Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

LEGO Bricktales (PS5, PS4, PSN)

Léptél már LEGO-ra?

A LEGO a világ legnépszerűbb és legsikeresebb játékainak egyike: okkal. Az uniformizált, egymásba tökéletesen illeszkedő kockák zsenialitása egyszerűségükben rejlik – gyakorlatilag bármit megépíthetünk, amit csak el tudunk képzelni. Az évek során pedig eljutottunk oda, hogy mások elképzeléseit is megvalósíthatjuk, és a kirakósokhoz hasonlóan meglévő látványosságokat, városokat vagy akár fiktív eszközöket, járműveket is alkothatunk előre megvásárolható készletekben. Ha valami létezik, akkor meg lehet csinálni LEGO-ban is. Nem csoda tehát, hogy előbb utóbb a videojátékok világába is ellátogatott – ami furcsa, hogy a legtöbben nemigen kell aktívan építkezni. A LEGO Star Wars játékok és társaik szépsége abban rejlett, hogy egy akció-kalandot kínáltak, ahol minden ezekből az alkotóelemekből állt össze. Ezeknél azonban magát az alkotást nem a felhasználóra bízták, csupán egy ilyen világot prezentáltak. A LEGO Bricktales kisebb-nagyobb sikerrel ezt igyekszik pótolni: itt az építgetés van fókuszban, és a kalandozás másodlagos.

A laza, „értem én, csak annyira nem vicces” típusú humorral telepakolt móka középpontjában karakterünk áll, akinek nagyapja egy szuper masinát hozott létre, ami különböző dimenziókba nyit kapukat és képes bámulatosan gyorsan építeni. Közben azonban teljesen megfeledkezett arról, hogy a laborja helyszínéül szolgáló terep valójában egy vidámpark, amit üzembe kellett volna helyeznie: enélkül azonban megvonják engedélyét. Új masinája segítségével ezért be kell járnunk különböző tematikus világokat, hogy segítsünk a helyieknek. A nép fizikai alakot öltő boldogságával be tudjuk izzítani a csodagépet, ami pedig helyrehozza a vidámparki attrakciókat, életet lehelve a lepukkant helyszínbe.

A különböző képernyőkre osztott, szabadon bejárható helyszínek bámulatos kis makettekként vannak prezentálva. Itt kóvályoghatunk kellemetlenül lassú hősünkkel, elegyedhetünk szóba a helyiekkel, és oldhatjuk meg problémáikat. Igazán bizarr döntés, hogy a kamerát játék közben nem lehet forgatni – csak a menüben. Így mindig szüneteltetnünk kell az élményt, ha szeretnénk körbenézni, hogy van-e valahol épp egy rejtett átjáró. Emiatt pedig, ha magától épp nem fordul a nézőpont, sokszor úgy kell navigálnunk figuránkat, hogy nem is látjuk. Ez a bosszantó megoldások tömkelegének csupán egyike, és sajnos ezek mérgezik igazán a játékot.

Az alkotás „alapköve” (haha) az építkezés. Hol egy szakadék állja utunkat, hol valaki kéri a segítségünket, nekünk pedig az a feladatunk, hogy megoldást találjunk az aktuális kérdésre. Építhetünk hidat, járművet, tornyot, és így tovább – a lényeg, hogy megfeleljen az előírt paramétereknek. A legfőbb, hogy kreálmányunk kibírja a szimulációt, ami általában egy a karaktereket helyettesítő robot célba jutását jelenti. A cél tehát, hogy funkcionális dolgokat alkossunk elsősorban: elbírja a súlyt, elég széles legyen, vagy ne legyen túl magas a közlekedéshez. Van, hogy egy vízgyűjtőt vagy egy csillét kell létrehoznunk: ilyenkor figyelnünk kell arra, hogy a víz vagy a szén a helyére kerüljön és ott is maradjon. Kellően komplex építkezési folyamatokról van szó, ahol apróságokon múlhat a siker. Mivel a program nagyon szigorú, és nem ad lehetőséget a hibázásra, plusz nem is jelzi egyértelműen, hogy mi a baj, ezért baromira frusztráló is lehet, ha sokadjára nem operál valami. Emiatt sem ajánlanám egyáltalán gyerekeknek, ugyanis az összetettsége mellett nem valami felhasználóbarát.

Maga az építkezési kezelőfelület egész jól működik, már amit a konzolos megvalósításból ki lehet hozni. A sűrűbb alkotásoknál roppant idegesítő tud lenni, ha nem tudunk odabiggyeszteni valahova valamit – egérrel elvégre sokkal egyszerűbb lenne –, de még így is igyekeztek kihozni a maximumot. A legtöbb feladat egyébként átlátható és teljesíthető, ha pedig megvagyunk velük, szabadon díszíthetjük őket vagy pakolhatunk rájuk akármennyi elemet, kockázatmentesen. Időnként azonban elképesztően nehéz tud lenni, ráadásul tippek vagy tanácsok, valamint kellő visszajelzések nélkül irgalmatlanul frusztráló az egész. Hol a fizika szabályait hagyja figyelmen kívül a program, hol mesterséges intelligenciája nagyon buta – nem valami játékosbarát módon prezentálja kihívásait. Egy átláthatóbb, visszajelzésekkel kiegészített szisztéma jóval élvezetesebbé tette volna a megoldást, mert így sokszor a limitált darabokkal és a nyakatekert kialakítással küszködve próbáltam nem a (LEGO-)falba verni a fejemet.

Ha épp nem alkotunk, akkor mászkálni és felfedezni lehet, plusz egyszerűbb feladványokat megoldani. Minden világban kapunk egy új eszközt, amivel új helyszíneket érhetünk el a már korábban teljesített területeken is. A mellékküldetések és gyűjtögetések bizarr logikája miatt többször és értelmetlenül kell átjárni a helyszíneket, ami elég önismétlővé válhat így. Ezt remekül illusztrálja a bezsebelhető állatkák és a ládák rendszere. Minden helyszínen van valaki, aki 20 darab élőlényt keres. Mindenhol van 20 állat, de nem ugyanabból, tehát az első terepen is csak akkor tudjuk prezentálni a szerencsétlen műanyag életformákat, ha már lejátszottuk a játékot. Ezen kívül vannak ládák is, de az utolsót az állatos emberke adja, így addig hiába keressük a maradék kincset. Ez, és hasonló, furcsa döntések teszik az egyébként bájos kalandot bosszantóvá.

Míg maga a játékmechanika sokkal jobb is lehetett volna, a képi világ bámulatos. Bárhol is járunk, gyönyörű, gondosan összerakott látvány fogad minket. Szinte minden egyes szakaszon érdemes megállítani a kalandot és megszemlélni távlatból a kreálmányokat, mert fenomenálisak. A sivatagban egy grandiózus piramis, a karibi térségben egy kalózhajó, a középkorban meg egy vár vár (haha) minket. A változatos környezetekben kibonthatták szárnyaikat a tervezők, és igazán lehengerlő műveket hozhattak létre, amit aztán sajnos csak korlátozott mértékben járhatunk be. A LEGO Bricktales egy jól induló, de hamar a monotonitás és a frusztráció ösvényeire terelődő alkotás. Alapelképzelése és építés-központúsága nagyon jó, de kivitelezése már nem. A megvalósítás miatt ráadásul idővel már inkább a funkcionalitásra mentem rá, és örültem, hogy egy szimpla megoldást elfogad a program: semmi kedvem nem volt variálni szebb, érdekesebb tákolmányokkal, és erre maga a játék sem ösztökélt. Felfedezős részei teljesen átlagosak, látvány azonban igyekszik kárpótolni a többi frusztrációért. Remélhetőleg figyelnek a fejlesztők a visszajelzésekre, és igyekeznek orvosolni a hibákat, valamint levonni a tanulságot jövőbeli projektjeikhez. Arra azonban szuper ez a játék, hogy megmutatja: így is lehet LEGO-zni. Csak kár, hogy még csak így.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★
CSAK ÓVATOSAN
Kiadó: Thunderful
Fejlesztő: ClockStone Studios
Megjelenés: 2022. október 12.

Hozzászólás