Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga – rommá dolgoztatták az alkalmazottakat

Botrányos körülmények között ért célba a fejlesztés.

(Az írás a Polygon cikkének fordítása.)

A Warner Bros. Games és a TT Games nemrég adta ki LEGO Star Wars: The Skywalker Saga című játékát, amiről tesztünk is olvasható már. A hír megjelenésével együtt a Polygon még januárban publikált egy most is aktuális cikket, amiben több mint 30 jelenlegi és egykori alkalmazott számolt be arról, hogy milyen körülmények között kellett dolgozniuk az elmúlt 5 évben.

Többen visszaemlékeztek, hogy munka után összeroppantak a terhek és a stressz miatt. Az egyikőjük úgy élte meg, mintha “finoman” zsarolták volna őket: “ha nem lesz túlóra, akkor gondok lesznek” – bár ezeket sosem határozták meg. Az alkotás az összes, kilenc (!) fő filmet magába tömöríti a Star Wars szériából, a vezetőség pedig azt ígérte nekik, hogy több időt kapnak és új motort. Ezek az intézkedések azonban nem segítettek: az új motorra való átállás figyelmeztetéseit a menedzserek figyelmen kívül hagyták, és az időkeret megnövelése sem enyhített a túlórán. Legalább 20-an beszéltek arról, hogy a vezetőség ignorálta kéréseiket az évek során.

Two characters fight with lightsabers

A több száz főt alkalmazó cégtől rengetegen elmentek, és a vezetőség is változott a fejlesztés kezdete óta – bár a gondok már jóval ezelőtt a projekt előtt kezdődtek. A túlóra kultúrája állítólag már a vállalat 2005-ös alapítása óta szerves része a dolgozók életének. A LEGO Star Wars: The Video Game sikere után a Traveller’s Tales megvette a Giant Interactive kiadót, és ebből jött létre a TT Games. A TT Games masszív sikerre tett szert LEGO-videojátékaival, amiket a kritikusok ugyanannyira szerettek, mint a közönség: több milliós eladásokat produkáltak és díjakat is nyertek. Az éves megjelenési terv azonban komoly túlórázási kultúrát eredményezett.

Hatan emlékeztek vissza arra, hogy Jon Burton, a cég társalapítója és kreatív rendezője üvöltözni kezdett, ha valaki a munkaideje végén elindult, és gyakran várta el a kollégáitól, hogy extra órákat dolgozzanak. Mások pedig felidézték, hogy ha valaki elment a stúdiótól, akkor a vezetőség tagjai követték őket, és faggatták őket az okokról, illetve megkérdőjelezték lojalitásukat. Egy Burton alatt dolgozó munkatárs szerint nagy gond volt, hogy ez a kényszertúlóra nem reakció volt egy extrém helyzetre, hanem egy produkciós, hétköznapi eszköz – ezekkel terveztek, sőt, maguk voltak a tervek. Mivel a játékokhoz kapcsolódó filmek vagy az ünnepi szezonok diktálták a határidőket, ezért indokolttá tették a vezetőség szemében az ilyen túlkapásokat.

Mindenféle strukturális változások és felvásárlások után, 2008-ban, nem sokkal azután, hogy a Warner Bros. megvette a TT Gamest, a kiadó egy elégedettségi felmérést végzett az ott dolgozók körében arról, hogy miként élik meg a munkakörülményeket. Két akkori beosztott szerint a Warner Bros. addigi legalacsonyabb értékelését kapta meg a cégtől. Burton egy prezentáció során azt mondta, hogy “újrakezdi” a dolgokat az eredmény hatására, és “tiszta lappal indítanak” majd: elengedett fura szabályokat, például kikapcsolta a tűzfalakat és engedte, hogy telefonálhassanak az emberek az asztalaiknál. Más, valódi jelentőséggel bíró döntések viszont nem születtek: nem lett több idő a munkára, nem kaptak nagyobb fizetéseket és nem kezelték a kényszertúlóra kultúráját sem. “Minden a régi volt hétfőre” – emlékezett vissza a munkatárs. Burton nem reagált a vádakra, titoktartási szerződésekre hivatkozva, de kifejtette, hogy 2013-tól már kreatív vezető volt, így napi szinten nem látott bele a munkálatokba.

Princess Leia points a gun at two stormtroopers

David Dootson stúdiómenedzser 2013 és 2018 között vezette a céget, Paul Flanagan pedig ilyen kapacitásban, illetve rendezőként vette át 2018-tól 2020-ig: 12 egykori dolgozó szerint a helyzet ekkor sem változott, és megmaradt a túlóra elvárása. A munkatársak két fajta túlórában dolgozhattak: az egyik extra fizetésre vagy szabadnapra volt váltható, a másik csak későbbi kezdésre vagy extra pihenőnapra, viszont arról, hogy épp minek könyvelték el az adott túlórát, a projektek vezetői döntöttek. Emellett utóbbi kategória maximum 40 óráig számolt, így hiába dolgoztak ezen túl, nem számolhatták el az emberek. Elutasítani sem lehetett az ilyen elvárásokat, mert érzelmileg zsarolták őket: felhívták a figyelmet arra, hogy így nem veszik ki a részüket a munkából, illetve cserben hagynak másokat. A megkérdezettek fele azt mondta, hogy gyakran dolgoztak 80-100 órát a hét hat napján.

A részlegeket máshogy érintette ez, a legrosszabbul pedig a programozók, a vizuális effektesek és az animációsok jártak, valamint a szerződésesek, akiket teljes idős állással hitegettek, és bizonyítást vártak tőlük. Ugyanez kihatott a TT Fusion stúdióra is, akik saját játékokat gyártottak, mint a LEGO Jurassic World vagy a LEGO City Undercover, amellett, hogy konzol portokat, összekötő jeleneteket és minőség-ellenőrzést végeztek. A minőség-ellenőrzés egyébként is a szakma legkevésbé megbecsült és alulfizetett munkái közé tartozik, és a TT Fusion tesztelői szerint az iparban tapasztalt legrosszabb élményeik közé tartoznak az ottani munkakörülmények: gyakori volt a kényszertúlóra és a bullying. Lenézték őket, külön kezelték más részlegektől, és nem mehettek más emeletekre felügyelet nélkül – utóbbira azért volt szükség, mert egy minőségellenőr a konzol megjelenése előtt szivárogtatott ki képet a Wii U újratervezett vezérlőjéről. A minőségellenőrök így a HR-hez nem tudtak diszkréten eljutni, és a programozók sem tudtak specifikus tesztelőket megkeresni, ha egy adott hibáról akartak többet megtudni. A TT Fusiont és a kunsfordi stúdiókat is azzal hitegették, hogy majd a következő játék után más lesz – de persze változás nem történt.

A nők helyzete sem volt jó a munkahelyen: állandóan zaklatták őket, megjegyzéseket tettek külsejükre, és elérhetetlenné tették számukra az előléptetéseket és egyéb előnyös szerződéseket. A nők kevesebbet kerestek a férfiaknál átlagban, és kevesebb nő volt vezető pozícióban is. A nemek közötti bér különbsége egyébként nem csak a TT Gamesnél nyilvánul meg: a Rockstar Games, a Codemasters és a Sumo Digital – az Egyesült Királyság vezető játékfejlesztői – is ilyen problémákkal küzdenek. A TT Games azonban az ország legrosszabb statisztikájával bír: 2020. április 5-ei adatok szerint a TT Gamesnél a legjobban megfizetett beosztottaknak csak 2,4%-a nő.

A ship flies over a snowy landscape

A legtöbb gond 2017-ben csúcsosodott ki, amikor elkezdtek dolgozni a LEGO Star Wars: The Skywalker Sagan, miután a vezetőség úgy döntött, hogy átállnak az NTT motorra. A források szerint többen is azt akarták, hogy az Unreal Engine-re váltsanak, egy kis csapat pedig még tesztszoftvert is készített a játék alapján. Ezt pozitívan fogadták, akik látták, de a menedzsment ettől függetlenül az NTT-t nyomta, hogy ne kelljen a licencelésért fizetni: mivel a LEGO-videojátékok sok platformra jelennek meg, mindegyik költséggel jár. Mindezt úgy, hogy figyelmen kívül hagyták az NTT-vel kapcsolatos figyelmeztetéseket. “Mindenki így volt vele: ‘Új programozóink vannak, miért nem használjuk ezt a technológiát? Nagyon menő, az Unreal egyre kevesebbet kér, és az emberek tudják használni. Miért nem használjuk ahelyett, hogy valami félkészre váltunk, ami szörnyű eredményeket hoz majd?'” – mesélte egy egykori alkalmazott.

Az NTT-ből, amikor megkapták a dolgozók, hiányoztak funkciók és instabil volt. Az animációk hozzáadása akár 10 vagy több percbe is eltelt (attól is függött, hányszor állt le a program), míg a régi motorral ez kettőt vett volna igénybe. Több órányi munka is eltűnhetett, ha nem mentett rendesen a szoftver. Az új motorok mindig gondokkal érkeznek, de nem értették az emberek, hogy miért vállalt ekkora kockázatot a cég egy ennyire várt és kritikus projekttel. Az sem segített, hogy a pre-produkciót a régi motorra építve végezték, ami gondot okozott a játéktervezés, az animációk és egyéb elemek újraexportálása és újraintegrálása során. Többen úgy vélik, hogy az NTT-vel kapcsolatos problémahalmaz volt az utolsó csepp a pohárban.

Elmentek a TT Games menedzser rendezőjéhez, Tom Stone-hoz az alacsony morál, az NTT-vel kapcsolatos gondok és az egyéb, a vállalatban érzékelt problémák megvitatásához. Stone több megbeszélést hozott össze, ahol bárki hangot adhatott véleményének. Több csoport is létrejött, és született egy hosszú lista a rossz dolgokról, és egy elég rövidke a pozitívumokról. Stone a Polygonnak most azt nyilatkozta, hogy korábban nem kapott konkrét bejelentést bántalmazásról vagy diszkriminációról, de érezte, hogy valami nincs rendben. A munkaidővel kapcsolatban már jelezték neki, de voltak olyanok is, akik imádtak LEGO-játékokat készíteni. Stone azt mondta, hogy meg akart mindent tudni a hangulatról, a helyzetről, az érzésekről, így ezért szervezte ezeket a megbeszéléseket.

Chewbacca looks around in the forest

A meetingek után a TT Games új szerződéseket kínált több szabadsággal és nagyobb évvégi bónusszal, de 10 jelenlegi és egykori alkalmazott szerint kevés változott a cégen belül, és az NTT-s problémák, a menedzsment és a dolgozók közötti rossz kapcsolat mind megmaradtak. Stone a következő évben ott is hagyta a vállalatot, hogy újabb lehetőségek után kutasson.

Az NTT-n túl az is problémává nőtte ki magát, hogy rengeteg dolgot akartak beleszuszakolni a projektbe. A kezdetekkor még úgy volt, hogy ez a játék változásokat hoz a munkakörülmények terén, de idővel a TT Games legnagyobb projektjévé nőtte ki magát, a vezetőség pedig a “törekedjünk a 85-re” kifejezést is bevezette, utalva az elérendő Metacritic-értékre, ami a kritikákat összesíti. A legmagasabb értékelése a cégnek a LEGO Marvel Superheroesé Playstation 4-en: 83. Azért, hogy az ambícióknak eleget tegyenek, évekig kellett túlórázniuk.

A folytonos dizájnváltoztatások sem voltak ritkák, és több hónapnyi munka veszett így el. Ilyen volt egy 27-pontból álló harci képességfa lehetősége, amit elvetettek, miután a fókusztesztek rávilágítotak: az emberek csak egy gombbal harcolnak. “A rendező a semmiből követelt új mechanikákat, majd kérte azok változtatását, miközben semmi olyan nem lett megjavítva, ami számított” – mondja egy egykori dolgozó. “Olvasd el az összes kritikát a LEGO-játékokról. Mind ugyanazt emeli ki: ‘A platformer elemek gagyik, a kamera borzasztó, nincs online kooperatív mód’. Akkor tegyünk bele egy God of War-stílusú képességfát! Az 5 évesek imádni fogják!”

Több forrás is kitért arra, hogy a játék fontossága ellenére több projekt is folyamatban volt, a dolgozókat folyton áthelyezték, így még nagyobb nyomás nehezedett azokra, akik ezen az alkotáson dolgoztak. Sokakat állítólag 2020 elején elvittek a projektről, hogy másra fókuszáljanak, aminek nem sok értelme volt egy egykori dolgozó szerint. “Csak kb. 6 művész maradt a fejlesztés végéig, de volt még több ezer bug és kellett a visszajelzés is. Nem volt egyszerűen semmi értelme egyáltalán elvinni dolgozókat, nemhogy a legtöbbet.” A források szerint nem meglepő tehát, hogy közel 5 év kellett a játéknak.

R2-D2 stands in the desert

2020-ban komoly személyi változások mentek végbe a TT Gamesnél. 2020 márciusában a Sony Worldwide Studios egykori alelnöke, Michael Denny lett a stúdió vezetője és alelnöke. 2020 augusztusában a technikai tervezésért felelős vezető, Martin Palmer elment, Paul Flanagan stúdiórendező pedig októberben hagyta ott a céget. 2021 júliusában az egykori fejes és társalapító Jon Burton 10:10 Games nevezetű új stúdiójához csatlakozott. Flanagan szintén nem nyilatkozott részletesen, arra hivatkozva, hogy pozíciója szenioritása miatt nincs olyan helyzetben, hogy a stúdió hétköznapi munkamenetéről beszéljen.

Michael Deny érkezése óta megosztó figura. Sokan azt látják, hogy próbálja megoldani a cég klasszikus problémáit, beleértve a diverzitás hiányát és a kényszertúlórákat, sokan kritizálják amiatt, hogy döntései nem érnek fel aspirációival. Az egyik ilyen, hogy felvette egykori sonys kollégáit, Eric Matthewst és Mark Greent 2021-ben: előbbi játékfejlesztési rendező, utóbbi játékvezető lett. Ez botrányos volt, ugyanis a pozíciókat nem hirdették széles körben cégen belül, ami miatt sokak szerint diverzebb jelöltek eshettek el a lehetőség elől. Az új vezetők érkezésével Arthur Parsons tervezési vezető – szintén veterán tag – elment áprilisban. Parsons és Flanagan távozása vegyes érzelmeket váltott ki az emberekből: sokan tiszta lapos kezdésnek tekintenek rá, és látják a problémák megoldásának lehetőségét, mások pedig ugyanúgy kritikusan fogadták az új vezetőség irányát.

2021 eleje óta legalább 40-en mentek el a TT Gamestől és a TT Fusiontől. Két vezető beosztású forrás szerint a cég több mint 400 embert foglalkoztat két stúdiójában (a Warner Bros. és a TT nem adtak konkrét számokat.) Több mint 15 egykori és jelenlegi dolgozó azt mondta, hogy csalódottak a vezetőség elképzeléseivel kapcsolatban, és azzal a döntéssel, hogy kizárólag LEGO-projektekre fókuszáljanak. A menedzsment teljesen átszervezte a TT Games belsős, az új koncepciókra fókuszáló csapatát. A csoport lényege az volt eredetileg, hogy jövőbiztossá tegyék a stúdiót, ha elveszítenék a LEGO-licencet – most azonban kizárólag a LEGO-ra való összpontosításra csoportosították át. Ez aggodalmat váltott ki a munkatársakból, ugyanis egyre észlelhetőbb, hogy a LEGO másokkal is dolgozna, beleértve független stúdiókat: így lett a LEGO Builder’s Journey a Light Brick Studiotól, a mobilos LEGO Brawls a Red Gamestől, valamint a LEGO Legacy: Heroes Unboxed és LEGO Star Wars Castaways a Gamelofttól.

A jelenlegi és egykori TT-s alkalmazottak párhuzamokat vélnek felfedezni a Sony Machesterrel történtekkel, ahol Matthews és Green mikromenedzselni akarta a tervezés minden aspektusát. A TT Games a problémákra nem reagált, de egy közleményben felhívta a figyelmet arra, hogy elkötelezett a változás iránt. Több veterán egyébként ment Flanagan után a 10:10 Gameshez, míg mások más stúdiókhoz csatlakoztak. Az elmúlt pár hónapban pozitív lépésekről is szó esett, és több forrás azt mondta, hogy az NTT-t elengedi a jövőbeli projektekhez a cég, és átváltanak végre az Unreal Engine-re – ezt sokan jó lépésként élik meg. Az elmúlt pár hónapban továbbá – több forrás szerint – állítólag jobban odafigyelnek a túlórára, illetve korlátozzák is azt.

A jelenlegi és egykori dolgozók is úgy érezték, hogy a LEGO Star Wars: The Skywalker Saga biztos tetszeni fog a rajongóknak, de nem értik, hogy miért kellett ennyit elviselnie a munkatársaknak ahhoz, hogy eljussanak idáig.

Hozzászólás