Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Mozi – Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016)

[B]Batman Superman ellen: Az igazság hajnala[/B] (Batman v Superman: Dawn of Justice – 2016)Nem lennék a Warner fejeseinek helyében. Amióta 2012 nyarán a [I]Bosszúállók[/I] akkora siker lett, hogy hókotróval kellett tolni a pénzt a Marvelhez, és kiderült, hogy végülis az univerzumépítés nem is annyira elvetélt ötlet, a DC Comics karaktereinek jogait birtokló stúdió is rájött arra, hogy valamit csak kellene kezdeni ezzel a témával, ha már bebizonyosodott, hogy egy aranybánya tetején ülnek, ahol eddig még csak a felszínt sikerült kapargatni. Merthogy a képregényes alapanyag roppant hálás téma, ezzel mindenki tisztában van, aki anno négy éve jegyet váltott a rivális kiadó giga-mega produkciójára. És hogy alakul a többiek sorsa? Nos, nem valami fényesen: hagyjuk azt, hogy eddig a legtöbben gyönyörűen belebuktak ebbe, a Warner pedig túl későn kapcsolt, ennek eredményeként négy év alatt már a második Batmant üdvözölhetjük a vásznon. Hagyjuk azt is, hogy a DC filmuniverzumának első darabja, [I]Az acélember[/I] nem sikerült épp úgy, ahogy azt elvárták tőle, bár hibái ellenére voltak jól sikerült dolgai, de kis túlzással élve olyan Christopher Nolan majmolás volt, ami nem érte el a kívánt hatást.Mi ilyenkor a bevett szokás? Bedobni egy nagyágyút a következő menetre. Így történhetett meg az-az (egyébként képregényrajongóknál nagyon régóta várt) esemény, hogy Gotham köpenyes igazságosztója összecsap Metropolis sérthetetlen büszkeségével. És erre a gladiátorviadalra kevés olyan ember van, aki ne akarna jegyet váltani. Kenyeret, és cirkuszt a népnek, ahogy volt szokás mondani, évszázadokkal ezelőtt. Ha valaki azt hitte, hogy egyenetlen esélyekkel indul a küzdelem, az először is szégyellje magát, másodszor pedig olvasson több képregényt. A [I]Batman Superman ellen: Az igazság hajnala[/I] azt a nem mindig kényelmes szerepet vállalta magára, hogy egyszerre folytatja a 2013-as [I]Acélember[/I]t, miközben felvezeti a DC univerzum következő, jövőre érkező nagy dobását, emellett a szóló-filmek karaktereiről is hint el érdekes morzsákat. És mindezek után (vagy inkább előbb) a denevérjelmezes sötét lovagot is bemutatja a nagyérdeműnek más formában, és egy félig-meddig, de nem homlokegyenest eredet-sztorivonallal karöltve. Nem kis vállalkozás ez, lássuk be. És egy ilyen koncepció súlya alatt könnyű összeroppanni. Na, de milyen lett maga a film? – teszi fel a legfontosabb kérdést a csupán szórakozni akaró, popcornt zabáló néző, és a már az oviban is szuperhősöket nézegető, két lábon járó képregénylexikonként funkcionáló comic-fan egyszerre.Nos, először is: komoly. A Marvel filmek könnyedebb, és sokszor viccesebbre vett szellemiségével (bár ha minden igaz, ez idén náluk is megváltozik) szembemenve a [I]Batman Superman ellen[/I] egy sokkal ridegebb, és realisztikusabb képet vizionál a szuperképességű személyekről, és szerepükről a társadalomban. Egy 9/11 utáni világban már sokkal kevésbé tolerálható az, hogy egy fél nagyvárost rombolnak le, még ha valamennyire szükséges is volt ez a Föld megmentése érdekében. Nem számít, hogy ki melyik oldalon áll, egy világváros majdnemhogy romba döntése egyszerűen nem maradhat következmények nélkül. Ez Supermanre (Henry Cavill) ugyanúgy érvényes. A legtöbben egy égből alászálló istent látnak benne, mások pedig magát az ördögöt, aki sosem lesz olyan, mint mi, és képességeit is könnyen ellenünk fordíthatná, ha úgy tartja kedve, és senki sem tudná megállítani. Egy biztos: a világra már senki sem tekint úgy, mint azelőtt, és már a csillagos égboltra is más szemmel nézünk fel. Kiderült, hogy nem vagyunk egyedül, és ahogy lenni szokott, ez rengeteg félelmet is szül. Egy külön bizottság alakul ki Superman tevékenységének a felülvizsgálására, azonban az acélember semmi esetre sem akarja magát nekik alárendelni. Néhány ember számára azonban a bizalom nehezen kiváltható reakció. Bruce Wayne (Ben Affleck), aki ott volt a metropolisi csatánál, újra magára ölti a denevérgúnyát, hogy saját kezűleg állítsa meg Supermant. Nem is sejtve, hogy a háttérben egy aprólékos, kigondolt terv lényege pont az, hogy mindez megtörténjen. Lehet, hogy hülye példa, de mintha a Supermant megosztó véleményeket Zack Snyderre is rálehetne sütni. Egyesek a 21. század egyik legjobb rendezőjét látják benne, egy vizuális képzelettel megáldott művészt (e jelzőket még a [I]300[/I], és a [I]Watchmen[/I] idején aggatták rá), aki biztos kézzel vezényli CGI-vel teleszórt látványbombáit, melyek tükörfényesen tetszelegnek Hollywood palettáján. Mások azonban magát az Antikrisztussal azonosítják Snydert, az üres, jellegtelen, ráadásul még agyatlan popcornmozik dédelgetőjeként, akinek inkább videoklipeket kellene rendeznie, jól lehet, most is azt teszi, csak két órás játékidőkkel. Hogy melyik oldalnál van az igazság? Rátok bízom.Mondjuk őt se irigylem. Olyan elvárásoknak kellett megfelelnie (főleg a felemás [I]Acélember[/I] után), ami idegesítő tumorként rághatta belülről, érthető tehát a megfelelési kényszer, és a biztonsági játék, a [I]Batman Superman ellen[/I]nel kapcsolatban. Aztán ott vannak még a habzó szájú fanatikusok is, akik túlzott vehemenciával kötnek bele a film minden egyes képkockájába, ezt tették [I]Az acélember[/I]nél, ezt teszik most is, és ezúttal úgy látszik a kisebb hang azoké, akik a mérleg pozitív oldalán állnak. Azért a valóságban nem ennyire rossz a helyzet. A [I]Batman Superman ellen[/I] a biztonsági játszmák ékes példája. Biztosra kellett menni, ezért mindent beleraktak, amit el lehet képzelni azért, hogy megfeleljenek a hétköznapi, moziba járó közönségnek, és a képregényrajongók hadának is. Mégis leginkább az utóbbinak, Snyder bevallása szerint. De rendezőnknek, annak ellenére, hogy képregénybuzi, még mindig csak nagyon halvány fogalma van csak ezeknek a karaktereknek a mibenlétéről. És eme hiányos tudását nemegyszer meg is villantja.
[YOUTUBE]kEi46abD6iA[/YOUTUBE]Van itt minden kérem szépen, bűnözőket halomra robbantó, és géppuskázó Batmantől kezdve az előző filmet is jellemző megannyi logikai bakin át egy bazinagy CGI-monsztáig bezárólag. Látszólag ugyanazokból a szépséghibáktól szenved, mint az előző, avagy a forgatókönyv – ne szépítsünk rajta – egyszerűen, és szimplán kimondva, úgy ahogy van, rossz. A két szemben álló hős, Batman és Superman párhuzamba vonása, és különböző, de végső soron mégiscsak hasonló személyiségjegyeiknek lefestése az érzelmek, és a logika használata nélkül történik, sőt, a szkript képtelen ennek az ellentétnek drámát, és jelentőséget adni. A karakterek olyan mondvacsinált okok miatt csépelik egymást, ami nagyon gyenge lábakon áll – mondhatni összecsapott, és a legostobább képregényes hagyományokat eleveníti fel. Emellett a film kifejezetten cikin próbálja kijavítani az előzmény hibáit. Példa: [I]Az acélember[/I]ben Superman a végső metropolisi zúzás során több ember ölt meg, mint amennyit megmentett volna, a leomló épületek, és az életveszélyes zuhanó törmelékek miatt. Megoldás: a jelen tárgyalt produkcióban majd minden nagyobb akciójelenet (különösen persze a végső összecsapás) előtt elhangzik, hogy az adott környék, vagy épület éppen üres. És akkor ezek után ne mondja azt a gyermeki szívtől dagadó képregény-fan, hogy a Warner fejesei már nem először bizonyítják, hogy bár náluk vannak a világ legnagyobb hőseinek a jogai, még mindig dunsztjuk sincs, mit kezdjenek velük.De, mint fentebb írtam, a teljes kép korántsem annyira borús. Tény, hogy a felsorolt negatívumok nehezen vitathatóak el a filmtől, és a rengeteg malőrt még az állítólag 30 perccel hosszabb lakossági kiadás sem fogja kijavítani – egyébként alapjában véve a két és fél órás játékidővel is túl van tolva kicsit. Nem ez a film fogja megszorongatni a Marvel tökeit, de a gyenge forgatókönyv ellenére mégiscsak tartalmaz nem egy pozitívumot.Legelőször is, minden előzetes fanyalgás és nemtetszés ellenére Ben Affleck nagyon jó Batman, és ugyanolyan jó Bruce Wayne is. Se nem jobb, se nem rosszabb Christian Bale-nél, csak egyszerűen más. Életereje csúcspontján már túl van, idős, kiégett, és cinikus. Nem hisz már a csodákban, a bűn elleni fáradhatatlan harc szívét-lelkét megkeményítette, és kissé gyanakvóbbá, előítéletesebbé tette. Szülei halálának fájdalmas emléke még ennyi idő után sem hagyja nyugodni, bőrét számtalan sebhely, és ránc borítja, de még mindig képes odacsapni, ha kell. Affleck láthatóan fizikailag, és színészileg is mindent beleadott, és ennek fényes gyümölcse remekül