Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

Logitech G PRO Racing Wheel – hardverbemutató

Kormányváltás! DD-t a népnek!

Akik konzolokon szimulátoroznak jól tudják, hogy igazából nincs túl sok hardvergyártó, mely valóban komoly kormányokat árulna. A Fanatec például a legújabb piaci szereplő, de ők is csak pár éve kezdtek el PlayStationnel is kompatibilis szetteket gyártani, ugyanakkor a Thrustmaster és a Logitech évtizedek óta alkotják azt a duót, amelyik kiszolgálja a konzolos szimulátorbázist. Persze akad még néhány kisebb cég is, ami nagyon műanyag, nagyon alapszintű, Force FeedBack nélküli kormányokat kínál, de azokat nem igazán érdemes említeni sem, ha professzionális felhasználásról van szó.

2019 meghatározó év volt a szimulátorosok számára, ugyanis a Fanatec a világon elsőként hozta el konzolokra a szimulátorozás csúcsát jelentő Direct Drive (DD) technológiát. Habár ezt a funkciót jóval olcsóbban megoldotta, mint bárki más a piacon, még így is borsos volt a Podium DD1 ára, viszont így végre konzolon is lehetőségünk volt fogaskerekek és/vagy szíjak nélküli vezérlőegységet használni. Két évvel később, 2021-ben, egy áprilisi tréfa keretén belül bejelentettek egy apró DD szervót is. Végül annyira megtetszett az ötlet mindenkinek, hogy valóban legyártották. Ez lett a Podium DD kistesója, a CSL DD. 2021 év végén aztán bejelentették a konzolos változatot is, amely 2022 év elején meg is jelent, és a GT7 hivatalos kormánya lett. Ezt a Gran Turismo GT DD PRO szervót jelenleg 600€-ért lehet megvásárolni.

(Az arányok érzékeltetésére: a komolyabb DD szervók több ezer €-ba kerülnek. A LeoBodnar pl. csupaszon 4600€, azaz csak a szervómotor, a táp és a kábelek. Még a rögzítést is külön kell megvenni hozzá! A Fanatec Podium DD1 csupán 1200€. Ebben persze nincs benne a pedál és a perec, de a komolyabb szettek esetében egy pedálsor vagy egy kormánykerék is lehet további 2-3000€, ami a Fanatec esetében szintén megvan pár száz euróból.)

Na, ebben a világban alkotta meg a Fanatec a “szegény ember DD szervóját”. A nagytesó (Podium DD1) 20Nm-es erejéhez képest a CSL DD “gyengécske” a maga 8Nm-ével (ez az erővisszacsatolás erejét jelenti), viszont egyrészt a piacon kapható konzol-kompatibilis fogaskerekes és/vagy szíjas szervóknál így is jóval erősebb (hiszen azok csak 2-4-6Nm-t tudnak), másrészt az ára is jóval alacsonyabb. Ez már önmagában elég lenne a sikerhez, de az igazság az, hogy ebben a rendszerben nem feltétlen az erő a legfontosabb, hanem a kontakt nélküli vezérlés. A Direct Drive lényege az, hogy nincs semmiféle szíj vagy fogaskerék. A kormány közvetlenül a szervómotorra van szerelve, így tökéletesen átad nekünk mindent anélkül, hogy a felesleges mechanikai ellenállással is meg kelljen küzdenünk. Így a lehető legprecízebb és legéletszerűbb eredményt kapjuk.

Ezután a kissé markáns bevezető után remélem mindenki számára érthető, miért is olyan érdekes ez a Direct Drive dolog. A Fanatec sikerén felbuzdulva több nagy gyártó is készített hasonló méretű / erejű / árú kis DD-t, és bár azokat csak a PC-s piacra szánták (ez ugye minket nem érint), pár napja jött a hír, hogy a Thrustmaster november 17-én jelenti be az első DD szervóját. Azt még nem tudni, hogy ennek lesz e konzolos verziója, de igen nagy rá az esély. Én biztosan nem hagynám ki a helyükben!

Most pedig jöjjön az, amiért e cikket valójában írtam: 2022. szeptember 21.-én a Logitech is lerántotta a leplet újgenerációs termékéről! Tizenöt év után végre kiléptek önmaguk árnyékából és alkottak valami igazán újat és izgalmasat. Nagy örömmel mutatom be nektek a Logitech G PRO Racing Wheelt, azaz a Logitech első Direct Drive kormányát!

EGY KIS TÖRTÉNELEM

A Logitech a PS2/PS3 idejében a Driving Force és a G szériáról volt híres. A Driving Force PRO példának okáért a Gran Turismo 4 hivatalos kormánya volt. A G szériában a G25 után a G27 volt a legnépszerűbb perifériájuk (utóbbit jómagam is sok évig tekergettem). Annak ellenére, hogy sosem volt hivatalosan támogatott PS3-on, a szimulátorozás világának megkerülhetett ikonjává vált. PC-n sokan használják mai napig, tartóssága és könnyű tuningolhatósága miatt. Ez volt a legjobb ár/érték arányú szett. PS4-en ezek a perifériák már nem működtek, így kellett valami új. Ekkor született meg a Logitech G29 (a G920 az Xbox-os változat neve volt). (Az elmúlt években sokszor leírtam már, hogy nem értem a Logitech-et, ugyanis ennél azon kívül, hogy felhányták a váltóról a gombokat a kormánykerékre és bedobtak a fékpedálba a rugó alá egy gumiblokkot, semmiféle lényegi fejlesztés nem történt.) Ezt követte a G923, amely külsőre tökéletesen megegyezett elődjével, de sajnos továbbra is maradtak az akkorra már nagyon elavult fogaskerekes belső vezérlésnél, a potméteres meg mikrokapcsolós érzékelőknél, plusz a fix (nem cserélhető) 28cm-es kis kormánykeréknél. Ugyanakkor itt végre történt némi fejlődés is, hiszen itt debütált a TRUEFORCE rendszer, ami bizonyos frekvencián rezonálva ad át nekünk még többet a szimulátorban történtekből (úthibákat, hangokat, rezonanciákat). Azt már csak nagyon halkan jegyzem meg, hogy ezt pár évvel korábban, a GTSport hivatalos kormányában, a Thrustmaster T-GT-ben már láthattuk. Jómagam próbáltam mindkettőt és annyira nem győzött meg egyik sem…

A G PRO SZERVÓ

A Direct Drive bázisukba szintén belekerült ez a TRUEFORCE rendszer, tovább fokozva az élményt. A 7 kilós szervó ereje 11Nm, ami elég impozáns. Erősebb a kis 8Nm-es Fanatec DD-nél is, elődeit pedig megeszi reggelire, hiszen a G-széria ezt megelőző darabjai csupán 2Nm-t tudtak. Viszont ekkora erőt hűteni is kell. A Fanatec GT DD PRO passzív hűtést alkalmaz. Az egész szervó burkolata egy hatalmas aluminium tömb, egy óriási hűtőborda, ami szuperül működik. A nyári hőségben, több órás nyúzás árán sem sikerült még megmelegíteni. A Logitech DD-re viszont aktív hűtés került, egy ventilator formájában. Meglátjuk, ez hosszú távon hogyan bírja, mennyire lesz hangos. Egyenlőre azt mondják nagyon csendes. Került továbbá a szervóra egy kijelző is, megannyi állítási lehetőséggel. A Fanatec-hez hasonlóan itt is menthetünk saját profilokat. Beállíthatjuk akár menet közben is az FFB összetételét, a max kormányszöget (max. 1080′), a fékerőt, a TrueForce erősségét és összetételét, sőt itt még a váltásjelző ledsort is testre szabhatjuk, hogy milyen irányba mozogjon vagy milyen színekből álljon. Sőt, menet közben látjuk a kormányszöget és a pedál-inputokat is a kijelzőn. A szervó hátulján található 3 USB bemenet.: 1 a pedálnak, 1 a H-váltónak és 1 a kéziféknek. Érdekes viszont, hogy a Logitech jelen pillanatban még sem H váltót, sem kéziféket, sem további kormánykerekeket nem jelentett be, a régi H-váltónak pedig nem ilyen csatlakozója van. (Kéziféket sosem gyártottak.) A szervó amúgy kétféle kiadásban kapható, PC/Xbox vagy PC/PS4/PS5. A menüben találunk egy kompatibilitási módot is, amivel a hardver G923-nak álcázza magát, ha egy játék esetleg nem ismerné fel. Fejlődött a szervó rögzítése is: végre az eddigi 2db M6-os menetes rögzítés mellé kapott egy 3. furatot is, így jóval stabilabban rögzíthető a cockpithez. Van a dobozban egy műanyag rögzítőfül, ami elvileg jól megtartja, de rossz nézni, ahogyan hajlik az egész. Hosszútávon nem hiszem hogy megfelelő rögzítés, továbbá nagyon kiáll, így könnyű beletérdelni.

A KORMÁNYKERÉK

Anyaga és kinézete semmit nem változott. Borítása továbbra is kézzel varrott valódi bőr (örök élet +1év) és (sajnos) a lecsapott alsó ív is megmaradt. A gombok is ismerősek lesznek a G29-ről. A DFGT tekerentyűjét itt is megtaláljuk a jobb oldalon, ahogy a G29 óta a G szérián is, de most kaptunk egy másikat is, kissé elforgatva a bal oldalra, amivel a menüben tudunk navigálni. A D-padet felváltotta egy kis analóg kar, amit sem lenyomni sem tekergetni nem lehet mint a Fanatec pereceken, de azért így is hasznos lesz.Végre az átmérő is változott. A 28cm-t leginkább a gyengébb szervó indokolta, ami jelen esetben meg lett oldva, így az új perec 30cm átmérőjű lett. (Hurrá!) Újítás még a mágneses váltófül, ami sokkal precízebb váltásérzetet eredményez. Kaptunk ezen kívül további két analóg fület, ami lehet kuplung, kézifék, vagy akár GÁZ és FÉK is. Van egy barátom, aki tolószékben ül, ő mesélte évekkel ezelőtt, hogy régen volt egy olyan kormánya, amin a gázt és a féket tudta így kezelni. Azóta ezt keresi. Hát íme! (Remélem rátalálnak egymásra.) Ja, és végre cserélhető lett a kormánykerék! A szervó és a kormánykerék csatlakozását egy fém gyorscsatlakozó biztosítja, ami elsőre nagyon hasonlít a Fanatec Quick Release (QR1) rendszerére, de ezt úgy alakították ki, hogy egy kézzel is könnyen a helyére csússzon. Meglátjuk hosszútávon hogy bizonyít, mennyire lesz stabil.

A PEDÁLSOR

Először is a legfontosabb, hogy az alapszettnek NEM RÉSZE A PEDÁLSOR! A 3 pedálos szettet külön kell megvásárolni, méghozzá elég borsos áron. Közel annyiba kerül, mint egy komplett G29 szett! A pedál elsőre picit gagyinak hat a műanyag burkolattól, de közelről már más a helyzet. Az egész alapja fém, ahogyan a pedálok teste és a csodálatosan kidolgozott taposók is, csak a burkolat műanyag. (Sajnos a szervón is bőszen használják ezt az anyagot, ami nem egy masszív, félmilliós szett érzetét sugallja.) De ezen túl kell lépni. Ez ilyen. Az eredeti G szériás pedálsor egy elnyűhetetlen konstrukció volt, és ez szinte semmit sem változott az elmúlt 15 évben. Most viszont az egész pedálszettet keményen átdolgozták. Először is a gáz- és kuplungpedáloknál elhagyták a potmétereket, és áttértek a sokkal modernebb és precízebb, kontakt nélküli mágneses rendszerre, a fékpedál pedig 100kg-os LoadCell érzékelőt kapott, melyet szoftveresen és manuálisan is nagyon részletesen testre szabhatunk. A Loadcellről pár szóban annyit, hogy azért olyan fontos ez az újítás, mert ez nem a pedál útját, hanem a lenyomásának erejét értelmezi, így jóval pontosabban tanulható a fékezés, mert izommemóriába épül. A dobozban találunk egy pár különböző keménységű rugót a kuplung és a gázpedálhoz, a fékhez pedig egy marék elasztomert, amit egy mozdulattal könnyedén cserélni tudunk, így teljesen testre szabható a cucc. A pedál taposó felületeit és magát a pedált is egész szabadon mozgathatjuk, hogy a számunkra legtökéletesebb pozícióba kerüljenek.

