Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Lost in Random (PS5, PS4, PSN)

A kockád el van vetve.

Képzeljünk el egy világot, ahol sorsunk teljes egészében a véletlenre van bízva. Gyerekkorunkban egy dobókockával határozzák meg, hogy melyik társadalmi kaszthoz tartozunk majd, ami egy életre meghatározza munkánkat, jövedelmünket, életvitelünket és megítélésünket, anélkül, hogy bárminemű átjárásra lenne lehetőségünk. Képzeljük el azt, hogy a legfőbb döntéseket mások hozzák meg helyettünk egy olyan univerzumban, ahol a véletlen az úr. Furcsának tűnhet, pedig nem az. Ilyen a Lost in Random valósága. A miénkben meg sem születünk, és már eldőlt mindez.

Randomban a Királynő uralkodik mindenki felett. Anno rengeteg embernek voltak élő, mozgó, gondolkodó dobókocka-cimborái, és együtt vágtak bele mindenféle kalandba és kihívásba. Gyakran egymással mérkőztek meg, hogy eldöntsék, ki a jobb, és kinek az oldalán áll a szerencse. Ezek a játszmák egyre merészebbek, és persze egyre veszélyesebbé váltak, és ennek akart véget vetni a Királynő: levadászott minden kockát és betiltotta a használatukat – egyedül ő és Sötét Kockája emlékeztettek csupán a régi időkre. A világot a kockalapoknak megfelelően hat városra osztotta, és kihirdette: 12 éves korában minden gyermek sorsáért dob sötét eszközével, és ez alapján dől el, hogy ki hova kerül. Hősünk Even („páros”), aki az „egyesek” nyomortanyájában éldegél szüleivel és nővérével, Oddal („páratlan”). Amikor testvére eléri azt a bizonyos kort, hatost dob, így a Királynő kiválasztottai körébe kerül. Eltelik egy év, és miután egy rejtélyes kísértet bukkan fel Even álmában, aki azóta sem heverte ki teljesen azt, hogy elvitték tőle nővérét, elindul, hogy megmentse: elvégre biztos benne, hogy bárhova is került Odd, neki bizony nem jó ott. Útja elején rátalál egy még élő kockára, Dicey-ra, aki hű szövetségese lesz ezen a szerethető, de sötétséggel és szomorúsággal is átitatott kaland során.

A helyszíneket bejárva kell általában segítenünk másokon, hogy tovább tudjunk jutni, ezalatt pedig megismerjük a különböző terepek dinamikáját. Időnként pedig csatákba keveredünk, ahol egy igazán egyedi megoldással találkozhatunk: ilyenkor bevethetjük dobókocka cimboránkat, illetve a korábban megszerzett kártyákat – ami újabb merítés a társasjátékok világából. Even alapvetően képtelen a harcra, de az ellenséges lényeken megjelenő kristályokat szét tudja törni csúzlijával. A kristálytöredékeket begyűjtve „töltődnek” a kártyák – ha legalább egy a paklinkból elérhetővé válik, akkor dobhatunk egyet kockánkkal. Ilyenkor belépünk a „kockaverzumba”, leáll az idő, Dicey-t előrehajítjuk, és annyi pontot kapunk, ahányat dobunk vele – kezdetben egyeseket és ketteseket tudunk csak, és a kaland része, hogy pajtásunk több „pöttyel” legyen felszerelve. Minden kártyának van egy pontértéke, és ha van pontunk, abból tudunk aktiválni egy kártyát. Például ha a kristálytöredékek bezsebeléséből sikerült két 1-pontos kardkártyát és egy 2-pontos íjkártyát kihúznunk, és dobunk egy kettest, akkor eldönthetjük, hogy mit választunk: megidézünk markunkba egy kardot, illetve felerősítjük azt, vagy íjat varázsolunk, hogy távolról záporozzuk nyilakkal a gonoszokat? Bármi legyen is, most már tudunk küzdeni, bár csak korlátozott alkalommal tudjuk használni harci eszközeinket. Ha „elfogytak” – vagy már közben – újból kristályokat szerezhetünk, majd folytatódhat ez így tovább, amíg nem győzünk.

