Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

In Sound Mind (PS5, PSN)

Az elme útvesztői.

A horror-alkotások gyakran nyúlnak a mentális betegségekhez forrásként, bár a legtöbb esetben ez, bármennyire is szomorú ugyan, de kimerül abban, hogy az „őrület” elavult ernyője alá vesznek minden problémát, és ezzel magyarázzák a szereplők erőszakos vagy félelmetes cselekedeteit. Szerencsére manapság már nem csak a regények és filmek, de a videojátékok világában is találkozhatunk olyan alkotásokkal, ahol érzékenyebben, intelligensebben és tudatosabban nyúlnak a témához. Az In Sound Mind esetében nem egyszerű eldönteni, hogy pontosan melyik kategóriát képviseli, és ez a teljes játékmenetéről és felépítéséről elmondható.

Főszereplőnk egy pszichológus, aki valamiért egy, a semmi közepén lebegő épületben találja magát, miközben egy furcsa alak bizarr üzeneteket hagy neki. Hamar rájön, hogy ezen a különleges helyen a valóságok egybefolynak, a társasház ajtajai pedig távoli helyszínekre vezetnek: konkrétan korábbi páciensei otthonába, akik tragikus és drasztikus körülmények között haltak meg vagy tűntek el. Az épület egyfajta „bázisként” szolgál, saját fellelhető titkaival és tartalmával, a cél pedig felkutatni a betegekhez kapcsolódó kazettákat, amiket ha a magnóba helyezünk, elmehetünk egy az adott páciensre építő, tematikus pályára.

Az első alany például egy fiatal lány, aki retteg attól, ha mások figyelik őt. Élete jelentős részében a helyi kis boltba járt vásárolni, de egy multi új üzlete ellehetetleníti kedvenc boltját, így muszáj lesz a szupermarketben megvenni mindent: itt azonban rengeteg ember van, amit nehezen visel. Az egész helyzet odáig fajult, hogy egy széttört üveg darabjával gyomron döfte magát a hűtők és termékek sorai között, majd elvágta a torkát. A játék erre a helyszínre visz minket, ahol mindenféle feladványt kell megoldanunk, miközben betegünk sikító lelke üldöz minket. Hamar meglelünk mi is egy üvegszilánkot, ami a játék teljes egészében hasznos holmikat jelöl, ha azzal vizsgáljuk környezetünket – míg ezen a terepen különböző feladatokat is megoldhatunk vele, miközben felfedezzük a bolt minden szegletét. A készítők a gyorsaságunkat és egyéb tulajdonságainkat fejlesztő pirulákat rejtettek el hol ötletesen, hol kicsit körülményesen, így a gyűjtögetést kedvelők ezek nyomába is elindulhatnak: az biztos, hogy extra kihívások és fejtörők várják az ébereket és szemfüleseket, a tükör segítségével pedig reálisan össze lehet szedni mindent. Az alkotás itt még egyfajta logikai-ügyességi-horror hibridként üzemel, ahol időnként meg-megrémülhetünk a sipítozó szellem, a bizarr pózokba beállított próbababák vagy az időnként felbukkanó, ismeretlen alak láttán. Az üzlet jó felépítésű a pályatervezés szempontjából is, és szórakoztató mászkálni benne és összerakni, hogy mi is történt valójában – kifejezetten pozitív, hogy a pályák prológusában és epilógusában végighallgathatjuk a beteg és orvosa közti beszélgetéseket, hogy jobban megértsük, mi volt a gond és mi mehetett félre, miközben „fogva tartónk” állandóan azt sulykolja belénk, hogy miattunk halottak ezek az emberek.

Minden helyen újdonságokra bukkanunk, amikkel a fő épületben újabb zegzugokba juthatunk el: egyfajta Metroidvania ez is. Idővel fegyverünk is lesz, onnantól kezdve pedig már inkább egy furcsa, rejtélyes elemekkel megpakolt akciójátékká alakul a program, ahol az elég gyenge és fárasztó ellenfelektől kell megvédenünk magunkat a feladványok között. Alapvetően azonban minden kazetta más és más élményt nyújt, és mindegyik tematikusan kapcsolódik alanyához: ez egy nagyon kreatív és szórakoztató kivitelezés, ami változatos játékmenetet és pályadizájnt kínál. Sokkal fogyaszthatóbb így a program, és kifejezetten ötletes megoldásokkal találkozhatunk, bár maguk a helyszínek kissé fantáziátlanok és klisések. A frusztráló kivitelezések és a grafikai malőrök ellenére azonban meglepően frappáns játékmenet várja azokat, akik belevágnak, ami folyamatosan alakul és változik, más-más módon variálva meg eredeti képletét – idézve a régi idők projektjeit, mint például a Half-Life (amitől minőségében persze jelentősen elmarad). Mindegyik terepen egy újabb monstrum üldöz, ami nem csak állandó veszélyt jelent, de sajátosságait ki kell használni a kihívásokhoz is: azt leszámítva, hogy elég frusztrálóak tudnak lenni, maga az ötlet jó.

A történet bizonyos csavarjait leszámítva azonban kiváló, hogy a fejlesztők a pszichológiai segítségnyújtásra tették a fókuszt: a pályákon a minket üldöző lények saját félelmeiket, kételyeiket is hangoztatják, végső célunk pedig alapvetően segíteni nekik. A sztori elmozdul egy picit egy olyan irányba is, ahol arra következtethetünk, hogy valami hátsó erő állhat a problémák mögött, ez viszont elbagatellizálja az egyébként jó szándékú megközelítést. Nagyon jó viszont, hogy hősünk belső frusztrációi is szerves részét képezik a történetnek, és kihangsúlyozzák, hogy ő is egy olyan ember, akit nap mint nap gyötörhetnek problémák, hiába szakember. Tényleg pozitív az is, hogy ilyen módon vették elő a témát, még akkor is, ha a játékmenet központi nyelve az akció, a lövöldözés és az erőszak. Mindenesetre a szakemberekkel együttműködő fejlesztők próbálták a mentolhigiéniát úgy játékba ültetni, hogy az átlagnál nüanszoltabban nyúljanak hozzá, élvezhető élményt építsenek köré – még ha ez kicsit ellentmondásos is –, és még humort is belevigyenek. Az eredmény pedig egy vegyes katyvasz, ami határozottan jó, hogy létezik. A későbbi pályák egyre inkább fordulnak át lövöldözésbe és akcióba, és megszűnik a kezdeti feszültség, de marad a sajátos, egyedi hangulat, a masszív pályák és a jó ötletek.

Aki klasszikus horrora vágyik, az nem lesz elégedett, de aki nyitottabb a műfaji egyvelegekre, akit érdekelnek a hibridek, és aki fogékony a téma iránt – és elnézi a technikai és mechanikai butaságokat –, annak jó pár órás szórakozást, és talán még utána elmélkedést is nyújt az In Sound Mind. Több ilyen játék kéne, és minden hibája ellenére is pozitív, hogy ebben a formában és így megvalósulhatott. Minél többen tájékozódnak a mentális betegségek terén, minél többen tekintenek összetett problémaként rájuk, és minél többen empatikusabbak, annál jobb – ez a játék pedig, ha csak egy picit is, de hozzájárulhat ehhez.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Modus Games
Fejlesztő: We Create Stuff
Megjelenés: 2021. szeptember 28.
Ár: 12190 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop