Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Mozi – Bright (2017)

Sokszor említettem már, de nem győzöm hangoztatni, mennyire bírom David Ayer munkásságát. Hiteles karakterekkel dolgozik, akiket drámai és realisztikus háttér-történetekkel, motivációkkal tölt meg, majd teljesen életszagú szituációkba helyezi őket, hogy aztán a maguk módján küzdjenek meg, és jussanak túl az eléjük dobott konfliktusokkal. Cseppet sem eredeti, ámde mégis sajátos színezetű hangulat jellemzi a filmjeit, melyek olyan ősrégi, viszont még mindig népszerű témákról szólnak, mint a férfibarátság, a testvériség, a kemény feladatok iránt érzett rendíthetetlen elkötelezettség, az akadályokkal szembeszálló ember, vagy csapat, akik végül félreteszik kezdeti ellentéteiket, és a növekvő bajtársiasság közepette képesek lesznek egyénként működve megoldani a nehézségeket. Emellett a jó és a rossz oldal is különös árnyalatokat kap, a határok elmosódása pedig komplex viszonyrendszereket eredményez, megfejelve ezt (legtöbbször) Los Angeles lepukkant, fekete, mexikói és latino gengszterek uralta gettóival, ahol az erőszak és a fegyver az egyetlen nyelv, amit mindenki ugyanúgy beszél. Persze, mint sok más rendezővel, úgy Ayerrel is előfordult már párszor, hogy mélyen belenyúlt a szaros bödönbe (igen, rátok nézek [I]Szabotázs[/I] és [I]Suicide Squad[/I]), de ezek a gyenge alkotások képtelenek voltak elvitatni a legjobb munkáit, legyen szó a [I]Kiképzés[/I]ről, vagy [I]Az utolsó műszak[/I]ról.Utóbbi felemlegetése már csak azért is aktuális, mert író/rendezőnk jelenlegi produkciója, egyben a cikk tárgya, vagyis a [B]Bright[/B] leginkább egy fantasy elemekkel dúsított zsarufilm szeretne lenni, melyben a főszereplő páros utcasarokról utcasarokra harcol vált-vállvetve az őket hajszoló helyi erők ellen. Egy alternatív jelenben játszódó [I]Utolsó műszak[/I], kentaurokkal, törpékkel, elfekkel és egyéb különleges lényekkel, mágiával, varázslattal – elsőre is egy agyament marhaságnak tűnik, de már-már annyira, hogy lényegében működik! A buddy cop alműfaj jegyében kapunk két biztos urat, Will Smith és Joel Edgerton alakításában, előbbi sokat tapasztalt veteránként épp egy sebesülésből gyógyult ki, amúgy nincs a legjobb formában, utóbbi pedig ork létére a rendőrpályát választotta, így azonban két szék között a padlóra esett. Mivel az orkok ebben a világban általában bűnözők és gengszterek, saját fajtája kitaszítja, de mivel az emberek is heves előítélettel kezelik a hozzájuk képest másabb lényeket, ezért ők sem tűrik meg őt maguk között. Az összeverbuválódás persze nem saját akaratukból történt, így már a legelejétől kezdve utálják egymást és nem bíznak a másikban, azonban ahogy lenni szokott idővel mindkettejük megtanul számítani a társára, legvégül pedig puszipajtások lesznek, ahogy az a nagy könyvben meg vagyon’ írva. Ezzel meg is kapjuk [I]Az utolsó műszak[/I] természetfeletti összevetőkkel megtöltött és közben jelentősen felhígított verzióját. [YOUTUBE]6EZCBSsBxko[/YOUTUBE]Persze nem lenne igazság úton-útfélen Ayer legjobb filmjéhez hasonlítani a [I]Bright[/I]ot, mivel az körülbelül úgy viszonyul hozzá, mint ahogy a [I]Nehéz idők[/I] a [I]Kiképzés[/I]hez. Azaz lényeges elemeket és néhány alapkonfliktust átvesz belőle, de lényegében mégiscsak egy ezer éves klisékre épülő zsarufilm (a gyengébbek kedvéért: marhára nem lehet már újat mutatni benne), amit ezúttal kivételesen megpróbáltak egy kis kreativitással többé csiszolni. A furcsa páros odamondogatós dinamikájával nincs is különösebb probléma: adogatják egymásnak a verbális labdát, amit rendszerint azért le is csapnak, és szinte már a ’80-as, ’90-es évek hasonszőrű klasszikusainak feelingjében mártózik meg a produkció, ám végeredményben hiányzik belőle az, ami naggyá tette például a [I]48 órá[/I]t, vagy a [I]Halálos