Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

MediEvil (PlayStation 4)

Messzeringó gyermekkorom egyik legkirályabb éve volt az 1998-as esztendő (nos, gamer szempontból legalábbis egészen biztosan). Akik ott voltak, emlékeznek, micsoda címekkel voltunk elkényeztetve PS1-en akkortájt? Final Fantasy 7, Metal Gear Solid, Resident Evil 2, Tekken 3, Tomb Raider 3, Mortal Kombat 4, csak hogy egy párat említsek a manapság már kultstátuszba emelkedett címek közül.És persze ott volt a [B]MediEvil[/B] is. Egy program, amit rögtön első látásra a szívembe zártam. No, nem mintha játékmenetében első pillantásra annyira egyedinek ígérkezett volna: egyike volt az akkoriban a kis szürkén nagyon divatos lineáris akció-kaland platformereknek, ám maga a prezentáció olyan észbontóan eltalált volt, ami rögtön első látásra bevonzott. Most tessék elképzelni Tim Burton Karácsonyi Lidércnyomásának látványát nyakon öntve Monthy Python Gyalog Galoppjának abszurditásával, mindez pedig bőségesen leöntve fekete humorral – és hangulatában meg is kapod a Medievilt!Már maga a történet sem volt szokványos: adott a mi enyhe fantasybe ültetett, kissé karikatúraszerűen ábrázolt középkori világunk, abban is egy Sir Daniel Fortesque nevezetű, dicstelen, ügyetlen, izgága lovag, aki Gallowmere királyságát védve pechjére elsőként esett el a gonosz Zarok mágus elleni küzdelemben egy szemébe kapott nyílvesszőnek köszönhetően, s aki eme dicstelen halálnemnek köszönhetően nem léphetett bebocsájtást a túlvilágon a hősök csarnokába. Szerencséjére azonban egy évszázaddal később a sors fura fintorának – no meg a gonosz Zarok újabb mesterkedésének – köszönhetően, feltámadva sírjából, immáron csontváz formában, ismét lehetőséget kap, hogy megállítsa ősellenségét, s mindezzel egyúttal magát is megváltsa…
[YOUTUBE]OdFgmLIjYiw[/YOUTUBE]
Jópofa történet, nemde? És ha nem voltál ott, azt is elárulom, hogy játéknak sem volt utolsó. A körítésből adódó remek hangulaton túl rengeteg egyedi és szórakoztató játékmenetbéli ideát tartalmazott a program, kezdve az ötletes logikai feladványokról kezdve (mint mondjuk amikor egy sövénylabirintusban egy vízköpő feladványaira próbálunk választ adni) a változatos helyszíneken át (temetők, kisvárosok, szellem kalózhajó, de még egy hangyaboly is!) egészen a remek bossfightokig bezárólag.A program rendelkezett mindennel, amivel csak kellett, szerették a kritikusok, a játékosok, és szerettem én is – ám idővel mégsem vált a Sony olyan jelentőségű kabalafigurájává, mint mondjuk a vele párhuzamosan dicsőségüket élő Crash Bandicoot, vagy Spyro sárkány. Később, 2000-ben kapott ugyan egy igen remek második részt, de utána teljes csend következett.Arra, hogy valaha létezett egy ilyen program, és hogy nem merült a teljes feledésbe, csak egy egészen használható minőségű PSP-s port és az All-Stars Battle Royal-ban Dan vendégszereplése árulkodott. A háttérben persze ennek komoly okai húzódtak: az eredeti játékokat fejlesztő SCE Cambridge stúdiót először más projektekre irányította át a Sony, majd idővel végül teljesen be is zárták őket, ez pedig látszólag a maradék reményt is szertefoszlatta, hogy valaha is még bármilyen formában találkozhassunk kedvenc botcsinálta lovagunkkal.Ehhez képest el lehet képzelni, micsoda meglepetésben volt részem, amikor tavaly Halloweenkor bejelentették, hogy javában készül a remake. Látva azt, hogy ezúttal már egy másik fejlesztőcsapat lesz felelős a cím visszatértéért, némi kétség fogott el ugyan, hogy mennyire lesznek majd képesek átültetni azok az eredeti szellemiségét, valamint, hogy hogyan is fogják elérni azt, hogy annak játékmenetét modern szintre emeljék, de a távolba vesző megjelenés (ami akkor még bő 1 évet jelentett), kicsit megnyugtatott azt illetően hogy lesz elég idejük egy összeszedett feldolgozást kiadni a kezük közül; valami olyat, amivel mind a Sony, mind mi, játékosok elégedettek lehetünk majd.Jelentem, az idő lejárt, az igazság pillanata elérkezett, én pedig nemrégen izgatottan bökhettem rá az XMB-ben a játék képe alatti Start feliratra, várva, hogy perceken belül nyakamba zúduljon egy sűrű, de mégis oly kellemes érzésű nosztalgiamassza.Régi klasszikusból mai modern feldolgozást csinálni egészen biztosan igen hálátlan feladat, különösen, ha olyan régi címről beszélünk, mint a MediEvil, ami nemrég töltötte be 21. életévét. Gondoljunk csak bele, immáron 3 teljes generáció választja el az eredetit annak remake-jétől, ez pedig nem időben jelent pusztán sokat, hanem rengeteg más megoldandó problémát is automatikusan maga után von: időközben megváltoztak a trendek, a gamer-szokások, csak maga a platformer zsáner, amellett, hogy jóformán kiment teljesen a divatból, de legalábbis olyan formán átalakult két évtized elteltével, hogy alig lehet ráismerni.Így aztán ilyenkor nagy a dilemma: mert ha a mai igényeknek megfelelő szintre emelve túl sokat változtatnak a fejlesztők az eredeti játékmenetén, akkor az a vád fogja őket érni, hogy már rá sem lehet ismerni az eredetire; ha pedig túl keveset eszközölnek rajta, akkor meg azt fogják megkapni, hogy a grafikán kívül semmit nem dolgoztak vele. Szerencsére a remake fejlesztésért felelős Other Ocean stúdió amennyire csak ez lehetséges, egyik hibába sem esett bele: maximálisan megtartva az eredeti szellemiségét, megtartották azokat az elemeket, amik anno az eredetit egyedivé tették és sikerre vitték, és ahol pedig lehetett megszabadultak vagy változtattak azokon a pontokon, ahol ez lehetségessé vagy indokolttá vált. Ha röviden akarnám összefoglalni akkor talán azt mondhatnám, hogy ez körülbelül 80%-ban az eredeti MediEvil: ugyanaz a történet, a pályák, a feladatok és azok megoldásai, az ellenfelek, egyszóval szinte minden, ám minden kicsit “turbósítva”, bővítve lett.
[YOUTUBE]9ymgYCVbJWg[/YOUTUBE]
Evidens módon ebből az egyik ilyen elem a grafika – de ez alatt ne csak azt értsd, hogy mindössze annyi történt, hogy az eredetit jellemző pixeles és alacsony felbontású látvány most hirtelen átment színes-szagos HD felbontású, 60fps-es látványorgiába. Nem, ennél itt szerencsére ennél sokkal többről van szó. Az OO kis csapata nem csak szolgai módon lemásolt mindent, amit az SCE Cambridge valaha megalkotott pályatervezés címén, hanem lelkiismeretes módon olyan dolgokon is törték a fejüket fejlesztés közben, mint például, hogy ha a cambridge-i csapat anno milyen plusz látványelemekkel tarkította volna a programját, ha a mai technika rendelkezésükre állt volna?Ennek legkiválóbb példája talán a látóhatáron túli világ ábrázolása a mostani feldolgozásban. Anno ugye a PS1-en, az akkori szerény technikai lehetőségeknek köszönhetően, 30 méteren túl szinte a teljes terepet jótékony sötétség fedte le, most viszont lehetőség nyílt arra, hogy a játék otthonául adó Gallowmere királyága a szó átvitt és tényleges értelmében is életre keljen. Ahol éppen nem fedi el fal, vagy valamilyen más tereptárgy a kilátásunkat, ott a látóhatár akár hosszú kilométerekig képes kiterjedni: rögtön a második, temetős helyszínnél a kerítésen túlra pillantva hegyeket, kastélyokat látunk ott, ahol, az eredetiben csak koromsötétség fogadott. Ez így pedig nem csak a szemnek kellemes, de a hangulatnak is jelentős adalék a sok apró, ebbe a világba illő részlet felfedezése, elemezgetése.Ugyanilyen igényes ráncfelvarrás mondható el az animációkról is: régen volt már, de nem igazán rémlik az az eredetiből, hogy Dan feje (izé, koponyája) csak úgy spontán elkezd néha 360 fokban forogni a törzsén; vagy esetleg, hogy csirkecomb zabáláskor állkapocs hiányában mit össze nem szerencsétlenkedik Dan, esetleg, hogy zuhanáskor a nyakcsigolyái függőleges megnyúlnak és kicsit szét is csúsznak az esés következtében. Az ilyen túlzásba vitt, tipikusan rajzfilmes elemek nem is olyan nüansznyi apróságok, ha figyelembe vesszük, hogy a program bájának mennyire számottevő része az, hogy a bugyuta hangulat non-stop szállítva legyen a játékos irányába.Maga a játékmenet ugyanilyen formán csiszolódott. Az eredeti cím egyik fő erőssége volt például a sokféle begyűjthető fegyver és páncélzat, amiből természetesen nem csak hogy hiány nincs, hanem mind a mennyiségükben, mind funkciójukban bővítették őket. Húsz év sok idő, így lehet csal az emlékezetem, de nem igazán emlékszem, hogy az eredetiben lettek volna hajítható lándzsák -most már vannak ezek is, sok más egyéb, de a játék szellemiségéhez maximálisan passzoló játékszerrel egyetemben. És,ahogyan előbb pedzegettem, minden felhasználható fegyvernek immáron több funkciója is létezik: egy példán keresztül illusztrálva, a karddal Négyzetet nyomva simán magunk elő csapunk, míg Körrel Dan 360 fokban fog azzal suhintani; lenyomva tartva ugyanezt a gombot kis idő múlva ugyanezt erősebben, hosszabban ismétli meg. Nem ördöngös, világmegváltó dolgok ezek, annyival jobban nem is mélyítik a játékmenetet, de mégis egy jópofa, kísérletezős elemet csempésznek bele a dolgok nagy egészébe. Végezetül – anélkül, hogy spoilereznék, hiszen mégiscsak a stuff egyik legélvezetesebb pontjáról fog most szó esni – egy pár szóban a fejtörőkről. Időnként a játék néha bedob pár jófajta puzzle elemet, aminek megoldása rejtőzhet klasszikus ládatologatós feladványokban, részletek keresgélésben, a környezet elemzésében, vagy bármi másban; a lényeg, hogy az eredetiből ismertek szerencsére mind hiánytalanul jelen vannak, ám van, amin csavartak egy keveset, és akadnak teljesen újak is. Remek módon kikevert nehézséggel, az eredeti szellemiségéhez passzolva találjuk meg őket, így aki csak most veszi először a stuffot, sem lesz olyan érzése, hogy ezek idegenek lennének a többihez viszonyítva.
[YOUTUBE]YHx1KOBCM-A[/YOUTUBE]
Ha tehát csak a dolgok felszínét nézzük, az én szempontomból az összkép jelen esetben szinte kizárólag pozitív: annyit és abban változott a cucc, amennyit kellett, az effajta nosztalgiázás érzése pedig verhetetlen – azok az apró, megfizethetetlen momentumok, amikor minden második percben jön egy “jéé, anno ilyen is volt, tényleg”-féle rácsodálkozás.Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy másnak, akinek a cím anno kimaradt, és még inkább azoknak, akik 20 éve még nem voltak aktív játékosok, jó eséllyel nem fog ennyit nyújtani, vagy még rosszabb esetben talán kevés is lesz. Mert a program legbelül még mindig ízig-vérig egy PS1-es cím, annak minden sajátosságával és sutaságával együtt: a pályák kegyetlenül lineárisak, ugyanakkor néha egyes fejtőröknél vagy ügyességi részeknél eléggé be lehet akadni; a nehézség durván váltakozó (van pálya, amin körülbelül csak végig kell sétálni, máskor hatszor újra kell kezdeni egyet), és ehhez hasonló sajátságok.A legsarkalatosabb pont véleményem szerint minden bizonnyal a harc lesz, elvégre nem áll másból, csak mindenféle ügyességet és taktikázást mellőző csapkodásból, szinte egyetlen gombot nyomogatva végig, változatosság nélkül; és mindezt olyan ellenfelek ellen, akik mindennemű mesterséges intelligenciát sutba dobva semmi másra nem képesek, csak hogy megpillantva bennünket azonnal nekünk rontsanak. Igazságtalan lenne azonban ebbe igazán beleállnom, hiszen az eredetiben is ilyen volt, túl sokat nem változtathattak rajta, annyira a sajátja ez az elem. Viszont merem állítani, hogy idővel még így is megszokható – ám azok, akik egy Dark Souls vagy egy Arkham Batman stílusú harcrendszeren nevelkedtek, és azok rendszerénél nem adják alább, nos, azok számára emiatt talán befogadhatatlan lesz. Egyébiránt pedig, ha már itt tartunk, el kell mondjam, hogy vannak bugok is a programban, de szerencsére többségében nem számottevőek: legzavaróbb ezek közül egyértelműen a kamera. Mivel sokszor fix szöget használ a program, ezért gyakorta fordul elő, hogy valamilyen tereptárgy kitakarja a képet (és/vagy az ellenfelet is, rosszabb esetben), valamint néha képes úgy bezavarodni, hogy teljesen elvesztjük az irányérzékünket – de annyiszor végső soron ez nem fordul elő, és nem csorbul annyira a játékélmény, hogy csak emiatt hanyagolni kellene ezt az egyébiránt remek kis feldolgozást. Ennél kicsit neccesebb eset az, ha valamiben beakadunk, legyen akár az egy láda, oszlop, vagy bármilyen más tereptárgy, mert legrosszabb esetben ilyenkor ki is kell lépni. Igaz, szerencsére ilyennek talán csak kétszer fordult elő velem, de a dolog akkor is jelen van.Ámde semmiképp nem akarom keserű szájízzel befejezni a tesztet, hiszen az összkép egyértelműen pozitív irányba hajlik. Személy szerint én nagyon örülök, hogy ez a remake létrejött, gyermekkorom egy kis darabkáját kaptam vissza általa, de a puszta nosztalgián túl is egy olyan programhoz volt szerencsém amivel az apróbb hibái ellenére mint szórakoztató szoftverrel is elégedett lehetek. Ha anno végignyomtad és szeretted, egyértelműen ajánlom, ha nem, de kicsit nosztalgiáznál egy régi vágású címmel, akkor is, és ha neked ez már túl “retro”, és bizonytalan vagy, akkor kukkants bele pár játékmenet videóba azért, hátha mégis kedvet kapsz hozzá. Már csak az egyedi hangulata miatt is megéri, elvégre a Medievil önmagában lehetne az egész Halloween hivatalos játéka is, annyira árad belőle annak hangulata.Tiszta szívből kívánom, hogy sikeres legyen ennek a címnek a feltámasztása is, és ugyanilyen minőségben kijöhessen a folytatás remake-je is – mind az Other Ocean csapata, mind pedig mi, játékosok megérdemeljük ezt![i](A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! A képeken ugyan nem látszik, de a játék magyar feliratot is kapott.)[/i][b]Kiadó: Sony Interactive Entertainment EuropeFejlesztő: Other Ocean EmeryvilleMegjelenés: 2019.10.25.Ár: [a https://store.playstation.com/en-hu/product/EP9000-CUSA12982_00-MEDIEVLPREORDPSN?PlatformPrivacyWs1=all&psappver=19.02.0&scope=sceapp&smcid=psapp%3Alink%20menu%3Astore]8990 Ft[/a]Játékosok száma: 1Kép: 1080pDemo: NincsMéret: 38.48GBWeb: https://otherocean.com/PSN feltöltőkártya: [a http://platinumshop.hu/product/4929/PlayStation-3-PS3-PlayStation-Vita-PSVita-PlayStation-4-PS4/ar-akcio-olcso/Tartozek/Feltoltokartya/PlayStation-Network-Card-6000-Ft]Platinum Shop[/a] [/b]

4/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

27 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nagyszerű felújítás.Az extra tartalomért pacsi a készítőknek.Jöhet a második rész. 🙂

  2. Ps1-en nagyon szerettem mind2 részét, és a PSP változat is rendben volt. Ez egy olyan széria amit sosem értettem, hogy miért nem emeltek át a ps1 érából, pedig nagyon sokan szerették. Ez a remake már elő is van rendelve, ma már tolom is ha hazamegyek melóból. 🙂

  3. A demó nem hozta meg a kedvem a nehézkes kezelés miatt, de egyszer beszerzem.

  4. Egyszer megveszem, de nekem a demó elvette a kedvem, szerintem nem öregedett jól maga a játékmenet, persze a hangulat jó lett hozza régi szintet, de ha önmagaban mint 2019-es játék nézem nekem már kevés.

    • Nem öregedett jól? Ha megváltoztatták volna, akkor már nem ez lenne. Pont erre tért ki a cikk, hogy ha sokat módosítanak a régi fanok sírnak, ha kicsit módosítanak, akkor meg a mai trendeknek nem felel meg. Ez ilyen.

      • De játékmeneten miért nem lehet csiszolni? A hangulat maradhatott volna, de ha vmi elavult már akkor minek ragaszkodni. Ott van a resident evil 2 szerintem annak is simán jót tett, h azokban a dolgokban amik manapság már nehézkesek mert változtatni.

  5. s–>f

  6. Szerintem KarácSONYra megveszem és akkor játszom esténként…..mekkora lesz:)))

  7. Ez annyira a fiatal korom szép emléke hogy must have, a demo után főleg, ilyen egy jó remaster(meg a Spyro)!!! Ráadásul platkózni is lehet. Maxoljátok ki a Hall os Heroes-t:))

  8. Már lent van a Deluxe digi, és éjféltől azért egy kicsit belenézek változott-e valami a demóhoz képest. 🙂

  9. Ez volt az első játékunk Ps1-re. Azóta is egyik kedvenc. Beszerzős.

  10. Emlékszem, gyerekkoromban nekem is megvolt ennek a játéknak a demója azon a bizonyos fekete lemezen. Egy csapásra belé szerettem, mintha egy Tim Burton filmbe kerültem volna. Nem sokkal utána a teljes game-et is megkaptam, ha nem játszottam végig ezerszer, akkor egyszer sem.Arra pedig szintén mind a mai napig emlékszem, hogy mekkora eufória tört rám, amikor megtudtam, hogy ennek van egy második része is. Számomra ez kötelező stuff!

  11. Láttam Tomi, hogy játszol vele reménykedtem, hogy a teszt joga is tiéd lesz. Nem csalódtam, tetszett! :)Már letöltve, de még 6 óráig nem nyúlhatok hozzá. Micsoda kegyetlenség.

  12. Örülök, hogy jól sikerült, igazából ez várható volt a demo alapján is. Holnap, ha minden igaz kézbe vehetem a saját példányomat. Nagy pacsi a magyar feliratért is!

  13. Metan 67 de a demo nak hiszek 😀

  14. Jó kis írás. Nálam is fent van a listán csak idő legyen rá.

  15. Amúgy meg több ilyen remake is készülhetne… Silent Hill 1-2, Parasite Eve 2, Alone in the dark…A stílus bár nyilván nem ugyanaz, csak éppen a Medievilről azonnal a ps1 jut eszembe.

    • mikor ilyeneket olvasok, mindig megbolondul a szívritmusom :Dannyi jó játék van amiből lehetne, legjobb korszak volt, a legjobb játékokkal.

  16. Nekem még a fekete demó lemezen volt alkalmam kipróbálni, de a teljes verzió kimaradt.Szerintem meglepem magam még idén vele, nagy oltás lesz 😀

  17. Ma rendeltem!

  18. Anno nem játszottam vele, szal nem köt semmilyen téren hozzá nosztalgia. Videók és képek alapján nagyon stílusos és látványos lett a remake, de a játékmenet totál elrettentő, így biztosan kimarad sajnos…:(

  19. Nem tartozott a nagy kedvenceim közé, de beszerzem majd idővel.

  20. Végre egy igazi klasszikus tiszteletét teszi és még magyar felirattal ……kötelező vétel.

  21. alig várom, épp most töltődik.