Mini-Mech Mayhem (PS4, PSVR, PSN)

Aprócska szórakozás.

Ahogy a videojáték-ipar fejlődött, elkerülhetetlen volt, hogy klasszikus társasjátékokat digitálisan is elérhetővé tegyenek a különböző kiadók, lehetőséget teremtve a megújításukra és arra, hogy újra népszerűvé válhassanak. Sakk, póker, Uno, Monopoly – a lista csak bővül, miközben idősebb korosztályok akarják megmutatni például a klasszikus társasjátékokat a fiatalabbaknak, vagy néhányan pusztán csak szeretnék, hogy szoftver formájában mindig elérhető legyen kedvenc közösségi programjuk.

Az évek során rengeteg olyan szoftver is elkészült, amelyek társasjáték szerűek, de digitális környezetre lettek tervezve. Nintendo platformokon ilyen a Super Mario Party, míg PlayStationön a méltatlanul elfeledett, minijátékokkal megpakolt Frantics, vagy a nyomozós krimire felfűzött Hidden Agenda (utóbbi nem egy hagyományos társasjáték, az fix) melynél zseniálisan kerülték ki a kontrollerek „bonyolultságát” okostelefonokkal.

A FuturLab most fogott egy-két hagyományos játékot, mint a sakk és a Ki nevet a végén?, és beleültette egy borzasztóan aranyos Astro Bot-szerű világba. Csavart egyet a régi mechanikákon is, majd mindezt átültette PlayStation VR-ra: ez lett a Mini-Mech Mayhem.

Különös, hogy az alapanyagok, amiket összefőztek, tökéletesen működnek együtt. Kapunk egy aprócska, borzasztóan aranyos, de mégis menő mechet, akit saját avatarunkhoz hasonlóan az utolsó csavarig testre szabhatunk. Először végigmegyünk tíz gyors gyakorlópályán, ahol megtanuljuk a játék összes csínját-bínját, és mehet is a sakk-robot-kinevetavégén. A játék célja, hogy három pontot gyűjtsünk, amit állhat a pályán található érmék összegyűjtéséből, vagy más robotok elpusztításából. Minden körben három lépést kell előre megterveznünk, miután a maximum négy játékos lehelyezte a kicsi harcosát a 8×8-as rácsos asztalra. Figuránkkal négy irányba mozoghatunk és nyolc irányba lőhetünk, de egyik sem ismételhető meg egy háromlépéses szakasz alatt. A parancsok a játékosok között prioritás szerint történnek. Az a lépés, ahol csak egy kockát mozgunk, hamarabb fog megtörténni, mint egy lövés, hogy ki lehessen térni az esetleges veszélyek elől. Az is fontos, hogy hova lövünk, mert míg egy testlövés simán csak sebez egyet a három életből, addig egy karlövés a célzást, egy láblövés pedig a mozgást zavarja meg. A fejet ért találat ugyanakkor egy kockányira ellöki a pici bádogokat, potenciális veszélybe vagy csapdába taszítva őket. A rendszer érdekessége, hogy a résztvevők parancsai zárolva vannak, tehát ha a kör elindul, reménykednünk kell abban, hogy elég okosak voltunk ahhoz, hogy a többi ellenfél lépéseit kijátsszuk. Ha pedig rossz döntést hoztunk, vállalnunk kell a következményeket és reménykedhetünk, hogy mégis jól fog alakulni a meccs.

A kör menetét meg lehet fűszerezni különböző beavatkozásokkal, amikből kettőt kapunk véletlenszerűen a menet elején. Ezek használata energiába kerül, amiből egyet kapunk minden menet elején, továbbá összegyűjthető a pályáról, mint az érme, illetve el is lopható egymástól, de ehhez egy különleges képesség szükséges. Ezek a beavatkozások drasztikusan megváltoztathatják a játék folyamatát. Rengetegfajta képességgel találkozhatunk, amiknek az energiában mért ára a hasznosságukkal együtt nő. Kiróható sima plusz vagy mínusz lépés a mecheknek, össze lehet keverni a helyzetüket a táblán, tönkretehetjük a fegyverük. Akad viszont itt szőnyegbombázás és nagyobb területet lefedő lövedék, extra sebzés, vagy akár mágneses fegyver is. Ezek esélyt adnak arra, hogy a hátrányainkból előnyt kovácsoljunk, vagy előre belekalkulálhatjuk a lépésünkbe, ami remekül bemutatja, hogy a játék taktikai lehetőségei sokkal mélyebbre nyúlnak, mint ami látszik.

A szoftver tökéletesen működik PSVR-ban, lehet sima kontroller irányítani, de sokkal nagyobb élmény a PlayStation Move-val bökdösni a parancsokat és ökölkoccolni a robotunkkal, ha nyertünk. A játék játszható több fokozaton, mesterséges intelligencia ellen, de játszható igazi ellenfelekkel is online, ami igazán szórakoztató… lehetne. A (virtuális) valóság viszont az, hogy nincs egyetlen online játékos sem. Rengetegszer próbáltam, de üresek a szerverek, egyetlen kósza ember sem szeretne robotharcolni. A játékot egy éve adták ki és rengetegen próbálták már, de úgy fest, a láz elmúlt, és nem írta bele magát a játék a köztudatba. Sajnálatos, mert nagyon jó stratégiai társasjáték, egyedi dizájnnal és kreatív ötletekkel, ami biztosan rengeteg szórakoztató pillanatot hozhatott volna másokkal. Alapvetően szerintem a probléma az, hogy a játék csak VR-ban érhető el, ami még mindig nincs annyira sok embernek. Az, hogy ebben a környezetben van a játék, nem tesz hozzá annyit, hogy megérte volna beáldozni a potenciális felhasználók számát. Ha a virtuális valóság választható beállítás lenne, vagy más platformon is létezne a játék – cross-play támogatással –, akkor biztos vagyok abban, hogy a mai napig népszerű lenne ez a taktikai káosz.

A Mini-Mech Mayhem tehát egy borzasztóan aranyos, ötletes társasjáték, ami egyedi megoldásokat kínál, ennivaló dizájnnal. A meccsek változatosak és szórakoztatóak, de a mesterséges intelligencia ellen hamar rá lehet unni. Sokat gondolkodtam, mégis milyen pontot érdemelne a termék. Szerintem az embereknek szüksége lenne még hasonló játékokra, egyedül üzleti szempontból kellett volna átgondolni, hogy hogyan lehetne népszerűbb a mech-párbaj. Mivel a játék egyedi és kivételes, megérdemli a négy csillagot, de ezt kiemelem annak is aki csak gyorsan átfut a teszten: CSAK AKKOR VEDD MEG, HA VAN BARÁTOD AKIVEL JÁTSZHATSZ, VAGY NEM BÁNOD A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA ELLENI KÜZDELMET. Ha ezek nem tántorítanak el és mégis kedvet kaptál ehhez a mech parádéhoz, akkor garantálom, hogy páratlan élményben lesz részed!        

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Futurlab Limited
Fejlesztő: FuturLab Limited
Méret: 782.57 MB
Megjelenés: 2019. június 18.
Ár: 5990 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop