Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

JURASSIC WORLD EVOLUTION 2: DOMINION BIOSYN BUNDLE (PS5, PS4)

A dínók köztünk járnak.

(A teszt a PlayStation 5-ös verzió alapján készült.)

Az emberiség évezredek óta mesél mitikus lényekről, melyek egykor köztünk jártak. A sárkányok, griffek, és talán még a Loch Ness mélyén rejlő szörny legendája is feltehetőleg egy tőről ered: szájhagyomány a dinoszauruszok létezéséről. A dínók léte nem volt mindig tény az emberek számára, habár egyfajta ösztön bennünk maradt velük kapcsolatban – a félelem az ismeretlen, nagyméretű lényektől. Már két évszázada annak, hogy tudományos körökben megindult a dínók kutatása, és azóta számtalan lenyűgöző felfedezést tettek a szakemberek. Ezekről az átlagember a hírekből és múzeumi túrák során értesülhet; de mi lenne, ha lehetőségünk lenne leletek alapján újra kreálni ezeket az eltűnt lényeket? Ezt a kérdést pedzegeti a Jurassic Park sorozat, mely sikeres könyvből lett még sikeresebb film, és ezáltal megkérdőjelezhetetlenül felelős a jelenlegi dínó-mániáért. Majdnem harminc éve már az első mozi vetítésének. Ezalatt a franchise már megélt két filmtrilógiát, amit mérhetetlen lelkesedés követett. Na, de mi a helyzet videojáték fronton?

Az első film megjelenését követően szinte minden platform kapott játékokat, mindenféle témában: Lego-adaptáció, lövölde, parképítés, kaszinójáték – a repertoár széles, naphosszat lehetne belőle szemezgetni. De mit tegyen egy dínó rajongó, hogy megtalálja a számára leginformatívabb, legtartalmasabb címet, amiben minden fontos dinoszauruszt megtalálhat? 

A Planet Coaster és a Planet Zoo fejlesztői elhozták számukra a megoldást… kétszer is!

A Jurassic World Evolution 2018-ban jelent meg, az alapjátékban 40 dínóval és az új filmeken alapuló helyszínekkel rendelkezett. A cél az volt, hogy a többi parkos játékukhoz hasonlóan felépítsünk egy működő, biztonságos parkot adott mennyiségű pénzből, és eltartsuk dínóinkat a helyi környezeti tényezők mellett. A program megjelenését elsöprő siker követte, ennek is köszönhető, hogy hamarosan hírek érkeztek egy lehetséges folytatásról, amit tavaly kaptunk kézhez. Lássuk, sikeresen követi-e felmenői nyomdokait a Jurassic World Evolution 2!

A nagyok nyomában

A game indításakor erős nosztalgia szele csapta meg az arcomat, az intró és a kezdőképernyő szinte mintha egy PS1-PS2 érabeli programból szökött volna át, persze HD minőségben. Ezután a Main Menu fogadott különböző játékmódjaival: itt lehet szemezgetni a történet alapú kampányból, a szintén történet alapú káoszelméletből (melynek neve szép tisztelgés az első könyv/film előtt), valamint a kihívás és sandbox módok találhatóak itt. 

Mielőtt nekiállhattam volna bármelyiknek is, felkeltették a figyelmem az adatbázis és fajnézegető opciók. Az adatbázis a játék kezdete előtt elég üres volt, de később fokozatosan növekedett az elérhető olvasnivalók száma. Eszerint a dínók mennyisége (DLC-vel együtt) megnőtt 83 különböző fajtára, melyek besorolhatóak a növény-hal-húsevő kategóriákba. Itt részletesen megtudhatunk mindent az adott lényekről, kinézetüktől kezdve feltételezett hangjukon át minden egyes lényeges technikai információig. 

  • Példa gyanánt itt van a Parasaurolophus, ami minden filmben és a Netflix szériában is szerepelt, 1920-ban egy kanadai ásatás során leltek csontjaira. Ez egy három méter magas növényevő, ami két lábon járt és a 7 méteres hosszúságot is elérhette. 

Meglepődtem, hogy minden ősgyíknál ott van mikor, hol és ki fedezte fel, valamint az ásatás körülményeit is leírják. Egy gyors internetes keresés alapján ezek az adatok pontosak, tehát őstörténelem iránt érdeklődők igazi kincsesbányára lelhetnek ebben a játékban!