Idővel több kártyát kapunk és találunk, továbbá egy magát üzletté alakító bizarr figurától vásárolni is tudunk a küldetésekért kapott vagy útközben fellelt pénzünkből. Vannak védelmi kártyák, amik óvnak a sebzéstől vagy gyógyítanak; lelassíthatjuk az időt vagy gyengíthetünk mindenkit aki a kijelölt mezőbe lép; pöröllyel és lándzsával is harcolhatunk; de elhelyezhetünk bombákat vagy méregköpő szobrokat is. Ötletes és választékos a kínálat, bár lehetett volna több kártya is: sajnos elég hamar kiismerhetjük őket, így egy bizonyos pont után már kevésbé izgalmasak a csaták. A véletlenszerű tényező egyrészt szórakoztató és kevésbé kiszámíthatóvá teszi a mérkőzéseket – a játék központi tematikájának szellemében –, másrészt azonban elképesztően el tudnak nyúlni a harcok, a furcsa ütésérzékelés miatt pedig igazságtalanul ki is kaphatunk egy váratlan pillanatban. Mindennel együtt azonban ötletes és kreatív ez a fajta megvalósítás, és bőven teret ad a finomhangolásnak és bővítésnek egy esetleges folytatásban.

A Zoink kiváló világot hozott létre, fantáziával és kreativitással. Ezt a sötét tündérmesét bizarr, különös és furcsa lények népesítik be vicces hangokkal, akik hol angolul, hol érthetetlen – de Even számára érthető – dünnyögésekkel, pukkanásokkal, gügyögéssel kommunikálnak. Problémáik azonban igenis a mi világunkból származnak, és a humoros narratíva elég gyakran vesz sötét fordulatokat: elnagyolva, stilizálva találkozhatunk pszichológiai és társadalmi gondokkal. Ezeket emelik a tematikus helyszínek, amelyeken végighaladunk. Ahogy korábban írtam a Királynő mindegyik települése a kocka oldalairól – és számairól – van elnevezve, illetve ezek köré szerveződik. „Kétfalvát” például olyanok lakják, akiknek két személyisége van, de annyira extrém lett a helyzet, hogy van, aki mondat közepén vált: egyszer lelkes, egyszer teljesen kiábrándult. A Polgármester alteregója kalapjából nőtt ki – ő Retsemráglop –, és a város felett fejjel lefelé mását építi épp, egy Hold-imitációval, hogy mindenből kettő legyen: ezzel is pazarolva az erőforrásokat és a munkásokat. „Háromvárában” pedig egy testvértrió nonstop háborúzik egymással, ugyanis mindannyian úgy gondolják, hogy valaki a többiek közül ölte meg apjukat: az itteni rendrakás közepette egy nyomasztó, gyermekevő monstrummal is találkozunk, valamint a háború borzalmairól is mesélnek a karakterek. A játék különlegessége, hogy explicit szinte semmit nem mutat, de elég kemény dolgokat sejtet – és ettől annyira különleges.

A helyszínek Tim Burton filmjeinek munkásságát idézik, az alapvetően gótikus stílus pedig remekül passzol ehhez a világhoz. Sajnos a színtónusok – egy-két eset kivételével – túlzottan monotonná és egyöntetűvé teszik a környezeteket, és jobb lett volna, ha a városok vizuális szempontból is változatosabbak. Kifejezetten frusztráló egy sűrű köd, ami behatárolja a látóterünket, így sokszor rendesen befogadni se tudjuk azt, amit látunk. Alapvetően elég fantáziátlan a pályadizájn és lineáris a haladás, így még kevésbé érthető, hogy miért kellett erőltetni ezt a fajta homályosítást – pláne PS5-ön. Emellett elég gyakoriak a grafikai bökkenők is, amik mérgezni tudják az élményt.

A Lost in Random – minden irritáló hibája ellenére is – egy remek és különleges alkotás, ami kreatív, egyedi mind világa, mind játékmenete szempontjából, ráadásul még gondolatokat is ébreszt. Ráfért volna még egy kis csiszolás, főleg úgy, hogy az egyik videojátékos titán, az Electronic Arts adta ki. Jó azonban, hogy létezik, mert a maga egyedi, abszurd módján világít rá: elsőre igazán furcsának tűnhet egy olyan világ, ahol mindent a véletlenre bíznak, de idővel rádöbbenhetünk, hogy talán annyira mégsem idegen ez az egész.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Zoink
Megjelenés: 2021. szeptember 10.
Ár: 9929 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

1 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Felírtam a bakancs listámra😁 köszi a tesztet👍

    1