Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

MOSS: BOOK II (PS4, PSVR, PSN)

Egérregény.

A virtuális valóság nem csak abban nyújt izgalmas lehetőségeket, hogy sokkal jobban beleélhetjük magunkat a játékokba, hanem új perspektívát is mutat. Mivel a kamerát fejünkkel irányíthatjuk, ezért új dimenziót nyit a vezérlés terén: például könnyedén megoldható, hogy külön karakterként jelenünk meg benne „szemlélőként”, míg a kontrollerrel egy másik, „aktívabb” figurát mozgathatunk. Ez teljesen új játékmechanikai megoldásokat kínál a hagyományosa játékokhoz képest, amellett, hogy a történet és a cselekmény is építhet erre. A Moss: Book II remek példája ennek a jelenségnek, amikor a játéktervezés és a narratíva épít a technológiára, egy kellemes összefonódást eredményezve.

A játék története közvetlenül az előző rész vége után játszódik: hősünk, Quill, a harcos egér megmentette nagybátyját a gonosz kígyótól, de a világ ettől még nem menekült meg. A páros elindul a nagy csata színhelyéül szolgáló kastélyba, hogy megtalálják az óriási hatalmat biztosító Üvegeket. Ezeket próbálja megkaparintani az az ellenséges erő is, amely mechanikus monstrumokat ereszt csapatunkra. Quillnek új eszközök elsajátításával kell bejárnia gyönyörű új vidékeket, hogy begyűjtse az Üvegeket és visszahozza a békét Moss világába.

A folytatás szinte mindenben felülmúlja elődjét, és egy változatosabb, összetettebb és izgalmasabb élményt kínál. Rágcsálónkat a kontrollerrel irányítjuk „hagyományosan”: kis cimboránk tud mászni, ugrani és küzdeni a kezében lévő karddal. Bizonyos esetekben azonban a „mi” jelenlétünk is szükséges – Moss világában ugyanis egy úgynevezett „Olvasó” vagyunk, aki képes hatni a világra. Mivel kötelékünk nagyon erős Quill-lel, közvetlen módon tudjuk befolyásolni őt és a körülötte lévő terepet. „Akaratunk” egy lebegő gömb formájában látható, amit a vezérlő fizikai mozgatásával tudunk irányítani: ezt, ha bizonyos tárgyakhoz odarakjuk, akkor a ravaszokat lenyomva és a DualShock 4-et lóbálva elhúzhatjuk ezeket. Ha harc közben társunk megsérülne, meggyógyíthatjuk hasonló módon, de támadásait is erősebbé tehetjük ezzel a technikával. Sőt, egy nagy kihívás után pacsizhatunk is pajtásunkkal!

A kaland során szobáról szobára kell járnunk, és mindenféle logikai és ügyességi feladványt megoldanunk, amit időnként harcok törnek meg. A móka nem igazán formabontó, de ez nem is baj: kiválóan kombinálja a mechanikákat és a pályatervezést. Viszonylag a játék elején kapunk egy képességet, amivel kiszáradt ágakra tudunk növényeket varázsolni, vagy virághidat húzni, amivel egyengethetjük barátunk útját. Ő pedig újabb fegyvereket kap, amik más-más feladványok teljesítéséhez szükségesek: egy masszív pöröllyel például lenyomhatunk nehéz gombokat és összetörhetünk acél ládákat. Ezek organikusan kerülnek bele a játékmenetbe, a fejlesztők pedig egy szép ívet alakítottak ki: mire megunnánk egy technikát, jön valami új. A vezérlés kissé macerás tud lenni, mivel Quill fegyverének felerősítéséhez „gömbünkkel” kell megérintenünk, amit az érzékelés jelentősen befolyásol: ez megakaszthatja a folyamatokat. Emellett a fegyverváltás is igényesebb, pedig egyszerűbb és hatékonyabb lett volna a számos kihasználatlan gomb egyikéhez társítani.

A döcögésért azonban kárpótolnak a változatos, gyönyörű helyszínek. Az egész egy életre kelt mesekönyvet idéz, és az egészet áthatja egyfajta varázs. A „bázisként” üzemelő kastélyban ősi, nemes sajtpusztítók festményei és angyali egerek szobrai tekintenek le a romokban heverő csarnokokra, míg legendás cincineket és más lényeket ábrázoló színes üvegen szűrődik be a napfény. Akár a gombákkal teli, esti színekben tündöklő manóvilágban bóklászunk nagy faágakon és növényeken, akár befagyott tavakon evickélünk hólepte kunyhókban, akár a földalatti kohó izzó fogaskerekei közt navigálunk, gyönyörű, magával ragadó látvány fogad minket. Bár tekintetünk hősünkre fókuszál általában, érdemes gyakran körbenézni és befogadni a látványt – már csak azért is, mert kis, fellelhető dolgokat rejtő zegzugokat fedezhetünk fel egy kis kukucskálással. Emellett aranyos új karakterekkel találkozik Quill, akinek továbbra is imádni való animációja van, és kifejezetten pozitív, hogy többször is jelnyelvvel kommunikál velünk. A történetet pedig kizárólag Morla Gorrondona narrálja, elváltoztatva hangját a különféle szereplőknél. Ettől olyan, mintha valaki felolvasná nekünk a sztorit – sőt, bizonyos jeleneteknél magát a Moss című könyvet kell lapozgatnunk –, ami egy különleges nyugalmat is kölcsönöz az egésznek.

Az alkotás leggyengébb pontja továbbra is a harcrendszer. Az ellenségekkel általában arénákban kell megküzdenünk – ha épp nem a feladatok részei, ugyanis tudjuk őket irányítani, egymás ellen fordítva őket, vagy megbénítva, hogy Quill lecsapjon rájuk. Amikor azonban kizárólag a küzdelmen van a hangsúly, az egyszerű mozdulatsorok miatt elnyújtottnak hatnak a harcok, amik ráadásul túl sok kihívást sem nyújtanak. Különféle mechanikákkal próbálták azért feldobni az alkotók, illetve jópofa főgonosz csaták is vannak, de továbbra is inkább megakasztják a kalandozás lendületét. Ez azonban messze nem egy nagy probléma, de érdemes észben tartania a fejlesztőknek az esetleges (és remélt) harmadik epizódban.

A Moss: Book II egy kiváló folytatás és a PlayStation VR egyik legjobb játéka, ahogy előde is. Izgalmas, szórakoztató és magával ragadó, és elég változatos ahhoz, hogy fenntartsa az érdeklődést egyébként nem túl hosszú, 5-6 órás játékideje alatt. Az első kalandhoz képest minden szempontból egy előrelépés. Bár nem kínál semmi újat, remekül használja ki a VR adottságait – bár jobb lett volna megvárni a PS VR2-t -, amellett, hogy önmagában is egy szerethető élmény, köszönhetően a jó pályatervezésnek, a csodás világnak, és persze a szeretni való cincoginak.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ból, ára 13990 Ft.)

Pozitívum(ok)

  • Minden szempontból jobb az előző résznél, imádni való világ, ötletes játékmenet

Negatívum(ok)

  • Rövid kaland, a harcok gyengék
8/10
Látványosság: Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Megvenném,de nincs dobozos verzió.
    Az első egyébként nagyon tetszett.

  2. Néha azért sajnálom, hogy nincs VR-om.

  3. Ezt nagyon szívesen kipróbálnám. Meg úgy végre egy VR-t is. Talán majd egyszer lesz egy PS5-ös VR-szettem..