kiütközik a filmből, kétségtelenül ő a produkció legnagyobb meglepetése. Ez a figura már a nolani realizmussal szemben sokkal képregényesebb, ehhez jönnek még a verbális, és vizuális idézetek a [I]The Dark Knight Returns[/I]-ből, ezek összessége egy rendkívül erős kezdést eredményez – ezt látva a néző már-már hitetlenkedve kapkodja a fejét, hogy mégis milyen alapja volt a sok negatív kritikának. A képregény kétségkívül megragadta Snyder figyelmét, néha konkrét jeleneteket, és képkockákat utánoz le belőle, viszont ezek mégis működnek annyira, hogy ne az ezerszer lerágott csont érzésével, és unalmas tekintettel nézzük végig ezeket a részeket. Affleck-hez hasonló előítéletekkel nézett szembe Jesse Eisenberg is, aki Superman legnagyobb szellemi ellenlábasát, Lex Luthort személyesíti meg. Nem hazudtolja meg magát, azaz Jesse Eisenberg még mindig Jesse Eisenberget játszik. Már az elején kihangsúlyozták, hogy ez a Luthor egy teljesen más figura lesz a korábbiakhoz képest, és ez félig-meddig be is bizonyosodott. Azon kívül, hogy több ponton is inkább a 1978-as Superman-film parodisztikus, ripacskodó Luthorját idézi, ez a karakter új megvilágításba helyezve már egy egzisztenciális problémákkal küzdő hiperaktív jellem, aki excentrikus tulajdonságokkal rendelkezik, csillapíthatatlan irányításmániájának köszönhetően királyként szeretne tetszelegni a világ sakktábláján. Elég meredek próbálkozás, de még a klisékkel megfogalmazott bölcs, megfontolt (legalábbis annak szánt), ám végső soron zavaros gondolatai ellenére is működik a karakter. Azonban, ha minőségben nem is, egyvalamiben megelőzte a DC a Marvelt: Wonder Woman a képregényes mozifilmek első igazi szuperhőse a gyengébbik nem képviselőjeként, aki minden kételyt eloszlat arról, hogy vajon működhet e női főhőssel egy mozgóképes adaptáció. Külön filmje még várat magára, de itteni feltűnése is hihetetlen maradandó, a szerepeltetése hiába erőltetett kicsit, Gal Gadot megszemélyesítésében megszületett a mozivásznon az első ilyen karakter, amit ha jó használnak a jövőben, akár még forradalmasíthatja is a műfajt. Amikor megjelenik, az a film legjobb pillanatai közé tartozik, már csak a zenei aláfestés miatt is: a muzsika azonban néhány taktustól eltekintve vagy az előző epizódból nyúl, vagy teljesen jellegtelen. Hans Zimmer, és Junkie XL izgalmasnak ígérkező összefogása nem váltotta be teljes mértékben a hozzá fűzött reményeket. Mint ahogy maga a film sem. Azt azonban el kell ismerni, hogy bár kapott elég hideget, még sem annyira rossz, mint a híre. A Marvel-mércét nem ugorták meg (bár a rivális stúdió egy-két gyengébb próbálkozásánál azért jobb lett), nem sikerült maradéktalanul kiaknázni a témában rejlő lehetőségeket. A [I]Batman Superman ellen[/I] mégis nézhető, sőt mi több, szórakoztató film, tele meglepetésekkel, főleg értem ezt a sötét lovagra, aki a mozi egyik utolsó akciójelenetében olyan bunyót rendez, mely láttán minden rajongó megnyalja mind a tíz ujját – reccsennek az állkapcsok, törnek a csontok, szóval azért kell majd az a véresebb, vágatlan verzió is. Még akkor is, ha Snyder most sem bírt magával, és csak azért is berakott az utolsó fél órára egy CGI-vel telepakolt, rengeteg robbanással és pusztítással körített látványorgiát.De a Marvel koronája miatt egyelőre nem kell aggódni. Ha lesz is trónfosztás, az biztos nem ennek a filmnek a számlájára lesz majd felírható. És minden bizonnyal a jövőre érkező [I]Justice League[/I] gigaprodukciójára sem, amit szintén Snyder követ el, tehát a rajongók nyugodtan kezdhetik az aggódást. Mert legyen a [I]Batman Superman ellen[/I] bármennyire is nézhető látványfilm, a DC univerzum sorsa eddig nem alakul túl fényesen, és még az is simán elképzelhető, hogy a szólófilmek (amiket a jelenlegi pletykák-bejelentések szerint tehetséges arcok hoznak majd össze) jobbak lesznek, mint a két részletben érkező csapatos móka. Ami nem lenne túl jó, hiszen mégiscsak egy [I]Justice League[/I]-ről beszélünk. Fel van tehát téve a kérdés: a Warner vagy radikális változtatásokat eszközöl, és rákoppint Snyder-re (akire amúgy a teljes DC univerzum bábáskodását is rábízták), vagy nem tesz semmit, és folytatja tovább ugyanígy. Szerintem nem vagyok vele egyedül, ha arra tippelek, hogy végül az utóbbi fog megtörténni.[66077]

