Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Ubisoft Forward

MOTOGP 20 (PLAYSTATION 4)

Motorozás idény előtt.

A jelenlegi vírushelyzet sok mindenre hatással van, ezt talán már mindenki megérezte, akár a saját életvitelén keresztül is. Kína után közvetlenül Olaszország szenvedte meg a legjobban a pandémiás helyzettel járó kellemetlenségeket, ennek pedig a kedvenc motoros fejlesztőstúdiónk, a Milestone is áldozatává esett. Kifejezetten dühítő ugyanis a MotoGP 20 jelen állapotban, és teljesen értetlenül állok az előtt, hogy miért kellett ezt így, ilyen formában kiadni. A hivatalos MotoGP világbajnokság is szünetel, ennek tudatában szerintem minden rajongó megértette volna, ha csúszik a játékadaptáció. Ez az epizód így, ebben a formában egy hatalmas hátralépés a sorozat történetében, miközben az újdonságok miatt akár jó is lehetett volna az összkép… na, de nézzük a részleteket.

A game elindítása után a szokásos versenyzőkreáló jön szembe, ahol a nevünkön és az országjelzésen kívül a karakterünket is testre tudjuk szabni. Miután ez megvolt, egyből a menüben találjuk magunkat, ez pedig nem túl felhasználóbarát, legalábbis a kezdők számára biztosan nem. Pár percnyi tutorial részt azért berakhattak volna, ami, ha nem is megy végig minden beállításon, de minimum az újdonságokat megmutatta volna. Ha a gép nem is ad gyakorlási lehetőséget, én azért nem akartam egyből neki esni a karrier módnak. Elsőre a szokásos time trial körözgetést választottam, majd egy gyors verseny keretén belül megnéztem, hogy mi fejlődött a tavalyi részhez képest. A fizika és maga a versenyzés élménye még mindig rendkívüli. Bármilyen nézetből is próbáljuk terelgetni a bivalyerős kétkerekűt, maga a MotoGP feeling nagyon is átjön.

Egy verseny persze nem csak annyiból áll, hogy felvesszük a ritmust és körözgetünk. Mostantól a gumikra is jobban oda kell figyelnünk, hiszen a valóságnak megfelelően eltérő kopás tapasztalható az első és a hátsó kerekeknél, illetve az abroncs pereme is elkezdhet igen intenzíven amortizálódni, ha vadul kezeljük a paripát. Emellett még plusz újdonságként az üzemanyag adagolás mértékét is szabályozni tudjuk verseny közben, így már ez is egy extra taktikai lehetőséget nyújt. Nekem általában az feküdt, ha az előírtnál kevesebb benzinnel indultam, a többiek motorjához képest jóval kevesebb súllyal, így könnyűszerrel előzgettem, majd amikor elértem a megfelelő helyezést, visszavettem a beállításokat a legtakarékosabb üzemmódba. Aki szereti az effajta taktikázást, az legalább annyira fog örülni ennek az opciónak, mint én. Háborogni pedig kár ezen, hiszen a valós helyzetben még ennél is több mindenre kell figyelnie egy profi versenyzőnek.

Miután kiszórakoztam magam és minden újdonságot felfedeztem, gondoltam belevágok a karrier módba. Már hónapok óta köztudott, hogy a Milestone a legtöbb erőforrást ide csoportosította a fejlesztés során, így maximális kíváncsisággal próbálgattam az opciókat. Az első, ami egyből feltűnt, hogy hiányzik a már évek óta megszokott Red Bull Rookies Cup, ami a karrier kezdéséhez pont megfelelő táptalajt biztosított volna. Ehelyett egy választási lehetőségeket felkínáló képernyő fogad minket, ahol eldönthetjük, hogy MotoGP, Moto2 vagy Moto3 sorozatban szeretnénk-e kezdeni. Az ilyesmit már alapból nem kedvelem, és teljesen értelmetlennek is tartom. Teljesen valószerűtlen, hogy a karrierünk első futamát a szamárlétra csúcsán kezdhetjük a legerősebb MotoGP vasparipával. Ez még így önmagában nem garancia, hogy elsőre megnyerjük a sorozatot, de a fejlődést és az átigazolási részt egy gombnyomással megölhetjük.

A lehetőségek, a naptár, a pénzkezelés egyébként tényleg arról árulkodik, hogy itt bizony teljes restaurációt végzett az olasz fejlesztőgárda. A mögöttünk álló stáb kialakítása egyébként irigylésre méltóan jól lett megcsinálva. Ahhoz, hogy minden jól működjön, megfelelő menedzsert, technikai vezetőt, és fejlesztéskezelő szakembert kell alkalmaznunk. Ezek a figurák viszont eltérő képességekkel rendelkeznek, aminek vonzatában a fizetésük sem azonos. Az optimális csapat összeállítása a mi feladatunk lesz, ami egy kifejezetten jó irány a játék fejlődését tekintve. Ahogy haladunk előre a naptárban és teljesítjük a futamokat, úgy vállnak elérhetővé a fejlesztések is, amiket egy skill-fára hasonlító táblázatban tudunk aktiválni bizonyos összegért cserébe. Ahhoz, hogy minden fejlesztés a maximumon legyen, jó pár évre szükség van, de összességében ez így egy teljesen korrekt élményt ad a korábbi részek karrierjéhez képest.

Az egyjátékos részleg tehát elég komoly fejlődésen ment keresztül, ami hosszútávon egy nagyon jó irány lehet. A muliplayer tekintetében, ekkora fejlődésről nem beszélhetünk. A szokásos haverokkal való együtt csapatás lehetősége még továbbra is élvezetes, illetve kupasorozatot is indíthatunk, ha úgy tartja kedvünk. Átgondolt és jól kivitelezett a ranked rendszer, hangulatos heti vagy havi eventek viszont továbbra sem elérhetőek, pedig igény lenne rájuk. A hiányosságok ellenére, szerencsére jó páran tolják a legújabb 2020-as MotoGP játékot, úgyhogy ellenfeleket és lobbykat nem kell túlzottan sokáig keresgélnünk. Talán ez a nagy érdeklődés betudható annak, hogy ekkora a gebasz az új idény kezdetével kapcsolatosan? A szezon előtti tesztek már pont lementek, amikor is beütött a pandémiás helyzet, ennek pedig már több verseny is megitta a levét. Egyelőre úgy fest, egy rövidített európai szezon lehet a megoldás, viszont a teljes évad törlése sem kizárt. Az egyik legfájóbb pont a visszatérő finn verseny eltörlése volt, ami 38 év után szerepelhetett volna újra a versenynaptárban. Szerencsére digitális formában megvan a lehetőségünk, hogy guruljunk egy párat a pályán, ez pedig egy hatalmas jó pont!

Kérdezhetitek, hogy akkor mégis mitől befejezetlen a játék? A legdurvább baki, ami egy évenként megjelenő game esetében nem fér bele, hogy az adott évi pilótamozgások és átigazolások nincsenek lekövetve. Elvileg valamikor a jövőben érkezni fog erre egy frissítés, de ahhoz az kell, hogy a Milestone újra teljes gőzzel tudjon dolgozni a projekten. Ahogy korábban említettem, a Red Bull fiatal tehetségeket támogató programja is hiányzik, pedig már évek óta jópofa kezdőlehetőséget nyújtott az újak számára. Az e-sport rész is igen gyér, illetve ami feltűnt, hogy az elektromos motorok is hiányoznak a palettáról, pedig ez egy egészen merész és ötletes újítás volt a tavalyi részben. Teljesen értetlenül állok ezek a hiányosságok előtt, hiszen már az is jó lett volna, ha legalább átmásolják a 2019-es részből.

A grafika már a megszokott szinten van évek óta. Elképzelhető, hogy már nincs hova fejlődni, és az olasz srácok ennyit tudtak kihozni az alapanyagból. A kétkerekűek kifejezetten jól néznek ki még közelről is, a pálya viszont eléggé kihalt. A szurkolók mintha csak kísértetek lennének, az élet pedig teljesen kiveszett a nézőtérről és a paddockból egyaránt, pedig egy versenyhétvégén igen nagy felhajtás szokott lenni, még ha nem is F1 autók köröznek a pályán, hanem „csak” a MotoGP kétkerekű járgányai szórakoztatják a nagyérdeműt. A másik részleg, amiben egy fikarcnyi fejlődést sem tapasztaltam, azok az ellenfelek viselkedése. Teljesen mindegy, hogyan állítjuk össze a nehézségi szintet, mert képesek simán ránk fordulni, vagy kilökni a pályáról, ha nem jó helyen vagyunk. Mintha csak egy sínen húznák őket, ami eléjük kerül azt felborítják. Ennek tudatában érdemes bevállalni az előzéseket, mert ha nem tudunk visszatérni az ideális ívre, akkor könyörtelen vége lesz a futamunknak, ezen pedig csak a szokásos idő visszatekerés vagy restart segíthet. A zenék, amik a menüben felcsendülnek egészen jók, a motorok hangjai pedig továbbra is kiválóak. A historic szekció is fejlődött egy kicsit, immáron 41 motorosból és jó pár kihívásból tudunk válogatni. Ha sikeresen teljesítjük a kitűzött célt, akkor a beállított nehézségi szint függvényében kapunk fizetséget. A pénzből további motorosokat tudunk feloldani, ez pedig egy külön kis bónusz lehet a retro tartalmat kedvelők számára. Ideig-óráig el lehet vele lenni, a régi motorokat pedig tényleg egy élmény vezetni a másfajta stílus, teljesítmény, valamint hang miatt.

A fejlődés léte egyébként megkérdőjelezhetetlen, hiszen a finn pálya és a karrier újdonságai egészen jól sikerültek. Összességében viszont mégiscsak visszalépés ez a tavalyi részhez képest, mivel annyi apróság hiányzik, hogy ezek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Én úgy vagyok vele, hogy inkább vártam volna még egy igazán jó MotoGP 20-ra, mint hogy valós versenyek helyett egy félkész játékkal nyugtassam magam a szezonkezdetig. Ha mindened a karrier és lázba hoztak az újdonságok, akkor érdemes lehet beruháznod a legújabb részbe, ellenkező esetben a 2019-es rész még kiszolgálhatja az idei motorozási igényeidet is. Jövőre remélem egy tartalmi szempontból megtömött és az adott évhez hű játékkal rukkol elő a Milestone, mert motorozni még mindig szórakoztató!

(A játékot a Magnew Magyarország biztosította tesztelésre.  Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Újragondolt karrier rengeteg lehetőséggel
  • Kibővített historic mód legendás motorokkal

Negatívum(ok)

  • Tavalyi átigazolások
  • Hiányzó MotoE és Red Bull Rookies sorozat
  • Túlságosan agresszív ellenfelek
  • Élettelen környezet
6/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság: Gyenge
Zene/Hang:
Hangulat: Átlagos

martin beleszól:

Hozzászólás