Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

KINGDOM HEARTS: MEMORY OF MELODY (PS4)

Mi is volt annak a dalnak a címe…?

Tavaly, pár év keresés után sikerült beszereznem a Theatrhythm Final Fantasy Curtain Callt. A cím, ami annyira bonyolult, hogy szójátékként is működhetne, egy Nintendo 3DS ritmusjátékot takar. Ez a harmadik felvonás a szériában, hasonlóan, amilyen a Dissidia 012 volt az eredeti Dissidiához képest. Anno sokan felhúzták szemöldöküket a verekedős Final Fantasy-n is, elfelejtve a szintén bizarr című PS1-es EHRGEIZ létét, de utólag mondhatjuk, hogy az egyik legjobb vadhajtása volt a sorozatnak a stratégiai és chocobós címek mellett. (Emlékszik még valaki a pár éves Worlds-re?) Emiatt sokan furcsán néztek a színházas-ritmikus játékra is, de szerencsére a végeredmény nem egy pucér róka lett, hanem egy szerelmeslevél mindennek, ami Final Fantasy.

 A Curtain Call kiadás DLC-vel együtt 321(!) dalt adott, többek között nem csak FF számokat, de a Square más játékaiból is jöttek vendégek. Jelen volt a Romancing SaGa, a Bravely Default, a The World Ends With You, és még sorolhatnám. A játékmenetet megvariálták, néhány szám AMV (itt zenei videó a játékokból kivett klipekkel) módjára ment a háttérben, máskor szörnyeket kellett legyakni a felénk jövő ritmussal, és rengeteg összegyűjthető meg fejleszthető szereplőt is kaphattunk. Emlékszem, a bejelentést követően sokan panaszkodtak, hogy a Kingdom Hearts megint kimaradt, hasonlóan, mint a Dissidiánál, pedig gyönyörű zenék találhatóak abban is. Furcsa módon maga a TFFCC a 2008-as Kingdom Hearts japán mobiljátékos platform rajzolását is használta, de ennek ellenére csak jött és ment mind a három kiadás, bármilyen dedikált KH tartalom nélkül.

Ezért jött váratlanul idén a bejelentés, hogy a Kingdom Hearts is saját ritmusjátékot kap, egy évvel a Kingdom Hearts III után, névlegesen a Kingdom Hearts Melody of Memory-t. Folytatása-e ez a Kingdom Hearts III-nak? Megáll-e a maga lábán, vagy jobb lett volna DLC-ként kiadni a Final Fantasy-s nagytesójához körítve?

Álmomban már láttalak…

A játék borítóján egy alvó Kairit láthatunk, ami nem véletlen, hisz a történet a Kingdom Hearts 3 ReMind DLC eseményei után játszódik. Nem kell félni, minden követhető lesz az eseményáradattal, de azért álljon itt egy SPOILER figyelmeztetés a DLC történéseit illetően – ha nem játszottad, ugord át nyugodtan a következő bekezdést, viszont, ha nem aggódsz, csak jelöld ki az alábbi, átlátszó szöveget.

A ReMind DLC kibővítette a 3. epizódeseményeit. Sora eltűnt a semmibe, majd később egyedül , egy Squre-os Tokiónak látszó helyen ébredt. Hogy segíteni tudjon megtalálásában, Kairi beleegyezett, hogy mély altatásba megy Radiant Gardenben, hogy a szívében rejtőző emlékeket vizsgálva nyomot találjanak, merre lehet Sora. Így most az ő álmait követjük nyomon.

Ezúttal Kairi narrálásában emlékezünk vissza a Kingdom Hearts hőseinek útjára, játékról játékra haladva. Csak a lényeget meséli el tömörítve, és végigmegy mind a 10 játék történetén. Lesz benne emellett új tartalom is, ami szokásos KH-módon két lépést tesz előre a kérdések megválaszolásában, egy lépést viszont hátra. Ezért új játékosoknak még a kevesebb történet miatt sem ajánlanám, hogy ezzel a résszel kezdjenek, ez inkább egy emlékeztető a régi motorosok számára. De annak pompás!

Destati! Tendi la mano!