26 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nos, tegnap elmentem megnézni a filmet, hogy ne csak a levegőbe beszéljek.1 – Azt vettem észre, hogy vannak benne bődületesen jó és igen gagyi, érthetetlenül ostoba részek is. Mintha két ember rendezte volna egyszerre.2 – A film brutálisan össze-vissza van vágva, nagyon látszik, hogy rengeteg helyen kivettek valamit.3 – Összességében a film NAGYON tetszik, szerintem sokkal jobb, mint a vérgagyi, óvodás Marvel mozik, pl. a szellemi fogyatékosoknak való Avengers. Superman fantasztikusat játszik, kiváló a színész, remek a karakter (főleg, amikor mérges), Batman egyáltalán nem izgatott fel, bár nem volt rossz. A legjobb viszont Wonder Woman, konkrétan legszívesebben üvöltöttem volna, amikor megjelent Diana Prince. Ha ilyen lesz az Igazság Ligája, újra mozijáró leszek.Összesítve: éljen a DC, vesszen a Marvel. Végre nem egy kommersz, dedós fos film.

    • “Hahh! Volt egy erzesem, hogy tetszeni fog. Nekem a Marvel-lel sincs kulonosebb bajom, az Avengers speciel nagyon tetszett elso nezesre, masodikra mar nem igazan (sot). Az Age of Ultron-t meg nem neztem meg. Ettol fuggetlenul sokkal inkabb DC parti vagyok es nekem is az a velemenyem, hogy ez kenterbe veri a legtobb Marvel mozit. Ket legutobbi Marvel film amit lattam az a Hangya volt es a Deadpool. Mindketto kibaszott ocska szerintem. Teljesen ertetlenul allok a Deadpool remek fogadtatasa elott, hot gagyi az egesz. Eroltetett szar, mintha valami amator csinalta volna az egeszet. Habar nem tudom mit lepodok meg azutan, hogy a BvS-t meg mint allat lehuzzak mindenutt a “”kritikusok””. Sebaj, legalabb a kozonseg komalja es ez a lenyeg. Ejfeli premieren telt haz volt es a film vegen felallva tapsolt az egesz terem. Nevetve olvasom a neten amikor mondjak, hogy az emberek nagy reszenek nem tetszik a film. Hat akkor az en kis premieres elmenyem valami kibaszott nagy statisztikai anomalia lehetett…”

  2. Akit érdekelnek a filmben elszórt utalások, és apró érdekességek, az olvassa el ezt a cikket:http://playstationcommunity.hu/blog/33649

  3. Az hogy van, hogy Alfréd alig idősebb Wayne-nél?

    • Batman itt 45 eves (Affleck 43), Alfred korarol nem esik szo, viszont Jeremy Irons 67 eves. Habar sokat nem lehet megtudni Alfred-rol a filmben, de a filmhez tartozo forrasok szerint a Wayne-ek testore volt, korabban pedig az SAS-ben szolgalt. A brit hadseregbe mar 16 evesen be lehet sorolni, az SAS-hez pedig kotelezo par ev tapasztalat. 18 eves volt az eddigi legfiatalabb katona aki az SAS tagja lett. Valoszinuleg Alfred is koran kerult az SAS-hez, majd miutan kilepett PMC-nek allt es innen a testori munka. A 24 ev kulonbseg, ami a kovetkezo filmekben valoszinuleg 25-30-nak lesz mondva, az abszolut konzisztens Alfred multjaval es testori munkajaval.Nem mindig abrazoljak Alfred-ot egy oreg komornyiknak.