fegyver[/I]t. Szinte a saját szemeimmel látom a tanácstalan nézőtömeget, akik titkon egy humoros, sziporkázó akció-vígjátékot reméltek a filmtől, majd amikor szembesültek vele, hogy a [I]Bright[/I] bizony komolyan veszi magát, és mindenféle orkon, meg tündéken keresztül regél a különböző rasszokról és a való életben is jelenlévő éles társadalmi különbségekről, csak néztek maguk elé, mint a faluról jött kisgyerek, aki ráeszmél, hogy a mekis sajtburger valójában nem úgy néz ki, mint a képeken. Ennél fogva az összes erre kihegyezett jelenet és párbeszéd borzasztóan átlátszó, ráadásul azon kívül, hogy az ork fajt, mint a nyomornegyedekben tengődő és ott bandákba verődő négereket aposztrofálja, az elfeket pedig gazdag és befolyásos, minden hájjal megkent kékvérűekként, sokkal többet nem nagyon tesz hozzá a koncepcióhoz. A kezdeti írásai után hamar kifulladó Max Landis forgatókönyve egy érdekes világot vázol fel, ugyanakkor ennek az alternatív univerzumnak a bemutatása lekorlátozódik néhány különleges lényre és pár utalásra, ami nagyon minimális részletekkel próbálja ismertetni az izgalmasnak induló, ámde ezeknek a szűk marokkal szórt hivatkozásoknak köszönhetően végül megfeneklő, hiteltelen, meg-megingó szabályrendszert. Működése egyáltalán nem tűnik dinamikusnak, csak innen-onnan összeollózott ötletekből működik (mármint amellett, hogy az egész film nagy kanállal merít a [I]Shadowrun[/I]ból), a legnagyobb baklövést mégis ott követi el, hogy nincs eléggé kiegyensúlyozva. Amikor drámainak kellene lennie, akkor humorosra veszi a figurát, amikor azonban egy vicces monumentumnak kellene következnie, akkor kínos komolyságra vált. Itt jön képbe, amiről már az előbb is szó volt: kiemelkedő zsánerbeli társai sikeresen ötvözték a poénkodós hangvételt a karakteres személyes viszontagságaival, ami meg is szülte a színtiszta akció-vígjáték szórakoztató elegyét, a [I]Bright[/I]nak azonban ez nem jön össze. Hiába kezd jól, hiába rendelkezik érdekes felütéssel és hiába játszik jól mind Smith, mind Edgerton a szerepében, a műfajtól elvárt alapvető sablonokon túl nem mutat túl sokat. Helyette a közepe felé helyrehozhatatlanul szétesik, és még elveszteget egy rakás tehetséges színészt, élükön Noomi Rapace-al, akinek jó, ha két mondata van az egész filmben.Kár érte, mert a [I]Bright[/I]ban ott volt egy szórakoztató film lehetősége, sőt, megkockáztatom, benne van egy sokkal jobb és kidolgozottabb második rész is. Ami több mint valószínű elkészül, hiszen a produkció a negatív kritikák ellenére elképesztően sikeres lett, szóval lesz lehetőség befoltozni a hibákat, de ami fontosabb, magának a filmnek a világa is kinyílhat, már ha Ayer a jobbik formáját hozza, azt, amitől mostanában már rendezésről-rendezésre távolabb kerül. A [I]Bright[/I] sem egy kifejezetten rossz munka mondjuk, egy unalmas vasárnap délutánon el lehet nézegetni, de tény, hogy ennél sokkal többet vártunk, és ennél sokkal többnek kellett volna lennie. Főleg mivel nem került mozikba a film, helyette a világ legnagyobb streaming szolgáltatójának saját gyártású (egyben eddigi legnagyobb költségvetéssel rendelkező) produkciója, akik ráadásul az aktuális trendekkel való szembenállásról és a merészségükről híresek. Hát úgy látszik, nem minden arany, ami Netflix. [88487]

9 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Szerintem a mostanság készült filmeket messze felülmúlja! 1-10ig 9,6

  2. Sajnos ez is egy mellényulás..tündék , orkok mi jöhet még

  3. Ezt még nem láttam de amúgy csípem Will Smith filmjeit. Persze van hogy ő is mellényúl (pl: Wild Wild West).

  4. Tegnap néztem tényleg jó film lett.

  5. A folytatás már berendelve… állítólag csak a forgató könyvírót cserélik le… minden mér marad … ez jó hír…

  6. Ja simán nezhetö, és véres is,jol is áll neki.Ha már netflix a het növér jobb.