Ezen kívül az adatbázisban szintén megtekinthetünk 37 kövületet, ásatási helyszíneket részletes leírásokkal, a programban fellelhető épületeket, ősi növényeket, személyeket és helyszíneket a franchise-ból, valamint a dínókra leselkedő egészségügyi veszélyeket. 

A species viewer egy kisebb játékmód, amiben megtekinthetjük a game összes dínóját, valamint meghallgathatjuk a nevük kiejtését. Több animáció és színezés is elérhető, ezzel el lehet szórakozni, de nem fog túl sokáig lefoglalni senkit a fő módokkal ellentétben.

Együttélés egy Tirannoszaurusz Rexszel

A kampány egy több órás, lassú tutorialt takar, ami lépésről lépésre mutatja be a parkok építésének rejtelmeit, valamint, hogy hogyan lehet elviselni a dínókat a vadvilágban. A sztori a filmek után játszódik, őskövületeink elevenen járkálnak a vadonban, a mi feladatunk lesz felállítani a szükségleteikhez igazodott parkokat. Ezek a területek eleinte Észak-Amerikában leledzenek, majd később több trópusi és európai helyszín is megnyílik. A sivatagos arizonai terepen kezdve szembe kell néznünk a helyszíni sajátosságokkal, mint például a homokviharral. A környékbeli őshüllők ideszállítása és közeli vadonbeli befogása után megfelelő elzárt részeket kell nekik kialakítani, szükségleteiknek megfelelően. Vízhez szokott lényeknek kell valamennyi tó, sivatagiaknak, erdeieknek az adott terület földtípusa, és az étkezésüknek megfelelően hús és növényzet. A helyi ranger csapat rendelkezik egy kocsival és egy helikopterrel, előbbi figyeli a dínókat a közelben, utóbbi fogja be őket, ha szükséges. Ez a csapat fogja figyelemmel tartani minden óhajukat és etetni az ősgyíkokat. A  kocsi és a helikopter manuálisan vezethető, kezelésük elég könnyű, valamint lehetőség nyílik egyéb kiegészítőiket (mint az altató nyilak, jelzőfények) is használni. Ha a hüllők igényei nem teljesülnek, akkor elkezdik szétszedni az őket körülvevő rácsokat, kerítéseket, akkor is, ha azok elektromosak. Gyakran szinte időnk sincs reagálni, máris randalíroznak a parkban, mint valami hisztis, többtonnás óriásgyerekek, ilyenkor jól jön a helikopter a benyugtatózásukra.

A sztori végigvezet a park építésén, valamint bemutatja a kutatás lényegét is, plusz a tudósok felvételét, amin élet-halál múlhat. Alapvetően tudósaink 3 képességgel rendelkeznek, ami a logisztikával, biológiával és az egészséggel kapcsolatos, ezért nem árt 1-1 specialistát felvenni az adott területtel kapcsolatban. A kampány alatt ez még nem okoz gondot, de a többi játékmódban a tudósok bölcs kiválasztásán áll vagy bukik a sikerünk. 

  • A logisztikában jártas tudósok jók a vad dínók expedíció szerű befogásában, valamint a fosszíliák begyűjtésében. A biológia ászai hasznosak az egyes fejlett módszerek kutatásában, ami javíthatja az épületek, keltetés és a beszerzés körülményeit is. Valamint, jók egyes új fajok fosszíliákból való klónozásában és keltésében. 
  • Az egészségügyi tudósaink felelnek a dínókórházak működéséért, mert akár kedves modern háziállataink, szauruszaink is számtalan nyavalyától szenvedhetnek, amit kúrálni is kell, és erre külön egészségügyi ranger is van.

A kampány tehát lépésről-lépésre bemutatja ezeket az opciókat, parkok között, miközben filozofál az emberiség és a dinoszauruszok kapcsolatáról. Igazából egész érdekes is lenne, csak nagyon gyakori az üresjárat, amikor nem történik semmi, zene sincs, csak várunk, hogy teljen az idő, és befejeződjön a kutatás, vagy beérjen az új dínóállományunk.