  4. Nos akkor Spoler!!vegyük rögtön a legelejét ahol Wayne végignzi, hogy hogyan rombolják szét azt a várost amiért már 20 éve küzd. Ez nagyon jól megadta az alap hangulatot.. De amire gondoltam az az, hogy pl Clark apja, hogyan próbálta átadni azt, hogy mik az emberi értékek… Hogy bármennyire is olyanok az emberek amilyenek (pl hogy bíróság elé állították, tüntettek ellene, vagy épp szobrot állítottak neki) ő maradjon meg annak aki… Bármennyire is küzd nem tud megmaradni (Első részben megöli Zodot, majd a másodikban már elég hamar elvesztette a fejét mikor Lex mondta neki hogy nála az anyja, plusz az injustice utalás….). Ott van ugye a lovas törtnet ami szintén Zodra utal hogy még egészen addig a pontig lelkiismeret furdalása van, és rémálmai vannak. Ez eddig csak egy karakter fejlődés töredéke. Ott van Bruce aki már szinte kiöregedett, de rajta is nagyon jól látszódik a fejlődés. Lásd pl a harcjeleneteket. Kifinomult letisztult mint az előző Batman filmekben… És szerintem Batfflack az eddigi legjobb Batman… Mint ahogy Lex alakítása is. Eléggé összetett ahogy látszik rajta hogy vágyik a tudásra, hatalomra, és ahogy belezavarodik saját mondanivalójába… Aki nem emberekkel foglalkozik az nehezebben érti meg milyenek is az emberek valójában… Elnézést eléggé összecsapott gondlat menet, majd este meló után kifejtem rendesen. Ez a film közel sem annyira rossz mint ahogy azt sokan mondják…. Nem egy marvel közhelyes, oda nem és karakterhez sem illő beszólásos film.

    • Egy akcióorgiát mély filmnek hívni és a megszemélyesítés szót rosszul használni szomorúbb.

      • “Van abban valami, amit mond. Supermant divat lenézni, fikázni, Batmant meg fényezni, foleg videojátékos körökben, köszönhetően a remek játékoknak például. Pedig Superman “”tisztaságának””, ani ügye tök cinkes, meg béna, meg buzis, fontos szerepe van a Justice League sztoriban.”

        • Én nem azt mondom, hogy nem voltak komoly lehetőségek az alaptörténetben, de a film ezeket csak felületesen érinti, ha érinti egyáltalán. Egy ilyen kaliberű és jelentőséggel bíró filmet nem szabadott volna félvállról venni, mert így, a már régóta várt nagy erejű berobbanás helyett, egy kis petárda lett az egészből.

  5. kíváncsi vagyok a filmre, de csak Batman miattszokásos remek írás 5*

  6. Ezek szerint marha kevés embernek esett le a story vagy a mondani valója…. Szomorú…. Elég mély film, nagyon jó karakter fejlődéssel és megszemélyesitéssel….

  7. Jövőhéten néezzük meg 🙂 Addig még nem olvasok sok mindent.

  8. Totál igazad van. Nagyon sajnálom hogy ilyen lett. Nem értem hogy az embereknek miért tetszik nagyon ez a film. Mindenki a kritikusokat szídja.. De igazuk van most az egyszer. Borzasztóan kautikus volt a film

  9. Értékeltem volna, ha kevesebb ömlengés viszont több akció lett volna benne.

    • Több akció? Hát ha több akció lenne Snyder filmjében akkor nem lenne olyan város a Földön ami ne robbant volna fel

      • Én személy szerint unatkoztam a film közben… Ami akció volt benne az tetszett, nagyon látványos volt a CGI, de közben mindenki csak siránkozott (főleg superman, aki szerintem a legunalmasabb karakter a DC nél akit ismerek). Nekem kevésnek tűnt az akció, lehet, hogy csak a film többi részéhez képest, de kevésnek tűnt.

  10. Vegyes érzelmeim voltak a film megtekintése után. Szórakoztató volt, ahogy írtad, viszont a forgatókönyvírókat elásnám.