Az ébresztő dal után fogad minket a világturné, ami a klasszikus KH űrhajós világtérképének stílusában prezentálja elénk a pályákat. A játékok saját világai tartalmazzák a zenei témáikat, ezeket teljesítve nyílik meg az út számunkra a rész felé. Mindegyik szám különböző kihívásokkal jön, amiket teljesítve csillagokat és jutalmakat kapunk – több megszerzett csillag több megnyitott pályát jelent. Nem kell persze mindegyik dalt teljesen kicsillagozni, hogy megnyíljon minden, de nekiindulhatunk a kihívásoknak. Háromfajta nehézség van, könnyű, általános, és a büszke, ezek mellett egy szám indikálja, merre helyezkednek el a nehézségeken belül. (Például egy 6-os easy majdnem ugyanolyan nehéz, mint egy 6-os standard.) A kezelés és a pályák örvendetesen lettek megoldva, nosztalgiabombával megdobva a rajongókat.

Három karakterünk rohan előre a pályákon, ahol daltól függően jelennek meg a Heartlessek, Nobody-k, Nightmare-ek, valamint Unversedek. Ahogyan eredetileg is ütöttünk, ugrottunk vagy repültünk a főjátékokban, itt is ugyanígy megy mindez tökéletes pontossággal, beviteli lag nélkül. A pályák maguk a korábbi játékok világai, a különböző szobák összefűzve. Mind a karaktermodellek, mind a világok a HD remake-ekből származnak: ez egyik legjobb újra felhasználás, amit valaha láttam! Öröm volt az egészet egyben látni a képernyőn, ahogyan ritmusra hárítottam el a szörnyeket. A ritmuspályák is reagálnak, ha jól teljesítesz: a széleken elkezd szállni a konfetti, villognak a fények, jó hangulatot kiváltva. Persze nem ez az egyetlen játékmód, van még pár bossfight pálya is, mely vízszintes helyett függőlegesen helyezi el a leütendő szimbólumokat, hasonlóan a Taikohoz,. Viszont itt lesz védekező és támadó fázis is a bossok ellen, olyat, amilyet utoljára a Gitarro Man-ben láthattunk. A háttérben ilyenkor ikonikus csaták mennek, például a Maleficent elleni harc, vagy Xehanort a KH2-ből. A harmadik pályaverzió áll legközelebb a Theatrhythm Final Fantasy-hez, itt ugyanis AMV módjára mennek a számok, miközben Sora vagy a többiek repülnek a ritmusok felé. Ezek a számok többnyire a Hikaru Utada által énekelt főtémák, de van néhány meglepő szám is a játékban, mint például a Let it Go a Frozenből.

A leütendő ritmus többféle színben jön, de elég könnyű követni a pályákat. A program indikálja, mikor kell felugrani a hárításhoz, vagy hogy elérjünk egy repülő ellenfelet. A nagy szörnyeket a Háromszög lenyomásával tüntethetjük el az útból, iránygombokat csak repülés közben, vagy bossfightok alatt kell használni. Van néhány nagyobb szörny, ami csak több csapással tűnik el, ilyenkor mindig kiírja a rendszer, mennyi ütés van hátra. A többi szörnyet az egyszerű, sima ütéssel távolíthatjuk el az X-et, R1-et, vagy L2-t lenyomva. Ha összetűzött elleneket látunk, oda kettő vagy három gombot kell ezek közül lenyomni. Akkor sikeres a találat, ha Miss helyett Good-ot, Excellen-tet, vagy szivárványos Excellentet kapunk. Tökéletesen akkor teljesítettünk, ha a szám full kombós és Excellent, vagy afeletti zónában van.

