleményünk.Bizonyos lakásokba be is juthatunk, ahol a kevés, de szintén príma mellékfeladatok vagy –történések veszik kezdetét. A tudatosan elhelyezett bútorok és kellékek szintén történeteket mesélnek el, így ha a tulajdonosokat kifaggatni nem is tudjuk, ugyanannyira megérthetjük életüket, mint azoknak, akikkel dialógusba kezdünk – ha nem jobban. Ehhez társul az úgynevezett [i]body horror[/i], ahol torz, a technológia áldozatává eső mindenféle jelenséggel találkozhatunk, valóban átérezve ennek a lenézett és a perifériára taszított csoportnak a helyzetét.A szintetikus hab ezen a digitális-mechanikus tortán pedig a „memoria [i]hack[/i]” jelenetek, ahol bizonyos figurák elméibe bújhatunk bele, kihasználva Dan már említett képességét. Itt az alkotók szabadjára engedték fantáziájukat, és már-már jelzők hiányában próbálok szavakat találni a tébolyra. Villanó képek, vigyorgó TV-fejű gyerekek, rángó sziluettek, megvaduló mosógépek és a szürrealizmus egyéb árnyalatai párosulnak kép [i]glitch[/i]ekkel, furcsa zajokkal, és mindenféle elborult elképzeléssel. De szó sincs összevisszaságról: idővel, még ha furcsa is leírni, de logikussá és érthetővé válnak ezek a digitális lázálmok. Egyediek, ötletesek és a sci-fi és horror szerelmesei nem csalódnak majd.Ami igazán zavaró, azok a „bújjunk el a csúnya szörny elől” szegmensek. Ezek megakasztják a játékmenetet és sablonosnak hatnak, amely kontrasztot csak tovább növeli minden más kiváló megvalósítása. Ezen felül talán az utolsó harmad túl „nonszensz” a korábbi részekhez képest, megzavarva az eddigi narratív ütemet. Ezeket az etapokat és a technikai problémákat – például az esetenkénti fagyásokat, vagy semmibe való zuhanásokat – leszámítva azonban egy olyan élményben volt részem, amiben már nagyon rég: műfajon belül és általában is.Az [i]Observer[/i] szépsége nem feltétlenül a történetben rejlik (ami egyébként kifejezetten érdekes), hanem annak elmesélésében. A krimi, horror és [i]sci-fi[/i] elemeket vegyítő játék fantasztikusan építi maga köré a világát, és ugyanilyen precizitással helyez minket bele. A Bloober Team egy izgalmas és elmés horrort alkotott, amely – ha már muszáj műfaji jelzőt aggatni rá – inkább egy kibővített „sétaszimulátor”, mint egy túlélő horror. Ez azonban senkit ne tántorítson el: nyomozni, kutatni, olvasni és beszélgetni minden percet megér ebben a digitális pokolban. A jövőtől pedig nem feltétlenül kell félni, de igenis fel kell készülni rá.[i]

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)[/i][b]

Kiadó: Aspyr Media
Fejlesztő: Bloober Team
Megjelenés: 2017.08.16.
Ár: [url=https://store.playstation.com/#!/en-hu/games/observer/cid=EP1875-CUSA07558_00-OBSERVER00000000]9190Ft[/a]
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 8.2GB
Web: https://www.observer-game.com/
PSN feltöltőkártya: [url=http://platinumshop.hu/product/4929/PlayStation-3-PS3-PlayStation-Vita-PSVita-PlayStation-4-PS4/ar-akcio-olcso/Tartozek/Feltoltokartya/PlayStation-Network-Card-6000-Ft]Platinum Shop[/a][/b]

41 hozzászólás

Hozzászólás

  1. szeretem az ilyen horror játékokat. pc-re meg van és sajnos azon nem fut el nekem.

  2. Azért érdekel, mert kicsit olyan, mint a szárnyas fejvadász és azt is nagyon szeretem, na meg Rutger Hauer miatt is, mert egy kiváló szinész szerintem… 🙂

  3. Mert mindig is szerettem Rutger Hauert:)

  4. bekakiltatos scifi horror jo kategoria 😀

  5. Fantasztikus hangulatú játéknak tűnik.Kell.

  6. Rég játszottam horror játékkal.

  7. Kipróbálnám.

  8. A teszt alapján jónak tűnik, szívesen kipróbálnám.

  9. Nagyon adja magát a játék . Mindenkép kell 🙂 .

  10. Őrült Stone, avagy 2008 a patkány éve.

  11. Nagyon darkos!

  12. Rutger Hauer, dark cyberpunk, horror… Kell! 😀

  13. Blade Runner, Matrix és még horror is. Jöhet!

  14. Krimi, horror, sci-fi egyben. Nyerő nálam.

  15. Felkeltette az érdeklődésem .

  16. Jók az értékelései.Érdekesnek tűnik

  17. Horror -ok , szájbörpánk -ok. Observer -ok. Tuti végigtolnám. 🙂

  18. Kipróbálnám, mert itt áll a polcomon az összes Willam Gibson regény és így valamilyen oknál fogva látok fantáziát a játékban 🙂

  19. Régóta szemezek a játékkal, a tesztek meggyőztek.

  20. Cyberpunk és horror rulez és ezért nagyon érdekel 😀

  21. Sok jót meséltek róla ezért érdekel

  22. Tetszik a hangulata, már régóta gondolkodom a vásárláson.

  23. Színtiszta hangulat, kell:)

  24. Egyik barátom ajánlotta, hogy próbáljam még ki PC-n, de mivel nem vitte el, így nem lenne rossz ps-re.

  25. Nagyon hangulatos a trailer és a képek is.Mennyire érdekel a cyberpunk világa? Nos a nevem elég bizonyíték? 😀

  26. A horror jó, a sci-fi jó, a mátrix jó. Mi kell még? Ide vele!

  27. Bár rövid játék, de biztos jó.

  28. Nagyon komoly játéknak tűnik. Mindenképp kipróbálandó.

  29. Mint mondtam, most kellenek a horrorjátékok, vonzanak nagyon.

  30. Csak, hogy ne az előttem szólókat ismételjem: 20 trófea (közte 1 platina), 3/10-es nehézség, kb. 10 óra alatt (psnprofiles.com). MEGNYERNÉM.

  31. Most olvasok róla először, de a trailer meg a teszt első fele már meggyőzött. Annak ellenére, hogy a cyberpunk nem mindig a szívem csücske, ez nagyon felkeltette az érdeklődésem. Kicsit a SOMÁ-ra emlékeztet.

  32. Sok jót olvastam már róla, kiprobálnám.

  33. Jó lenne, már csak a horror miatt!

  34. Kell!

  35. Cyberpunk és horror ötvözet? Kell, pláne, hogy csak jókat olvastam róla.

  36. A cyberpunk stílus régóta az egyik kedvencem. Ez a játék eddig kimaradt, na de majd most… 🙂

  37. érdekel ez a stílusú horror

  38. Úristen, ez hogy maradt ki eddig nekem? A videóból és a képekből is árad a hangulat, a leírás is remek. Pont ilyesmit kerestem a napokban, de akkor nem is gondoltam, hogy cyberpunk világban is találnék. Nagyon érdekel most már. Rutger Hauer meg csak hab a tortán!

  39. Imádom a stílusát. Engem nagyon a Blade Runner-re emlékeztet.

  40. eddig nem hallottam erről a produltumról, de a teszttel rendesen meghoztad hozzá a kedvemet Molon! kimondottan érdekesnek tűnik mind a sztori, mind kép a megvalósítás. muszáj lesz egy időmegállító kütyüt feltalálnom, mert már nem tudok honnan kiszorítani, de egyszer csak bele kéne ebbe is vágni.