ÁRAK

Az árakat az arányok miatt a hivatalos oldalról szedtem össze. Azt még nem tudjuk pontosan, milyen áron kerül a magyar boltok polcaira a termék.

  • Logitech G29/G920: 420€ / 175.000Ft
  • Logitech G923: 430€ / 180.000Ft
  • Driving Force Váltó: 65€ / 27.000Ft
  • ************************************
  • Logitech G PRO Kormány: 1.100€ / 465.000Ft
  • Logitech G PRO Pedál: 390€ / 165.000Ft
  • Össz: 1.500€ / 630.000Ft
  • *************************************
  • (A Fana DD szettem pedállal, H váltóval, kézifékkel, postával, mindennel 1.400€ / 560.000Ft volt)

SUMMA

Nos, én alapvetően boldog vagyok. A versenyhelyzet nekünk vásárlóknak mindenképpen jó, mert fejlesztésre sarkallja a gyártókat. Az mondjuk biztos, hogy én nem fogom lecserélni erre a Fanatec DD szettemet (az minőségben azért egy egészen másik szint), de örülök, hogy 15 év után meglépték ezt a Logitech-nél. Nagyon kellett ez már. Ráadásként rengeteg szuper ötlettel tették izgalmassá az új kormányukat, melyet teljes mértékben sikerült a mai elvárásoknak megfelelően megépíteni. Sajnálom a sok műanyagot, de ez lehet csak engem zavar. Az árszabásával kapcsolatban is vannak aggályaim, de majd elválik, a piac hogyan reagál rá. Remélem mielőbb kapunk infót a kiegészítőkről is (váltó, kézifék, további perecek). Továbbá kíváncsian várom a Thrustmaster megjelenését is, ugyanis esetükben egy egész komoly ecosystem várja az új DD szervó novemberi érkezését. Megannyi kiegészítő, váltó, kézifék és perec kapható már évek óta a különféle szervóikhoz. Ott az okozhat gondot, hogy a DD erejéhez már nem használhatják a régi, cserélhető kormánykerekek műanyag csatlakozóit. Ezeket újra kell tervezni, így azt gondolom, hogy a régi perecek nem lesznek kompatibilisek az új Thrustmaster DD szervóval. A legfontosabb tanulság talán mégis az, kiderült, hogy igenis van létjogosultsága konzolon is a Direct Drive-nak.

Remélem mielőbb lehetőségem lesz kipróbálni a Logitech és a Thrustmaster új DD szervóit is. Ha lehetőségetek nyílik rá, tegyetek így ti is, nem bánjátok meg. DD-t a népnek! 🙂

Hivatalos oldal: (képek, videók, infók, árak)

Részletes (angol nyelvű) videó a szervóról és a perecről: 

…és a pedálról: 

4 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Szép részletes, mindenre kitérő teszt, Binder tollából 😉
    Én is kíváncsi vagyok, mit fognak tudni hosszútávon, anyagkopás, hűtés stb. A benne rejlő 11nM még nem lehet garancia, viszont jól hangzik.
    Ha esetleg valaki belevágna egy profibb szettbe, én is a Fanatec DD-jét javaslom, nagyon masszív az a 8nM is, és ahogy a cikkben is van, nem tudod felmelegíteni.
    Várjuk a következő elemzést 😉

  2. szuper, köszi a tesztet!