Riválisból barát

Valahogy sikerült a nehézséget is tökéletesen belőni! Mindegyik nehézségi szinten vannak pályák, amik valódi kihívással szolgálhatnak, a 14-es felettiekhez például biztosan jó pár próbálkozás kell. Személy szerint a kedvenc számaimat, amiket már ronggyá hallgattam, mosolyogva fejeztem be tökéletes vagy ahhoz közeli szinten. De az olyanokhoz, amelyekkel csak egyszer-kétszer találkoztam, már több próbálkozás kellett. Viszont rengeteg új kedvencet lehet találni! A kihívásokhoz is gyakran több próbálkozás kell, és a World Touron kívül a játék tartalmaz egy VS módot is. VS módban játszhatunk online (PS+ tulajdonában) mások ellen, két kontrollerrel coopban, vagy küzdhetünk a gép ellen. A módok eltérő kampánnyal és eltérő jutalmakkal jönnek. A gép ellenjátszva választhatunk az ellenfelekből, az ő számaikból, a szoftver pedig mindig kiírja a teljesítés jutalmát, és hogy mennyi ellenfelet kell legyőzni szintlépéshez. A gépi ellenfelek szerencsére nem Donald mesterséges intelligenciáját örökölték a játékokból, ami néha egy darab kő értelmi szintjén volt, hanem rendesen megizzaszthatják a játékost.

Kiválasztod a Hand in Hand számot, majd mosolyogsz, gondolván, hogy simán levered az együgyű gépet? A VS különböző trükkökkel jön, amik a szám alatt aktiválódnak mindkét fél részéről. Ilyen, mikor eltűnnek a célok, eltűnnek a szörnyek, összemennek, több hamis cél jelenik meg, és ezek kombinációi. Így teljesen mindegy, milyen nehézségen játszol, biztosan lesz számodra kihívás. Az online módban beállíthatjuk, milyen nehézségen szeretnénk mások ellen játszani, kellenek-e trükkök, majd mehetünk várakozni. Ha találtunk riválist, mindketten választhatunk egy dalt az általunk feloldott számok közül, majd a rendszer eldönti, melyik lesz a pályánkon. A győztes választhat két nyereményt, kap rang-pontokat, a vesztes pedig egy nyereményt választhat és egy kevés rangot veszít. Egymással az előre rögzített mondatokkal kommunikálhatunk. Ezen kívül megkapjuk az ellenfeleink játékoskártyáit, amiket bármikor megnézhetünk. Sajátunkat is szerkeszthetjük a World Tourban feloldott jutalmakkal, a pályák végén kapott cuccokkal, vagy a Moogle boltban alkotva.

Dive to the Heart | Kingdom hearts wallpaper, Kingdom hearts ventus,  Kingdom hearts fanart

Szerezd meg hát mind!

Mindezekből talán kitűnik, hogy leginkább a gyűjtögetésre is fókuszál a játék, viszont itt nincs olyan mélységű csapatfejlesztés, mint az FF ritmusjátékában. Helyette Kingdom Hearts történelmi emlékeket szedhetünk össze: képeket a különböző részek fontos eseményeiből, Nomura rajzait az elmúlt évekből a sorozattal kapcsolatban (végre összegyűjtve egy helyen), Keyblade-ek rajzait, az ébredés állomásait, vagy a híres KH-s ólomüveges alkotásokat és szörnyeket. Általában az egész játék a visszaemlékezésre van építve, így helyet kap minden, ami korábban bármilyen formában kapcsolódott a szériához, kivéve a könyvek. Itt vannak a 2008-as mobiljáték alapján rajzolt szereplők, Chirity, aki a VS módban segít nekünk kommentárral és korábban a Kingdom Hearts Chi/X/Unchained X/Union X-ben (ez így ugyanaz a játék más címekkel, jelezve, hogy a Square-nél rég elgurult a gyógyszer) volt a játékosok segítője, képek a Kingdom Hearts χ Back Cover filmből, és rengeteg apróság, ami még simogathatja a rajongók lelkét. Helyet kapott még egy zenelejátszó is, ami tartalmazza az összes megnyitott számot világokra leosztva. Kedvenceinket hozzáadhatjuk egy lejátszási listához, ezeket szabadon hallgathatjuk – jelen sorok írása közben is ez megy nálam a háttérben, ezt tényleg jól megoldották!

Zene, ami összeköt

A játék nem csak a KH-szériához szerelmeslevél, hanem Shimomura Yokóhoz is, aki a kezdetek óta a sorozat zeneszerzőnője. Elképesztő mennyiségű dalt produkált az évek során, képes volt bármilyen Disney ihletésű számot belekomponálni a játékokba, tökéletesen odaillően, emellett rengeteg felejthetetlen saját dalt is szerzett. Ilyen például a Dearly Beloved, mely mindegyik KH játék fő képernyőjén hallgatható különböző stílusban, a Destati, ami szintén helyet kap valamilyen formában az összes játékban, a Rage Awakened, ami rengeteg YouTube videóban feltűnik, és még több száz másikat. Sikerességét bizonyítja, hogy többször is ott volt az elmúlt években a Kingdom Hearts koncert világ körüli turnéján, bár hozzánk legközelebb talán csak Olaszországban volt látogatható. (Az egyik ilyen koncert megtekinthető a KH3 ReMind DLC speciális kiadásában, gyönyörű élmény!) A sorozat számai közül 140+ került bele a Melody of Memory-ba, viszont nem lehetünk tökéletesen megelégedve. A számok mennyisége persze kitűnik az általános ritmusjátékok körül, viszont néha ismétlődnek. Itt van például 5 variációja a Destatinak, miközben rengeteg más szám hiányzik. Nincs Micimackó, Karib-tenger Kalózai, Tarzan, Fantázia, pedig ezek is helyet kaptak több korábbi játékban. Persze az utolsó kivételével könnyű kitalálni a háttérben meghúzódó okokat – Kína, színész-per, jogi problémák -, de ezeken kívül is hűlt helye van például több emlékezetes Gummy Ship számnak. Az online dallistát megnézve is akad összesen vagy 20 óra zene az összes KH játékot együttvéve, de ezekből kb. 2-3 órányi található a programban.

A játékidő valahol 10-20 óra körül mozog. A látványt tekintve mondjuk van itt pár érdekes megoldás… A grafika, mint említettem az első néhány játékot követi, tehát az előző grafikai engine-en mozog, amit később lecseréltek a KH 2.8-tól kezdve. Ezért a KH3-as pályák csak AMV szinten működnek, és a bossfightos részek is egy pici csalással ezen a grafikán futnak. Emiatt a 3-ból alig volt néhány szám átemelve, és azok is nagyon gyorsan letudhatók. Úgy érzem, több szám is belefért volna a progiba. Fontos megemlítenem, hogy a 3-as videói előre felvett rosszabb minőségű videók, mint amilyet eredetileg a gép renderelt volna játék közben. Viszont, van pár extra, ami most először elérhető: a Piano Collections Kingdom Hearts CD néhány száma is helyet kapott, ahogyan a World Tour feldolgozások is, valamint a Circle of Life (magyarul Az Élet az Úr), plusz néhány egyéb meglepetés is.

Összességében elégedett vagyok a Melody of Memory-val! Nagyon jó megemlékezés ez a Kingdom Hearts múltjáról, ami egyben a jövőbe is nyújtózkodik. Lehetett volna benne több zene, több fejlesztés, de amit jelenleg tartalmaz, az is teljesen élvezhető. Tartalom is van benne, ugyanakkor az online részleg bármikor kihalhat, ha az emberek megunják múzeumaik töltögetését. A ritmusjátékok piacán ez az egyik legkönnyebben kezelhető game, ami szórakoztató, a történet viszonylatában pedig nem esik át a ló túlsó felére – szóval így kell ezt!

(A játékot a Cenega Magyarország biztosította tesztelésre.  Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Zene mindenek felett!
  • A múzeum rész egy gyönyör!
  • Végre egy zenelejátszó!

Negatívum(ok)

  • Kerülhetett volna bele több szám is
  • Kevés boss-track
  • Az online játék nem nagyon ösztökél, a matchmaking szegényes
9/10
Látványosság:
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság:
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

2 hozzászólás

Hozzászólás

  1. nem is gondoltam volna, hogy mennyire élvezetes tud lenni egy ilyen ritmusjáték, ahol KH zenékre kell prüntyögni, amíg ki nem próbáltam. bármikor végeznék vele, azt veszem észre, hogy legalább 2 órával később teszem le, mert minden szám végén az mondom magamnak: na még a kövit és kikapcs. ez jó párszor elhangzik mire tényleg kikapcsolom 😀 Köszönjük a tesztet nagyon jó volt!

  2. Videót kellett néznem ahhoz, hogy megértsem, mi is történik tulajdonképpen ebben a játékban. 😀