Régi ismerősök új köntösben 

Ennél egy fokkal érdekesebb mód a Káoszelmélet, amiben a korábbi filmek alapján készült parkokat építhetjük fel egy “mi lett volna, ha” gondolatmenetben. 

A felütés az, hogy rövid jeleneteket kapunk a filmekből, ahol pár mondatban felvázolják, mi történt, majd hogy mindig félrement valami, de újra próbálkoztak. A mi feladatunk az, hogy az eredeti gondokat elhárítsuk és sikeres parkokká varázsoljuk a moziban látott helyszíneket. Szintén visszatérnek a mozgóképek főbb szereplői, akik végignavigálnak minket a parkok és óvóhelyek építésénél. Például az első film helyszíne lépésenként bemutatja a park építését, de gyorsabb a kampánynál, a legutóbbi film rezervátuma viszont dínók kocsival való pásztorkodásával indul. A különböző filmek eltérő nehézségi fokozatokkal rendelkeznek, és így segítenek könnyen belerázódni az őshüllő gondozás mesterségébe.

Ezenkívül elérhető egy Sandbox mód, ahol kedvünkre építkezhetünk és tenyészthetjük ki álmaink dínó kolóniáját, és alakíthatunk ki egy üzletileg sikeres parkot. A kezünk nincs megkötve, és sztori sincs, szóval ez a legegyszerűbb mód a játék élvezésére. 

Ennek pontos ellentéte a Challenge mód, ami számos megkötéssel rendelkezik, és a játék összes helyszínét tartalmazza mint különféle kihívást, de ezeket először fel kell oldanunk a fentiekben felsorolt játékmódok teljesítésével. A kihívás is rendelkezik három nehézségi fokozattal, ez megköti a nyersanyagjainkat, az anyagiakat, és az időjárást is ellenünk fordíthatja. Ebben rejlik az igazi kihívás, ugyanis az őslények nem a vadonban járnak, hanem kövületekben rejlenek (hasonlóan pár filmes pályához). Ezeket a kövületeket világszerte csapatunk tudja feltárni más-más jelzett ásatási területeken, és biológiailag ki kell sajtolnunk az ásványokból, hogy elég jó minőségű DNS-ünk legyen egy jó, egészséges dínólerakat számára. Ezeket az ősgyíkokat tojásokban tudjuk kikelteni a keltetőben, majd ha ez sikerült, szabadon engedni őket a rezervátumban. A DNS minőségétől függően variáns tulajdonságokkal kelhetnek életre, valamint betegségekkel, amiket kórházi csapatunk tud orvosolni.

Lenyűgöző élőlények…

Az első részhez nem volt szerencsém, de a fejlesztő Planet.. játékaihoz igen, és meg kell mondjam, prezentálás terén a JWE2 jelentősen kitűnik. A licenc teljes kínálatát, zenéit, atmoszféráját felhasználták, amennyire csak tudták, a zenei aláfestés például fantasztikus lett. A lények egyedi hanggal rendelkeznek, és a szinkronmunka, bár nem vonultatja fel az eredeti sztárokat, de hangjukhoz hasonló szinkronszínészeket alkalmaz. Mind PS4-en és PS5-ön fantasztikusan fest a program, utóbbin ráközelítve elképesztően szép környezet tárul elénk. A Planet Coasternél hibának hoztam fel, hogy a részletek közelről csúnyácskák voltak, itt kerestem, de nem igazán találtam rá példát. Egyéb nagy pozitívum a letisztult UI, valamint a könnyű navigáció menüpontok között. A Coaster játéknál többször vágytam egér és billentyűzet használatára, itt ez fel se merült, mindenhol egyszerű a navigálás. Az építés ablakai a képernyő bal oldalán kaptak helyet, nincs túl sok submenü sem, minden tárgyhoz és opcióhoz gyorsan hozzá lehet férni. A touchpad szabályozza az időt, a képernyő jobb sarkában pedig azt látjuk, mi áll épp kutatás vagy expedíció alatt.

