Mars Alive (PS4, PSVR, PSN)

Az élettelen Mars.

A videojáték médiuma egy rendkívül érdekes jelenség. Könyvet olvasva a képzeletünkben játszódnak le az események, filmet nézve minden a szemünk előtt pereg le, zenét hallgatva pedig inkább az érzelmeink kerülnek középpontba. Persze mindegyik médium hatni próbál ránk, de a videojáték egyesíti mindezt, ezáltal mi is aktív résztvevőivé válunk a cselekménynek. Van, mikor a mi döntésünkön múlik a történet végkimenetele, máskor minden meg van szabva, mi csak sodródunk az árral és relaxálunk. A játékokra is hatással vannak a trendek, hasonlóan a könyvekre, majd az azokból készült filmekre, időközönként ugyanaz a téma jelenik meg mindenhol, máshogy adaptálva.

A Mars Alive is egy ilyen trendet szeretne meglovagolni, de képletesen értve a „trend” levetette a hátáról és elszaladt. Nemrégiben folyamatosan jöttek az űr/Mars témájú történetek, és ez hamarosan elérte a játékvilágot is. Elég csak a No Man’s Sky-ra gondolni, ami igencsak felemásan indult a sok ígéret ellenére, majd jóval később állt a saját lábára, és azóta is szárnyal a folyamatosan érkező frissítésekkel. A Mars Alive is ennek a programnak szeretne a VR klónja lenni, csak a csillagok nem álltak össze az elkészültekor.

A legelső dolog, amit észrevehetünk, hogy a game sima kontrollert használ, de nem megszokott módon. Itt nem kell semmilyen innovatív megoldásra gondolni; egész egyszerűen a fejlesztők elfelejtették megcserélni a keleti gombkiosztást, és minden a mi megszokottunkhoz képest fordítva működik. Ezzel semmi gond nem lenne, ha át lehetne állítani, vagy nem hibásan szerepelne a kiírás minden egyes alkalommal, mikor interakcióba lépünk valamivel. Ez csak az első jele a sok problémának, ami hamarosan az utunkba akad.

A történet kezdetén kapunk egy intrót, amiben minket, marsi kolonizálókat támadás ér, egy űrruhás ember lead egy általános monológot arról, hogy mi nem érdemlünk semmit, és otthagy minket a semmi közepén. Ezt követően indulunk meg monoton utunkon a vörös bolygó felszínén. Első sorban nyersanyagokat kell gyűjteni (értsd: szemetet), a marsi porban heverő Snickerseket és vizet; majd egy gombnyomásra megjelenő státuszunkat kell fenntartani. Ez a szokásos oxigén, életerő, éhség és szomjúság. Miután körülnézünk, találunk egy számítógépet, ami a legfontosabb kommunikációs eszközünk lesz, ugyanis nem mi vagyunk az egyedüli túlélők. Egy társunkkal fogjuk tartani a kapcsolatot, aki küldetéseket és iránymutatást ad nekünk a megtalált bázispontokon keresztül. Találunk hamarosan egy 3D nyomtatót is, ami minden fontos fejlesztést, eszközt és ételt fog nekünk nyomtatni, begyűjtött nyersanyagokért cserébe. Itt a legerősebb a hatása a fent említett No Man’s Sky-nak, viszont azzal ellentétben nekünk sokkal kevesebb dolgunk lesz, egy sivár bolygón.

Ebben rejlik a második nagyobb probléma: a Marson gyalog közlekedni borzalmasan unalmas. Ha nem gyűjtögetsz éppen semmit, akkor csak beállítod magad egy irányba, majd 5-10 percen keresztül nyomod az „előre” gombot. Az ember azért játszik általában játékokkal, hogy szórakoztassa magát, de ezen a programon maximum kínunkban tudunk nevetni. Ingázásunk során gyakran zene sincsen, ami még sivárabbá teszi „élményünket”, szerencsére később tudunk szerezni egy marsjárót… ha bárki ki tudja bírni addig.

Ennél a pontnál jön képbe a legnagyobb probléma: az egyáltalán nem funkcionáló mentési rendszer. Hiába haladunk, és írja ki a program, hogy *saved* , ha visszalépünk a főmenübe, vagy kilépünk a game-ből, minden adatunk törlődik. Emellett semmilyen opciót sem kapunk a manuális mentésre, ezáltal, ha nem egy speedrunner vagy, minden játékra való kedv kiveszhet a következő pár indításkor.

Ezen okok miatt egyáltalán nem tudom ajánlani a Mars Alive-ot. Egy ideje megjelent már a game, és azóta se kapott semmi orvoslást ezen hibákra. Ha bármi játszhatót keresnél a témában, ajánlom a programot, amit leklónozni próbált, az kapott VR támogatást is…

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! A szoftver ára a PS Store-ban 5.190 Ft.)

INKÁBB NE
Kiadó: Winking Skywalker Entertainment
Fejlesztő: Winking Entertainment
Méret: 3.17 GB
Megjelenés: 2019. június 19.
Ár: 5190 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Pedig a kép alapján megvenném. 🙂

  2. Maga a koncepció rohadt ígéretes volt, sok mindent ki lehetett volna ebből hozni, nem is igazán értem a fejlesztőket..

  3. Kár érte. Az ötlet jó és nem igazán tolonganak az ilyen játékok. 🙁