Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

LEGO STAR WARS: THE SKYWALKER SAGA (PS5, PS4)

Az építő Erő van ezzel!

(A teszt a PlayStation 5-ös verzió alapján készült.)

A Csillagok Háborúja Skywalker-sagája nem egy rövid történet: 9 számozott filmen keresztül követhetünk végig egy hatalmas, drámai, szórakoztató és inspiráló történetet, temérdek karakterrel, helyszínnel és töménytelen mennyiségű eseménnyel. A történet videojátékos berkekben is mozgó rajongóinak körében már jó ideje megfogalmazódott a gondolat (gyakorlatilag évtizedes vita), hogy vajon egy szép napon lehetőségünk nyílik-e ezt a szerteágazó történetet egy játék formájában, az elejétől a végéig átélni, megszakítások, sallang és kényelmetlen kényszer-mechanikáktól mentesen. Talán a sors fintora, vagy a filmekből készült videojáték adaptációk átka, de eddig sajnos soha nem sikerült úgy belezsúfolni ezt a sztorit egy (vagy akár több, trilógiákat feldolgozó) játékba, hogy az a történet végigzongorázása mellett érdemi játékmenetbeli érdekességeket is fel tudjon mutatni. A LEGO lincencekkel megbízott TT Games a 2005-ös LEGO Star Wars óta igyekszik újítgatni, kipofozni, csinosítani és terebélyesebbé tenni ezt a formulát; utat találni annak, hogyan lehetne ezt a történetet még fondorlatosabban, immerzívebben és szórakoztatóbban elmesélni. Némileg azonban mintha a generációváltások között elvesztették volna az irányt és ne értsetek félre: véleményem szerint a LEGO-videojátékok jelentős hányada minőségi munka, amelyek akár a kicsiknek, akár az idősebb korosztálynak megfelelő szórakozást képesek biztosítani, azonban óriási, forradalmi újításokat a korai formulához képest csak elvétve tartalmaznak az újabb inkarnációk. Ezúttal azonban (majdnem) minden, a fentebb említett baljós kritérium egy égisz alatt egyesülni látszik.

A LEGO Star Wars: The Skywalker Saga valóban tartalmaz mindent, amiről egy valamirevaló rajongó álmodhat: számtalan karaktert irányíthatunk különböző képességekkel, lehetőségekkel, csapatdinamikát befolyásoló apróságokkal (mert, hogy nem egy karakterünk lesz az esetek többségében), ellátogathatunk a messzi-messzi galaxis majd’ minden fontosabb bolygójára, helyszínére, amelyek közül rengeteget ilyen részletességgel nem, hogy LEGO-játékban, hanem egyáltalán sehol nem láthattunk kibontva. Természetesen a formula alapvető jellemvonásai a helyükön maradtak: továbbra is egy kissé kiforgatott, paródia jellegű narratívát kapunk a filmek ikonikus jeleneteiből, bebarangolhatjuk a pályákat, küzdelmekbe bonyolódhatunk kedvenc karaktereink bőrébe bújva, közben gyűjtve a LEGO-elemeket, amelyeket fizetőeszközként használhatunk. A játék elején lehetőségünkben áll kiválasztani, mely trilógiát szeretnénk megkezdeni, amelyek között bármikor válthatunk, ám minden adott trilógiát végig kell játsszuk ahhoz sorrendben, hogy az összes pályát megnyithassuk. Legyen szó Obi-Wan Kenobi (és Anakin), Luke Skywalker vagy Rey kalandjairól (amely trilógiának második és harmadik epizódját most láthatjuk először videojáték formájában), temérdek teendő zúdul a nyakunkba, viszont megijedni egyáltalán nem kell. Szerencsére a játék egyfajta érdekesen áramvonalasított pályadizájnt és tempót használ, amelynek köszönhetően az egyszerű “csőpályának” ható szegmensek után hatalmas sandboxokba is betérhetünk, ahol aztán arrafelé mehetünk, amerre szeretnénk. Felfedezhetjük azonnal a helyszín teendőit, nekiállhatunk az aktuális sztoriban elérhető karakterkészlettel megcsinálni az elérhető feladványokat vagy egyszerűen ignorálhatjuk ezeket és haladhatunk a fejezet végigjátszása felé vezető úton. Ez a megközelítés hasonlít a korábbi LEGO-játékokban megszokottakhoz, ám ezúttal káprázatos mértékben kibővítve, elsőre végeláthatatlannak tűnő teendővel. És hogy mégis mi teszi a Skywalker Sagát különlegesebbé, mint a sorozat korábbi iterációit? Az alapvető játékmenetbeli változások.

A játék szakít a “legós hagyományokkal” és ezúttal teljes mértékben klasszikus, kortárs TPS-ként funkcionál, váll mellőli célzással és minden jelenkort leíró almechanikával, természetesen azért jelentősen leegyszerűsítve (tekintve, hogy főként a fiatalabb korosztály számára készült a program). Ez a fajta megújulás jócskán a játék javára vált, hiszen a klasszikus, sok esetben rögzített kamerával operáló platformerek manapság már korántsem annyira kelendőek, mint hajdanán. Legyen az harc egy Jedi bőrébe bújva (amelynek kombórendszere egyébként meglepően komplex egy efféle címhez képest!), lövöldözés a legendás Han Solóval vagy egy egyszerű fejtörő megoldása (amelyekből szép számmal találhatunk a játékban) egy droiddal, minden szituációban egyszerűbben kezelhető, könnyebben átlátható és kényelmesebben hozzáférhető a játék, mint korábban. Ez hatványozottan igaz az űrharcokra, járművekre és főellenfelekre is: ezek körülbelül ugyanazt az irányításbeli sémát használják, mint a játék többi szegmense, azonban némileg fazonírozva a szituációnak megfelelően. A jelenség a minijátékokra, melléktevékenységekre is vonatkozik: minden különálló játéknak megvan a maga kulcsa és rendszere, ezek általában egyszerű, vicces feladatok, néhol némi építéssel és logikázással megspékelve, legtöbbjük pedig a karaktereink képességeinek fejlesztésére alkalmas Kyber kockákkal jutalmaz. Mindez hatványozottan igaz a Free Play játékmódra, ahol a már végigjátszott pályákat újrázhatjuk bármely meglévő karakterünkkel, valamint űrjárművünkkel, emellett pedig szabadon mászkálhatunk a galaxisban megnyitott bolygók között, így hatalmas szabadságban és sok-sok órányi játékidőben lesz része mindenkinek, aki nekivág a játék kimaxolásnak vagy csak úgy általánosságban véve a gyűjtögetésnek (arról nem is beszélve, hogy már most több kiegészítő csomag is elérhető, vadonatúj karakterekkel, mint például a The Mandalorian sorozat szereplői). További érdekesség, hogy a teljes játékot végigjátszhatjuk másodmagunkkal lokális, osztott képernyős co-opban, amennyiben rendelkezünk még egy joystickkal.

A játék technikai oldala is sokat fejlődött, köszönhetően annak, hogy a fejlesztés során a legnagyobb kihívás az új játékmotor elkészítésével kapcsolatban merült fel. Üröm az örömben, hogy sajnos ez rengeteg negatív hozománnyal is járt, mint például a temérdek túlóra és hatalmas crunch, amely némileg beárnyékolja a folyamatot. Mindennek ellenére, a különbség jól látható: az egész játék fantasztikusan jól néz ki, a LEGO stílusú címek között még csak hasonló sem igazán volt, a fény-árnyék hatásoktól kezdve a karakterek animációin át tényleg minden nagyon rendben van. Noha a Skywalker Saga nem kifejezetten kiemelkedően látványos, de panaszra egyáltalán nem lehet okunk. Mindez elmondható a hangról is, a karakterek megkapták a filmbéli szövegeiket, az ismert Csillagok Háborúja effektusok százat kerültek a játékba, az egyetlen hátrány talán az lehet, hogy a zenéket nem mindig sikerült a legváltozatosabban kiválogatni (ezek a filmzenei albumokról kerültek a játékba). Óriási bugokba nem futottam bele, ám apróbb framerate-esések és beakadások jellemzőek voltak a teljes végigjátszás során, ahogy pedig utánanéztem, ezek némileg hatványozódtak a PS4-változat esetében, amely valamelyest már nehezebben kezeli ezt a játékmotort. Némileg negatívumként hathat az is, hogy amint elsajátítjuk a játékmechanikát, nagyon nagy újdonságokra már nem feltétlen számíthatunk. Persze, lesznek minden trilógiához kapcsolódó melléktevékenységek, amelyek feldobják az élményt, ám az általánosságban elmondható, hogy (amennyiben pl. együltőben szeretnénk végigrohanni mindenen) a játék minden folytonossága és folyamatossága ellenére némileg monotonnak érződhet. Ez persze leginkább az idősebb korosztály számára jelenthet hátulütőt, hiszen a fiatalak egészen biztosan elvesznek ebben az eseménylabirintusban. Mindent összevetve azonban még így sem kell csalódnunk a játékban, hiszen az élményfaktort sikerült a maximumra vinnie a csapatnak, a humor nagyon a helyén elejétől a végéig, a játékmenet pedig valóban eddig nem látott újdonságokkal kecsegtet – arról nem beszélve, hogy ezúttal tényleg a teljes történetet végigjátszhatjuk egy játék alatt! Mindenkinek jó szívvel ajánlom, aki szereti a Csillagok Háborúját és rendelkezik egy hasonló őrülttel a környezetében, esetleg egy gyerkőccel, aki szintén rajongója a témának. Amennyiben egyedül állnál neki, sem kell csüggedned, ám nem ajánlom az erőszakos “grindfesztivált” a játék abszolválása közben, érdemes szépen lassan, trilógiánként esetleg pihenőt tartva nekiugrani, hogy aztán a Free Play játékmódban szabadjára lehessen engedni az őrületet. Amennyiben ezen kritériumok bármelyike érvényes rád, tuti, hogy nem fogsz csalódni.

(A játékot a Cenega biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkekre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Temérdek tartalom, remek új irányítási séma, látványosan és részletgazdagan kidolgozott világ

Negatívum(ok)

  • Egy idő után monotonná válhat, kisebb bugok, az igazi szépségét csak coopban mutatja meg
8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang:
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

5 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Sziasztok
    Hogyan lehet fegyvert cserélni?
    Egyszer lecsereltem azóta egy kenyér van nálam:)

  2. Nagyon szórakoztató lett, elképesztő az a munka, akit a nyílt világba, a bolygókba pakoltak.
    Ugyan némi idő után látszik, hogy alig egy tucat féle feladvánnyal, mechanikával dogunk dolgozni akár 100 órán keresztül, de OCD-seknek tökeletes cím.
    De.
    A sztori küldetések elég alibi módon vannak jelen, szerintem az első Lego játékokban több kreativitás volt, mint ezeken a pályákon. Ezen még át is tudunk siklani, mert cserébe ott a komplett galaxis. Viszont olyan mennyiségű bug van a cuccban, hogy az a meglepő, hogy eddig csak párszor omlott össze. Nem betöltődő mechanikák és modelleek, ajtókba ragadás, platformok nem érzékelése, térképen maradó ikonok, labilis küldetés teacker, eltűnő célzás az űrben, vagy ha már űrharc, folyamatosan megjelenő űrbázis modellek, amik persze valójában nincsenek ott, simán átrepülhetünk rajtuk.
    Habár fun a coop, de nem érzem az igényt az olyan fajta összedolgozásra, ami a régi reszekben szerepelt, asszonyal egymás mellett, de egymástól teljesen függetlenül játszunk. Ráadásul a túl közeli kamera miatt osztott képernyőnél szinte lehetetlen célozni a saját karakter feje miatt.
    Tetszik amúgy a cucc, de nagyon látszik a kapkodás. 60 óra után csak azért imádkozom, hogy valamelyik gyűjtenivaló vagy trófea ne bugoljon be.

  3. Van esetleg a játékban olyan opció, hogy folyamatában lejátssza csak az átvezető filmeket, kvázi moziszerűen?

    • Nincs. A karakterek elég sokat társalognak két jelenet között (sztoriban). De 100 hogy már megjelenés napján feltöltötték az egészet.

  4. Szerintem ez egy szórakoztató, jó játék. De nem tökéletes. Kisebb- nagyobb hibákba belefutottam (PS4en), de furcsa módon 2x ugyanabba nem. Meg nekem volt a sztorimódban itt-ott hiányérzetem – Geonosisi csata, Coruscanti űrcsata, Tarkin?, Endori űrcsata, Craiti “csata”, Exegoli űrhajós valami. Cserébe a szabad játék az hatalmas nagy.