Rengeteg hasznos beállítás is elérhető, mint a feliratok bekapcsolása, különböző színvak módok, amik sok embernek segíthetnek, és mindig öröm őket látni egy játékban. Ezenkívül tele van a program kis apróságokkal, amik megmosolyogtatják az embert : nagytestű lényekhez ráközelítve lépteikre rezeg a kamera, az ősgyíkok megtámadhatják és széttörhetik a kocsikat; látogatókat meg lehet próbálni elütni, mindenki reflexből elugrik a gépek elől, és sok-sok hasonló apróság.

Csontok a sárban

A pozitív felhang után következzen a szöszölés; avagy minden, ami nem tetszett. Bármennyire is dicsérem a zenét, rengetegszer néma a program, sok a halk, zenementes tér, ahol csak néhány zörej teszi szebbé az összképet. A probléma az, hogy 1-2 percnyi hangulatos zene után kaphatunk 8-10 perc üres környezetet, pedig a Jurassic Park dallamait órákig képes lenne hallgatni az ember. Hasonló unalmas zenei hátteret követ a játékmenetben lévő üresjárat. Az expedíció, építkezés, kutatás mind-mind időt emészt fel, és ezalatt csak ülünk és várjuk ezek befejeztét. Ilyenkor persze elmehet mosdóba a játékos, csinálhat egy kávét, de én személy szerint inkább foglalkoznék a parkkal, ha lehetne valamit opcionálisan csinálni. Persze ez nem minden módban fordul elő, a kihívás módban például dekorálni is kell a parkot és figyelni rá, hogy annak értékelése felkússzon az öt csillagra, de a kampány eleinte nem igazán figyel erre.

A dínók szökési kísérletei is idegesítők lehetnek, főleg 70+% elégedettségi rátánál, ilyenkor már azt érzi a játékos, hogy direkt szeretné felidegesíteni őt a program a gyíkok hisztijével, ami után több perces takarítás és várakozás következik. Ilyenkor az öröm az ürömben, hogy az elszabadult gyíkok hevederes helikopteres szállítása ragdoll mechanikával működik, és ez egész vicces dínódobálós jeleneteket eredményezhet. Szőrszálhasogatás, de a játékhoz erős angol nyelvtudás szükséges.

DLC: Dominion Biosyn Expansion Pack

A kiértékelés előtt megemlítem, hogy kaptunk egy nagy DLC pakkot is a tesztpéldány mellé, én eleinte azt hittem, hogy ez egy teljesen különálló mód, ami a DLC felületről elérhető, majd idő elteltével jöttem rá, hogy az csak egy reklámfelület, és az egész DLC bármilyen jelölés nélkül beleépült már a főprogramba, sőt játszottam is a káoszelméletes kampányával. Az új dínók, szereplők mellett tehát egy új sztorit/parkot is kapunk a Jurassic World Dominionból, ahol megpróbálhatunk egy havas ranchen élhető körülményeket és biztonságot biztosítani őshüllő csordánknak vadászok elől. Sajnos a DLC nem részletezte külön a tartalmát ezeken kívül, de párórás sztori szórakoztató volt.

Káoszelmélet

Lehetséges-e egy szórakoztató, érdekes, oktató programot létrehozni  kiváló prezentálással a dinoszauruszokról? A Jurassic World Evolution 2-vel megtalálod az igenlő választ. Igényes, lényegre törő, a franchise-ot kiválóan bemutató játék ez, ami egyetlen dínó-rajongónak sem okozhat csalódást. Tanult elődei problémáiból, fejlődött, szóval csak így tovább Frontier Games! A kiadó játékai egyébként gyakran kapnak leárazásokat, érdemes lehet akár ilyenkor is behúzni. Akkor is ajánlom, ha nem láttad a filmeket, de ismered a dínók világát. 

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Az írás alapja a Jurassic World Evolution 2: Dominion Biosyn Bundle, aminek ára 27490 Ft a PlayStation Store-ban. Az alapjáték 20990 Ft-ba, míg a kiegészítő külön 7090 Ft-ba kerül.)

PlayStation 5-ös képek

PlayStation 4-es képek

Pozitívum(ok)

  • Feleleveníti a filmek hangulatát, tartalmas, érdekfeszítő káoszelmélet, könnyű kezelés

Negatívum(ok)

  • Néha unalmas kampány, sok várakozás, a dínók AI-ja túl érzékeny
9/10
Látványosság: Kiemelkedő
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang:
Hangulat:

martin beleszól: